Wednesday 16 December 2020

Σπιτικές δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας

Πώς ξεκολλάς το παιδί από την οθόνη, όταν μένει όλη μέρα κλεισμένο στο σπίτι; Έχουμε μερικές ιδέες για τα σκοτεινά δεκεμβριάτικα απογεύματα.
Αν το δεύτερο λοκντάουν είναι για μας μια φορά δύσκολο, για τα πιτσιρίκια είναι εκατό. Με το σκοτάδι να απλώνεται στις 17.00 το απόγευμα, τις βροχές των τελευταίων ημερών να αποκλείουν ακόμα και τις πρωινές βόλτες, και την υποχρεωτική τηλεκπαίδευση να προσθέτει έξτρα ώρες οθόνης στο ημερήσιο πρόγραμμα, το στοίχημα είναι να βρεις ευφάνταστες σπιτικές δραστηριότητες, που θα τα κρατήσουν απασχολημένα –και ει δυνατόν χαρούμενα. Ή να ρίξεις μια ματιά στη λίστα που σου φτιάξαμε.

Μπομπ Σφουγγαράκης
Εμπνευσμένη από την Μέθοδο Μοντεσόρι, αυτή εδώ η δραστηριότητα περιλαμβάνει απλώς μια λεκάνη γεμάτη νερό (ξέρεις πόσο τρελαίνονται τα πιτσιρίκια για νερό), έναν δίσκο και μερικά σφουγγάρια. Αυτό που θα πεις στο πιτσιρίκι να κάνει είναι να πιέσει τα σφουγγάρια μέχρι να φύγει το νερό που έχουν απορροφήσει και να τα τοποθετήσει στον δίσκο. Αν μάλιστα το βάλεις αυτό σε ένα πλαίσιο «δουλειάς», τύπου «πρέπει να το κάνουμε για να καθαρίσουν καλά τα σφουγγάρια» θα κολλήσει ακόμα περισσότερο.

Τα πόντκαστ είναι φίλοι σου
Για τα πιτσιρίκια που δεν ξέρουν ακόμα να διαβάζουν, και για τις ώρες που δεν προλαβαίνεις να τους διαβάσεις μια ιστορία εσύ, ένα audio book είναι ό,τι πρέπει. Από τους μύθους του Αισώπου μέχρι κλασικά και σύγχρονα παραμύθια για παιδιά, σχεδόν τα πάντα υπάρχουν ηχογραφημένα –και σε πολλές περιπτώσεις δωρεάν. Δες, ας πούμε, την λίστα εδώ, το Παραμυθόφωνο στο Spotify που έχει και ηλικίες δίπλα στον τίτλο του κάθε παραμυθιού, και τα Παραμυθολόγια από το Κοινωνικό Ραδιόφωνο Χανίων, που είναι επίσης διαθέσιμα στο Spotify.

Παίζουμε ρακέτες;
Βλέπουμε ήδη το έντρομο βλέμμα των μαμάδων που σκέφτονται ρακέτες μέσα στο σπίτι, μην ανησυχείς όμως, οι φίλες μας στο Mama365.gr που πάντα ξέρουν τι κάνουν, έχουν να προτείνουν αυτήν την εξαιρετική ιδέα: Παίρνεις δύο χάρτινα πιάτα, και τα κολλάς καλά σε δύο ξυλάκια παγωτού. Αυτές είναι οι ρακέτες σας. Φουσκώνεις κι ένα μικρό μπαλόνι, κι έχεις ένα ωραιότατο και ακίνδυνο μπαλάκι. Καλή διασκέδαση!

Ψάξε ψάξε, θα το βρεις
Μια παραλλαγή του αγαπημένου μικρών και μεγάλων κρυφτού, είναι να κρύψεις ένα ή περισσότερα παιχνίδια στο σπίτι, και μετά να βοηθήσεις το πιτσιρίκι να το βρει χρησιμοποιώντας τις ενδείξεις «κρύο» και «ζέστη», όσο πλησιάζει ή απομακρύνεται. Χρησιμοποίησε και φακούς για να κάνεις την αναζήτηση πιο περιπετειώδη, και δες κι άλλες τέτοιες φανταστικές ιδέες στο Info Kids, εδώ.

Ο λαβύρινθος του Πάνα
Άλλη μια ωραία ιδέα από το Mama365.gr, φτιάχνεται πανεύκολα και είναι ό,τι πρέπει για να απασχολήσει τα πολύ μικρά παιδιά για ώρες. Παίρνεις ένα μεγάλο χαρτόκουτο, στερεώνεις επάνω του μερικά ρολά από χαρτί κουζίνας όπως στη φωτογραφία, και τους δείχνεις πώς να ρίχνουν τις μπάλες στο πιο ψηλό και να τις χαζεύουν να κατρακυλάνε όπως στο pinball.

Μικροί ντετέκτιβ
Εδώ θα χρειαστεί να φτιάξεις ένα αδιαφανές «σακουλάκι μυστηρίου» με 5-6 αντικείμενα με τα οποία είναι εξοικειωμένο το παιδί: π.χ. ένα κουμπί, μια κηρομπογιά, ένα βότσαλο, ένα κουκουνάρι και πάει λέγοντας. Σκοπός του παιχνιδιού είναι το παιδί να πιάνει κάθε φορά ένα αντικείμενο μέσα στο σακουλάκι, και χωρίς να το τραβήξει έξω, να προσπαθεί να μαντέψει τι είναι. Περισσότερες τέτοιες ιδέες στο Mama365.gr, εδώ.

in2life.gr

Μα πόσο «προχώ» είναι αυτοί εκεί στο Βατικανό;

Κάθε χρόνο στο Βατικανό στήνεται μια διαφορετική φάτνη, που αρκετές φορές προκαλεί αντιδράσεις. Αλλά η φετινή «διαστημική» πινελιά φαίνεται να έχει προκαλέσει... ξεσηκωμό. 
Η φάτνη περιλαμβάνει αστροναύτη, αλλά και μια φιγούρα που σε αρκετούς θυμίζει τον Darth Vader από το Star Wars, κάτι που παρατήρησαν πολλοί, τόσο χρήστες των social media, όσο και ΜΜΕ και ειδικοί. 
 
Η εφημερίδα Catholic Herald χαρακτηρίζει τη φάτνη «κωμικά απαίσια» σε άρθρο με τίτλο «Η ντροπιαστική φάτνη επιστημονικής φαντασίας του Βατικανού». Σημειώνει κάποιοι «πιο ευαίσθητοι τη χαρακτήρισαν δαιμονική, παγανιστική και ειδωλολατρική». Στο Twitter ο Τιμ Στάνλεϊ, ιστορικός και συνεργάτης της εφημερίδας αποκάλεσε τη φάτνη «απολύτως τρομακτική». 
 
Η ιστορικός τέχνης Ελίζαμπεθ Λεβ σχολίασε ότι η φάτνη ότι έχει προκαλέσει «παγκόσμιο ξέσπασμα χλευασμού», μιλώντας στο America Magazine. «Η καθολική εκκλησία έχει μια απίστευτη παράδοση ομορφιάς και παρόλα αυτά, έπειτα από έναν χρόνο δυσκολίας, παρουσιάσαμε κάτι που κάνει τον κόσμο να κοροϊδεύει τον Ιησού», συμπλήρωσε η Λεβ. 
 
Κάθε χρόνο το Βατικανό παρουσιάζει μια διαφορετική φάτνη στην πλατεία Αγίου Πέτρου. Τα φετινά γλυπτά είναι μέρος συλλογής που έφτιαξαν από το 1965 έως το 1975 σπουδαστές και εκπαιδευτικοί σχολής τέχνης στο Καστέλι, πόλη γνωστή για τα κεραμικά της, σύμφωνα με το CNN. 
 
Πηγή: www.lifo.gr
Ογκώδη ομοιώματα που σίγουρα δεν θυμίζουν και τόσο πολύ το σκηνικό της φάτνης, όπου γεννήθηκε ο Χριστός, κοσμούν φέτος την πλατεία του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό.

Οι γνώμες του Ιταλών πολιτών γύρω από τη φετινή αναπαράσταση της γέννησης του Θεανθρώπου εμφανίζονται διχασμένες.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα σχόλια είτε εξυμνούν την καλλιτεχνική δημιουργία στο Βατικανό είτε κάνουν λόγο για «αποθέωση του κιτς και της κακογουστιάς».

cnn.gr

Μα τί θέλουν να πουν αυτοί;

Τί λένε;

Τί δείχνουν;

Τί είναι αυτά;

Ο Όσιρις είναι;

Ο Γκιλγκαμές είναι;

Ο Βέιντερ ο κακός του πόλεμου των άστρων που πέθανε;

Μήπως είναι ο αρχαίος αστροναύτης που ήρθε στη γη και μας έκανε ανθρώπους;

Άντε ρε!

Αντί να δώσετε παρηγοριά, γαλήνη, ειρήνη τουλάχιστον στην ψυχή μας ...

Μας παρουσιάζετε ανοησίες φουτουριστικές που πηγάζουν από το παρελθόν, λες και είμαστε σε στούντιο τέχνης, ... κάποιας τέχνης.

Με θυμό

Το παιδί μου δε μίλησε ακόμα. Αργή εξέλιξη στον προφορικό λόγο

Πόσες λέξεις πρέπει να παράγει ένα δίχρονο παιδί;

Με βάση δεδομένα από την παγκόσμια βιβλιογραφία ένα ποσοστό περίπου 15% παιδιών ηλικίας 2-21/2 χρόνων παρουσιάζει καθυστέρηση στην ομιλία. Η αργοπορημένη έναρξη έκφρασης λόγου ανιχνεύεται με βάση το περιορισμένο εύρος του εκφραστικού λεξιλογίου (50 λέξεις), την έλλειψη ελάχιστης φραστικής δομής (συνδυασμός δύο τουλάχιστον λέξεων ανά φράση) σε ηλικία περίπου 24 μηνών, παρά τη φυσιολογική γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη. 

Ερευνητικά δεδομένα εισηγούνται ότι, ενώ αρκετά παιδιά με καθυστέρηση στην ομιλία ξεπερνούν το πρόβλημά τους σε ηλικία 3 χρόνων, πολλά άλλα συνεχίζουν να παρουσιάζουν γλωσσικές διαταραχές που αργότερα εμφανίζονται με μορφή μαθησιακής δυσκολίας . Άρα, η αργοπορημένη έναρξη της έκφρασης λόγου σε νήπια θεωρείται παράγοντας «επικινδυνότητας» διότι μπορεί να αποφέρει μακρόχρονα γλωσσικά ελλείμματα, μαθησιακές δυσκολίες και ακαδημαϊκή αποτυχία.

Σε γενικές γραμμές, εάν ένα παιδί ηλικίας 28 μηνών παρουσιάζει αργοπορία στον λόγο, η ανάκαμψης της γλωσσικής του αυτής αργοπορίας στην ηλικία των 36 μηνών δεν είναι αναμενόμενη, κυρίως εάν το παιδί αυτό παρουσιάζει προβλήματα αντίληψης του λόγου, παράγει ελάχιστα φωνήματα και λέξεις της γλώσσας και παρουσιάζει θετικό οικογενειακό ιστορικό.
Με βάση επιστημονικά δεδομένα, ο μέσος όρος λέξεων που πρέπει να παράγει ένα δίχρονο παιδί κυμαίνεται γύρω στις 200-250 λέξεις.
Το παιδί μου είναι ηλικίας δυόμισι χρόνων, όμως παρόλο που παρουσιάζει φυσιολογική εξέλιξη σε όλους τους τομείς εν τούτοις δεν λέει πολλές λέξεις.
Αποτελέσματα διαφόρων μελετών ανά τον κόσμο δηλώνουν ότι 18% των φυσιολογικών παιδιών ηλικίας 2 με 21/2 χρονών με καλή αντίληψη του προφορικού λόγου παρουσιάζει περιορισμένο εκφραστικό λεξιλόγιο και δε συνδυάζει λέξεις για την παραγωγή φράσεων (πχ μαμά μήλο).

Η αργή εξέλιξη στον προφορικό λόγο είναι ανησυχητική;
Παρόλο που το 50% των παιδιών με αργή εξέλιξη στον λόγο στην ηλικία των 3 με 31/2 χρονών καταφέρνει να ξεπεράσει τη γλωσσική αργοπορία, το υπόλοιπο συνεχίζει να παρουσιάζει γλωσσική καθυστέρηση κυρίως σε τομείς όπως είναι η άρθρωση και φωνολογία των λέξεων (η σωστή προφορά των φωνημάτων και λέξεων), η σύνταξη και η μορφολογία του λόγου (η σειρά και σύνδεση των λέξεων στην πρόταση). 
Η αργή εξέλιξη στον λόγο μερικές φορές είναι προμήνυμα συνεχιζόμενης γλωσσικής καθυστέρησης και σε μεταγενέστερο στάδιο μαθησιακής δυσκολίας. Για παράδειγμα, πολλά παιδιά με δυσλεξία (δυσκολία στην κατάκτηση του μηχανισμού της ανάγνωσης και γραφής), ή ειδική γλωσσική διαταραχή παρουσιάζουν ιστορικό καθυστέρησης του λόγου. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι η αργοπορία στο λόγο απαραίτητα καταλήγει σε δυσλεξία.

Πότε ανησυχούμε για την ομιλία του παιδιού
Μάς είπαν ότι, όταν το παιδί μας μεγαλώσει και όταν πάει σχολείο θα μιλήσει. Να περιμένουμε ή να ζητήσουμε την γνώμη του ειδικού;

Παρόλο που η ένταξη στο σχολείο (π.χ, νηπιαγωγείο) βοηθά το παιδί να αναπτύξει περαιτέρω τη γλωσσική του ικανότητα, η γλωσσική ανάπτυξη και ολοκλήρωση αρχίζει πριν ακόμα το παιδί ενταχθεί στο σχολείο. 
Αναμένεται ότι στην ηλικία των 3-4 χρόνων τα παιδιά παράγουν σωστά τα περισσότερα φωνήματα της γλώσσας, χρησιμοποιούν ορθές και ολοκληρωμένες προτάσεις και διηγούνται μέρος μικρής ιστορίας. 
Η επαγγελματική γνώμη από τον/την λογοπαθολόγο είναι σημαντική αφού μια αξιολόγηση θα ρίξει φως στις αιτίες της γλωσσικής καθυστέρησης. Επίσης η επαγγελματική γνωμάτευση θα προβλέψει τη μελλοντική πορεία της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού και την ανάγκη θεραπευτικής ή συμβουλευτικής παρέμβασης. 

Ποιοι παράγοντες προβλέπουν τα παιδιά πού θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν γλωσσική καθυστέρηση;
Η δέσμη προγνωστικών παραγόντων συμπεριλαμβάνει το επίπεδο αντίληψης του προφορικού λόγου, το επίπεδο προσοχής και συγκέντρωσης προς τον προφορικό λόγο, την ταχύτητα γλωσσικής ανάπτυξης και κατάκτησης του λόγου μεταξύ ηλικίας 24 με 36 μηνών, το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο της οικογένειας του παιδιού, το συμβολικό παιγνίδι και την ύπαρξη θετικού οικογενειακού ιστορικού σε θέματα αργοπορίας στο λόγο και μαθησιακής δυσκολίας.
Η έγκαιρη διάγνωση της γλωσσικής καθυστέρησης σε παιδιά μικρής ηλικίας (π.χ. στην ηλικία των 24 με 30 μηνών) θεωρείται πλέον σημαντική αφού σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει πολλές δυνατότητες βελτίωσης και ανάκαμψης της γλωσσικής καθυστέρησης εφόσον και εάν ακολουθηθεί η σωστή συμβουλευτική ή θεραπευτική αγωγή. 
Τα παιδιά ωφελούνται περισσότερο από τη θεραπευτική αγωγή στην ηλικία των 2-4 χρόνων σε σύγκριση με θεραπευτική αγωγή που αρχίζει σε μεγαλύτερες ηλικίες. Η πρώιμη αυτή περίοδος θεωρείται η πιο εύκαιρη και η πιο κρίσιμη για παρέμβαση, λόγω της πλαστικότητας του εγκεφάλου, που επιτρέπει τη βέλτιστη αφομοίωση των ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί. Η πρόγνωση του παιδιού με γλωσσική καθυστέρηση διαφέρει από περιστατικό σε περιστατικό.

Οι πληροφορίες βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα από την παγκόσμια βιβλιογραφία και σε αποτελέσματα από έρευνα που έχει εκπονηθεί στην Κύπρο με τίτλο “Γλωσσικοί και γενετικοί παράγοντες στη πρόγνωση παιδιών με αργή εξέλιξη στον προφορικό λόγο” (48/ 2001) με χορηγία από το Ίδρυμα Προώθησης της Έρευνας στα πλαίσια του 4ου ερευνητικού προγράμματος σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής Kύπρου, το Μακάρειο Νοσοκομείο, το Σύνδεσμο Λογοπαθολόγων και Λογοθεραπευτών Κύπρου, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το City University of New York , και το Κολέγιο Bryn Mawr.cac


Πηγή: paidiatros.com
mrsmommy.com.cy

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki