Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου 2019

Πόσο ασφαλές είναι να πίνουν καφέ τα παιδιά;

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και εισέρχονται σιγά σιγά στην εφηβεία, συχνά, στην προσπάθειά τους να δείξουν πως μεγάλωσαν και είναι αρκετά ώριμα, υιοθετούν συμπεριφορές ενηλίκων, όπως το κάπνισμα και η κατανάλωση καφέ.
Για την πρώτη περίπτωση έχουν γραφτεί και έχουν γίνει χιλιάδες μελέτες, ενώ οι επιβλαβείς συνέπειες του καπνίσματος στον οργανισμό είναι γνωστές παγκοσμίως. 

Όσον αφορά στην κατανάλωση καφέ, όμως, αρκετοί από εμάς δεν γνωρίζουμε ότι πρόκειται επίσης για μία εθιστική συνήθεια, που καλό είναι τα παιδιά στην εφηβεία να αποφεύγουν.
«Η καφεΐνη είναι μια ουσία που διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα του ανθρώπου και η οποία περιέχεται, επίσης, στο τσάι, τη σοκολάτα, τα αναψυκτικά, ακόμα και τα παυσίπονα», 
εξηγεί ο παιδίατρος κος. Ηλίας Χαραμαράς.

Τα παιδιά σήμερα έρχονται από πολύ νωρίς σε επαφή με την καφεΐνη πράγμα που δεν είναι και ό,τι πιο θετικό. 

Η αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιάτρων δεν συνιστά την κατανάλωση καφέ από παιδιά κάτω των 12 ετών, ενώ και ο κ. Χαραμαράς χαρακτηρίζει απαγορευτική αυτή την τακτική. 
«Η κατανάλωση καφέ από παιδιά κάτω των 12 ετών πρέπει να απαγορεύεται. Η καφεΐνη επιδρά στον οργανισμό ως ναρκωτικό και οι αγνοί, παιδικοί οργανισμοί δεν είναι έτοιμοι για μια τόσο δυνατή ουσία».
Επίδραση καφεΐνης στον παιδικό οργανισμό
«Υπερδιέργεση, αύξηση παλμών, αϋπνία, στομαχικός ίλιγγος, ναυτία, αύξηση της ενεργητικότητας, τρέμουλο, πονοκέφαλοι, είναι λίγες μόνο από τις επιπτώσεις της καφεΐνης στον οργανισμό», διευκρινίζει ο παιδίατρος και συμπληρώνει, 

«Ο καφές μπορεί να επηρεάσει και τη συμπεριφορά ενός παιδιού, καθώς η καφεΐνη είναι μια ψυχότροπη ουσία, η οποία αν καταναλωθεί σε μεγάλη ποσότητα ή καταναλώνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να προκαλέσει εθισμό και, άρα άγχος και ψυχολογικές διακυμάνσεις».
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά
Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει κάποιος κανόνας ή νόμος που να απαγορεύει την κατανάλωση καφέ σε παιδιά και εφήβους. 
Είναι στο χέρι των γονιών, όμως, να «προστατεύσουν» τα παιδιά τους από αυτή τη συνήθεια, τουλάχιστον μέχρι να ενηλικωθούν
«Οι γονείς και το κοινωνικό περιβάλλον των παιδιών παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στο ποιες συνήθειες θα υιοθετήσει ένας έφηβος ή ένα παιδί», μας λέει ο κ. Χαραμαράς. «Τα παιδιά είναι καθρέφτες των γονιών τους. Εμείς πρέπει να γίνουμε το σωστό παράδειγμα για εκείνα. 
Στην περίπτωση του καφέ, ας πούμε, μπορούμε να προσπαθήσουμε να μειώσουμε την ποσότητα που καταναλώνουμε μπροστά στα παιδιά, αλλά και το πώς εκφραζόμαστε για αυτή μας τη συνήθεια. 
Ας εξηγήσουμε στα παιδιά και τους εφήβους με ξεκάθαρα και ήρεμα λόγια ότι ο καφές δεν είναι κάτι τόσο υγιεινό, αλλά ούτε και ευχάριστο και ας τονίσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις του στον οργανισμό μας».

«Επίσης, οι γονείς πρέπει να προσπαθήσουν να γνωρίζουν όσο καλύτερα γίνεται τι πίνει το παιδί τους, όταν βγαίνει έξω. 

Οι “περίτεχνοι” καφέδες, για παράδειγμα ο εσπρέσσο, είναι πολύ έντονοι και “βαρείς” για τον οργανισμό, ακόμα και των ενηλίκων και καλό είναι να αποφεύγονται. 
Τα παιδιά άνω των 12 ετών δεν πρέπει να καταναλώνουν πάνω από 100ml καφεΐνης και για να σας δώσω να καταλάβετε ο φραπέ περιέχει 140ml και ο ελληνικός 40ml.
 Αν, λοιπόν, δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε στο παιδί μας να πιει καφέ, τότε ας το παροτρύνουμε να τον πίνει όσο πιο ελαφρύ γίνεται. Από τους καφέδες που καταναλώνονται ευρέως ο πιο ελαφρύς είναι ο καφές φίλτρου (γαλλικός)».

infokids.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Άραγε πώς συμπεριφέρονται τα παιδιά μας στο σχολείο;

Ένας δάσκαλος απαντά
Συνήθως κρίνουμε τα παιδιά μας από τη συμπεριφορά τους όταν είμαστε παρόντες, κάτι που είναι απολύτως λογικό και αυτονόητο. Εξάλλου, είναι πολύ δύσκολο για έναν γονιό να φανταστεί ότι το παιδί του λειτουργεί και πράττει τελείως διαφορετικά εκτός οικογένειας. 
Γι’ αυτό, όταν ο δάσκαλος του επισημαίνει διαφορετικές συμπεριφορές, είτε θετικές είτε αρνητικές, ο γονιός ξαφνιάζεται.
Ωστόσο, οι παράγοντες που επιδρούν στην ψυχολογία ενός παιδιού όταν βρίσκεται στο περιβάλλον του σχολείου είναι πολλοί και σημαντικοί. 
Ένας δάσκαλος, με πολυετή εμπειρία μας εξηγεί όλα όσα θέλουμε να μάθουμε για τη συμπεριφορά των παιδιών μας όταν… δεν είμαστε μπροστά!
«Για τα παιδιά σας, τα οποία γίνονται για λίγες ώρες της ημέρας και παιδιά μου, έχω να σας πω τα εξής:

Τα παιδιά στο σχολείο είναι η μικρογραφία σας
Μπορεί στο σπίτι να κάνουν το παν για να ξεχωρίσουν από εμάς ή να εκδηλώνουν πιο ελεύθερα τον πραγματικό τους εαυτό, αλλά στο σχολείο αναπαράγουν τις αρχές και τις συμπεριφορές που βλέπουν στο σπίτι τους. 
Το γονεϊκό πρότυπο λειτουργεί καθοριστικά μέσα τους και επηρεάζει τη συμπεριφορά τους. 
Εάν, λοιπόν, σας βλέπουν συνεχώς θυμωμένους να φωνάζετε, το πιθανότερο είναι πως στο σχολείο θα έχουν την τάση να γκρινιάζουν και να μπλέκουν σε καβγάδες. Αντίθετα, εάν το πρότυπό τους είναι η ευγένεια και η ηρεμία, θα αναπαράγουν με ευκολία το ίδιο μοντέλο.

Δεν καταφέρνουν πάντα όσα και στο σπίτι
Στο σπίτι, με την υποστήριξη και την ασφάλεια που τους παρέχετε, μπορούν να συγκεντρωθούν και να λύσουν τις ασκήσεις των μαθηματικών. 
Αυτό όμως δε σημαίνει πως θα έχουν τις ίδιες επιδόσεις και στο σχολείο. Το ανταγωνιστικό περιβάλλον, η φασαρία, η επιθυμία για παιχνίδι ή το άγχος που ενδέχεται να τους προκαλεί ο δάσκαλος, μπορεί να τα επηρεάσουν και να μην βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό!

Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρόλο στη σχολική κοινωνία

Μπορεί το αγγελούδι σας, το οποίο είναι ζωηρό και απαιτητικό στο σπίτι, να συμπεριφέρεται με σύνεση και συστολή μπροστά στους συμμαθητές του. 
Καταλαβαίνω πως αυτό μπορεί να σας ξαφνιάσει, όμως εξηγείται. Κάθε άνθρωπος συμπεριφέρεται ανάλογα με τον κοινωνικό ρόλο που αναλαμβάνει. 
Τι εννοώ; 
Εάν στην μικρή κοινωνία του σχολείου, το ζωηρό κατά τα’ άλλα παιδί, θελήσει να φορέσει την ταμπέλα του «συνεσταλμένου και εξυπηρετικού» για να ταιριάξει στο υπόλοιπο σύνολο, θα την υπηρετήσει πιστά! 
Αντίθετα, ένα ήσυχο και υπάκουο παιδί στο σπίτι μπορεί να αναζητήσει έναν πιο φασαριόζικο ρόλο στο σχολικό περιβάλλον.

Όταν είστε μακριά, ανθίζουν…
… κι αυτό σημαίνει πως κάνετε εξαιρετική δουλειά ως γονείς! Όταν είναι μακριά σας έχουν την ευκαιρία να αναλάβουν την ευθύνη του εαυτού τους, να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους και να σταθούν στα δικά τους πόδια. 
Όλα όσα τους μαθαίνετε στο σπίτι για την αυτονομία τους μπαίνουν αυτόματα σε εφαρμογή και απλά… ανθίζουν!

Είναι πιο χαρούμενα απ’ ότι νομίζετε
Μπορεί επιστρέφοντας σπίτι να γκρινιάζουν επειδή κουράστηκαν, πείνασαν, μάλωσαν με τον φίλο τους ή δεν έγραψαν καλά στο τεστ, αλλά πιστέψτε με, η πραγματικότητα δεν είναι τόσο… δυσοίωνη! 
Τα παιδιά στο σχολείο είναι χαρούμενα και προσαρμόζονται στις καλές αλλά και στις κακές στιγμές με απόλυτη ευκολία! 
Είμαι δάσκαλος και παράλληλα μπαμπάς και αυτό σας το εγγυώμαι!

Τα σκέφτεστε περισσότερο απ’ ότι εκείνα εσάς!
Δεν θέλω να σας πληγώσω, αλλά είναι η ωμή αλήθεια. 
Είμαι σίγουρος πως κάθε τρεις και λίγο, είτε είστε σπίτι είτε στο γραφείο, περνάει από το μυαλό σας η σκέψη τους: 
είπαν καλά ιστορία; 
Έβαλαν τόνους στην ορθογραφία; 
Άραγε, έφαγαν το μήλο τους; 
Σχόλασαν; 
Μήπως κρυώνουν; 
Λυπάμαι που σας προσγειώνω στην σκληρή πραγματικότητα, αλλά εκείνα δεν σας σκέφτονται παρά μόνο λίγο πριν σχολάσουν. Πάω στοίχημα πως όλα σκέφτονται το ίδιο: τι να έχει μαγειρέψει η μαμά;».

Αλεξάνδρα Κεντρωτή
popsugar.com
mama365.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι