Sunday 9 August 2009

«ΕΛ.ΑΣ. tours»

Λέγεται πως έχει προγραμματιστεί συνάντηση του υπουργού αναπληρωτή Εσωτερικών Χρ. Μαρκογιαννάκη με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ώστε να αλλάξει ο τόπος και ο τρόπος παροχής των γευμάτων σε απόρους, αστέγους, τοξικομανείς, μετανάστες και ημεδαπούς, προκειμένου ν' αποσυμφορηθεί επιπροσθέτως η κατάσταση στο κέντρο. Και σκέφτονται να προτείνουν στην Εκκλησία να μοιράζει τα γεύματα με τροχόσπιτα σε εναλλασσόμενες περιοχές, βάσει προγράμματος! Ένα πιάτο φαγητό ήταν εύκολο για εκατοντάδες ανθρώπους κάθε μέρα και πάνε να τους κάνουν να το κυνηγάνε περιφερόμενοι στην Αθήνα.


Ασφυκτική κατάσταση επικρατεί στα αστυνομικά κρατητήρια όλης της χώρας, όπου έχουν στοιβαχτεί πάνω από 3.000 αλλοδαποί μετανάστες στη συντριπτική τους πλειονότητα, ως αποτέλεσμα των συστηματικών συλλήψεων που έγιναν τον περασμένο μήνα σε πολλές περιφέρειες, αλλά κυρίως στην Αθήνα και το κέντρο της. Οι αφόρητες θερμοκρασίες σε συνθήκες συνωστισμού δημιουργούν δραματικές καταστάσεις, ενώ η εξελισσόμενη επιδημία γρίπης αποτελεί επιπλέον σοβαρό πρόβλημα.
Άλλες τρεις χιλιάδες και πλέον μη νόμιμοι μετανάστες κρατούνται στα κέντρα υποδοχής ανά την Ελλάδα και σε ορισμένα από αυτά η κατάσταση είναι επίσης δραματική, καθώς έχουν εγκαταστήσει σ' αυτά περίπου 50% επιπλέον άτομα από τους προβλεπόμενους αριθμούς.
Στους χώρους κράτησης, ή κατ' ευφημισμόν φιλοξενίας, χιλιάδες αλλοδαποί αναστενάζουν τον καυτό Αύγουστο, ενώ οι αρμόδιες αστυνομικές αρχές διά υψηλόβαθμων εκπροσώπων τους υποστηρίζουν ότι το αδιαχώρητο στα κρατητήρια μέχρι και στην ηπειρωτική ενδοχώρα, είναι πρωτοφανές. «Δεν μπορούμε να κρατήσουμε ούτε δέκα άτομα αν δεν αφήσουμε άλλους», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Κενές θέσεις στα κρατητήρια δημιουργούνται πλέον με ένα απίστευτο ρεγουλάρισμα αλυσιδωτών μετακινήσεων. Οι επαναπροωθήσεις, οι απελάσεις με την «ΕΛ.ΑΣ. tours», και οι απελευθερώσεις, όταν δεν διαγράφεται προοπτική απέλασης, είναι οι μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται για να αποσυμφορούνται οι χώροι κράτησης. Πραγματοποιούνται επίσης αλλεπάλληλες μεταγωγές από περιφέρεια σε περιφέρεια και από νομό σε νομό για να καλυφθούν θέσεις ακόμη και σε αστυνομικές διευθύνσεις που είχαν τα κρατητήρια για το θεαθήναι.
Επίσης γίνονται ρυθμίσεις μεταξύ των κέντρων υποδοχής για εξισορρόπηση της υπερπληρότητας. Όπως αναφέρουν κάποιες πληροφορίες, λειτουργούν και κάποια άτυπα κέντρα υποδοχής και κράτησης προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κατάσταση. Η σοβαρότητά της δεν είναι ορατή στην παρούσα συγκυρία, καθώς η κοινωνία και οι πολιτικοί είναι στις παραλίες, ενώ τα ζητήματα της οικονομίας και της πανδημίας γρίπης μονοπωλούν το όποιο ενδιαφέρον.

«Εμφύλιος» στο υπουργείο
Δυστυχώς για την κυβέρνηση και τους μετανάστες, βέβαια, η ανταγωνιστική πολιτική διαρχία στο υπουργείο Εσωτερικών μεταξύ Παυλόπουλου και Μαρκογιαννάκη έχει δημιουργήσει αδιέξοδα. 
Είναι δεδομένο ότι οι συλλήψεις λαθρομεταναστών, παρότι δεν ήσαν μαζικές, ήταν συστηματικές με αποτέλεσμα να φρακάρει το σύστημα. Ήταν δεδομένο ότι τα στρατόπεδα κράτησης που επελέγησαν για να απορροφήσουν δύο με τρεις χιλιάδες αλλοδαπούς δεν θα ήταν έτοιμα σε ένα μήνα. Όμως στο περιβάλλον των ευρωεκλογών κάποιοι μπέρδεψαν την πολιτική με τον συρμό, με αποτέλεσμα τις ανακόλουθες κινήσεις.
Ακόμη και τώρα ο Χρ. Μαρκογιαννάκης αναφέρει ότι οι δύο πρώτοι χώροι κράτησης σε Ριτσώνα και Ασπρόπυργο θα είναι έτοιμοι για λειτουργία στις 5 και 15 Σεπτεμβρίου αντιστοίχως, ενώ ο Προκ. Παυλόπουλος -που δουλεύει το γενικότερο πρόγραμμα- λέει ότι υπολογίζει για το τέλος του χρόνου να είναι έτοιμοι οι τέσσερις συνολικά χώροι, μαζί με το Πέπλο του Έβρου και την Κεραμωτή της Καβάλας.
Τα προβλήματα αναμένεται να οξυνθούν τις προσεχείς εβδομάδες, όταν ο νέος, σε ένα και μόνο βαθμό τρόπος εξέτασης αιτημάτων ασύλου, που ψηφίστηκε για να μην κερδίζουν χρόνο παραμονής οι αλλοδαποί και να δρομολογηθούν άμεσα οι απελάσεις χιλιάδων από αυτούς, θα δώσει αποτελέσματα.

Όλα εκτός κέντρου
Ακόμη, μετά τις υπηρεσίες του ΟΚΑΝΑ, για τις οποίες το χρονοδιάγραμμα προβλέπει μεταφορά του τόπου παροχής τους από το κέντρο της Αθήνας σε περιφερειακά νοσοκομεία της Αττικής ώς τις 25 Αυγούστου, στο στόχαστρο του υπουργείου Εσωτερικών μπαίνουν και τα φιλανθρωπικά συσσίτια της Αρχιεπισκοπής που δίνονται στην ίδια περιοχή του κέντρου της Αθήνας. Λέγεται πως έχει προγραμματιστεί συνάντηση του υπουργού αναπληρωτή Εσωτερικών Χρ. Μαρκογιαννάκη με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ώστε να αλλάξει ο τόπος και ο τρόπος παροχής των γευμάτων σε απόρους, αστέγους, τοξικομανείς, μετανάστες και ημεδαπούς, προκειμένου ν' αποσυμφορηθεί επιπροσθέτως η κατάσταση στο κέντρο. 
Και σκέφτονται να προτείνουν στην Εκκλησία να μοιράζει τα γεύματα με τροχόσπιτα σε εναλλασσόμενες περιοχές, βάσει προγράμματος! Ένα πιάτο φαγητό ήταν εύκολο για εκατοντάδες ανθρώπους κάθε μέρα και πάνε να τους κάνουν να το κυνηγάνε περιφερόμενοι στην Αθήνα.*

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΑΡΝΕΛΛΟΥ, Ελευθεροτυπία, Σάββατο 8 Αυγούστου 2009

«Η Εκκλησία στους δρόμους»

