Σάββατο, 27 Ιανουαρίου 2018

Δεν Είναι Μοναξιά!
Είναι Ποιοτικός Χρόνος με τον Εαυτό σου

«Μοναξιά μου όλα, μοναξιά μου τίποτα
Μη μ’ αφήνεις τώρα που είναι όλα πιο δύσκολα» τραγουδάνε οι Πυξ-Λαξ.
Για πολλούς ανθρώπους το να βρεθούν μόνοι με τον εαυτό τους είναι μια τρομακτική εμπειρία και την αποφεύγουν με κάθε τρόπο μέχρι που… κάποια στιγμή έρχονται αντιμέτωποι μαζί της.
Γιατί όμως οι άνθρωποι φοβούνται τη μοναξιά;
Ίσως ο χειρότερος φόβος του ανθρώπου που βρέθηκε κάποια στιγμή μόνος του να είναι ότι θα τον στιγματίσουν ως «μοναχικό και περίεργο», ότι θα τον εξοστρακίσουν και ότι θα σκέφτονται αρνητικά γι’ αυτόν. 
Οι άνθρωποι φοβούνται τη μοναξιά επειδή φοβούνται τον ίδιο τους τον εαυτό: να «ακούσουν» τις ίδιες τους τις σκέψεις ή να αναλογιστούν πράγματα από τη ζωή τους, όπως αρνητικές εμπειρίες και βιώματα, ή να έρθουν αντιμέτωποι με αλήθειες που δε θέλουν να παραδεχτούν.
Οι άνθρωποι που δεν αποδέχονται τον εαυτό τους, που έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και που ανησυχούν υπερβολικά για το τι σκέφτονται οι άλλοι για τους ίδιους φοβούνται τη μοναξιά.
Ενήλικες που ως παιδιά μεγάλωσαν σε προβληματικές οικογένειες δυσκολεύονται και έχουν πολλές μοναχικές στιγμές, επειδή δεν εμπιστεύονται άλλους ανθρώπους, ούτε καν τον ίδιο τους τον εαυτό, με αποτέλεσμα να απομονώνονται και ταυτόχρονα να αισθάνονται άσχημα.
Ο κόσμος επίσης φοβάται τη μοναξιά επειδή στην εποχή της ηλεκτρονικής κοινωνικής δικτύωσης το να μη βρίσκεται κανείς με άλλους θεωρείται συνώνυμο της αποτυχίας.
Η κοινωνία τονίζει πόσο σημαντικό είναι να έχουμε παρέες και να είμαστε κοινωνικοί, οπότε κάτι που δεν είναι κοντά σε αυτό το ‘πρότυπο’ φαντάζει λάθος και προβληματικό, χωρίς όμως να ισχύει κάτι τέτοιο.
Πώς Μπορείς να Αξιοποιήσεις το Χρόνο που Έχεις 
με τον Εαυτό σου
Καταρχήν μη βάζεις ταμπέλες! 
Μη ξεκινήσεις λέγοντας «πάλι έμεινα μόνη μου» ή κάτι ανάλογο και μην κάνεις αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με την ποιότητά σου ως άτομο. 
Αντιμετώπισε την κατάσταση με ψυχραιμία, τύπου «σήμερα δεν έχω σχέδια/δε μου βγήκε να είμαι με φίλους και θα κάνω το καλύτερο δυνατό με εμένα για εμένα». 
Αυτή είναι υγιής στάση επειδή δεν καταρρακώνεις τον εαυτό σου και του επιτρέπεις να πάρει μια δόση μοναξιάς.

Δώσε στον εαυτό σου την αξία και την προσοχή που χρειάζεσαι και μην περιμένεις επιβεβαίωση από άλλους.
 

 Ναι, είναι ωραίο να έχεις επικοινωνία με τους φίλους σου, να σου στέλνουν μηνύματα, να σου τηλεφωνούν και να είστε σε διαρκή επαφή, έχεις αναρωτηθεί όμως γιατί έχει τόσο ανάγκη αυτή την προσοχή που σου δίνουν οι άλλοι και την επιθυμείς 24 ώρες το 24ωρο; 
Μάθε να δίνεις στον εαυτό σου επιβεβαίωση.

Βαρεμάρα και έλλειψη ενδιαφέροντος. 
Για πολλούς ανθρώπους το «μένω μόνος» ισοδυναμεί με το «δεν έχω τι να κάνω». Αν όμως δεν έχεις κανένα χόμπι και ενδιαφέρον, τότε ούτε μπορείς να γνωρίσεις νέα άτομα εύκολα, ούτε έχεις να μοιραστείς κοινά στοιχεία και εμπειρίες με άλλους, και, ενδεχομένως να μην είσαι κι εσύ το πιο ενδιαφέρον άτομο στον κόσμο! 
Βρες λοιπόν χόμπι και ενδιαφέροντα!

Αξιοποίησε το χρόνο σου για προσωπική σου βελτίωση. 
Το να βρεθείς μόνος ίσως είναι μια καλή ευκαιρία να αξιοποιήσει το χρόνο σου για να μάθεις κάτι καινούργιο, να διαβάσεις ένα βιβλίο, να ενημερωθείς για κάποια θέματα που σε ενδιαφέρουν, να κάνεις γυμναστική, ένα μουσικό όργανο, να γραφτείς σε έναν σύλλογο… 
Οι ευκαιρίες είναι γύρω σου, άδραξέ τες!

Αξιοποίησε το χρόνο σου για καλύτερη ζωή.
 

Και αυτό που εννοώ είναι να κάνεις αυτά τα πρακτικά πράγματα που όλο αναβάλεις, αλλά που ξέρεις ότι όταν τα κάνεις θα νιώθεις καλύτερα για τον εαυτό σου και για τη ζωή σου! 
Για ανασκουμπώσου να κάνεις γενική καθαριότητα ακούγοντας την αγαπημένη σου μουσική, για τακτοποίησε τα συρτάρια και τις ντουλάπες σου και χάρισε αυτά που δε χρειάζεσαι… 
Όταν τακτοποιούμε το φυσικό μας χώρο τακτοποιούμε κατ’ αναλογία και τον ψυχικό μας χώρο και το συναίσθημα της ικανοποίησης είναι πολύ γλυκό…
Χαλάρωση. 
Αξιοποίησε το χρόνο με τον εαυτό σου για απόλυτη χαλάρωση. Βάλε ωραία χαλαρωτική μουσική, άναψε κεριά, άναψε ένα αρωματικό χώρου, κάνε ένα υπέροχο μπάνιο με αφρόλουτρο, άκου μια χαλαρωτική ηχογράφηση και επέτρεψε στον εαυτό σου να ξεφύγει από τα άγχη και τις στεναχώριες της καθημερινότητας.
Δούλεψε τις σχέσεις σου. 
Όταν βρεθείς μόνη σου είναι μια καλή ευκαιρία να κάτσεις και να σκεφτείς ορισμένα σημαντικά πράγματα: 
είσαι σε μία σχέση που στο μεγαλύτερο ποσοστό της είναι όπως επιθυμείς ή έχεις κάνει εκπτώσεις και είσαι με κάποιον απλώς για να μην είσαι μόνη; 
Μήπως έχεις αρνητικούς και τοξικούς ανθρώπους στη ζωή σου; 
Για ποιο λόγο δεν τους βγάζεις; 
Ποιοι είναι οι θετικοί άνθρωποι γύρω σου; 
Πώς μπορείς να φροντίσεις και να καλλιεργήσεις τη σχέση μαζί τους;

Λίζα Βάρβογλη

Κάνετε Κακό στο Παιδί σας, αν Είστε Τελειομανής
The Perfectionist Parent

Από την Λίζα Βάρβογλη

Όταν γνώρισα την Α.Β.,
μου εκμυστηρεύτηκε ότι κάθε μέρα κρεμούσε τα ρούχα της οικογένειας σύμφωνα με το χρώμα τους, κάθε βράδυ σπαταλούσε δύο ώρες να τακτοποιεί τα παιχνίδια των παιδιών της στις αρχικές τους συσκευασίες, ενώ είχε σταματήσει να καλεί κόσμο στο σπίτι, γιατί ακόμα και για να έρθει μια φίλη με το παιδί της για καφέ η Α.Β. χρειαζόταν τρεις μέρες να προετοιμαστεί. 
Το σπίτι της έμοιαζε τέλειο, πεντακάθαρο και τακτοποιημένο στην εντέλεια, σαν να μην είχε πατήσει άνθρωπος για μέρες, αλλά μέσα της η ψυχική της αναστάτωση, ή ‘ακαταστασία’ ήταν τεράστια.

Άνθρωποι που είναι τελειομανείς σαν την Α.Β. εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι τα έχουν όλα οργανωμένα και τακτοποιημένα στη ζωή τους. 
Αν δει κανείς κάτω από την καλογυαλισμένη επιφάνεια της τελειομανίας, θα ανακαλύψει ότι υπάρχει μεγάλο στρες, άγχος, στεναχώρια, ακόμα και έλλειψη αυτοπεποίθησης. Και βέβαια, όταν η μαμά είναι τελειομανής, το παιδί της ζορίζεται ιδιαίτερα.

Οι τελειομανείς μαμάδες (και μπαμπάδες) πιέζουν το παιδί τους να είναι άριστο στα μαθήματα, στα σπορ, στα εξωσχολικά, στις κοινωνικές υποχρεώσεις του, στις δουλειές που έχει να κάνει στο σπίτι.. σε κάθε τι. 
Δεν επιτρέπεται κανένα λάθος και κάθε φορά ο πήχης ανεβαίνει όλο και ψηλότερα. Το αποτέλεσμα; Το παιδί να κυνηγάει διαρκώς το τέλειο, χωρίς όμως να το φτάνει.

Αν είστε τελειομανής, το παιδί σας μπορεί να νιώσει ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω:

* Αισθάνεται πίεση και άγχος
Αν είστε τελειομανής και ζητάτε το τέλειο στο κάθε τι, σημαντικό ή ασήμαντο, με τον τρόπο σας διδάσκετε ένα μάθημα ζωής στο παιδί σας. Αν μάλιστα έχετε υπερβολικές απαιτήσεις από το ίδιο σας το παιδί, τότε πολύ εύκολα αυτό θα νιώσει ότι το πιέζετε. 
Η συνεχόμενη πίεση και στρες σύντομα γίνονται άγχος. Επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που έχουν τελειομανή μητέρα αισθάνονται μεγαλύτερο βαθμό στρες και άγχους και υποφέρουν και τα ίδια από αγχώδεις διαταραχές.

* Νιώθει ότι διαρκώς ‘δίνει εξετάσεις’
Οι υψηλές προσδοκίες που έχετε επειδή είστε τελειομανής είναι μη ρεαλιστικές. Όταν μάλιστα οι προσδοκίες σας σχετίζονται με αυτά που θεωρείτε ότι πρέπει να κάνει το παιδί σας, τότε το βάζετε στη δυσάρεστη θέση να αισθάνεται ότι το περνάτε από εξετάσεις κάθε φορά. 
Η ανησυχία του αν θα ‘περάσει’, η αγωνία του αν θα ικανοποιηθείτε, ο φόβος του τι θα γίνει αν δεν πετύχει να πιάσει τα δικά σας στανταρντς, είναι όλα παράγοντας που ζορίζουν το παιδί σας και του αφαιρούν τη χαρά της ζωής. 
Να θυμάστε ότι το παιδί που ζορίζεται πολύ στο τέλος μαθαίνει να τα παρατάει εύκολα, επειδή ξέρει ότι δεν πρόκειται να σας ικανοποιήσει.

* Αισθάνεται ότι διαρκώς το κρίνετε

Οι τελειομανείς μαμάδες συνήθως διορθώνουν τα παιδιά τους όλη την ώρα, προσπαθώντας να τα ‘κάνουν’ να γίνουν τέλεια. 
Συνήθως όμως δεν επαινούν ούτε ενθαρρύνουν το παιδί τους, επειδή επικεντρώνονται κυρίως στο τι έκανε λάθος και τι πρέπει να διορθώσει, χωρίς να κοιτάνε τι έκανε σωστά και ωραία. 
Με αυτό τον τρόπο όμως δε μαθαίνει τι έχει κάνει σωστά, με αποτέλεσμα να μην το επαναλαμβάνει και πιθανότατα να αισθάνεται ανίκανο, οπότε δεν αποκτά αυτοπεποίθηση.

* Αισθάνεται ότι μέσα του υπάρχει μια φωνή που διαρκώς το κριτικάρει
Παρόλο που εσείς μπορεί να κρίνετε το παιδί σας με καλή πρόθεση και καλό σκοπό, για να το ωθήσετε να γίνει ‘τέλειο’, στην πραγματικότητα καταφέρνετε ακριβώς το αντίθετο: να ‘κόψετε’ τα φτερά και το ηθικό του παιδιού σας και να το καταρρακώσετε. 
Η επικριτική σας φωνή, η συμπεριφορά σας που μονίμως το πιέζει λειτουργεί με ανασταλτικό τρόπο: το παιδί σας αναπτύσσει μια εσωτερική φωνή που το κατακρίνει και του μιλάει άσχημα. 
Έτσι, το παιδί δεν πιστεύει στον εαυτό του και τις δυνάμεις του και δεν κάνει καμία προσπάθεια, θεωρώντας ότι έτσι κι αλλιώς είναι μάταιη.

* Αισθάνεται ότι δεν το αγαπάτε

Τέλος, να προσθέσω ότι οι τελειομανείς μαμάδες δίνουν τόσο έμφαση στον ανταγωνισμό, την τελειότητα, τα υψηλά στάνταρντς, που ξεχνάνε να συνδεθούν συναισθηματικά με το παιδί τους και να του φέρονται σαν να είναι παιδί. 
Το παιδί αυτό συχνά νιώθει ότι η μαμά του είναι μία ξένη, ένας ‘λοχίας’ που δίνει προσταγές και παραγγέλματα και δεν είναι ικανοποιημένος με τίποτα. Το παιδί που έχει τελειομανή μαμά συχνά αισθάνεται ότι η μαμά του δεν το αγαπάει. Και δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από αυτό για ένα παιδί.
varvogli