Τρίτη, 26 Μαΐου 2015

«Παιδιά και οικονομική κρίση: Ο ρόλος του σχολείου»

Η ζωή των παιδιών επηρεάζεται πολλαπλά μέσα στην οικογένεια αλλά και στην καθημερινότητα του σχολείου,
ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γ. Μόσχος, βοηθός του Συνηγόρου του Πολίτη για τα δικαιώματα του παιδιού, μιλώντας σε εκδήλωση με θέμα «Παιδιά και οικονομική κρίση: ο ρόλος του σχολείου», που πραγματοποιήθηκε από το δήμο Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας.

Στο επίκεντρο της εκδήλωσης βρέθηκε ο ρόλος του σχολείου και των καθηγητών στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στη χώρα,ενώ ομιλητής ήταν και ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης.
Ο κ. Μόσχος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρθηκε στην κρίση και τις αιτίες που «δημιουργούν μια αίσθηση προβλήματος στη σχολική ζωή» και τόνισε: «Έχουμε δει τη ζωή των παιδιών να επηρεάζεται πολλαπλά, κατ' αρχάς στην οικογένεια, στον τρόπο ζωής και κατά δεύτερον και μέσα στην καθημερινότητα του σχολείου, όχι τόσο λόγω της έλλειψης παροχών της εκπαίδευσης, όσο διότι τα παιδιά πολύ συχνά μεταφέρουν την ένταση από το σπίτι στο σχολείο, ή μια ανασφάλεια ή και ορισμένες φορές παιδιά έχουν σοβαρές ελλείψεις σε υλικά αγαθά από το σπίτι που είναι εμφανή στο σχολείο, από την έλλειψη χαρτζιλικιού».
Ιδιαίτερη σημασία στην εξάλειψη τέτοιων προβλημάτων έχει ο ρόλος των εκπαιδευτικών, οι οποίοι, κατά τον κ. Μόσχο, δεν θα πρέπει να είναι απλοί «αναμεταδότες γνώσης», αλλά και η υποστήριξη από την πολιτεία πρακτικών που προωθούν την «κοινωνική μάθηση».
Η εμπειρία πολλών χρόνων του συνηγόρου του παιδιού έχει δείξει ότι σε σχολεία, που ο σύλλογος διδασκόντων επενδύει στο «συμμετοχικό, κοινωνικό σχολείο» -κάνοντας το παιδί να νοιώθει καλά να σχετίζεται με τους άλλους, να αναζητά λύσεις, να μαθαίνει την αλληλεγγύη, να μαθαίνει να μοιράζεται- οι εντάσεις είναι λιγότερες και είναι καλύτερη η διαχείρισή τους, «παρ' όλο που προβλήματα υπάρχουν πάντοτε σε όλες τις σχολικές κοινότητες», πρόσθεσε ο κ. Μόσχος.
«Στα σχολεία, σημείωσε, που έχουν αποφασίσει να βάζουν μπροστά το στοιχείο της συνεργασίας και της επικοινωνίας, εξευρίσκονται πιο εύκολα λύσεις και το τελικό αποτέλεσμα είναι πιο χαρούμενα παιδιά».
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, στην παρέμβασή του στην εκδήλωση, επισήμανε τη σημασία των προσωπικών επιλογών του ατόμου, πέραν των εξωτερικών παραγόντων που μπορούν να καθορίσουν την πορεία του και τόνισε ότι το σχολείο δεν μπορεί να αλλάξει, αλλάζοντας μόνο τη λειτουργία του.
«Το σχολείο, είπε, δεν μπορεί να είναι μία νησίδα, μία όαση όπου οι πολύ καλοί εκπαιδευτικοί,οι πολύ καλές προσπάθειες που κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της κρίσης μπορούν να αλλάξουν την κατάσταση, όταν γύρω-γύρω είναι ένας ωκεανός ανισοτήτων».
Τέλος,ο κ.Κουράκης ανέφερε ότι το σχολείο μόνο του δεν μπορεί να αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες,χωρίς διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία και στην πολιτική ζωή.

imerisia

Τα Γιατροσόφια και τα κόλπα των μαμάδων

Οι μαμάδες προκειμένου να μην βλέπουν το παιδί τους να ταλαιπωρείται κάνουν τα πάντα προκειμένου να γίνει γρήγορα και καλά.
Σπιτικά γιατρικά (γιατροσόφια) για να ανακουφίσετε το παιδάκι σας, όταν είναι άρρωστο
Διαβάστε παρακάτω μερικά από τα γιατροσόφια που εφαρμόζουν οι μαμάδες και «παίρνουν» τον πόνο ή την ενόχληση μακριά από το παιδί τους 

Κουτάλι στην κατάψυξη όταν βγάζει δοντάκια
Πρόκειται για ένα παλιό κόλπο, αλλά λειτουργεί! Τοποθετήστε ένα κουτάλι στην κατάψυξη για λίγα λεπτά και στη συνέχεια δώστε το στο μωρό σας να το πιπιλίσει. Ο συνδυασμός του κρύου και της πίεσης θα μειώσουν το πρήξιμο και θα χαρίσουν στο παιδί κάποια ανακούφιση του πόνου που νιώθει από τα δοντάκια που μεγαλώνουν.

Αλάτι για την ωτίτιδα
Εάν πονάει το αυτάκι του παιδιού σας δοκιμάστε αυτό το τέχνασμα. Γεμίστε ένα καθαρό καλτσάκι με ορυκτό αλάτι και μερικές σταγόνες αιθέριου ελαίου. Ζεστάνετε το «πακέτο» σε μέτρια προς χαμηλή φωτιά για περίπου 5 λεπτά και τοποθετήστε το στο αυτί του παιδιού σας (μέσα στο αυτάκι δεν βάζουμε ΠΟΤΕ τίποτα). Τα ορυκτά και η θερμότητα θα μειώσουν τον πόνο.
 
Γάλα για το τσίμπημα
Αντί να βάλετε μια αλοιφή στο τσίμπημα δοκιμάστε να ταμπονάρετε την περιοχή με λίγο γάλα. Μειώνει το πρήξιμο και την φαγούρα.
 
Μαγειρική σόδα και ξύδι για το έγκαυμα
Την επόμενη φορά που το παιδί σας καεί ανακουφίστε το με αυτό τον συνδυασμό. Αναμείξτε ίσα μέρη μαγειρικής σόδα και ξύδι και τρίψτε το μείγμα πάνω από τα εγκαύματα του παιδιού σας. Ανακουφίζει τον πόνο και αποτρέπει τις φουσκάλες.
 
Μασάζ για πονοκέφαλο
Διώξτε τον πονοκέφαλο με λίγο μασάζ στο σημείο με τον αντίχειρα και το δείκτη μέχρι να εξαφανιστεί ο πόνος.

Γλειφιτζούρι για να πιει το σιρόπι του
Οι μαμάδες ψάχνουν πολλούς τρόπους να βρουν για να πιει το μικρό τους το φάρμακό του. Βουτήξτε ένα μικρό γλειφιτζούρι στο σιρόπι και αφήστε το παιδί να το γλείψει κάθε φορά που το βουτάτε. Όταν το φάρμακο έχει φύγει, μπορεί να συνεχίσει το μικρό σας με το γλειφιτζούρι.
 

Η στάση του σώματος επηρεάζει τη μνήμη
και τη μάθηση των παιδιών

Ουάσινγκτον 
Τη διαδικασία της μάθησης και την μνήμη των παιδιών ενισχύει η στάση του σώματος, σύμφωνα με αμερικανούς ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα, στο Μπλούμινγκτον.

Robot model for infant learning shows bodily posture may affect memory and learning
Οι ειδικοί, σε συνεργασία με επιστήμονες ρομποτικής από τη Βρετανία και αναπτυξιακούς ψυχολόγους από το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν, μελέτησαν τη διαδικασία της μάθησης νέων λέξεων και του διαχωρισμού μεταξύ δύο αντικειμένων με τη βοήθεια ενός ρομποτικού «παιδιού» αλλά και μικρών (αληθινών) παιδιών. Διαπίστωσαν λοιπόν, ότι η στάση του σώματος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο ως προς την ικανότητα αφομοίωσης νέων πληροφοριών.

«Από τη μελέτη μας φάνηκε ότι το σώμα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο σε μικρή ηλικία, όταν τα παιδιά μαθαίνουν την ονομασία των αντικειμένων όπως επίσης και όταν χρησιμοποιούν τη θέση τους στο ευρύτερο περιβάλλον τους για να συνδέσουν ιδέες μεταξύ τους» αναφέρει η επικεφαλής της μελέτης και καθηγήτρια στο τμήμα Ψυχολογίας και Επιστημών του Εγκεφάλου στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα, δρ Λίντα Σμιθ.
Η μελέτη με τίτλο «Η στάση του σώματος επηρεάζει το πώς ρομπότ και μικρά παιδιά συνδέουν λέξεις με αντικείμενα» (Posture Affects How Robots and Infants Map Words to Objects) παρουσιάζεται στην επιθεώρηση «PLoS ONE».
Μελετώντας την απόδοση ρομπότ και παιδιών, οι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση της στάσης και της θέσης του σώματος στην ικανότητα του εγκεφάλου να συνδέει λέξεις και ονομασίες με αντικείμενα. Παρατήρησαν ότι η διατήρηση μιας σταθερής στάσης σώματος σε συνδυασμό με τη θέση ενός παιδιού μέσα στο περιβάλλον και την απόστασή του από ένα αντικείμενο, παίζουν καθοριστικό ρόλο ως προς τη σύνδεση της σωστής ονομασίας με την εικόνα του αντικειμένου.
Το πείραμα
Στο πλαίσιο των πειραμάτων τους, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν αρχικά το ρομποτικό «παιδί» το οποίο ήταν προγραμματισμένο ώστε να συνδέει την ονομασία ενός αντικειμένου με ένα αντικείμενο, μέσω ενός συσχετισμού με τη στάση του σώματος. Στη συνέχεια επανέλαβαν την ίδια δοκιμή με παιδιά ηλικίας 12-18 μηνών.
Σε ένα από τα πειράματα, οι ειδικοί ...

Όσοι κατηγορούν κάποιους γιατρούς ότι παραβαίνουν
τον όρκο του Ιπποκράτη, έχουν άδικο!
Οι Έλληνες γιατροί δίνουν έναν νέο όρκο!

«... είναι πολύ δύσκολο να διακρίνει κανείς στις μέρες μας την Ιατρική του Ιπποκράτη, πίσω από το φακελάκι, στην εξέταση με ρομποτικά μηχανήματα, στη θεραπεία με άπειρα χημικά φάρμακα παλιάς και νέας γενιάς, στον κατακερματισμό της σε ειδικότητες, χωρίς ολιστική θεώρηση του ανθρώπου! ....»

Ο πραγματικός όρκος του Ιπποκράτη
και ο “Όρκος του Ιπποκράτη” της σύγχρονης ιατρικής
 
Life τεύχος 35 (Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2010)

Γράφει η Νίκη Τσέκου
Μέχρι πρόσφατα, πίστευα ότι οι γιατροί σε όλο τον κόσμο, ορκίζονται τον όρκο του Ιπποκράτη, Αυτή την εντύπωση νομίζω ότι έχουν και οι περισσότεροι Έλληνες. Όμως ήταν έκπληξη για μένα όταν, στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, πληροφορήθηκα ότι, όχι μόνο δεν ορκίζονται όλοι οι γιατροί ανά τον κόσμο τον όρκο του Ιπποκράτη, αλλά ούτε όλοι οι Έλληνες γιατροί δίνουν πια αυτόν τον όρκο, όταν αποφοιτούν από την Ιατρική Σχολή!
Η έκπληξή μου δεν είχε να κάνει τόσο με την χαμένη ελληνική περηφάνια ότι οι γιατροί όλου του κόσμου έπαιρναν κάποτε όρκο ότι θα τηρήσουν την Ιπποκράτειο ηθική, αλλά εξεπλάγην περισσότερο από την πληροφορία ότι οι Έλληνες ιατροί ορκίζονται σε έναν νέο όρκο!
 
O αυθεντικός και οι άλλοι
Ο όρκος είναι ένα από τα κείμενα που αποδίδονται στον Ιπποκράτη και θεωρείται μνημείο ιστορικής και ηθικής αξίας.
Στην αμερικανική εφημερίδα «Baltimore Sun» δημοσιεύτηκε το 2001 εκτενές άρθρο σχετικό με τον όρκο του Ιπποκράτη, στο οποίο γράφονταν και τα εξής: «Μολονότι ορισμένες ιατρικές σχολές προβάλλουν θέμα αναθεώρησης του όρκου, ώστε να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της αμερικανικής κοινωνίας, η πλειοψηφία των μεγαλύτερων ιατρικών σχολών των ΗΠΑ συμφωνεί ότι η σημασία του όρκου του Ιπποκράτη έγκειται στο γεγονός ότι δεν αφορά μόνο την ιατρική, αλλά και την ψυχή, την ανθρώπινη διάσταση που καθιστά το επάγγελμα του ιατρού αποστολή προσφοράς προς τον συνάνθρωπο».
Στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας διαβάσαμε την εξής σημείωση η οποία μας εξέπληξε: «Ο αρχαίος όρκος του Ιπποκράτη, παρά το γεγονός ότι εκφράζει μια πολιτισμική παράδοση, είναι απαρχαιωμένος σε πολλά σημεία του και έχει εγκαταλειφθεί στις περισσότερες Ιατρικές Σχολές του κόσμου. Έχουμε διαγράψει τις αναφορές στις αρχαίες θεότητες, εκτός από αυτές που έχουν συμβολική αξία, την απαγόρευση της εγχείρησης, της ευθανασίας και της έκτρωσης και της σεξουαλικής επαφής με τους αρρώστους. Εναλλακτικά, μπορούμε να υιοθετήσουμε το εξής, πιο σύγχρονο κείμενο, αλλά αυτό πρέπει να το αποφασίσουν κυρίως οι εκπρόσωποι της Ιατρικής Σχολής…».
Η παραπάνω σημείωση υπάρχει στο σχέδιο του εσωτερικού κανονισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που επεξεργάστηκαν οι 5 Σύλλογοι Εργαζομένων και εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων στις 29 Οκτωβρίου 2008.
Το κείμενο που προτείνεται στην παραπάνω σημείωση να υιοθετηθεί και να πάρει τη θέση του αρχαίου πρωτότυπου κειμένου, είναι βεβαίως ένας κουτσουρεμένος όρκος του Ιπποκράτη, αφού έχουν αφαιρεθεί τα «απαρχαιωμένα» μέρη του αυθεντικού Όρκου!

Ο Όρκος του Ιπποκράτη
Το αρχαίο κείμενο του Όρκου του Ιπποκράτη είναι το ακόλουθο:
1. Ὄμνυμι Ἀπόλλωνα ἰητρόν καί Ἀσκληπιόν καί Ὑγείαν και Πανάκειαν καί θεούς πάντας τε και πάσας, ἵστορας ποιεύμενος, ἐπιτελέα ποιήσειν κατά δύναμιν καί κρίσιν ἐμήν ὅρκον τόνδε καί ξυγγραφήν τήνδε.
2. Ἡγήσεσθαι μέν τόν διδάξαντά με την τέχνην ταύτην ἴσα γενέτῃσιν ἐμοῖσι, καί βίου κοινώσεσθαι, καί χρεῶν χρηίζοντι μετάδοσιν ποιήσεσθαι, καί γένος τό ἐξ αὐτοῦ ἀδελφεοῖς ἴσον ἐπικρινέειν ἄρρεσι, καί διδάξειν τήν τέχνην ταύτην, ἥν χρηίζωσι μανθάνειν, ἄνευ μισθοῦ καί ξυγγραφῆς, παραγγελίης τε καί ἀκροήσιος καί τῆς λοιπῆς ἁπάσης μαθήσιος μετάδοσιν ποιήσασθαι υἱοῖσι καί τοῖσι τοῦ ἐμέ διδάξαντος καί μαθηταῖσι συγγεγραμμένοις τε καί ὡρκισμένοις νόμῳ ἰητρικώ, ἄλλῳ δέ οὐδενί.
3. Διαιτήμασί τε χρήσομαι ἐπ᾿ ὠφελείῃ καμνόντων κατά δύναμιν καί κρίσιν ἐμήν, ἐπί δηλήσει δέ καί ἀδικίῃ εἴρξειν.
4. Οὐ δώσω δέ οὐδέ φάρμακον οὐδενί αἰτηθείς θανάσιμον, οὐδέ ὑφηγήσομαι ξυμβουλίην τοιήνδε˙ ὁμοίως δέ οὐδέ γυναικί πεσσόν φθόριον δώσω.
5. Ἁγνῶς δε καί ὁσίως διατηρήσω βίον τόν ἐμόν καί τέχνην τήν εμήν.
6. Οὐ τεμέω δε οὐδέν μην λιθιῶντας, ἐκχωρήσω δε ἐργάτῃσιν ἀνδράσιν πρήξιος τῆσδε.
7. Ἐς οἰκίας δε ὁκόσας ἄν ἐσίω, ἐσελεύσομαι ἐπ᾿ ὠφελείῃ καμνόντων, ἐκτός ἐών πάσης ἀδικίης ἑκουσίης καί φθορίης τῆς τε ἄλλης καί ἀφροδισίων ἔργων ἐπί τε γυναικείων σωμάτων καί ἀνδρείων, ἐλευθέρων τε καί δούλων.
8. Ἅ δ᾿ ἄν ἐν θεραπείῃ ἤ ίδω ἤ ακούσω, ἤ καί ἄνευ θεραπείης κατά βίον ἀνθρώπων, ἅ μή χρή ποτε ἐκλαλέεσθαι ἔξω, σιγήσομαι, ἄρρητα ἡγεύμενος εἶναι τά τοιαῦτα.
9. Ὅρκον μέν οὖν μοι τόνδε ἐπιτελέα ποιέοντι καί μή ξυγχέοντι εἴη ἐπαύρασθαι καί βίου καί τέχνης, δοξαζομένῳ παρά πᾶσιν ἀνθρώποις ἐς τόν αἰεί χρόνον˙ παραβαίνοντι δέ καί ἐπιορκέοντι, τἀναντία τουτέων.
Στην ιστοσελίδα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, διαβάσαμε πριν λίγο καιρό τα εξής σχετικά με τον όρκο: «O όρκος αυτός δεν δίδεται σήμερα, καταχωρείται όμως γιατί αποτελεί μαρτυρία του υψηλού και φωτισμένου επιπέδου της Ιατρικής του Ιπποκράτη που έλαμψε τη χρυσή αυτή εποχή του Ελληνισμού και του Ελληνικού πνεύματος»:
Μετάφραση
“Ορκίζομαι στον Απόλλωνα τον Ιατρό και στον Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και σε όλους τους Θεούς επικαλούμενος την μαρτυρία τους, να τηρήσω πιστά κατά τη δύναμη και την κρίση μου αυτό τον όρκο και το συμβόλαιό μου αυτό. Να θεωρώ αυτόν που μου δίδαξε αυτή την τέχνη ίσο με τους γονείς μου και να μοιραστώ μαζί του τα υπάρχοντά μου και τα χρήματά μου αν έχει ανάγκη φροντίδας. Να θεωρώ τους απογόνους του ίσους με τα αδέλφια μου και να τους διδάξω την τέχνη αυτή αν θέλουν να τη μάθουν, χωρίς αμοιβή και συμβόλαιο και να μεταδώσω με παραγγελίες, οδηγίες και συμβουλές όλη την υπόλοιπη γνώση μου και στα παιδιά μου και στα παιδιά εκείνου που με δίδαξε και στους άλλους μαθητές που έχουν κάνει γραπτή συμφωνία μαζί μου και σε αυτούς που έχουν ορκισθεί στον ιατρικό νόμο και σε κανέναν άλλο και να θεραπεύω τους πάσχοντες κατά τη δύναμή μου και την κρίση μου χωρίς ποτέ, εκουσίως, να τους βλάψω ή να τους αδικήσω. Και να μη δώσω ποτέ σε κανένα, έστω κι αν μου το ζητήσει, θανατηφόρο φάρμακο, ούτε να δώσω ποτέ τέτοια συμβουλή. Ομοίως να μη δώσω ποτέ σε γυναίκα φάρμακο για να αποβάλει. Να διατηρήσω δε τη ζωή μου και την τέχνη μου καθαρή και αγνή. Και να μη χειρουργήσω πάσχοντες από λίθους αλλά να αφήσω την πράξη αυτή για τους ειδικούς. Και σε όποια σπίτια κι αν μπω, να μπω για την ωφέλεια των πασχόντων αποφεύγοντας κάθε εκούσια αδικία και βλάβη και κάθε γενετήσια πράξη και με γυναίκες και με άνδρες, ελεύθερους και δούλους. Και ό,τι δω ή ακούσω κατά την άσκηση του επαγγέλματός μου, ή κι εκτός, για τη ζωή των ανθρώπων, που δεν πρέπει ποτέ να κοινοποιηθεί, να σιωπήσω και να το τηρήσω μυστικό. Αν τον όρκο μου αυτό τηρήσω πιστά και δεν τον αθετήσω, είθε να απολαύσω για πάντα την εκτίμηση όλων των ανθρώπων για τη ζωή μου και για την τέχνη μου, αν όμως παραβώ και αθετήσω τον όρκο μου να υποστώ τα αντίθετα από αυτά”.

Όρκος πτυχιούχου ιατρικής σχολής, σήμερα

Ο όρκος αυτός δίδεται κατά την τελετή ορκωμοσίας των τελειοφοίτων φοιτητών Ιατρικής που περάτωσαν επιτυχώς τις εξετάσεις όλων των μαθημάτων:
“Του πτυχίου της Ιατρικής αξιωθείς, όρκον ομνύω προ...