Sunday 25 September 2022

Βασικοί τρόποι μάθησης / Types of Learning Styles

Ποιο είναι αυτό που αντιστοιχεί στον τρόπο που προσλαμβάνεις τη γνώση; 

Η μάθηση είναι ένα σύνθετο φαινόμενο που έχει μελετηθεί από διάφορους κλάδους της επιστήμης, όπως η ψυχολογία, η παιδαγωγική, η βιολογία κλπ. Έρευνες έχουν δείξει ότι όλοι  οι άνθρωποι μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο, εστιάζουν σε διαφορετικού τύπου πληροφορίες και εμφανίζουν την τάση να αντιδρούν με διαφορετικούς τρόπους σε ερεθίσματα που δέχονται από τις πληροφορίες αυτές. Τα είδη των μαθησιακών στυλ έχουν αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης έρευνας, αφού η κατανόηση των διαφορετικών στυλ που εφαρμόζουν οι άνθρωποι όταν μαθαίνουν μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Υπάρχουν δε περισσότερα από 80 ερωτηματολόγια, τα οποία σχετίζονται με πληθώρα διαφορετικών θεωριών και μοντέλων αναφορικά με τα μαθησιακά στυλ.

Εσύ πώς μαθαίνεις; Μερικοί µαθητές αισθάνονται πιο άνετα με την προσέγγιση της μάθησης μέσα από θεωρίες και αφηρηµένες έννοιες, κάποιοι προτιμούν πρακτικές δραστηριότητες και την παρατήρηση φαινοµένων, ενώ άλλοι κλίνουν προς την ενδοσκόπηση. Ένα στυλ µάθησης δεν είναι καλύτερο ή ανώτερο από ένα άλλο, είναι απλά διαφορετικό. Το μοντέλο του Fleming (1987) προτείνει τέσσερις μαθησιακούς τύπους.

Βασικοί τρόποι μάθησης:  Κάθε τύπος μας δίνει πληροφορίες για το πώς ένας άνθρωπος προτιμά να μαθαίνει:

‣Ο οπτικός (visual) μαθησιακός τύπος

Μαθαίνει πιο αποτελεσματικά μέσα από χάρτες, διαγράµµατα, ταµπέλες καθώς και βέλη, κύκλους, ιεραρχίες και άλλες διατάξεις που χρησιµοποιούν οι άνθρωποι για να παρουσιαστεί ό,τι θα µπορούσε να είχε παρουσιαστεί µε λέξεις. Για τον οπτικό τύπο είναι χρήσιµο ένα οργανόγραµµα µε σύµβολα, που να παρουσιάζει με οπτικό τρόπο τη σχέση µεταξύ των εννοιών. Απολαμβάνει, επίσης, τη ζωγραφική και το σχέδιο, δείχνει ενδιαφέρον για μηχανές και εφευρέσεις, μοντελισμό και προτιμά παιχνίδια κατασκευών.

‣ Ο αναγνωστικός/λεκτικός (reading/ write) μαθησιακός τύπος:

Μαθαίνει πιο αποτελεσματικά μέσα από λεκτικές πληροφορίες, ανάγνωση και συγγραφή πληροφοριών. Προτιµά τη διδασκαλία µε εποπτικά μέσα, π.χ. power point, αναζητά πληροφορίες από τα λεξικά, τις εγκυκλοπαίδειες, το Διαδίκτυο και αξιοποιεί γραπτές πηγές πληροφόρησης.

‣ Ο ακουστικός (auditory) μαθησιακός τύπος:

Μαθαίνει πιο αποτελεσματικά μέσα από πληροφορίες που «ακούγονται ή οµιλούνται», όπως οµαδικές συζητήσεις, εισηγήσεις, ακούγοντας ραδιόφωνο, ενημερωτικές οµιλίες, διαβάζοντας διαδικτυακές συνοµιλίες κ.λπ. Ο τύπος αυτός είναι συνήθως καλός αναγνώστης και στα παιχνίδια λέξεων, ενώ θυμάται εύκολα ημερομηνίες και ονόματα.

‣ Ο κιναισθητικός (kinesthetic) μαθησιακός τύπος:

Μαθαίνει πιο αποτελεσματικά µέσω της εµπειρίας και της πρακτικής άσκησης. Χρησιµοποιεί όλες τις αισθήσεις του (όραση, αφή, γεύση, όσφρηση και ακοή) για να έχει πολυαισθητηριακές εµπειρίες και δίνει έµφαση στην πραγματική διάσταση των πληροφοριών. Αξιοποιεί πολλά παραδείγµατα, προσοµοιώσεις και πρακτική εξάσκηση. Ο τύπος αυτός απολαμβάνει τα αθλήματα ή άλλες δραστηριότητες που σχετίζονται με κίνηση και η πρακτική εμπειρία τού επιτρέπει να συμμετέχει ενεργά στην ανακάλυψη του κόσμου και έτσι μαθαίνει καλύτερα.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ένας άνθρωπος δεν είναι απαραίτητο να έχει ένα μόνο μαθησιακό στυλ, αλλά μπορεί να έχει στοιχεία από όλα, που συνθέτουν ουσιαστικά και τη μοναδική προσωπικότητά του.

Aπό τη Βάνα Ρόζου, υποψήφια διδάκτορα ΕΚΠΑ, διδάσκουσα Σχολής Εκπαίδευσης Mediterranean College.


rasmussen.edu
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Μπορεί και μόνο του!!

Πράγματα που όντως μπορεί να κάνει ένα νήπιο
Να φάει μόνο του
Από την ηλικία των 18 μηνών, παρά τα αναπόφευκτα ατυχήματα, ήδη μπορεί να τα καταφέρει αρκετά καλά σε αυτό. 
Δώστε του κουτάλια και πιρούνια κατάλληλα για την ηλικία του, ετοιμάστε του πηχτά γεύματα που θα το βοηθήσουν να γεμίσει το κουτάλι του και να μην το αδειάσει στη διαδρομή και αφήστε το να προπονηθεί.
Να ντυθεί
Ένα νήπιο μπορεί να βγάλει τα ρούχα του ήδη από την ηλικία των 13 με 20 μηνών – λογικά, αυτό το έχετε ήδη μάθει με τον δύσκολο τρόπο. Από τα δύο περίπου έτη, όμως, μπορεί να κάνει τις πρώτες του προσπάθειες στο να βάλει κάτι πάνω του, ειδικά αν αυτό είναι φαρδύ και ελαστικό. 
Μέχρι τους 30 μήνες της ζωής του θα αρχίσει να τα πηγαίνει καλύτερα, όμως θα πρέπει να είστε πάντα στο πλάι του για να το βοηθήσετε με οδηγίες, αλλά και έμπρακτα.

Να γεμίσει (και να αδειάσει) ένα ποτήρι
Γύρω στα δεύτερα γενέθλιά τους, τα παιδιά έχουν αρχίσει να δείχνουν ιδιαίτερη αγάπη στα παιχνίδια με το νερό. 
Εκμεταλλευτείτε αυτό το γεγονός δίνοντάς του ένα μεγάλο και μερικά μικρότερα δοχεία και μαθαίνοντάς του πώς να μεταφέρει το περιεχόμενο από το ένα στο άλλο. 
Σύντομα θα μπορεί να βάλει μόνο του γάλα στα δημητριακά του! 
Ως τότε, φροντίστε τα παιχνίδια σας να γίνονται σε εξωτερικό χώρο ή πάνω από τον νεροχύτη. Ένα από τα πράγματα που σίγουρα θα λατρέψει, θα είναι να παρακολουθεί το νερό… να ξεχειλίζει.

Να πλύνει τα δόντια του
Στην ίδια ηλικία, σας έχει παρακολουθήσει ήδη πολλές φορές να πλένετε τα δόντια σας αλλά και να βουρτσίζετε τα δικά του. 
Δώστε του την οδοντόβουρτσα και δείξτε του τι κινήσεις πρέπει να κάνει. 
Μέχρι την ηλικία των 6 ετών, καλό είναι να αναλαμβάνετε εσείς τη διαδικασία μετά από λίγο ή να μοιράσετε τα βουρτσίσματα, δίνοντάς του το πρωινό και κρατώντας την ευθύνη του (σημαντικότερου) βραδινού πλυσίματος.

Να βοηθήσει στις δουλειές του σπιτιού
Εντάξει, δεν πρόκειται να βάλει πλυντήριο, όμως μπορεί να μαζέψει τα παιχνίδια του και να σας βοηθήσει να κάνετε τις κάλτσες του ζευγάρια. 
Ο στόχος δεν είναι να εκτελέσει τέλεια τις αγγαρείες που θα του αναθέσετε, αλλά να τις αντιμετωπίσει ως αυτονόητο – ή ακόμα και διασκεδαστικό – μέρος της καθημερινότητας. 
Για να το βοηθήσετε, δώστε του αναλυτικές οδηγίες για κάθε εργασία ξεχωριστά. Έτσι δεν θα νιώσει ότι πρέπει να κάνει πολλά πράγματα.

Να χτενιστεί
Αν το κεφαλάκι του στολίζουν πλούσια, μακριά μαλλιά, το χτένισμα ενδέχεται να είναι δυσάρεστη εμπειρία για όλους σας – ακόμη περισσότερο αν πρόκειται για μπουκλάκια. 
Βάλτε το να καθίσει μπροστά στον καθρέφτη και δώστε του μία χτένα με αραιά δόντια και στρογγυλεμένες άκρες. 
Μπορείτε να του περιγράψετε τι πρέπει να κάνει ή να του το εξηγείτε ενώ το χτενίζετε εσείς. 
Όταν μάθει να το κάνει μόνο του, εκείνο θα πονάει λιγότερο και εσείς θα γλιτώσετε από άφθονη γκρίνια.

Να πλύνει τα χέρια του
Όσο νωρίτερα του δείξετε πώς να κρατά τα χεράκια του καθαρά, τόσο το καλύτερο. 
Πάρτε ένα υγρό σαπούνι χεριών με κάποιον από τους αγαπημένους του ήρωες, βάλτε το να πατήσει σε ένα σκαμπό και εξηγήστε του βήμα – βήμα τον σωστό τρόπο να ξεφορτωθεί τα μικρόβια. 
Αν προσθέσετε και ένα ευχάριστο τραγουδάκι, θα καταλήξει να ανυπομονεί για αυτή τη διαδικασία!

περισσότερα εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki