Παρασκευή, 9 Αυγούστου 2019

Οι διακοπές μου δε χωράνε επαναλήψεις και φυλλάδια

Αγαπητή δασκάλα…
Αγαπητέ δάσκαλε…
Αγαπητοί μαμά και μπαμπά,

κάπως έτσι οι διακοπές φτάνουν στο τέλος τους.
Αλλά δεν έχουν τελειώσει ακόμα! Οι διακοπές θα τελειώσουν το πρωί της Δευτέρας την ώρα που θα περάσω την πόρτα του σχολείου.

Τι όμορφα που πέρασα!

Θυμάμαι την ώρα που γύρισα από το σχολείο και η τσάντα μου τοποθετήθηκε χωρίς ιδιαίτερη επιμέλεια σε μια άκρη του δωματίου. Τα βιβλία μου που τόσο αγαπώ έμειναν εκεί μέσα να κάνουν κι αυτά διακοπές. Το μόνο πράγμα που με άγχωσε ήταν εκείνα τα φυλλάδια που πάνω πάνω γράφουν επανάληψη και με περίμεναν να ξεκουραστώ «μια εβδομάδα» για να τα πιάσω και να αρχίσω και πάλι να βάζω γραμματάκια και αριθμούς και σκέψεις στη σειρά.

Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν πρόλαβα. Άλλωστε έχω τόσα πράγματα να κάνω μέσα σε αυτές τις δύο εβδομάδες διακοπών.
Θέλω να βγω έξω και να παίξω.
Να μυρίσω το χώμα και τα λουλούδια της άνοιξης, να πάρω ξύλα και πέτρες και με οδηγό τη φαντασία να φτιάξω ιστορίες για τόπους και ανθρώπους που κατοικούν εκεί.
Να λασπωθώ…ναι, να λασπωθώ την ώρα που βουτάω μέσα σε πολιτείες φτιαγμένες μόνο από εμένα.
Να πάρω τη μπάλα μου και μαζί με τους φίλους μου να παίξουμε μέχρι να νυχτώσει ή μέχρι να πονέσουν τα πόδια μας από το τρέξιμο.
Θέλω να ανέβω στο ποδήλατό μου και να πάω βόλτες μακρινές, μέχρι εκεί που δεν βλέπει άλλο το μάτι μου και το μυαλό μου.
Μέσα σε 15 μόλις μέρες πρέπει να προλάβω να ακούσω όλα τα παραμύθια και τις ιστορίες που έχει να μου πει η γιαγιά και ο παππούς. 
Ξέρεις ότι δεν προλαβαίνω να τους δω τις μέρες που έχω σχολείο και μου λείπουν τόσο! 
Η γιαγιά μου υποσχέθηκε ότι θα φτιάξουμε μαζί τσουρέκια και κουλουράκια και στεφάνια και ο παππούς μου ζήτησε να τον βοηθήσω να σκάψει τον κήπο για να φυτέψει κολοκυθάκια.

Θέλω να δω όλους τους φίλους μου και να παίξουμε χωρίς ρολόι. Να σκαρφαλώσουμε, να παίξουμε κρυφτό, κυνηγητό και μήλα.

Μέχρι να βραδιάσει. Μέχρι να μην αντέχω άλλο.

Να πάω βόλτα στη θάλασσα και στο βουνό. Στη γειτονιά μου και στο χωριό. Να αναπνεύσω ελευθερία.

Ούφ! Τόσα πολλά πράγματα μέσα σε μόλις δυο εβδομάδες.
Είμαι σίγουρος! Δεν θα προλάβω να κάνω επανάληψη…ούτε αυτές τις μέρες.
Αλλά μη στεναχωριέσαι. Τίποτα από αυτά που μου μαθαίνεις δεν ξέχασα.

Ξέρεις πόσες λέξεις κι άλλες τόσες σκέψεις χωράνε στην ανθρώπινη επαφή; Πόσα γραμματάκια κρύβονται στα παραμύθια; Πόσα μαθηματικά εκεί έξω στη γειτονιά;
Πόσα πράγματα έμαθα από τη γιαγιά; Κι από φίλους και παιδιά;Δεξιότητες και τέχνες και παιχνίδια ένα σωρό!
Κι όταν πια μεγαλώσω κι έχω μάθει ότι η φύση γράφεται με ύψιλον και το παιχνίδι με άλφα γιώτα, θα θυμάμαι ότι οι διακοπές μου έκλειναν σφιχτά στην αγκαλιά τους πολλή φύση και πολύ παιχνίδι, τόσο που τίποτα δεν με ένοιαζε. 
Τίποτα δεν με άγχωνε.

Και θα θυμάμαι και σένα. Που δεν ...
.............
η συνέχεια εδώ: e-mama
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Η αγωνία των γονιών για το ύψος των παιδιών τους

ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΟ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΚΑΙ
ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΑΤΡΩΝ

«Πόσο ψηλό θα γίνει το παιδί μας»; ή «Γιατί το παιδί μου είναι πιο κοντό από τους συμμαθητές του»;
«Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να ψηλώσει»; Αυτές είναι μόνο κάποιες από τις ερωτήσεις που απασχολούν τους γονείς και όλο και πιο συχνά απευθύνουν στον παιδίατρο, εκφράζοντας την αγωνία τους.
Ζώντας στην «εποχή της εικόνας», το ψηλό ανάστημα είναι συνυφασμένο με την επιτυχία και την κοινωνική υπεροχή, ενώ συχνά ταυτίζεται με τη δύναμη και τη σωματική ευρωστία. Ο ανταγωνισμός είναι συνηθισμένο φαινόμενο ανάμεσα στα παιδιά και τους εφήβους, ενώ η περιθωριοποίησή τους από τους συνομήλικους μπορεί να πλήξει σοβαρά τη ψυχική τους υγεία. Ο παιδίατρος καλείται να ξεχωρίσει αν το παιδί είναι «φυσιολογικά» και αναμενόμενα χαμηλό ή εάν υποκρύπτεται κάποια παθολογία, την οποία και πρέπει να διερευνήσει και να αντιμετωπίσει. Επίσης, καλείται να πείσει τον γονιό (αφορά την πρώτη περίπτωση) ότι το παιδί του δεν χρειάζεται θεραπεία, απλά δεν θα γίνει όσο ψηλό ο ίδιος θα ήθελε…
Όπως επισημαίνουν οι παιδίατροι το ύψος είναι πολυπαραγοντικό, είναι η συνισταμένη πληθώρας παραγόντων και η αύξησή του είναι μια συνεχής, αλλά όχι γραμμική διαδικασία. Οι παράγοντες που επηρεάζουν το ύψος είναι:
  • Το ύψος που μέλει να αποκτήσει ένα παιδί με βάση το «ύψος- στόχο» του, δηλαδή το προβλεπόμενο ύψος με βάση το ύψος των γονέων.
  • Το ύψος που τείνει να έχει το παιδί ιδιοσυστασιακά.
  • Η ενδομήτρια ζωή.
  • H ύπαρξη χρωμοσωμικών ανωμαλιών.
  • Η παρουσία χρόνιων νοσημάτων.
  • Ενδοκρινοπάθειες.
  • Η λήψη φαρμάκων.
Άλλοι παράγοντες είναι περιβαλλοντικοί, όπως η διατροφή, η άσκηση, ο ύπνος και το ισορροπημένο οικογενειακό περιβάλλον. Πάντως ο συνηθέστερος λόγος χαμηλού αναστήματος είναι μη παθολογικός, είναι το λεγόμενο ιδιοπαθές χαμηλό ανάστημα και περιλαμβάνει το οικογενές χαμηλό ανάστημα και την ιδιοσυστασιακή καθυστέρηση της ανάπτυξης και της εφηβείας.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Αναμφίβολα πάντως υπάρχουν καθημερινές συνήθεις πρακτικές, οι οποίες μπορούν να δράσουν συνεργικά με τη φύση και να αξιοποιήσουν το υπόβαθρο που δίνει ο γονέας με το ύψος του, ώστε να έχουμε το βέλτιστο πιθανό αποτέλεσμα για το συγκεκριμένο παιδί. Έτσι, μια σωστή, ισορροπημένη και χωρίς υπερβολές διατροφή, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες, όπως σε ασβέστιο, βιταμίνη D και πρωτεΐνες υψηλής βιοδιαθεσιμότητας είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των οστών των παιδικών αναπτυσσόμενων οργανισμών. Η φυσική δραστηριότητα επηρεάζει την ομαλή σκελετική επιμήκυνση και ωρίμανση, ενώ ο ποσοτικά και ποιοτικά επαρκής ύπνος είναι απαραίτητος για την έκκριση της γνωστής σε όλους μας αυξητικής ορμόνης.

ΑΥΞΗΤΙΚΗ ΟΡΜΟΝΗ
Η αυξητική ορμόνη -όπως λέει και το όνομά της- είναι μια ουσία που εκκρίνεται από τον εγκέφαλο και στην οποία οφείλεται η σωματική αύξηση. Δεν εκκρίνεται με τον ίδιο ρυθμό όλο το 24ωρο, αλλά κατά ώσεις (κύματα) και κυρίως εκκρίνεται στον νυχτερινό ύπνο. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που οι γιατροί παροτρύνουν τους γονείς να κοιμίζουν νωρίς τα παιδιά τους.

Με τη συστηματική παρακολούθηση και καταγραφή της ανάπτυξης ενός παιδιού από τον παιδίατρό του αναγνωρίζονται τα παιδιά που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Λαμβάνεται ο απαιτούμενος εργαστηριακός έλεγχος, ο οποίος αποτελείται αρχικά από αιματολογικές εξετάσεις, ακτινογραφία άκρας χειρός για υπολογισμό της οστικής ηλικίας και επί ενδείξεων λαμβάνεται εκτεταμένος ορμονολογικός έλεγχος και εξειδικευμένα αιματολογικά τεστ, μαγνητική τομογραφία υποθαλάμου-υπόφυσης, προκειμένου να ανιχνευτούν τα παιδιά που πληρούν τις προϋποθέσεις έναρξης θεραπείας με αυξητική ορμόνη. Στη συνέχεια, γίνεται αίτηση έγκρισής της και εφόσον εγκριθεί το αίτημα από την αρμόδια επιτροπή, ξεκινάει η χορήγηση της αυξητικής ορμόνης. Κατά τη διάρκεια χορήγησής της το παιδί υποβάλλεται σε τακτικούς αιματολογικούς ελέγχους και συνεχή παρακολούθηση της ανάπτυξής του, προκειμένου να τεκμηριωθεί ότι η χορήγηση της αυξητικής ορμόνης έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα για το συγκεκριμένο παιδί, ελέγχεται η δόση της και οι πιθανές παρενέργειές της.

Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για καθημερινή ένεση, γεγονός που αποτελεί ψυχική επιβάρυνση για το παιδί και τους οικείους του. Η αυξητική ορμόνη ωστόσο είναι ένα φάρμακο και σαν τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ωφέλιμο και αποτελεσματικό στην περίπτωση πραγματικής ανάγκης της, με μηδενικό όφελος έως και επικίνδυνο στην περίπτωση που χρησιμοποιείται άκριτα. Η λήψη αυξητικής ορμόνης δεν είναι απλή υπόθεση. Είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, εξατομικευμένη και μακροχρόνια προκειμένου να επιτύχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα. 
Το σημαντικότερο είναι να εμφυσήσουμε στα παιδιά μας την πεποίθηση ότι η αξία και η ποιότητά τους ως άνθρωποι σε καμία περίπτωση δεν καθορίζεται από το πόσο ψηλοί είναι.
eleftheria.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι