Sunday 17 April 2022

Εγκυκλο-παιδικά: Νάρδος (Nardostachys jatamansi), ένα αρωματικό βότανο των ημερών του Πάσχα

Αυτές τις άγιες ημέρες του Πάσχα, ακούμε συχνότατα το όνομα του νάρδου, που προέρχεται από ένα εύθραυστο αρωματικό βότανο, το ρίζωμα του οποίου παράγει το πολύτιμο από τα αρχαιότατα χρόνια, έλαιο του νάρδου.
Nardostachys jatamansi
Αναφέρεται σε τρία κείμενα του Ευαγγελίου: στο κατά Μάρκον (14, 3-9) στο κατά Ματθαίον (26, 6-13) και σε κείμενο του αγαπημένου μαθητή του Χριστού, του Απόστολου Ιωάννη (12, 1-7).

Λοιπόν… έξι ημέρες πριν από το Πάσχα, ο Ιησούς πήγε στη Βηθανία, όπου βρισκόταν ο πρώτος που είχε επιστρέψει από το Βασίλειο των Νεκρών, ο Λάζαρος. Εκεί, προσφέρθηκε δείπνο προς τιμήν Του.
Το δείπνο έφτιαξε η Μάρθα και η Μαρία η αδελφή του Λαζάρου. «Ην δε ο Λάζαρος, εις ήν των ανακειμένων συν αυτώ».
Μαζί Του ήταν και ο Λάζαρος.

Τότε η Μαρία, λαβούσα λίτραν μύρου νάρδου πιστικής πολυτίμου, ήλειψε τους πόδας του Ιησού, και εξέμαξε ταις θριξίν αυτής τους πόδας αυτού, η δε οικία επληρώθη εκ της οσμής του μύρου. (άνοιξε τα μαλλιά της και σκούπισε το μύρο από τα πόδια Του)
Μπορούμε να φανταστούμε το μέγεθος της γλυκύτητας του ελαίου αυτού, όπου γέμισε ολόκληρο το σπίτι από την ευωδιά του όπως αναφέρεται.
Ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, που ήταν εκεί, είπε:
Γιατί να μην πουληθεί το μύρο αυτό 300 δηνάρια και να μην δοθεί στους φτωχούς; Τα 300 δηνάρια αντιστοιχούσαν τότε σε έξι μηνών εργασία από έναν εργάτη.

Ο Ιησούς τότε αποκρίθηκε:
Άφησε την. Αναλογίστηκε την ημέρα της ταφής μου και γι’ αυτό θέλησε να κάνει αυτό σε εμένα.
Από τότε ο νάρδος φέρνει πάντα στη θύμηση μας τη σκηνή αυτή της αγάπης και της ταπείνωσης η οποία αγγίζει το Θεό και προαναγγέλει την Ταφή του Ιησού.

Το έλαιο αυτό, συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα σε άλλα 57 αρωματικά και πολύτιμα φυτά, τα οποία χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του Αγίου Μύρου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, την ημέρα της Κυριακής των Βαΐων. Παρασκευάζεται εκεί και αποστέλλεται σε όλες τις ορθόδοξες εκκλησίες ανά τον κόσμο.

Ο νάρδος, αναφέρεται και πολύ παλαιότερα, στο Άσμα Ασμάτων, το οποίο αποδίδεται στο βασιλιά Σολομώντα και βρέθηκε γραμμένο σε πάπυρο. 
«Αρωματικός νάρδος και κρόκος ανθούν εκεί, κανέλλα και κιννάμωμον και όλα τα δένδρα του Λιβάνου, η αρωματική σμύρνα, η αλόη και όλα τα εξαίρετα μύρα.»
Το άρωμα του αιθερίου ελαίου του νάρδου είναι θερμό, γήινο, γλυκόπικρο και ξυλώδες.
Ο νάρδος φύεται στα υψίπεδα του Νεπάλ και του Μπουτάν, αλλά και σε Κίνα και Ιαπωνία. Ανήκει στην οικογένεια των Valerianaceae δηλαδή της βαλεριάνας.
Όπως και η βαλεριάνα, χρησιμοποιείται στη σύγχρονη αρωματοθεραπεία για να καταπραΰνει τη νευρική ένταση και να ηρεμήσει την καρδιά. (ταχυκαρδία – αρρυθμία).
Καταπραΰνει επίσης βαθιές μορφές άγχους.
Ενεργειακά, φέρνει την αίσθηση της πίστης και της σταθερότητας. Βοηθά να αποδεχτούμε και να νοιώσουμε ευσπλαχνία. Θεραπεύει την απελπισία, τις αγωνίες μας και μας μεταφέρει στη γαλήνη του και τη ταπεινότητα του.
Ενεργώντας πάνω στην ενέργεια του ήπατος και κατ΄επέκταση του αίματος, μπορεί να βοηθήσει κατά της ανεπάρκειας των ωοθηκών και κατά της αναιμίας. 
Ως βοηθητικό του ήπατος, συντελεί και στον καθαρισμό του δέρματος από δερματίτιδες και ψωρίαση.
Θεωρείται έλαιο μη τοξικό και μη ερεθιστικό.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Οργιάζουν οι συμμορίες ανηλίκων

Αμέτρητες επιθέσεις από παιδιά σε παιδιά στην περιοχή του Ζωγράφου, αλλά και στον Βύρωνα, και στην Κηφισιά, και αλλού στην Αττική και σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα δημιουργούν μια κατάσταση τρομοκρατίας, την οποία η αστυνομία καλείται να αντιμετωπίσει.

Αυτή που πρώτη, όμως, θα έπρεπε να βάλει φρένο στο σοβαρό αυτό ζήτημα είναι η ελληνική οικογένεια, η οποία, όπως εξήγησε η γνωστή παιδοψυχολόγος κ. Τένια Μακρή, έχει χάσει το πλαίσιό της.

Βίαια ένστικτα

Πιο συγκεκριμένα, επιχειρώντας να εξηγήσει τι συμβαίνει στους έφηβους που σχηματίζουν συμμορίες και επιτίθενται σε άλλα παιδιά, η κ. Μακρή είπε, ότι “τα παιδιά αυτά εκδηλώνουν τα βίαια ένστικτά τους, τα οποία έχουν καλλιεργήσει κατά το μεγαλύτερο βαθμό μέσω διαδικτύου, είτε από την επαφή τους με άγνωστα (σε πρώτη φάση) άτομα είτε λόγω της υπέρμετρης χρήσης των video games με βίαιο περιεχόμενο.”

Ποια είναι η πραγματική αιτία

Όπως εξήγησε η κ. Μακρή, “Το βασικό πρόβλημα είναι, ότι στα παιδιά αυτά λείπει η επικοινωνία. Επικοινωνούν έτσι με άλλα παιδιά που δεν τα γνωρίζουν και δημιουργούν μια ομάδα. Είναι παιδιά που θέλουν κάπου να ανήκουν και που νομίζουν, ότι θα γίνουν ήρωες αν ασκήσουν βία.

Τα παιδιά αυτά δεν έχουν πλαίσιο, ούτε οικογενειακό ούτε επικοινωνιακό, και έτσι χρησιμοποιούν το κινητό για να σχηματίσουν μέσω αυτού την “αγέλη” τους. Με το κινητό “πυροβολούν” και αυτό γίνεται η επέκταση του συναισθήματος της βίας. Αυτή η ΄δίψα’ για επικοινωνία και αίσθηση ισχύς μεταφέρεται έπειτα στην πραγματικότητα (ένας 12χρονος πήρε πρόσφατα το αμάξι της μάνας του και οδηγώντας πάτησε αστυνομικό).

Έχει χαθεί το πλαίσιο της οικογένειας

Τα παιδιά αυτά έχουν χάσει το πλαίσιο της οικογένειας. Έτσι, σχηματίζουν συμμορίες για να νιώθουν ότι ανήκουν κάπου και ότι είναι σημαντικοί.”

Η κ. Μακρή κατέληξε μια μία παραίνεση προς τους γονείς: “Να αφουγκραζόμαστε τα παιδιά μας. Να παρακολουθούμε το κορμί τους, τη ματιά τους, την έκφρασή τους, να απλώνουμε τα χέρια και να τα παίρνουμε αγκαλιά, να τους λέμε πόσο σημαντικά είναι για εμάς!”. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά δεν θα αναζητούν την επιβεβαίωση αυτή, ότι είναι σημαντικά και δυνατά, αλλού…

Η Κυριακή των Βαΐων, για παιδιά

Τη μέρα εκείνη ο Χριστός ζήτησε από τους μαθητές του να του φέρουν ένα γαϊδουράκι και επειδή η πόλη της Ιερουσαλήμ δεν ήταν πολύ μακριά από τη Βηθανία, όπου αναστήθηκε ο Λάζαρος, όλοι είχαν μάθει για το θαύμα και τον υποδέχτηκαν στρώνοντας κλαδιά από φοίνικες (βάγια στα εβραϊκά), όπως έκαναν και στους βασιλιάδες. 
Καθώς, ο Ιησούς έμπαινε στην πόλη, τα μικρά παιδιά του κουνούσαν κλαδιά από βάγια και ο κόσμος φώναζε «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου».

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki