Κυριακή, 2 Οκτωβρίου 2011

Ακόμα και τους εχθρούς σας...
Love Your Enemies...

Ήρθαν οι Έλληνες και τα είπαν όλα. Τα πάντα όλα.
Όσοι ακολούθησαν μετά, απλά σχολίασαν αυτά που είπαν οι Έλληνες.
Τίποτε δεν προσετέθηκε μετά στην ανθρώπινη διανόηση.
Τίποτε δεν στόλισε επιπλέον την αναζήτηση της ευδαιμονίας του Αριστοτέλη.

Αλλά κάτι έλλειπε. Σαν το κερασάκι στην τούρτα. 
Κάτι ήταν λειψό.
Μέχρι που ήρθε Εκείνος και είπε το ανυπέρβλητο:
«Αγαπάτε Αλλήλους»!!
Και συμπληρώθηκαν τα πάντα.

Τίποτε και κανένας δεν μπορούσε να συμπληρώσει αυτή την ρήση.
Κι όμως, Εκείνος, ξεπέρασε ακόμη κι αυτό. Και είπε το απίστευτο, το μοναδικό στους αιώνες των αιώνων:

«αγαπάτε τους εχθρούς υμών»
Τι να πεις;
Απλά προσκυνάς.

Σήμερα Εκείνος είπε το ανείπωτο:

Λουκά στ΄ 31-36
Και καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείτε αυτοίς ομοίως. Και ει αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς, ποία υμίν χάρις εστί; Και γαρ οι αμαρτωλοί τους αγαπώντας αυτούς αγαπώσι. Και εάν αγαθοποιήτε τους αγαθοποιούντας υμάς, ποία υμίν χάρις εστί; Και γαρ οι αμαρτωλοί το αυτό ποιούσι. Και εάν δανείζητε παρ΄ ων ελπίζετε απολαβείν, ποία υμίν χάρις εστί; Και γαρ αμαρτωλοί αμαρτωλοίς δανείζουσιν ίνα απολάβωσι τα ίσα. Πλην αγαπάτε τους εχθρούς υμών και αγαθοποιείτε και δανείζετε μηδέν απελπίζοντες, και έσται ο μισθός υμών πολύς, και έσεσθε υιοί υψίστου, ότι αυτός χρηστός εστίν επί τους αχαρίστους και πονηρούς. Γίνεσθε ουν οικτίρμονες, καθώς και ο πατήρ υμών οικτίρμων εστί.
Μετάφραση
Όπως θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, έτσι ακριβώς να τους συμπεριφέρεστε κι εσείς. Γιατί, αν αγαπάτε αυτούς που σας αγαπούν, ποια εύνοια περιμένετε από το Θεό; Αφού και οι αμαρτωλοί αγαπούν αυτούς που τους αγαπούν. Κι αν κάνετε καλό σ΄ αυτούς που σας κάνουν καλό, ποια εύνοια περιμένετε από το Θεό; Και οι αμαρτωλοί το ίδιο κάνουν. Αν δανείζετε σ΄ όσους ελπίζετε να σας τα επιστρέψουν, ποια εύνοια περιμένετε από το Θεό; Και οι αμαρτωλοί δανείζουν στους ομοίους τους για να τα πάρουν πίσω. Αντίθετα, εσείς ν΄ αγαπάτε τους εχθρούς σας, να κάνετε το καλό και να δανείζετε, χωρίς να περιμένετε να πάρετε πίσω τίποτε. Κι έτσι, ο Θεός, που είναι καλός ακόμα και με τους αχάριστους και τους κακούς, θα σας ανταμείψει με το παραπάνω και θα σας κάνει παιδιά του. Να είστε λοιπόν σπλαχνικοί, όπως σπλαχνικός είναι κι ο Θεός Πατέρας σας.
(Πηγή: Ι. Μ. Σάμου)
Love Your Enemies
27 “But I say to you who hear: Love your enemies, do good to those who hate you, 28 bless those who curse you, and pray for those who spitefully use you. 29 To him who strikes you on the one cheek, offer the other also. And from him who takes away your cloak, do not withhold your tunic either. 30 Give to everyone who asks of you. And from him who takes away your goods do not ask them back. 31 And just as you want men to do to you, you also do to them likewise.
32 “But if you love those who love you, what credit is that to you? For even sinners love those who love them. 33 And if you do good to those who do good to you, what credit is that to you? For even sinners do the same. 34 And if you lend to those from whom you hope to receive back, what credit is that to you? For even sinners lend to sinners to receive as much back. 35 But love your enemies, do good, and lend, hoping for nothing in return; and your reward will be great, and you will be sons of the Most High. For He is kind to the unthankful and evil. 36 Therefore be merciful, just as your Father also is merciful.

12 σχόλια :

  1. ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ.ΠΟΛΥ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Νάσια, να είσαι καλά κι εσύ και το κοριτσάκι σου.

    Μακάρι να τα ξαναθυμηθούμε αυτά, επειδή ... ξεφύγαμε εντελώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα σας. Πολλή όμορφο το ημερολόγιό σας, αγγίζει τον ποιο ευαίσθητο κρίκο κρίκο της κοινωνίας μας που είναι τα παιδιά. Τα αθώα αυτά αγγελούδια που καλούνται να πληρώνουν αμαρτίες γονέων. Κάποια από αυτά, είναι ορφανά...Κάποια άλλα τα έχουν παρατήσει οι γονείς τους....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ όμορφο το ημερολόγιό σας. Αγγίζει θέματα που έχουν να κάνουν με τον ποιο ευαίσθητο κρίκο της κοινωνίας που είναι τα μικρά αγγελούδια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα παιδιά είναι ο πιο αδύναμος κύκλος της κοινωνίας. Η ελεημοσύνη χάθηκε μέσα στη μέθη του υπερκαταναλωτισμού που διάβρωσε αξίες, αισθήματα και κοινωνίες. Ο εγωισμός μας, μας κάνει να περιμένουμε ανταλλάγματα στις διάφορες προσφορές μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και τα τρία σχόλια αγγίζουν τα Παιδιά, από το σημείο που προσπαθούμε κι εμείς.

    Να είστε πάντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ελπίζω να μην ξανασκεφτείτε την "σοφία" των εντολών μόνο όταν ο εχθρός φτάσει να αγγίξει εχθρικά τα παιδιά σας. Αλλά βέβαια δικαίωμά σας να πιστεύετε ό,τι θέλετε. Κι όσο δε με αγγίζετε εχθρικά, εγώ θα σας αγαπάω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ένας αναπτήρας βάζει φωτιές ...

    Αγγίζετε ένα πολύ ευαίσθητο σημείο. Ασφαλώς και ο καθένας θα επιδιώξει με όλες του τις δυνάμεις να προστατεύσει τα παιδιά του.

    Στην περίπτωση που θα συμβεί το φευκταίο, αυτός που θα βρει τη δύναμη να συγχωρέσει θα έχει πετύχει πολύ περισσότερα γι αυτόν τον ίδιο, για το παιδί του και για τον εχθρό του, παρά αυτός που θα εκδικηθεί το παιδί του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το "ασφαλώς και ο καθένας θα επιδιώξει με όλες του τις δυνάμεις να προστατεύσει τα παιδιά του" δε συνάδει με τις εντολές. Η εντολή είναι σαφής. Γύρνα και το άλλο μάγουλο. Μην προσπαθείς να προστατεύσεις ούτε τον εαυτό σου. Το να μην επιδιώκεις εκδίκηση ακόμη κι εγώ ο περίεργος το θεωρώ ως το πλέον αυτονόητο. Αν κάτι χαθεί από αυτόν τον κόσμο χάθηκε και τίποτα δεν το φέρνει πίσω. Επομένως η εκδίκηση είναι μια πράξη χωρίς Αρετή. Αλλά το να αγαπήσω αυτόν που θα σκοτώσει τα παιδιά μου ή απλά που μου επιτίθεται με οποιονδήποτε τρόπο είναι επίσης μη ενάρετη συμπεριφορά κατά τη γνώμη μου. Τέλος πάντων, δε θα επεκταθώ. Δε μου αρέσει να σκανδαλίζω ούτε να επιβάλλω απόψεις. Απλώς θα προτείνω πριν κλείσω να σκεφτείτε αν η πρότερη ελληνική διδαχή περί Αρετής στερείται ή υπερτερεί έναντι της διδαχής της Αγάπης. Ζυγίστε και το εξής: Η Αρετή διδάσκεται. Και μπορεί να στηρίξει με επιχειρήματα το ενάρετο ή όχι μιας συμπεριφοράς. Η αγάπη, δε διδάσκεται, ενώ το μόνο επιχείρημα που μπορεί να στηρίξει την χωρίς όρους αγάπη προς όλους, είναι η μετά θάνατο ζωή. Θα προτιμήσω όμως να μην ασχοληθώ με το θάνατό μου και τι συμβαίνει μετά. Να αφήσω το αύριο να φροντίσει τον εαυτό του, όπως (υπερβολικά ωστόσο) δίδαξε ο Χριστός στην επί του όρους ομιλία, προτρέποντας τον κόσμο να μη σκέφτεται ούτε τι θα φάει αύριο αφού ο θεός θα φροντίσει γι αυτό... Άλλωστε, δε θέλω να ζήσω για πάντα κι εκτός αυτού δεν πιστεύω πως υπάρχει περίπτωση να υπάρχει τόσο υπερβολικά σαδιστής θεός που να με ρίξει στη φωτιά να καίγομαι για πάντα ενώ όταν με έφερε στη ζωή ήξερε πως έτσι θα κατέληγα... Σας αφήνω, ήδη είπα πολλά και ίσως δεν έπρεπε. Ίσως είναι καλύτερα να μην το δημοσιεύσεις αυτό το σχόλιο. Δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο πρέπει να μιλάω γι αυτά σε ανθρώπους που έχουν αποφασίσει να τα πιστεύουν όπως οι παραπάνω αναγνώστες. Ίσως κλονιστεί η πίστη τους. Και όσο κι αν θεωρώ την πίστη ως αυτολοβοτομή προς ένα αέναο ψέμα, αν τη στερείς από κάποιον πιστό, ξέρω πως του στερείς το στήριγμα στα δύσκολα αφού η δύναμη της πίστης είναι αποδεδειγμένη. Και ίσως κάποιοι να έχουν ανάγκη από αυτή. Εγώ όχι. Και από τότε που την έχασα, νιώθω πιο ελεύθερος από ποτέ. Και μη βιαστεί κανείς να με κρίνει αδίστακτο επειδή θεωρώ αστειότητες τα περί τιμωρίας από το θεό. Είπαμε... υπάρχει και Αρετή. Όχι μόνο φόβος τιμωρίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλέ μας Αναπτήρα,
      δύσκολα θέματα αυτά που αγγίζεις, χρειαζόμαστε πολύ μελέτη. Θα ήθελα να τα προσεγγίσουμε ορθολογικά, επειδή με τα θεολογικά δεν τα καταφέρνουμε ιδιαίτερα.

      Αρετή vs Αγάπη: Ο Αθανάσιος Διάκος σουβλίστηκε από του τούρκους ζωντανός και άντεξε, δεν παρακάλεσε, δεν πρόδωσε. Αυτό το θεωρώ ύψιστη αρετή ανδρείας. Ο Ανδρέας πήγε στη Πάτρα να διακηρύξει αυτά που πίστευε. Ευτυχώς εμείς οι έλληνες παρείχαμε πάντοτε το δικαίωμα να διακηρύττεις τις ιδέες σου, αλλά ο ρωμαίος διοικητής είχε άλλη γνώμη και τον κρέμασε στο χιαστί σταυρό. Ο Ανδρέας δε πρόδωσε τις ιδέες του. Αυτό ήταν αρετή. Ο ρωμαίος φοβήθηκε την οργή του λαού και προσπάθησε να τον μεταπείσει, αλλά ο Ανδρέας είπε: «Καλύτερα είναι να σώσεις τον εαυτό σου από τα δεσμά της απιστίας, παρά εμένα από τον σταυρό». Αυτό ήταν Αγάπη. Σήμερα οι πατρινοί τιμούν τον Ανδρέα τους και του έφτιαξαν την μεγαλύτερη εκκλησία στα Βαλκάνια.

      «Γύρνα και το άλλο μάγουλο». Εδώ είναι το πλήρες κείμενο: ᾿Εγὼ δὲ λέγω ὑμῖν μὴ ἀντιστῆναι τῷ πονηρῷ· ἀλλ᾿ ὅστις σε ῥαπίσει ἐπὶ τὴν δεξιὰν σιαγόνα, στρέψον αὐτῷ καὶ τὴν ἄλλην· καὶ τῷ θέλοντί σοι κριθῆναι καὶ τὸν χιτῶνά σου λαβεῖν, ἄφες αὐτῷ καὶ τὸ ἱμάτιον· καὶ ὅστις σε ἀγγαρεύσει μίλιον ἕν, ὕπαγε μετ᾿ αὐτοῦ δύο· τῷ αἰτοῦντί σε δίδου καὶ τὸν θέλοντα ἀπὸ σοῦ δανείσασθαι μὴ ἀποστραφῇς. ᾿Ηκούσατε ὅτι ἐρρέθη, ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου καὶ μισήσεις τὸν ἐχθρόν σου. ᾿Εγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκόντων ὑμᾶς, ὅπως γένησθε υἱοὶ τοῦ πατρὸς ὑμῶν τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅτι τὸν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπὶ πονηροὺς καὶ ἀγαθοὺς καὶ βρέχει ἐπὶ δικαίους καὶ ἀδίκους. ἐὰν γὰρ ἀγαπήσητε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, τίνα μισθὸν ἔχετε; οὐχὶ καὶ οἱ τελῶναι τὸ αὐτὸ ποιοῦσι; καὶ ἐὰν ἀσπάσησθε τοὺς φίλους ὑμῶν μόνον, τί περισσὸν ποιεῖτε; οὐχὶ καὶ οἱ τελῶναι οὕτω ποιοῦσιν; ῎Εσεσθε οὖν ὑμεῖς τέλειοι, ὥσπερ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς τέλειός ἐστιν (Ματθ. Δ΄ 39, 48).
      Από αυτά τα λόγια, βγαίνει το συμπέρασμα να μη υπερασπισθούμε το παιδί μας όταν πάνε να το σκοτώσουν; Εμένα πιο πολύ μου μοιάζει με αυτό που έκανε ο Γκάντι για να διώξει τους άγγλους.

      «να μη σκέφτεται ούτε τι θα φάει αύριο αφού ο θεός θα φροντίσει γι αυτό». Η πλήρης περικοπή είναι: «Δια τούτο λέγω υμίν, μη μεριμνάτε τη ψυχή υμών τι φάγητε και τι πίητε, μηδέ τω σώματι υμών τι ενδύσησθε• ουχί η ψυχή πλείον εστί της τροφής και το σώμα του ενδύματος; 26. εμβλέψατε εις τα πετεινά του ουρανού, ότι ου σπείρουσιν ουδέ θερίζουσιν ουδέ συνάγουσιν εις αποθήκας, και ο πατήρ υμών ο ουράνιος τρέφει αυτά• ουχ υμείς μάλλον διαφέρετε αυτών;» Που θα πει, μη φροντίζεις μόνο το σώμα σου, φρόντισε και την ψυχή σου, άσε την πλεονεξία κατά μέρος, δεν σου χρειάζονται όλα αυτά.

      Μην ανησυχείς καλέ μου Αναπτήρα, αν θα κλονιστεί η πίστη του 97% αυτού του πλανήτη που προσβλέπει σε κάποια ανώτερη δύναμη.
      Όσον αφορά τους Έλληνες Ορθόδοξους που δεν έχουν υποστεί αυτολοβοτομή, κι αυτοί, άμα κινδυνέψει ο παιδί τους «Παναγιά μου!!» θα πουν. Και ψάξε-ψάξε, η Ορθοδοξία είναι η πίστη της Ελευθερίας, της Αρετής και της Τόλμης, είναι η πίστη της Αγάπης και της Χαράς. Ψάξε ...

      Διαγραφή
    2. Κι όμως, εγώ διαβάζω τις γραφές αυτές όπως τις ανέφερα... Δεν έχει πολύ σημασία. Καλησπέρα και πάλι...

      Διαγραφή