Tuesday 20 February 2024

Ελένη Ζαφειρίου: Η «μάνα» που όλοι αγαπήσαμε

Ελένη Ζαφειρίου: Ο θάνατος της μητέρας της στη γέννα, η υιοθεσία, οι 100 ταινίες και η τελευταία επιθυμία της.
Η ηθοποιός Ελένη Ζαφειρίου γεννήθηκε στη Λάρισα το 1916. Είναι γνωστή στο ευρύ κοινό σαν τη «μάνα» του ελληνικού κινηματογράφου, αφού ενσάρκωσε αυτό το ρόλο αμέτρητες φορές.

Γράφει η Έπη Τρίμη

Είτε σαν μαυροφορεμένη μάνα κάποιου από τους πρωταγωνιστές, όπως στην ταινία «Το κορίτσι με τα μαύρα», είτε σαν πιο μοντέρνα μητέρα όπως στην ταινία «Η θεία απ’ το Σικάγο». 
Στην πραγματική της ζωή, η ηθοποιός δεν γνώρισε τη βιολογική της μητέρα γιατί πέθανε στη γέννα. 
Αρχικά, η μικρή Ελένη μεγάλωνε με τον πατέρα και τα αδέλφια της, αλλά όταν ήταν νήπιο, υιοθετήθηκε από την ηθοποιό Κυριακούλα Ζαφειρίου.

Η Ελένη Ζαφειρίου γίνεται μάρτυρας της σκληρότητας της ζωής από τη μέρα που γεννήθηκε, καθώς η βιολογική της μητέρα πεθαίνει την ώρα που της δίνει ζωή. 
Το μωρό θα βρεθεί έτσι σε νέα οικογένεια και η ίδια η Ζαφειρίου θα αποκαλύψει το πώς και το γιατί:
    Η ίδια η Ελένη Ζαφειρίου είχε περιγράψει πώς βρέθηκε στη νέα της οικογένεια, σε αυτοβιογραφία της, αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν σε τεύχη του περιοδικού «Οδός Πανός»: 
    «…Βρέθηκε, η μάνα μου στη Λάρισα, με τον θίασο του γιου της, την εποχή που γίνεται το παζάρι. Έμενε σ’ ένα ξενοδοχείο, που τα παράθυρά του έβλεπαν στην πλατεία του παζαριού. Καθώς ντυνόταν για να πάει στο θέατρο για πρόβα, άκουγε ένα κλάμα μικρού παιδιού πολύ δυνατό και την ενοχλούσε. Κατέβηκε απ’ το ξενοδοχείο και περνώντας μέσα από το παζάρι, πέφτει απάνω στο παιδάκι, που εξακολουθούσε να κλαίει σκούζοντας.
    Σταμάτησε, είδε έναν άντρα καθισμένο χάμω σταυροπόδι να πουλάει κάτι. Τον τριγύριζαν δύο αγόρια, και το μικρότερο γκρινιάρικο κοριτσάκι, που εξακολουθούσε να κλαίει. 
Τίνος είναι αυτό το κοριτσάκι που κλαίει έτσι τόσες ώρες; ρώτησε τον άνδρα που κάθονταν χάμω σταυροπόδι. «Δικό μου είναι πανάθεμά το. Από το πρωί δεν έχει σταματεμό. Μπας και ξέρω τι να του κάνω; Έτσι μούρχεται να το στραγγαλίξω!» 
«Καλά, και πού είναι η μάνα του,» τον ρωτάει; «Δεν έχει μάνα, απόθανε μόλις το γέννησε και με άφησε με τρεις διαόλους». 
Χωρίς πολλές κουβέντες και μεγάλες σκέψεις του λέει: «Δώσε μου εμένα το κοριτσάκι σου και θα πάμε στο συμβολαιογράφο να κάνουμε ένα συμφωνητικό ότι μου το δίνεις για ψυχοπαίδι».
(...)
η συνέχεια εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Θεατρική Παιδεία

Πόσο σημαντικό είναι το θέατρο στην παιδεία και στην εκπαίδευση των μαθητών;

Το θέατρο στην εκπαίδευση επιτρέπει στους μαθητές να παρακολουθούν διαφορετικά σενάρια σε ένα υποστηρικτικό, ελεγχόμενο περιβάλλον. Μπορούν να βιώσουν τα συναισθήματα των χαρακτήρων χρησιμοποιώντας την ενσυναίσθηση τους, διατηρώντας παράλληλα μια αίσθηση ασφάλειας.

Μπορούν να παρακολουθήσουν μια σειρά πιθανών στρατηγικών που παίζονται και να χρησιμοποιήσουν την κριτική σκέψη για να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα αυτών των στρατηγικών.

Η εμπειρία που προσφέρει το θέατρο, βοηθάει τους μαθητές να βλέπουν και να αισθάνονται πώς η συμπεριφορά τους επηρεάζει άλλους και να μαθαίνουν εναλλακτικές συμπεριφορές ή να ζητούν βοήθεια. 

Παιδεία και θέατρο
Μέσα από το θέατρο καλλιεργείται η παιδεία, όχι μόνο στους μαθητές αλλά και σε κάθε ηλικία. Το θέατρο αποτελεί μια μικρή μορφή κοινωνίας και μας διδάσκει αξίες όπως η φιλία, η ειλικρίνεια και η αλληλεγγύη.

Ανοίγει τους πνευματικούς ορίζοντες και ενισχύει την φιλομάθεια.

Παρέχει σημαντικά μηνύματα που είναι εύκολα κατανοητά και θυμόμαστε.

Καλλιεργεί την καλαισθησία. Ειδικότερα τα παιδιά, παρακολουθώντας θεατρικά δρώμενα μπορούν να αναπτύξουν το αισθητικό τους κριτήριο, να ευαισθητοποιηθούν για την τέχνη και τον πολιτισμό.


Θεατρική αγωγή
Είναι σημαντικός ο ρόλος των μαθημάτων τέχνης, σε κάθε σχολική βαθμίδα και μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες, όπως είναι το θεατρικό παιχνίδι. Αυτό προσφέρει την δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν, να συνεργαστούν μεταξύ τους, να αναπτύξουν δεξιότητες και ταλέντα.

Η Θεατρική Αγωγή, δημιουργεί εικονικά περιβάλλοντα και τα παιδιά καλούνται χρησιμοποιώντας τη κριτική τους σκέψη, να κατανοήσουν διαφορετικές προσωπικότητες και χαρακτήρες. Μέσα από τις διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιούν, εργάζονται ατομικά και ομαδικά, αναπτύσσοντας περαιτέρω την σκέψη και το συναίσθημα.

Αποκτάνε περισσότερη άνεση και αυτοπεποίθηση, η επικοινωνία τους γίνεται πιο αποτελεσματική και μαθαίνουν να αξιοποιούν πιο πολύ την γλώσσα του σώματος, την κίνηση και τον χώρο στον οποίο κινούνται.

Εύη Μακαβέλου

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

«Η Λίμνη των Κύκνων»: 20 Φεβρουαρίου 1877, η πρεμιέρα του μπαλέτου

Μπαλέτο σε τέσσερις πράξεις, σε μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893), ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του διεθνούς ρεπερτορίου.

    Ο Τσαϊκόφσκι ανέλαβε να συνθέσει το έργο τον Μάιο του 1875, ύστερα από παραγγελία του μπαλέτου του Θεάτρου Μπολσόι της Μόσχας και με αμοιβή που δεν ξεπερνούσε τα 800 ρούβλια, μάλλον χαμηλή για την αξία του. Ήταν η χρονιά της αναγνώρισης και μία από τις παραγωγικότερες του σπουδαίου ρώσου συνθέτη. Το ολοκλήρωσε ένα χρόνο αργότερα σε λιμπρέτο του Βλαντιμίρ Μπεγκιτσόφ και του Βασίλι Γκέλτσερ.
    Η πρεμιέρα του μπαλέτου δόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 1877 στο θέατρο Μπολσόι, σε χορογραφία Γιούλιους Ράιζινγκερ, με μέτρια επιτυχία. Το μεγάλο θέατρο της Μόσχας ήταν ασφυκτικά γεμάτο εκείνη τη βραδιά, αλλά το κοινό δεν έδειξε να ενθουσιάζεται από το έργο. Οι κριτικές που δημοσιεύτηκαν στον τύπο την επόμενη ημέρα ήταν διχασμένες. 
......
    Η υπόθεση του μπαλέτου βασίζεται σ’ ένα γερμανικό παραμύθι από τη συλλογή του γερμανού συγγραφέα Γιόχαν Μουζέους (1735-1787) με τίτλο «Το κλεμμένο πέπλο», αν και σύμφωνα με κάποιους κριτικούς, το λιμπρέτο παρουσιάζει ομοιότητες με το ρώσικο παραμύθι «Η λευκή πάπια», που συνέλεξε ο ρώσος λαογράφος Αλεξάντερ Αφανάσιεφ (1826-1871). 
    Αφηγείται τις αισθηματικές περιπέτειες ενός νέου πρίγκιπα και μιας όμορφης κοπέλας, την οποία ένας κακόβουλος μάγος μεταμορφώνει σε λευκό κύκνο. Η πριγκίπισσα Οντέτ και οι φίλες της περνούν τη ζωή τους παγιδευμένες στη μορφή του κύκνου από τότε που τις μάγεψε ο μάγος Ρόθμπαρτ. Τα μάγια μπορεί να λύσει μόνο ο έρωτας, ο οποίος έρχεται με την όψη του ωραίου πρίγκιπα Ζίγκφριντ, που ορκίζεται να σώσει την Οντέτ. Ο μάγος αποπειράται να τον ξεγελάσει και να τον παντρέψει με την κόρη του Οντίλ, το μαύρο κύκνο, που μοιάζει εκπληκτικά με την Οντέτ. Ο Ζίγκφριντ σύντομα γλιτώνει από την παγίδα του μάγου, παίρνει στην αγκαλιά του την αγαπημένη του και πετούν μαζί για τον ουρανό.

    Αν και το παραμύθι με τις μαγεμένες κόρες, τις μεταμορφωμένες σε κύκνους, και τα κακά ξωτικά, που αποτελεί το θέμα αυτού του κατ’ εξοχήν ρομαντικού μπαλέτου, μοιάζει κάπως παιδαριώδες, δεν συμβαίνει το ίδιο με την τεχνική του όψη που είναι εκπληκτική. Το αντάζ, το πα-τε-ντε, η μεγάλη βαριασιόν της Οντέτ και ο χορός των μικρών κύκνων στη δεύτερη πράξη είναι δικαίως ονομαστά. Στην τρίτη πράξη, η βαριασιόν, η λεγόμενη «του Μαύρου Κύκνου», απαιτεί υψηλή τεχνική από τον χορευτή, που φθάνει στα ύψη της δεξιοτεχνίας.

    Η «Λίμνη των Κύκνων» θεωρείται ένα από τα καλύτερα μπαλέτα όλων των εποχών. Κι αυτό, γιατί ενσαρκώνει όσο κανένα άλλο όλη τη γκάμα των ανθρώπινων συναισθημάτων, από την ελπίδα μέχρι την απόγνωση, από τον τρόμο μέχρι την τρυφερότητα, από τη μελαγχολία μέχρι την έκσταση.

Περισσότερα στην Πηγή: © SanSimera.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki