Wednesday 22 September 2021

Μιλάμε για ανθρωπιά...

... την διακηρύσσουμε, την συζητάμε σε συνέδρια, ξοδεύουμε άπειρες ώρες και χρήμα σε έρευνα για να την βρούμε, για να την προσδιορίσουμε.
Και αντί τα πράγματα να γίνονται όλο και πιο ξεκάθαρα, αντί να κοντεύουμε να την προσεγγίσουμε έστω θεωρητικά, όλο πιο μακριά της καταλήγουμε, μπερδεμένοι μέσα σε όρους και κανόνες.
Και αναρωτιέμαι.
Μήπως, το πρόβλημα είναι πως την αναζητούμε σε λάθος μέρη;

Κάπου άκουσα για κάποιον, που συγχώρεσε τον φονιά του αδελφού του. Και τον έκρυψε από τους διώκτες του, και τον φυγάδευσε στο τέλος.
Αν αυτό δεν είναι ορισμός της ανθρωπιάς, τότε ας πει κάποιος, τί είναι;

Ανθρωπιά.

Το να μην επιζητάς την τιμωρία, τον χαμό, ή το κακό, του οποιουδήποτε, ό,τι και αν έχει κάμει. 
Μην το πάμε μακριά. 
Στα απλά, τα καθημερινά, τα τετριμμένα. 
Στις δυο κουβέντες παραπάνω που άλλαξες με τον σύντροφο σου, στα νεύρα που σου βγάλαν τα παιδιά σου, στα κληρονομικά με τα αδέρφια σου, στην αδικία στη δουλειά σου.

Απλό. Συγκεκριμένο. Κατανοητό.

Το μόνο πρόβλημα είναι πως είναι ακατόρθωτο. 
Παράλογο ίσως.
Για να το εφαρμόσεις, θα πρέπει να νικήσεις την ανθρώπινή σου φύση…
Και κάτι τέτοιο, μόνο εν Χριστώ, μπορείς να το πετύχεις.

Ελευθεριάδης Γ. Ελευθέριος, Ψυχολόγος M.Sc.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Έτσι θα βοηθήσετε το παιδί να μελετά σωστά στο σπίτι

Η μελέτη των μαθημάτων στο σπίτι είναι για πολλά παιδιά μια δυσάρεστη διαδικασία, αλλά και για τους γονείς, καθώς συνοδεύεται με φωνές, νεύρα και εντάσεις, όταν τα παιδιά "χαζεύουν".
Τα παιδιά πρέπει να διαβάσουν, αλλά έχουν και ανάγκη να παίξουν ή να χαλαρώσουν στο τέλος της ημέρας, οπότε είναι σημαντικό να υπάρχει ένα πρόγραμμα και μία οργάνωση ως προς τη ρουτίνα του διαβάσματος. 
Είναι χρήσιμο να διαμορφώσετε τις σωστές συνήθειες μελέτης, ώστε να είναι μία ευχάριστη διαδικασία για όλους στο σπίτι.
Αν το παιδί είναι μικρό, δημιουργήστε από την αρχή, δηλαδή από την Α’ Δημοτικού, ένα ιδανικό περιβάλλον για το διάβασμα, π.χ. ένα συγκεκριμένο χώρο στο δωμάτιο του όπου θα μπορεί να ασχολείται με τα μαθήματά του χωρίς να του αποσπά κάτι άλλο την προσοχή.
Καταγράψτε τις εργασίες κάθε ημέρας, αρχικά μαζί με το παιδί πριν αρχίσει τη μελέτη. 
Στη συνέχεια αφήστε το παιδί να ετοιμάζει τη λίστα αυτή μόνο του.

Ορίστε κανόνες συμπεριφοράς που το παιδί θα πρέπει να τηρεί όση ώρα διαρκεί το διάβασμα, όπως π.χ. «η τηλεόραση και όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές είναι κλειστές όσο διαρκεί το διάβασμα», «δεν κάνω άλλα πράγματα αν δεν ολοκληρώσω την εργασία μου», κ.λπ.

Αν το παιδί χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, φροντίστε να επιβλέπετε τον υπολογιστή του.

Φροντίστε να απαντάτε σε ερωτήσεις και απορίες του παιδιού σας και να το βοηθάτε, όταν μπορείτε, χωρίς όμως να κάνετε εσείς τις εργασίες του.

Αν βλέπετε ότι το παιδί σας κουράζεται ή δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί, δώστε του τη δυνατότητα να κάνει μερικά σύντομα διαλείμματα 5’-10’.

Επιβραβεύστε την προσπάθειά του στο τέλος της μελέτης λεκτικά αλλά και με πράξεις, επιτρέποντάς του να παίξει, να βρεθεί με ένα φίλο του. 
Μπορείτε να του ανακοινώσετε πριν από την ώρα του διαβάσματος την «επιβράβευση», ώστε να του δώσετε έξτρα κίνητρο.

citykidsguide

Ο σπάνιος μαθητής

20 άνθρωποι τον άφησαν σε ένα μάθημα, έχασε μια χρονιά και εξακολούθησε να αγαπά το σχολείο παρά την αντιπαιδαγωγική αυτή πράξη των δασκάλων του. 
Αυτό είναι το σπάνιο.
Henri Jules Jean Geoffroy, 1908.

   Yπάρχουν πολλά είδη σπανιότητας στη φύση και στην κοινωνία, αλλά νομίζω ότι έχω το θλιβερό προνόμιο να έχω συναντήσει- σε μια παλιά και σκοτεινή εποχή- το πιο σπάνιο, ίσως και μοναδικό, είδος μαθητή στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης των νεότερων χρόνων. 
   Τι το ιδιαίτερο είχε αυτό το παιδί; Φαινομενικά, τίποτε απολύτως. Ήταν ένα ευγενικό και καλοπροαίρετο πλάσμα, με επιμέλεια και ενδιαφέρον για το μάθημα, με μέτριες επιδόσεις και με πολύ καλή συμπεριφορά στην τάξη.
   
   Τι μπορεί να τον καθιστά τόσο σπάνιο, ενώ είναι ο ορισμός του μέσου όρου των μαθητών μας (ευτυχώς); 
Συμβαίνει να είναι ο μοναδικός μαθητής που απορρίφθηκε στις παραπεμπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου σε ένα μάθημα και επανέλαβε την τάξη, παίρνοντας γραπτό βαθμό πάνω από τη βάση και κάτω από τη βάση στα προφορικά! 
Αυτό το παιδί έχασε τη χρονιά του, επειδή δεν τα "είπε καλά" στα προφορικά. 
Για οποιονδήποτε έχει έστω και μισό χρόνο θητεία στη μέση εκπαίδευση είναι γνωστό ότι τα προφορικά είναι υπέρ του μαθητή, ακόμα κι αν τα γραπτά του είναι πολύ κάτω από 10. 
Κι όμως, γι' αυτό το παιδί, δυο δάσκαλοί του υπέγραψαν προφορικό βαθμό κάτω από τη βάση και τον άφησαν στην ίδια τάξη.
   
   Αυτό όμως που τον καθιστά σπάνιο δεν σας το αποκάλυψα ακόμα: Ο μαθητής αυτός δεν μίσησε το σχολείο, ούτε τους καθηγητές. Κατάφερε να διατηρήσει την επιμέλειά του, την αγάπη του για τη μάθηση, το χαμόγελό του, και να μην προδίδει ποτέ και σε κανέναν τα εύσημα της σπανιότητάς του.
Για τους λόγους αυτούς, θεωρώ μεγάλη τιμή και χαρά που τον είχα κάποτε στην τάξη μου.

thrania
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki