Τετάρτη, 21 Μαρτίου 2018

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης - Νικηφόρος Βρεττάκος
«Ἂν δέ μοῦ ῾δινες τήν ποίηση, Κύριε... »

Ἂν δὲ μοῦ ῾δινες τὴν ποίηση, Κύριε,
δὲ θἄχα τίποτα γιὰ νὰ ζήσω.
Αὐτὰ τὰ χωράφια δὲ θἆταν δικά μου.
Ἐνῷ τώρα εὐτύχησα νἄχω μηλιές,
νὰ πετάξουνε κλώνους οἱ πέτρες μου,
νὰ γιομίσουν οἱ φοῦχτες μου ἥλιο,
ἡ ἔρημός μου λαό,
τὰ περιβόλια μου ἀηδόνια.

Λοιπόν; Πῶς σοῦ φαίνονται; Εἶδες
τὰ στάχυά μου, Κύριε; Εἶδες τ᾿ ἀμπέλια μου;
Εἶδες τί ὄμορφα ποὺ πέφτει τὸ φῶς
στὶς γαλήνιες κοιλάδες μου;
Κι᾿ ἔχω ἀκόμη καιρό!
Δὲν ξεχέρσωσα ὅλο τὸ χῶρο μου, Κύριε.
Μ᾿ ἀνασκάφτει ὁ πόνος μου κι᾿ ὁ κλῆρος μου μεγαλώνει.
Ἀσωτεύω τὸ γέλιο μου σὰν ψωμὶ ποὺ μοιράζεται.

Ὅμως,
δὲν ξοδεύω τὸν ἥλιό σου ἄδικα.
Δὲν πετῶ οὔτε ψίχουλο ἀπ᾿ ὅ,τι μοῦ δίνεις.
Γιατί σκέφτομαι τὴν ἐρμιὰ καὶ τὶς κατεβασιὲς τοῦ χειμῶνα.
Γιατί θἄρθει τὸ βράδι μου. Γιατί φτάνει ὅπου νἆναι
τὸ βράδι μου, Κύριε, καὶ πρέπει
νἄχω κάμει πρὶν φύγω τὴν καλύβα μου ἐκκλησιὰ
γιὰ τοὺς τσοπάνηδες τῆς ἀγάπης.

Διαβάστε εξαιρετική Ποίηση, κάθε μέρα του χρόνου,
στα Τετράδια της Αμπάς

Άσκηση για την Ανάπτυξη και Βελτίωση της Γραπτής Έκφρασης και της Ορθογραφίας

🙋🙋🙋🙋🙋
Πρόκειται για μια απλή αλλά αποτελεσματική άσκηση με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση της γραπτής έκφρασης και της ορθογραφίας. Μπορεί να γίνει σε παιδιά κάθε ηλικίας -δημοτικό και γυμνάσιο- αρκεί το επίπεδο δυσκολίας να είναι κατάλληλο για το κάθε παιδί.
Επιλέγετε ένα θέμα και ζητάτε από το παιδί να βρει σχετικές λέξεις. Για να καταλάβετε τι εννοώ θα δώσω ένα παράδειγμα: 
Το θέμα μου είναι η θάλασσα. 
Γράφω τη λέξη σε ένα χαρτί. Προαιρετικά ζητάω από το παιδί να ζωγραφίσει κάτι σχετικό.
Ζητάω από το παιδί να σκεφτεί λέξεις σχετικές με την θάλασσα. 
Αν δεν μπορεί εύκολα να σκεφτεί, τότε δίνουμε εμείς κάποιες λέξεις, ώστε να κάνουμε το παιδί να μπει στη διαδικασία να σκεφτεί και να ανατρέξει στο λεξιλόγιο που ξέρει.
Γράφουμε τις λέξεις στο χαρτί. 
Κατά προτίμηση γράφει το παιδί, ώστε να γίνεται παράλληλα εξάσκηση στην ορθογραφία. π.χ. άμμος, ήλιος, καλοκαίρι, βάρκα, ψάρια, φουρτούνα, κύμα, κοχύλια, ομπρέλα, πετσέτα κ.λ.π
Στο τέλος, αν υπάρχει χρόνος και διάθεση, ζητάμε από το παιδί να διαλέξει 3-5 από αυτές τις λέξεις και να φτιάξει μικρές προτάσεις ή να γράψει μια μικρή ιστορία με θέμα τη θάλασσα. 

- Μπορούμε να κάνουμε λίστες με λέξεις ανά είδος, δηλαδή ξεχωριστές στήλες για τα ρήματα, τα ουσιαστικά, τα επίθετα - έτσι κάνουμε εξάσκηση και στην διάκριση των λέξεων.
- Μπορούμε να επιλέξουμε το θέμα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα του παιδιού.
- Μπορούμε να φτιάξουμε όσο μεγάλη λίστα θέλουμε!
- Η λίστα των λέξεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως λίστα ανάγνωσης, αν το παιδί έχει δυσκολία στην ανάγνωση.
- Μπορείτε να εκτυπώσετε σχετική εικόνα με το θέμα της άσκησης από το ίντερνετ - θα βρείτε άπειρες ιδέες, ακόμα και χαρτιά γραφής με εικόνες.

Σοφία Τσιντσικλόγλου - Ειδική Παιδαγωγός
paidagwgos