Thursday 11 January 2007

Αρχαία Ελληνική Μουσική

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗ
Η λέξη μουσική σύμφωνα με τα γραπτά των αρχαίων ελλήνων ποιητών και φιλοσόφων παράγεται από το «Μούσα».
Το Μούσα πάλι, παράγεται από το μα-ούσα = Μούσα. Το «μα» είναι ρίζα του ρήματος μάω - μω = επινοώ ή ψάχνω ή ζητώ διανοητικά. (Στη Δωρική διάλεκτο η λέξη «Μούσα» είναι «Μώσα»).
Η ΛΕΞΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Η λέξη μουσική, στη σημερινή εποχή, σημαίνει η τέχνη των ήχων, αντίθετα με τους αρχαίους έλληνες οι οποίοι έδιναν στη λέξη μουσική διαφορετικό νόημα, εννοούσαν την αδιάλυτη ενότητα ήχου και λόγου, κάτι που δεν υφίσταται στις μέρες μας.
Με την άθληση γυμνάζεται το σώμα, ενώ με την Μουσική το πνεύμα.
Η μουσική, το δώρο των Μουσών, στην αρχαία Ελλάδα προσδιόριζε και χαρακτήριζε τον άνθρωπο που πράττει, σκέφτεται και αισθάνεται. Έτσι ως μέσο πνευματικής ωρίμανσης, η λέξη που θα χαρακτήριζε την αρχαία ελληνική μουσική, δεν είναι η λέξη « τέχνη » αλλά οι λέξεις παιδεία και δύναμη. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι εκείνος που έπαιζε τον αυλό π.χ. ονομαζόταν αυλητής και όχι μουσικός δηλαδή θεωρούταν ένας απλός εκτελεστής .Όμως μετά τον διαχωρισμό της μουσικής από τον λόγο, την γλώσσα, ο οποίος έγινε λίγο μετά τον Πλάτωνα, βλέπουμε την χρήση της έννοιας μουσικός . Αυτή η μεταβολή έμελλε να είναι η γέννηση μιας αυτόνομης τέχνης που, όπως προαναφέρθηκε, ήταν ενταγμένη μέσα στον λόγο.
ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ - ΩΔΗ - ΜΕΛΕΤΗ
Με τη Μελέτη προκαλείται ο στοχασμός (σκέψη), με τη Μνημοσύνη η ενθύμηση (μνήμη) και με την Ωδή το μέλος, το οποίο με τη φωνή του ανθρώπου ερμηνεύει τη Μελέτη και τη Μνημοσύνη.
ΟΙ 9 ΜΟΥΣΕΣ
Οι Μούσες ήταν θεότητες της μουσικής, της ποίησης της ορχηστικής, του δράματος και γενικότερα προστάτιδες των Τεχνών και Γραμμάτων. (Κόρες του Δία και της Μνημοσύνης, που ήταν κόρη τ’ ουρανού και της γης).

ΚΛΕΙΩ: Της Ιστορίας.
ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ: Της Μουσικής (του μέλους) και της τραγωδίας. Εκείνη που τραγουδά για πράγματα αξιομνημόνευτα.
ΘΑΛΕΙΑ: Της κωμωδίας και της βουκολικής ποίησης.
ΕΥΤΕΡΠΗ: Της λυρικής ποίησης και της αυλητικής τέχνης. Εκείνη
που θέλγει, που φέρνει σε έκσταση.
ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ: Του χορού. Εκείνη που αγαλλιά με το χορό.
ΕΡΑΤΩ: Της ερωτικής ποίησης και της μιμητικής. Εκείνη που αγαπά.
ΚΑΛΛΙΟΠΗ: Όλων των καλών τεχνών. Εκείνη που αφηγείται εκπληκτικά πράγματα.
ΟΥΡΑΝΙΑ: Της αστρονομίας. Εκείνη που συλλογιέται τους ουρανούς.
ΠΟΛΥΜΝΙΑ: Της σοβαρής και θρησκευτικής ποίησης και της ρητορικής.
(Μητέρα του Ορφέα). Εκείνη που εκφράζει τις ποικίλες τέχνες.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Η γνωστότερη θεωρία τους που οφείλεται στους Πυθαγόρειους και αναπτύχθηκε πρώτα απ’ τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και αργότερα απ’ τη σχολή των Περιπατητικών και των Στρωϊκών, είναι αυτή του Ήθους. Παραδέχεται ότι τα ηχητικά φαινόμενα συνδέονται άμεσα με τις ψυχικές καταστάσεις κι ότι μια ορισμένη σειρά ήχων μπορεί να προκαλέσει ένα συγκεκριμένο συναίσθημα.
Το ήθος ενός τραγουδιού εξαρτιόταν πρώτ’ απ’ όλα από τον ρυθμό, και ύστερα απ’ τον τρόπο, τη συνοδεία, την υπόκρουση, κ.α.
Ο Δώριος τρόπος έλεγαν, δυναμώνει τον χαρακτήρα, διδάσκει θάρρος εμπρός στον κίνδυνο και καρτερικότητα στη δυστυχία.
Ο Φρύγιος (ο τρόπος του διθυράμβου) - όπως και ο ήχος του αυλού - έχει τη δύναμη να ξεσηκώνει και να φλογίζει τα πνεύματα. Κι αφού λοιπόν η μουσική έχει μια τέτοια ηθική δύναμη, πρέπει να χρησιμοποιείται για την αγωγή των νέων.
Κι εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο πολύ ανώτερη είναι αυτή η αρχαία θεωρία απ’ την σύγχρονη που περιορίζεται, σχεδόν αποκλειστικά, στους τεχνικούς κανόνες.
Βέβαια, η σχετική απλότητα της μουσικής των Ελλήνων, τους επέτρεπε να διαπιστώνουν, με αυστηρό πειραματικό έλεγχο, την καλή ή κακή επίδραση των διάφορων ήχων, πράγμα που θα ΄ταν αδύνατο σήμερα. Σίγουρα όμως, ως αρχή, η θεωρία του ήθους είναι σωστή και μπορεί και στην εποχή μας ακόμη να μας διδάξει πολλά.

«ActionAid Ελλάς»: Ελάτε να δώσουμε τέλος στη φτώχεια!

Καθημερινά 30,000 παιδιά πέφτουν θύματα της φτώχειας, της πείνας και ασθενειών, οι οποίες μπορούν να προβλεφθούν. Αυτό σημαίνει ότι κάθε τρία δευτερόλεπτα ένα παιδί χάνει τη μάχη µε τη ζωή. Ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με λιγότερο από 1 δολάριο τη μέρα. Η εκστρατεία της Action Aid Ελλάς κάνει έκκληση να δοθεί ένα τέλος στην ακραία φτώχεια και χρειαζόμαστε την υποστήριξή σου.
Καλούμε την ελληνική κυβέρνηση να τηρήσει τις υποσχέσεις της σχετικά με την παροχή αναπτυξιακής βοήθειας για την καταπολέμηση της φτώχειας. Η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο στη μείωση της παγκόσμιας ένδειας. Η αναπτυξιακή βοήθεια της χώρας µας μπορεί να ανοίξει το δρόμο για την εκπαίδευση σε εκατομμύρια παιδιά, να αξιοποιηθεί σε ουσιαστικές ενέργειες κατά του HIV/AIDS και της ελονοσίας και να μειώσει τα θλιβερά ποσοστά θνησιμότητας.
 

Η Action Aid Ελλάς παροτρύνει την ελληνική κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειές της για να αμβλύνει τις τραγικές συνέπειες της ακραίας, παγκόσμιας φτώχειας και να τηρήσει τις διεθνείς υποσχέσεις της σχετικά με την παροχή αναπτυξιακής βοήθειας.

Μπορείτε και εσείς να βοηθήσετε. Συμμετέχετε στην εκστρατεία και βοηθήστε μας στην έκκληση που απευθύνουμε για την εξάλειψη της φτώχειας.
Ας γίνουμε η γενιά η οποία κατάφερε να δώσει τέλος στη φτώχεια και όχι η γενιά η οποία απέτυχε!

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη φτώχεια και την εκστρατεία της Action Aid Ελλάς για την καταπολέμησή της επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της.

ΙΝΔΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Αντίθετα από τους μεγάλους, τα παιδιά διατηρούν ακόμη την επαφή με την προλεκτική ηλικία, με την έκφραση των συναισθημάτων μέσω των συμβόλων. Επίσης, στα παιδιά λειτουργούν θαυμάσια οι συμβολικές και παιδαγωγικές έννοιες που περιέχονται σε κάθε μύθο.

Έτσι, ο ινδικός χορός, που αντλεί τις ιστορίες του από τους μαγευτικούς μύθους της Ινδίας, πατρίδας των παραμυθιών, γεμάτους ήρωες, πεντάμορφες και γενναίες βασιλοπούλες, αξιοσέβαστους σοφούς, παράξενα ζώα με ανθρωπομορφικές ιδιότητες και θαυμαστά κατορθώματα, μιλά κατ' ευθείαν στην καρδιά τους. Ενθουσιάζονται με τη δυνατότητα να διηγηθούν όλα αυτά με το σώμα, με τα χέρια και με το πρόσωπό τους.

Πέρα όμως από την ευχαρίστηση, είναι κάτι πολύ ευεργετικό γι' αυτά, καθώς τους προσφέρει την ανακουφιστική δυνατότητα να επεξεργαστούν και να λύσουν σε συμβολικό επίπεδο τις εντάσεις της καθημερινής τους ζωής, να διαμορφώσουν σύστημα αξιών και να απαντήσουν σε υπαρξιακά ερωτήματα με τρόπο μη εγκεφαλικό, κρατώντας ζωντανή τη "σύνδεση" με το υποσυνείδητο, το ένστικτο, τη δημιουργικότητα: κάτι στο οποίο αποτυγχάνει οικτρά η σύγχρονη εκπαίδευση που πολύ συχνά περιορίζεται στην ξερή συσσώρευση γνώσεων.

Σε σωματικό επίπεδο, ο Μπάρατα Νάτυαμ είναι μια ολοκληρωμένη άσκηση. Χαρίζει αντοχή και ευλυγισία, αρμονική κίνηση, καλό συντονισμό. Καλλιεργεί την πειθαρχία, την αυτοσυγκέντρωση και την καλή μνήμη, αλλά και την αίσθηση του ρυθμού, αφού τα πόδια λειτουργούν ως κρουστά, μαζί με τα άλλα μουσικά όργανα. Το χτύπημα των πελμάτων στο έδαφος διεγείρει τα ενεργειακά κέντρα και συμβάλλει στην καλή υγεία και ευεξία όλων των οργάνων του σώματος.

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki