Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2015

Ακούει κανείς; «Υιοθετήστε το παιδί μου για να μην πεθάνει από την πείνα!»

Αύγουστο και Σεπτέμβριο, 120 οικογένειες της Πάτρας ζήτησαν βοήθεια, καθώς δεν είχαν ούτε τα στοιχειώδη για την επιβίωσή τους!
Σπαρακτική και γεμάτη απελπισία είναι η κραυγή μιας νέας μητέρας από την Πάτρα, που δεν έχει να προσφέρει ένα πιάτο φαΐ στο 4χρονο κοριτσάκι της: «Βοηθήστε με, δεν έχω να το ταΐσω…».
Σοκαρισμένη είναι και η κοινωνία της Αχαΐας αλλά και ολόκληρης της χώρας από την έκκληση της άνεργης μάνας που δεν έχει να προσφέρει ούτε τα βασικά στο παιδί της.

Η απελπισμένη γυναίκα τους τελευταίους μήνες βρίσκεται σε άθλια κατάσταση. Ζει σε ένα σπίτι που δεν έχει παρά μόνο λιγοστά έπιπλα, χωρίς νερό, ενώ και το ρεύμα σύντομα θα κοπεί, αφού δεν έχει να το πληρώσει.
Είναι μόνης της με το παιδί της, χωρίς δουλειά. Όλες αυτές τις ημέρες κάποιοι γείτονες της έδιναν ένα πιάτο φαγητό. Όμως, η άνεργη μάνα δεν αντέχει άλλο να βλέπει το παιδί της να κλαίει από την πείνα. Έτσι, έφτασε στο σημείο να απευθυνθεί σε κοινωνικό φορέα της Πάτρας, ζητώντας να δοθεί το παιδί της για υιοθεσία, ώστε να μην πεθάνει από την πείνα!
Η νέα γυναίκα, η οποία δεν έχει να δώσει ούτε ένα ποτήρι γάλα στο 4χρονο κοριτσάκι της, καθώς το ψυγείο της είναι άδειο όπως και τα ντουλάπια της κουζίνας της, είναι ολομόναχη. Δεν έχει κανέναν συγγενή που να μπορεί να τη βοηθήσει, γεγονός το οποίο την οδήγησε σε μια απόφαση πολύ οδυνηρή: Να αποχωριστεί το παιδί της, για να μπορέσει αυτό να μεγαλώσει έχοντας τουλάχιστον τα απαραίτητα!
Σύμφωνα με το PatrasTimes.gr, η μάνα ζήτησε από τον Σύλλογο Φωτεινό Αστέρι να δώσει το παιδί της για υιοθεσία, αφού η ίδια δεν μπορεί να του προσφέρει τα προς το ζην.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου, Χρήστος Σπηλιόπουλος, είπε πως μέσα στον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο 120 οικογένειες της αχαϊκής πρωτεύουσας ζήτησαν τη βοήθειά τους.

Η κατάσταση, δυστυχώς, είναι εφιαλτική για εκατοντάδες οικογένειες, που δεν έχουν να δώσουν στα παιδιά τους κολατσιό για το σχολείο ή να τους σερβίρουν ένα ζεστό πιάτο φαγητό όταν αυτά επιστρέφουν στο σπίτι. Δεν είναι λίγα τα περιστατικά παιδιών δημοτικού αλλά και γυμνασίου που λιποθυμούν στα σχολεία, επειδή έχουν να φάνε μία ή και δύο ημέρες!
Πολλές είναι και οι οικογένειες που ζουν υπό άθλιες συνθήκες. Κάποιες από αυτές δεν έχουν ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ αντιμετωπίζουν τρομερές ελλείψεις σε τρόφιμα. Οι γονείς των οικογενειών αυτών έχουν να δώσουν κρέας και ψάρι στα παιδιά τους εδώ και πολλούς μήνες, όπως ανέφεραν στον σύλλογο Φωτεινό Αστέρι.
Η φτώχεια και η πείνα έχουν χτυπήσει αρκετές οικογένειες, οι οποίες αντιμετωπίζουν εδώ και μήνες τον εφιάλτη να μείνουν ακόμα και χωρίς στέγη, αφού ο κίνδυνος της έξωσης από τα ανεξόφλητα ενοίκια είναι άμεσος. 
Οι κοινωνικοί λειτουργοί του δήμου έχουν σπεύσει να βοηθήσουν και μαζί με τον σύλλογο της περιοχής καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για την κάλυψη βασικών αναγκών διατροφής και διαβίωσής τους.

πηγη

Πώς αντιμετωπίζουμε στην τάξη τον επιθετικό «Γιαννάκη»;

................
Για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε το πρόβλημα της σχολικής βίας, είναι σημαντικό να κατευθύνουμε την προσοχή μας στην γενικότερη πρόληψη της βίας δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην επίλυση των συγκρούσεων και στην διαχείριση του θυμού. 
Επιπρόσθετα επειδή η επιθετικότητα κατά την παιδική ηλικία είναι συχνά ένδειξη παραβατικότητας και πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, όπως επίσης και αντικοινωνικής συμπεριφοράς στην μετέπειτα ζωή, η έγκαιρη παρέμβασή είναι ζωτικής σημασίας.
Παρόλο πού η νεανική βία παλαιότερα εθεωρείτο σαν μια μεμονωμένη αντίδραση θυμού, τώρα γίνεται αντιληπτή ως ένα αναπτυξιακό πρόβλημα που ενδεχομένως να επισυμβεί στο μέλλον και στο οποίο οι καταστασιακοί παράγοντες, οι κοινωνικές επιρροές, τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και η βιολογία διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο.
................
Ο «Γιαννάκης» φοιτά στην Α' Δημοτικού. Χαρακτηρίζεται ως ένα έξυπνο παιδί από τη δασκάλα του, μαθαίνει εύκολα και συνεργάζεται άψογα στα πλαίσια μιας ομάδας. 
Ωστόσο, στην αυλή παίζει μόνο με δύο παιδάκια ενώ τσιμπάει τα άλλα παιδιά όταν δεν κάνουν αυτά που τους λέει ή τα χτυπάει ή τα δαγκώνει. 
Το τελευταίο διάστημα καταφεύγει σε αυτή τη συμπεριφορά καθημερινά. 

Στρατηγικές διαχείρισης που υιοθετήθηκαν 
από τη δασκάλα του «Γιαννάκη»

Όταν ο «Γιαννάκης» τσιμπάει ή χτυπάει κάποιο παιδί η δασκάλα το απομακρύνει από τα άλλα παιδιά και του δίνει να κάνει μια εργασία μόνος του, λέγοντάς του ότι αν δεν μπορεί να παίξει ήσυχα θα του δώσει μετά μια δουλειά να κάνει. 
Συνήθως του δίνει μια φωτοτυπία να συμπληρώσει, δίνοντάς του την εντολή να παραμείνει στην ίδια θέση μέχρι να τελειώσει την εργασία του. 
Όταν τσιμπάει, χτυπάει, η δαγκώνει άλλο παιδί χωρίς να τον έχει προκαλέσει, δεν του επιτρέπει να παίξει με τα άλλα παιδιά κατά τη διάρκεια του διαλείμματος και επιπλέον του δίνει κι άλλες εργασίες να κάνει.

Προτάσεις για τη διαχείριση της περίπτωσης 

1. Αρχικά υποθέτουμε τι μπορεί να είναι αυτό που οδηγεί την ακατάλληλη συμπεριφορά από την πλευρά του «Γιαννάκη». 
Ο «Γιαννάκης» φαίνεται ότι δυσκολεύεται να μοιράζεται πράγματα με άλλα παιδιά. 
Μπορεί να βρίσκει το σχολικό πρόγραμμα κουραστικό. 
Η εξυπνάδα του τον βοηθάει να τελειώνει τις εργασίες του γρήγορα. 
Το πιο πιθανό λοιπόν είναι να βρίσκει το σχολικό πρόγραμμα που του προσφέρεται ανιαρό. 
Μπορεί με αυτή την συμπεριφορά να επιζητά γενικά την προσοχή των άλλων.

2. Στη συνέχεια αναρωτιόμαστε αν είναι αποτελεσματική η στρατηγική διαχείρισης του προβλήματος που υιοθέτησε η δασκάλα.

Η ακατάλληλη συμπεριφορά του «Γιαννάκη» φαίνεται να επιδεινώνεται και οι εφαρμοζόμενες στρατηγικές από τη δασκάλα δεν τον βοηθούν να μάθει να σέβεται τη σειρά των άλλων ή να μοιράζεται πράγματα με τα άλλα παιδάκια.

3. Ποιους παιδαγωγικούς στόχους πρέπει να επιλέξουμε για την περίπτωση του «Γιαννάκη», προκειμένου να τον βοηθήσουμε να αλλάξει τη συμπεριφορά του; 

Να βοηθήσουμε τον «Γιαννάκη» να αναπτύξει ικανότητες συνεργασίας. 
Να τον βοηθήσουμε να κατανοήσει την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης. 
Να βοηθήσουμε τον «Γιαννάκη» να αναπτύξει ικανότητες τήρησης κανόνων παιχνιδιού και ομαδικής εργασίας 
Να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον του για συμμετοχή σε δραστηριότητες στις οποίες δείχνει μια κλίση, αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας.

4. Ποια είναι τα θετικά σημεία και οι δυνατότητες του «Γιαννάκη»; 

* Έχει ένα υψηλό επίπεδο ικανοτήτων. 
* Ο βαθμός συγκέντρωσης είναι πολύ καλός. 
* Διαθέτει αρχηγικές ικανότητες οι οποίες πρέπει να αξιοποιηθούν θετικά.

5. Ποιες στρατηγικές θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε προκειμένου να βοηθήσουμε αποτελεσματικά τον «Γιαννάκη» να πετύχει αυτούς τους στόχους; 

* Περιορισμό των ατομικών δραστηριοτήτων και ενθάρρυνση των ομαδικών εργασιών και ομαδικών παιχνιδιών. 
* Παρατήρηση, αξιολόγηση και αναγνώριση των περιοχών εκείνων στις οποίες ο «Γιαννάκης» φαίνεται ότι τα καταφέρνει καλύτερα, και σχεδιασμός δραστηριοτήτων με υψηλότερους στόχους που προσελκύουν το ενδιαφέρον του «Γιαννάκη» και προλαμβάνουν την πλήξη του. 
* Σχεδιασμός προγράμματος ενίσχυσης θετικής συμπεριφοράς, το οποίο θα στοχεύσει στη μείωση των επεισοδίων τσιμπήματος, δαγκώματος ή χτυπήματος των άλλων παιδιών.
Ο «Γιαννάκης» πρέπει να εμπλέκεται στο σχεδιασμό του προγράμματος και την αξιολόγησή των προσπαθειών του. 
Χρήση πιο κατάλληλων μεθόδων επικύρωσης των αποδεκτών συμπεριφορών του «Γιαννάκη». 
Ενημέρωση των γονέων για τον παραπάνω σχεδιασμό, πρόταση για προέκταση υιοθέτησης του σχεδίου διαχείρισης του προβλήματος και στο σπίτι, στήριξη των γονέων στην εφαρμογή των πρακτικών στο σπίτι, ενίσχυση ή επιβράβευση του «Γιαννάκη» από την δασκάλα όταν φέρνει μια επιβεβαίωση θετικής συμπεριφοράς από την οικογένειά του.

Δρ Αριστονίκη Τρυφωνίδου-Θεοδοσίου 

περισσότερα εδώ: ksiromeritikimatia

Μη βασίζεσαι σε «δωροδοκίες» για να πείσεις το παιδί σου να ακολουθήσει βασικούς κανόνες

«Μπράβο Μαρία που μάζεψες τα παιχνίδια σου! Ορίστε, πάρε το κέικ που σου υποσχέθηκα, αφού είσαι τόσο καλό παιδί». Μοιάζει αρκετά αθώο, έτσι; 
Αφού η Μαρία διάβασε τα μαθήματά της, μάζεψε τα παιχνίδια της, φόρεσε τις πυτζάμες της και συμπεριφέρεται ακριβώς όπως της είπε η μητέρα της, γιατί να μην της παράσχει κίνητρο, επιβραβεύοντάς την με μία ιδιαίτερη απόλαυση; Είναι δίκαιο, σωστά;
Δεν είναι ασυνήθιστο οι γονείς να προσφέρουν στα παιδιά τους μία «ανταμοιβή», προκειμένου να τους δώσουν κίνητρο για να συμμορφωθούν με έναν κανόνα. 
«Εάν συμμαζέψεις το δωμάτιό σου, μετά θα σε πάω στον κινηματογράφο». «Εάν είσαι καλός με τη γιαγιά και μιλάς ευγενικά όλο το απόγευμα που θα είσαι μαζί της, μετά θα σου επιτρέψω να παίξεις αυτό το νέο παιχνίδι που θέλεις στο κινητό μου».
Προσοχή! Αυτό δεν είναι κίνητρο, είναι δωροδοκία! 
Και η δωροδοκία δεν είναι αποτελεσματική τεχνική ανατροφής των παιδιών. Στέλνει λάθος μηνύματα. Με αυτόν τον τρόπο το μόνο που κάνει ο γονιός, είναι να συνηθίζει το παιδί πάντα να θέλει «κάτι» ως αντάλλαγμα για να συμπεριφέρεται καλά, αντί να συμπεριφέρεται καλά απλώς επειδή κατανοεί ότι αυτό είναι το «σωστό».
Εάν βασίζεσαι σε δωροδοκίες για να παρέχεις κίνητρο στο παιδί σου, τότε μην εκπλαγείς εάν την επόμενη φορά που θα ζητήσεις από το οκτάχρονό σου να σε βοηθήσει να μαζέψεις τα πιάτα από το τραπέζι, για παράδειγμα, σε ρωτήσει κάτι όπως «και τι θα μου δώσεις εσύ μετά;».

Οπότε, ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στη «δωροδοκία» και την «επιβράβευση / κίνητρο»;
Εάν το παιδί σου ανταποκρίνεται θετικά στους κανόνες που έχεις θέσει, μπορείς να το επιβραβεύσεις λεκτικά («Μπράβο!», «Πολύ καλή δουλειά», «Τα πήγες πάρα πολύ καλά», «Καταπληκτικό, συνέχισε έτσι» κλπ) και να του δώσεις μία χαρούμενη, ζεστή αγκαλιά. Καλό είναι όμως να αποφύγεις να του τάζεις ιδιαίτερες απολαύσεις ως κίνητρο για μικρές, καθημερινές πράξεις συνεργασίας.

Δεν λειτουργεί έτσι η ζωή. Για παράδειγμα στον ενήλικο κόσμο, σε μία δουλειά δε λαμβάνεις bonus ή αύξηση μισθού, απλώς επειδή πηγαίνεις στην ώρα σου στην εργασία σου, σωστά; Άρα γιατί να καλλιεργείς αυτού του είδους την προσδοκία στο παιδί σου;
Οι «ανταμοιβές» μπορούν ακόμα να υπάρχουν, αλλά ως επιβράβευση για κάποια ξεχωριστή προσπάθεια, όχι απλώς για την τήρηση των στοιχειωδών κανόνων. Ας υποθέσουμε ότι ο γιός σου καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια για μία σχολική εργασία. «Τα δίνει όλα» και η προσπάθειά του βαθμολογείται με άριστα. 
Σε μία τέτοια περίπτωση μπορείς να αναγνωρίσεις την εξαιρετική προσπάθειά του, λέγοντας κάτι όπως «ξέρω πόσο συγκεντρωμένα και μεθοδικά δούλεψες γι’ αυτή την εργασία και είμαι πολύ περήφανη για ‘σένα. Τι λες; Πάμε να πάρουμε εκείνα τα αθλητικά παπούτσια που ήθελες; Και μπορείς να τα φορέσεις στο σχολείο αύριο!».
Συνοψίζοντας:
Αντί να βασίζεσαι σε «δωροδοκίες» για να πείσεις το παιδί σου να ακολουθήσει βασικούς κανόνες:

- Θέσε λογικούς κανόνες και εφάρμοζέ τους με συνέπεια.
- Διάλεξε δίκαιες συνέπειες για τη μη συμμόρφωση, οι οποίες να παρέχουν κίνητρο στο παιδί (π.χ. μπορείς να φας σοκολατάκι, μόνο εφόσον πρώτα έχεις φάει κανονικό φαγητό, μόνο εφόσον έχεις κάνει τα μαθήματά σου, μπορείς να δεις τηλεόραση, κλπ)
- Επικοινώνησε τους κανόνες και τις συνέπειες ξεκάθαρα με το παιδί σου, βάζοντας το να σου επαναλάβει όσα άκουσε, έτσι ώστε να ξέρεις ότι τα έχει κατανοήσει.
- Όταν οι κανόνες παραβιάζονται ή οι υποχρεώσεις αθετούνται, εφάρμοζε τις συνέπειες που έχουν οριστεί.

Και το βασικότερο:
Φρόντισε εσύ να είσαι ένα σωστό πρότυπο. Δώσε το παράδειγμα και δείξε στο παιδί σου ότι, όταν συμπεριφερόμαστε υπεύθυνα και κάνουμε καλές επιλογές, λαμβάνουμε πολύ περισσότερα από μία φευγαλέα «απόλαυση» ή «ανταμοιβή». Αισθανόμαστε χαρούμενοι, έχουμε αυτοπεποίθηση και μία αίσθηση ικανοποίησης. Κανένα παγωτό, παιχνίδι ή ταινία δε μπορούν να συγκριθούν με αυτά!

Αννίτα Νιάκα
sofokleousin

Μουσείο Ακρόπολης:
Η 28η Οκτωβρίου είναι αφιερωμένη στα παιδιά

Την ημέρα της 28ης Οκτωβρίου, το Μουσείο Ακρόπολης θα έχει ελεύθερη είσοδο και θα είναι ανοιχτό από τις 8:00 το πρωί έως τις 20:00 το απόγευμα.
Στα παιδιά «αφιερώνει» την αργία της 28ης Οκτωβρίου το Μουσείο Ακρόπολης, που με τη βοήθεια των Αρχαιολόγων - Φροντιστών του απαντά στις απορίες τους και αφηγείται συναρπαστικές ιστορίες.
Τα παιδιά γοητεύονται από τη φύση και ρωτούν για τα πλάσματα του ζωικού βασιλείου, αποτυπώνοντας τη φαντασία τους σε πολύχρωμες κάρτες και στη συνέχεια ξεκινώντας την πορεία της αναζήτησης μύθων και πλασμάτων ανάμεσα στα εκθέματα του Μουσείου.
Οι Αρχαιολόγοι-Φροντιστές θα περιμένουν τα παιδιά και τους συνοδούς τους από τις 12 το μεσημέρι έως τις 6 το απόγευμα στο δεύτερο όροφο του Μουσείου, στον εξώστη με θέα στην Αρχαϊκή Αίθουσα.
skai