Περισσότεροι από 1.000 άνθρωποι (το 15% των οποίων είναι Ελληνες) σιτίζονται καθημερινά από την Εκκλησία
Περισσότεροι από 1.000 άνθρωποι (το 15% των οποίων είναι Έλληνες) σιτίζονται καθημερινά από την Εκκλησία Σήμερα παιδί και μάνα θα φάνε. Αύριο; 
Σήμερα παιδί και μάνα θα φάνε. Αύριο;
Ακόμη και τα αυτοκίνητα που διασχίζουν τον δρόμο, κόβουν ταχύτητα. Έξω από το μεγάλο κτίριο της οδού Σοφοκλέους, κατά μήκος του μαύρου κιγκλιδώματος που περιστοιχίζει το Κέντρο Υποδοχής Αστέγων του Δήμου Αθηναίων, δεκάδες άποροι περιμένουν καθημερινά να ξεκινήσει το «σιτηρέσιο» της Εκκλησίας. 
Εδώ και περίπου τέσσερις μήνες, εκτός από τα γεύματα που παρέχει ο δήμος, από τον χώρο του ΚΥΑΔΑ επωφελούνται και οι άνθρωποι της Εκκλησίας -στο πλαίσιο του προγράμματος «Η Εκκλησία στους δρόμους»- για να προσφέρουν φαγητό σε άπορους συμπολίτες μας. 
Νέοι άνθρωποι, άνεργοι, άτυχοι, μητέρες με παιδιά, αλλοδαποί, εξαρτημένοι από ναρκωτικές ουσίες... Η ανθρωπογεωγραφία των χιλίων και πλέον ανθρώπων που σιτίζονται εδώ αποκαλύπτει ότι δεν είναι μόνο οι οικονομικοί μετανάστες που δεν έχουν τα προς το ζην. Αλλά και πολλοί Έλληνες -οι 15 στους 100. 
Το 28% είναι αφρικανικής καταγωγής, ενώ υπάρχουν και Μολδαβοί, Ρουμάνοι, Βούλγαροι. Μερικοί, με το που παίρνουν το πακετάκι τους, φεύγουν με γρήγορα βήματα, άλλοι τρώνε καθισμένοι στα πεζούλια, κάποιοι αναζητούν θέση στα λιγοστά τραπέζια. Η Μιμόζα, μια ήσυχη κυρία, απομακρύνεται σιγά-σιγά: «Ήρθα από την Αλβανία πριν από πολλά χρόνια. Γέννησα και μεγάλωσα τα παιδιά μου εδώ. Αλλά τώρα ούτε δουλειά έχω, ούτε τίποτα. Ευχαριστώ αυτούς τους ανθρώπους που μας δίνουν λίγο φαγητό». 
Το πρόγραμμα ξεκίνησε στις αρχές Απριλίου από την Αρχιεπισκοπή, σε συνεργασία με τη ΜΚΟ της Εκκλησίας «Αλληλεγγύη», καλύπτοντας αρχικά τις ανάγκες 800 ατόμων. Τις πρώτες ημέρες το συσσίτιο λειτούργησε στην πλατεία Κουμουνδούρου.
Μια μικροκαμωμένη νέα γυναίκα, ασιατικής καταγωγής, με το ένα χέρι βαστάει το πακέτο με το φαγητό και με το άλλο προσπαθεί να συγκρατήσει τον πεντάχρονο γιο της. Δεν μιλάει ελληνικά. 
«Σήμερα έχουμε μακαρόνια με σάλτσα. Μαζί δίνουμε ψωμί και μπουκάλια με νερό», χαμογελάει ο πάστορας Οκεκούογεν, Αφρικανός, που παρίσταται μαζί με τον Βρετανό αιδεσιμότατο Μπράντσο. «Εμείς βρισκόμαστε εδώ καθημερινά για να νιώθουν οι ξένοι πως έχουν ανθρώπους που μιλάνε την ίδια γλώσσα. Και για να αποφεύγουμε τις διενέξεις, βέβαια», λένε. «Ειδικά σ' αυτή την περιοχή, με όσα έγιναν τον τελευταίο καιρό στο Παλιό Εφετείο, ο κόσμος έχει φοβηθεί -αγριεύεται όταν βλέπει τόσους πολλούς αλλοδαπούς. Αλλά τι πρέπει να γίνει; Να τους κλείσουμε σε μια απομακρυσμένη φυλακή, όπως συζητιέται; Και η γειτονιά είναι ανήσυχη -ακούμε κάθε μέρα κι από ένα νέο δυσάρεστο περιστατικό- αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όλοι αυτοί, οι μετανάστες, οι ναρκομανείς, είναι άνθρωποι και δικαιούνται να έχουν, τουλάχιστον, ένα πιάτο φαγητό».

Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ 
Ελευθεροτυπία, Σάββατο 8 Αυγούστου 2009

H ελευθερία του προσώπου...

Ο Μακαριότατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος 
έκανε την ακόλουθη δήλωση:
 .
«Αποτελεί αυτονόητο και απαράγραπτο δικαίωμα κάθε ανθρώπου να απευθύνεται ελεύθερα στον Θεό του. Να Τον τιμά και να Τον λατρεύει σε χώρους που Του πρέπουν, χωρίς προσκόμματα. Το ευρύτερο δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας είναι δικαίωμα θεμελιώδες σε κάθε ευνομούμενη και δημοκρατική Πολιτεία, όπως η ελληνική, και πρέπει να χαίρει πάντα αναγνώρισης και απόλυτου σεβασμού, όπως άλλωστε και το Σύνταγμά μας σαφώς επιτάσσει.
  .

Όμως κάθε εκδήλωση βίας στο όνομα της οποιασδήποτε θρησκείας, απ’ όπου κι αν προέρχεται, είναι απόλυτα καταδικαστέα, γιατί πρωτίστως προσβάλλει βαθύτατα τον ίδιο τον πυρήνα της θρησκείας. Και μετατρέπει πιστούς ανθρώπους σε αθύρματα πάσης φύσεως φονταμενταλιστών και καιροσκόπων, που ουδόλως σέβονται την ελευθερία του προσώπου.
 .

Η ειρηνική συνύπαρξη ανθρώπων με διαφορετικά πιστεύω, στο πλαίσιο πάντα των νόμων της Πολιτείας, αποτελεί άλλωστε βασική προϋπόθεση της κοινωνικής συνοχής και εκφράζει απόλυτα την μακραίωνη πολιτιστική και πνευματική μας παράδοση».

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki