Τρίτη, 24 Απριλίου 2018

Η Μεγάλη Ορφάνια
Μαθήματα Ζωής για μας και τα παιδιά μας

Κύριε, είσαι το μέγα άπειρο που ανασαίνουμε, ο απέραντος δρόμος
   που πηγαίνουμε.
Είσαι η απερίγραπτη σιωπή που την ακούμε μέσα μας και μιλάμε –
   για να μην πεθάνουμε από τρόμο.
Έναν καημό έχει ο άνθρωπος. Τον θάνατο. 
Το αδιαπραγμάτευτο, το τελεσίδικο, το οριστικό και αμετάκλητο γεγονός του θανάτου. 
Αυτό τον ταλανίζει. Ο Φόβος του Θανάτου. 
Ο φόβος που τον κάνει να καταφεύγει σε λογής-λογής καιροσκόπους για να απαλύνει τον φόβο του.

Σαν έχασε τον παράδεισο ο άνθρωπος, γεννήθηκε ο θάνατος και ο φόβος του. Από τότε ψάχνει τρόπους να τον ξεπεράσει. Με το χρήμα, την εξουσία... και πολλές φορές λαθεύει και νομίζει ότι είναι ανίκητος, ότι έγινε θεός. Μέχρι που έρχεται μια ωραία πρωία και...  πάρ' τον κάτω.
Και σ’ αυτή την πορεία, η ανθρωπότητα, αναζητά τη διαδικασία της δημιουργίας και προσπαθεί να την αναπαράξει, λες και θα γίνει θεός και θα νικήσει τον θάνατο.
Όλο αυτό, είναι λάθος. Λάθος η, και καλά, επανάσταση στον παράδεισο, λάθος η αναζήτηση της θεϊκής ισχύος, λάθος κι ο φόβος. Ο άνθρωπος δεν αναζητάει τον Θεό, αλλά την ισχύ Του και αυτό είναι το λάθος. Είναι ο λάθος δρόμος. 
Είναι ο δρόμος που φέρνει τον θάνατο και τον φόβο του.

Και εξηγούμαστε για το κατά πως τα βλέπουμε εμείς:

Τί έχασε στην πραγματικότητα ο άνθρωπος; 
Ο άνθρωπος χάνοντας τον παράδεισο, έχασε την αγκαλιά του Θεού. 
Έχασε τον Πατέρα Του. Έμεινε ορφανός. 
Είναι σαν τον άσωτο γιο που έφυγε από το σπίτι του. Από τότε, αφού έκανε ό,τι έκανε, θέλει να επιστρέψει. Αυτή την ανάγκη την έχει γραμμένη στο υποσυνείδητό του. 
Όλοι έχουν αυτή την ανάγκη. Την ανάγκη της πατρικής αγκαλιάς. Και προσπαθεί να επιστρέψει, συνειδητά ή ασυνείδητα.
Αλλά έχασε τον δρόμο. Λάθεψε τη διαδρομή. Πήρε άλλες ατραπούς και παρεξέκλινε.

Είδε κι απόειδε ο Πατέρας. Τα παιδιά Του χάθηκαν, έμπλεξαν με τις σειρήνες και τα δελέατα και πήραν προορισμούς που τα απομάκρυναν ακόμη περισσότερο από την αγκαλιά Του. 

Και, σαν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, έβαλε σε εφαρμογή το από αιώνων Σχέδιό Του, για να μας λυτρώσει, να μας βοηθήσει. 
Παιδιά Του είμαστε, εξάλλου. 
Ποιος πατέρας δεν θα γνοιαστεί για το παιδί του; 

Κι έστειλε τον Γιο Του, τον έστειλε σαν άνθρωπο, εδώ ανάμεσά μας να μας δείξει τον δρόμο της επιστροφής, τον δρόμο για την αγκαλιά Του. 
Και ήρθε ο Γιος και είπε: «Εγώ είμαι η οδός και η αλήθεια και η ζωή» και αυτό τον δρόμο και αυτή την αλήθεια και τη ζωή τα έκανε πράξη και θυσία για να πάρουμε παράδειγμα, να μάθουμε ότι ξεχάσαμε και να ξαναβρούμε τον δρόμο της επιστροφής για το σπίτι το πατρικό, την Πατρική αγκαλιά.
Όσο δεν επιλέγουμε, ελευθέρα και αυτόβουλα τον δρόμο της επιστροφής, είμαστε Ορφανοί. Είμαστε χωρίς αγκαλιά, είμαστε απολωλότες, ζούμε την Μεγάλη Ορφάνια.
Ένα παιδάκι που έχασε τους γονείς του και ψάχνει να τους βρει, χαμένο μέσα στο πλήθος, στις προκλήσεις, στους πειρασμούς, στην απώλεια είναι και ευάλωτο στο Θάνατο.
Αυτός είναι ο Μεγάλος Φόβος, η Μεγάλη Ορφάνια. 
Αυτή η ορφάνια φέρνει τον φόβο του θανάτου.
Η Ορφάνια πονάει, πρώτα η Ορφάνια. 

Άμα δεν επιλέξει ο άνθρωπος την πατρική αγκαλιά, ποιος θα τον υιοθετήσει; Ποιος θα ανοίξει την αγκαλιά του γι’ αυτόν; 
Ένας είναι ο δρόμος και αυτόν πρέπει να διαλέξουμε.

Και άμα επιλέξουμε την Οδό, θα πούμε σαν τον ποιητή:
«Κύριε, είσαι το καθημερινό ψωμί μας, η μεγάλη νοσταλγία μας να
   ξαναγυρίσουμε - πού;                                     
Είσαι η μήτρα που θα μας γεννήσει με το θάνατό μας. Αμήν.»
Που πάει να πει, πάει ο θάνατος κι ο φόβος του, επειδή θα έχει τελεστεί η αναγέννησή μας.
Αμήν

Το Χαμομηλάκι

Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία 2018-2019:
Αιτήσεις - Επιλογή των μαθητών

Με κλήρωση θα γίνει και φέτος η εισαγωγή μαθητών στα Πειραματικά και τα Πρότυπα Σχολεία για το σχολικό έτος 2018-2019. 
Παράλληλα η εισαγωγή όλων των μαθητών/τριών στην Α′ τάξη των Προτύπων Γυμνασίων θα γίνει με γραπτή δοκιμασία, η οποία θα πραγματοποιηθεί σε όλα τα Πρότυπα Γυμνάσια την Πέμπτη 21 Ιουνίου 2018.

Πώς θα γίνει η εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια
Οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών, που ενδιαφέρονται για τη συμμετοχή των παιδιών τους στη γραπτή δοκιμασία για την εισαγωγή στις υπό πλήρωση θέσεις στην Α′ τάξη του Προτύπου Γυμνασίου, οφείλουν να υποβάλουν αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Δ.Ε.Π.Π.Σ., η οποία υποστηρίζεται από το Ι.Ε.Π., από 30 Απριλίου έως και 14 Μαΐου.

Συγκεκριμένα, εισέρχονται στο σύστημα της πλατφόρμας και συμπληρώνουν την αίτηση σύμφωνα με τις οδηγίες. 
Οι μαθητές και οι μαθήτριες προσέρχονται στις εξετάσεις με τον κωδικό που έχουν αποκτήσει ηλεκτρονικά και έχουν εκτυπώσει από το σύστημα και ένα πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας (εκδίδεται από τα ΚΕΠ, τον Δήμο ή την Αστυνομία), ή αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο. 
Οι καταστάσεις των υποψηφίων μαθητών/τριών θα αναρτηθούν υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα και προαιρετικά στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου με τη λήξη των αιτήσεων. Το αμέσως επόμενο διάστημα και σε κάθε περίπτωση όχι μετά τις 24 Μαΐου 2018, οι γονείς και κηδεμόνες θα πρέπει να ελέγξουν με προσοχή τα στοιχεία των υποψηφίων, όπως αυτά αναρτήθηκαν στις καταστάσεις και στην περίπτωση κάποιου λάθους να προσέλθουν στο Σχολείο για να ζητήσουν τη διόρθωσή του.

Κάθε ενδιαφερόμενος για εισαγωγή δικαιούται να συμμετέχει στις διαδικασίες επιλογής μίας και μόνο σχολικής μονάδας, είτε μίας Πειραματικής είτε μίας Πρότυπης.

Η εισαγωγή στα Πειραματικά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά
Σχετικά με τα Πειραματικά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, οι ενδιαφερόμενοι γονείς και κηδεμόνες για την εισαγωγή των νηπίων στις υπό πλήρωση θέσεις νηπιαγωγείου που έχουν εγκριθεί από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ. οφείλουν να υποβάλουν αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Δ.Ε.Π.Π.Σ. στην οποία θα δηλώνουν το Πειραματικό Νηπιαγωγείο που επιθυμούν, κατά το χρονικό διάστημα από 30 Απριλίου έως και 14 Μαΐου 2018. 
Οι καταστάσεις όλων των υποψηφίων μαθητών/ τριών θα αναρτηθούν υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα και προαιρετικά στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων.

infokids
Το Χαμομηλάκι

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το Παιδί
να διαχειριστεί την Απογοήτευση;;

Παιδί και απογοήτευση: 
Η απογοήτευση είναι ένα σύνηθες συναίσθημα που όλοι οι άνθρωποι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν κάποια στιγμή της ζωής τους. 
Όσο και αν θέλουν οι γονείς το παιδί τους να βιώνει μόνο θετικά συναισθήματα και εμπειρίες, η απογοήτευση είναι αναπόφευκτο συναίσθημα.

Όσο κοινό είναι αυτό το αίσθημα τόσο διαφέρουν τα αποτελέσματα του από άνθρωπο σε άνθρωπο. Μερικοί άνθρωποι βγαίνουν γρήγορα από αυτή την κατάσταση χωρίς να επηρεαστεί ιδιαίτερα η ζωή τους, σε αντίθεση με κάποιους άλλους οι οποίοι βιώνουν τα ψυχοφθόρα αποτελέσματα της απογοήτευσης για αρκετό καιρό αδυνατώντας να τη διαχειριστούν.

Καίριο ρόλο στη διαχείριση της απογοήτευσης διαδραματίζουν οι πρώιμες εμπειρίες ενός παιδιού γύρω από αυτό το θέμα. 
Επομένως, οι γονείς το πιο χρήσιμο που μπορούν να κάνουν είναι να διδάξουν στα παιδιά αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισης της απογοήτευσης.

Πως μπορεί να απογοητευτεί ένα παιδί;
Όπως για έναν ενήλικα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις απογοήτευσης και για πολλούς λόγους το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά. 
Ας δούμε μερικά παραδείγματα απογοήτευσης στην παιδική ηλικία.

😔 Το διαγώνισμα στο σχολείο δεν είχε τα αποτελέσματα που περίμενε το παιδί.

😔 Το παιδί περίμενε ότι στο σχολείο θα είχε αρκετούς φίλους αλλά δυσκολεύεται με τις κοινωνικές επαφές και τα άλλα παιδιά δεν το ευκολύνουν με τη συμπεριφορά τους.

😔 Ξεκίνησε πρόσφατα μαθήματα καλαθόσφαιρας (ή όποια άλλη νέα δραστηριότητα) και φαίνεται ότι δεν τα καταφέρνει και τόσο καλά.

😔 Οι φίλοι του κάποια απογεύματα παίζουν χωρίς να τον/την καλέσουν.

😔 Στα μαθηματικά (ή όποιο άλλο μάθημα) φαίνεται ότι το παιδί δεν τα καταφέρνει και τόσο καλά.

😔 Αυτός ο συμμαθητής που του άρεσε να κάνουν παρέα δεν τον κάλεσε στα γενέθλια του.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Ένα μικρό παιδί δεν ξέρει να διαχειριστεί αυτό το αρνητικό συναίσθημα, δεν μπορεί να εκλογικεύσει καταστάσεις, ούτε το άγχος που βιώνει σχετικά με την απογοήτευση. 
Χρειάζεται τα απαραίτητα εφόδια που θα το συντροφεύουν όλη του τη ζωή όταν θα έρχεται αντιμέτωπο με τέτοιες καταστάσεις. 
Οι κατάλληλοι καθοδηγητές για τέτοιες καταστάσεις είναι οι γονείς, τα άτομα που εμπιστεύονται και που αγαπούν περισσότερο τα παιδιά. 

Ας δούμε τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους.

Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των παιδιών τους, πότε είναι θυμωμένα, λυπημένα, χαρούμενα και απογοητευμένα.

Να διδάξουν στα παιδιά τη σημαντικότητα της συζήτησης και της έκφρασης (όχι καταπίεσης) των συναισθημάτων και να τους δείξουν ότι είναι πάντα πρόθυμοι να τα ακούσουν (είναι σημαντικό τα παιδιά να γνωρίζουν ότι δεν είναι μόνα τους).

Να δίνουν την ευκαιρία και το «χώρο» στο παιδί να είναι ανεξάρτητο. Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα προτιμότερο να μην τρέξουν οι γονείς να το λύσουν αλλά να βοηθήσουν το παιδί να σκεφτεί πιθανές λύσεις και χειρισμό της κατάστασης.

Να του τονίζουν τη σημασία της προσπάθειας, αναφέροντας ότι όταν γίνει κάτι αρνητικό δεν είναι το τέλος του κόσμου. 
Η προσπάθεια ανατρέπει πολλές καταστάσεις.

Όταν η απογοήτευση εκφράζεται επιθετικά (θυμός, φωνές) δεν πρέπει να τιμωρούν το παιδί. Αντιθέτως πρέπει να προσπαθούν να το ηρεμήσουν με μια αγκαλιά, ένα χάδι ή με ασκήσεις χαλάρωσης.

Να δίνουν στο παιδί το καλό παράδειγμα. Τα παιδιά πάντα μιμούνται τις συμπεριφορές των ενηλίκων. Δείξτε στα παιδιά ότι μέσα από κάθε αρνητική κατάσταση πάντα υπάρχει κάτι θετικό. Εξηγήστε ότι δεν σταματούμε ποτέ την προσπάθεια και αντιμετωπίστε τέτοιες καταστάσεις με ψυχραιμία και ηρεμία.

Χαρίκλεια Πολυνίκη, Εγγεγραμμένη Κλινική Ψυχολόγος

2018-2019: Οι Δήμοι που καθιερώνουν την υποχρεωτική φοίτηση στο νηπιαγωγείο από τα 4 έτη

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, 2018-2019, θα εφαρμοστεί σε 184 δήμους της χώρας η υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων που θα συμπληρώσουν την 31η Δεκεμβρίου του 2018 την ηλικία των 4 ετών.

Η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση θα γίνει, σε βάθος τριετίας, υποχρεωτική σε όλους τους δήμους και θα ενταχθεί στο πλαίσιο της υποχρεωτικής ενιαίας 14χρονης εκπαίδευσης, που αποτελεί διαχρονικό αίτημα των εκπαιδευτικών, των παιδαγωγών και των γονέων. 
Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση υπεγράφη από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστα Γαβρόγλου, μετά από ομόφωνη θετική εισήγηση των Τριμερών Επιτροπών και των Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε εφαρμογή του άρθρου 33 του νόμου 4521/2018.

Ποια παιδιά θα φοιτήσουν υποχρεωτικά στο νηπιαγωγείο από τα 4 έτη
Σύμφωνα με τον νόμο, η φοίτηση των νηπίων, που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής την ηλικία των 4 ετών, γίνεται υποχρεωτική σταδιακά από το ερχόμενο σχολικό έτος και σε κάθε περίπτωση εντός τριετίας, κατά δήμους, οι οποίοι ορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών και ύστερα από εισήγηση των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. 
....................
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων χαιρετίζει τη συνεργασία των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης με τους δημάρχους, τους διευθυντές Εκπαίδευσης και τους εκπροσώπους των Συλλόγων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Μπορείτε να δείτε το πίνακα των Νηπιαγωγείων ανά Δήμο στο παρακάτω σύνδεσμο