Παρασκευή, 21 Απριλίου 2017

Για την εγγραφή ενός παιδιού στην Α' Δημοτικού
δεν αρκεί η χρονολογική του ηλικία

Μέχρι σήμερα, στην Ελλάδα το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή ενός παιδιού στην Α' Τάξη του δημοτικού είναι η χρονολογική του ηλικία, μας εξηγεί ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής.

Οι ειδικοί (γιατροί-νηπιαγωγοί-δάσκαλοι) γνωρίζουν ότι η συμπλήρωση της ηλικίας και μόνο δεν αποτελεί το διαβατήριο για την ομαλή εισαγωγή στην Α' Τάξη του δημοτικού, διότι όπως γνωρίζουμε, κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης. 


Συνεπώς, υπάρχουν κάποια παιδιά τα οποία θα είναι πιο μπροστά από την ηλικία τους, κάποια που θα έχουν ακριβώς τις δυνατότητες της ηλικίας τους και κάποια άλλα που θα είναι πιο πίσω από την ηλικία τους, δηλαδή η ωριμότητά τους και οι γνωστικές τους ικανότητες δεν θα είναι ανεπτυγμένες σε τέτοιο βαθμό που να τους επιτρέπουν να παρακολουθήσουν το σχολικό πρόγραμμα. 

Άρα, η έναρξη της σχολικής χρονιάς γι’ αυτά θα είναι αρχή άγχους, αγωνίας, συνεχούς πίεσης και αποτυχίας. 
Για το λόγο αυτό στη Γαλλία, αλλά και σε άλλες χώρες τις Ε.Ε., κάθε Μάρτιο γίνεται τεστ σχολικής ικανότητας.

Τι ακριβώς είναι το τεστ σχολικής ικανότητας;
Είναι ένας απλός και γρήγορος έλεγχος που απευθύνεται σε παιδιά νηπιαγωγείου 5,5-6 ετών, τα οποία θα πάνε στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου την επόμενη χρονιά. Ελέγχει αν το παιδί έχει τις απαραίτητες ικανότητες και την ωριμότητα που χρειάζεται για να παρακολουθήσει με επιτυχία και χωρίς δυσκολίες το δημοτικό σχολείο. Μπορεί να γίνει ατομικά σε κάθε παιδί ή να κληθεί ο ειδικός στο χώρο του σχολείου.

Σε ποια δοκιμασία υποβάλλεται το παιδί του νηπιαγωγείου;
Το παιδί υποβάλλεται σε:
• Αντιγραφή σχημάτων
• Ερωτήσεις κρίσεως (π.χ. ερωτάται τι θα έκανε αν ήταν κουρασμένο)
• Ασκήσεις οπτικής αντίληψης (π.χ. δείχνουμε ένα σχήμα και το παιδί πρέπει να βρει ένα όμοιο του)
• Ερωτήσεις για πληροφορίες που πρέπει να έχει πάρει από το περιβάλλον (π.χ. τι κάνει ο πυροσβέστης)
• Σειροθέτηση εικόνων, δηλαδή τοποθέτηση εικόνων μιας απλής ιστορίας, που θα πρέπει να τοποθετήσει σε λογική σειρά.

Γιατί είναι απαραίτητος αυτός ο έλεγχος;
Ο λόγος που γίνεται το τεστ είναι για να διαγνώσουμε εγκαίρως και να προλάβουμε ακόμη και μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες είναι δυνατόν να οφείλονται σε αδιάγνωστες δυσκολίες στην ομιλία, στους λεπτούς χειρισμούς, στην όραση κ.λπ., δηλαδή καταστάσεις που θα μπορούσαμε να είχαμε αποφύγει αν οι γονείς είχαν την κατάλληλη ενημέρωση και η διάγνωση είχε γίνει εγκαίρως.

Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
mandou

mothersblog

Ανόητα, καθημερινά έξοδα που μπορούμε να αποφύγουμε

Έχετε δοκιμάσει ποτέ να κρατήσετε αρχείο των εξόδων σας; 
Να γράφετε, δηλαδή, καθημερινά σε ένα τετράδιο πόσα χρήματα ξοδεύετε και πού; 
Αγχωτικό –το ξέρω. Στο τέλος του μήνα, όμως, θα κάνετε ορισμένες σημαντικές διαπιστώσεις. Το ότι δεν σας φτάνουν τα λεφτά, θα είναι η μία από αυτές. 
Μία δεύτερη μπορεί να είναι ότι σε κάποιους τομείς, θα μπορούσατε να ξοδεύετε λιγότερα. 
Δοκιμάστε να κάνετε κάποιες από τις παρακάτω αλλαγές και μπορεί να δείτε να περισσεύουν κάποια χρήματα στο τέλος του μήνα, όχι απαραίτητα για να κάνετε καμία σοβαρή αποταμίευση, αλλά για να τα εκμεταλλευτείτε ίσως με τρόπους που πραγματικά θα κάνουν τη ζωή σας λίγο καλύτερη.

Στα τρόφιμα
Είτε πρόκειται για φαγητά που μαγειρέψαμε, αλλά δεν τρώμε και πετάμε, είτε για τρόφιμα που έχουμε αγοράσει και δεν καταναλώνουμε μέχρι την ημερομηνία λήξης, άρα χαλάνε, δεν είναι λίγες οι φορές που κι εμείς οι ίδιοι θυμώνουμε με τον εαυτό μας με αυτή την πολύ κακή μας συνήθεια. 
Μια καλή ιδέα για να την «κόψουμε», είναι αφενός να ψωνίζουμε λιγότερα -για την ακρίβεια, μόνο τα απαραίτητα- από το σούπερ μάρκετ, καθώς και να μαγειρεύουμε μικρότερες ποσότητες φαγητού. 
Επίσης, σημαντικό είναι να κοιτάμε τις τιμές πριν αγοράσουμε ένα τρόφιμο και να το συγκρίνουμε με άλλες –π.χ. πολύ νόστιμα είναι τα δημητριακά που εισάγονται από πολυτελή σούπερ μάρκετ του εξωτερικού (βλ. Waitrose) και πωλούνται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, όμως -αν το παρατηρήσετε- η τιμή τους είναι σχεδόν 3 φορές πάνω από τα υπόλοιπα. Δεν λέμε να μην τα πάρετε, λέμε απλά να έχετε τον νου σας.

Στη συνδρομή του γυμναστηρίου
Όσο χαμηλή κι αν την βρήκατε, όσο αποφασισμένοι κι αν είστε ότι θα πηγαίνετε 3 φορές την εβδομάδα… ξανασκεφτείτε το. Αφού το ξέρετε καλά μέσα σας ότι σε 3 μήνες θα σταματήσετε και θα είναι ζήτημα αν έχετε πάει 10 φορές. 
Είναι γεγονός ότι μερικές φορές για να αναγκαστούμε να κάνουμε κάτι πρέπει να το πληρώσουμε. Κι αν πραγματικά παραμείνετε πιστοί στο ραντεβού σας στη Zumba, σας βγάζουμε το καπέλο! 
Αν, όμως, έχετε υπάρξει θύμα του καλού μάρκετινγκ των γυμναστηρίων και στο παρελθόν, δώστε μια ευκαιρία στο τρέξιμο. Είναι δωρεάν και θα σας φέρει εξίσου καλά αποτελέσματα.

Στον καφέ και τα σνακ που αγοράζουμε στη δουλειά
Αρκεί ένας απλός υπολογισμός για να το συνειδητοποιήσουμε: 20 εργάσιμες ημέρες x 2 ευρώ ανά καφέ = 40 ευρώ κάθε μήνα μόνο γι'αυτό τον σκοπό. 
Αν παραγγέλνετε και φαγητό ή σνακς απ’έξω το ποσό τριπλασιάζεται και γίνεται ένα σοβαρό μηνιαίο έξοδο, το οποίο θα μπορούσε να μειωθεί αν ετοιμάζατε τον καφέ και το φαγητό σας από το σπίτι.

Στο γεγονός ότι δεν εκμεταλλευόμαστε σωστά τις προσφορές
Τα περισσότερα σούπερ μάρκετ κάνουν κατά καιρούς σημαντικότατες προσφορές σε «ακριβά» είδη, π.χ. σε απορρυπαντικά και πάνες. Μην τις αψηφάτε. 
Όταν ενημερώνεστε, για παράδειγμα, από τις διαφημίσεις ή τις σελίδες τους ότι το τάδε κατάστημα έχει τις πάνες του μωρού σας ή το αγαπημένο σας απορρυπαντικό ρούχων ή πιάτων στη μισή τιμή, σπεύσατε –και μάλιστα αγοράστε περισσότερα του ενός πακέτα. Μακροπρόθεσμα θα έχετε κάνει σημαντική οικονομία.

Στα προγράμματα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, ίντερνετ, συνδρομητικής τηλεόρασης κ.λ.π.
Δεν είναι καθόλου εύκολο να είσαι διαρκώς σε επαγρύπνηση σχετικά με το πόσα χρήματα ξοδεύεις κάθε μήνα για όλα τα παραπάνω, συγκριτικά με το πόσα ξοδεύουν οι φίλοι και οι γνωστοί σε αντίστοιχες παροχές και τι προσφορές «τρέχουν» κάθε τόσο από τις εταιρίες επικοινωνιών. 
Μπορείτε, όμως, τουλάχιστον κάθε φορά που ανανεώνετε τη συνδρομή σας να το ψάχνετε λίγο παραπάνω, αλλά και να επιδίδεστε σε «παζάρια» με την εκάστοτε εταιρία, γιατί θα εκπλαγείτε από το πόσα χρήματα μπορεί να γλιτώσετε.

Στα επώνυμα προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς
Ακόμα κι αν έχετε μια σχετική οικονομική άνεση και σας περισσεύουν κάποια χρήματα για να βάζετε «στην άκρη» κάθε μήνα, συνεχίζετε -αν μέσω κρίσης- να θεωρείτε λογικό να δίνετε 120 ευρώ για ένα άρωμα, συσκευασίας 50ml; 
Ναι, μυρίζει υπέροχα και ταιριάζει τέλεια στην επιδερμίδα σας και έχει ένα εντυπωσιακό μπουκαλάκι που πραγματικά στολίζει το μπουντουάρ σας, όμως… σκεφτείτε το: 
Είναι απλά ένα άρωμα και κοστίζει σχεδόν όσα χρήματα δίνετε κάθε μήνα για ρεύμα!

Στο χαρτί κουζίνας και στα καθαριστικά
Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, όμως αν είστε από τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν χαρτί κουζίνας για το παραμικρό, π.χ. για να σκουπίζετε τα πιάτα ή τα χέρια σας ή για να καθαρίζετε τα πάντα στο σπίτι, το πιθανότερο είναι ότι χρειάζεστε 2-3 μεγάλα ρολά την εβδομάδα (μπορεί να λέμε και λίγα). 
Αυτό σε χρήματα μεταφράζεται περίπου στα 6-7 ευρώ ανά εβδομάδα.
Από την άλλη, αναθεωρήστε ως προς τα καθαριστικά του σπιτιού σας: Συγκρίνετε τιμές στα απορρυπαντικά ρούχων που βρίσκετε στα σούπερ μάρκετ και σε αυτά που πωλούνται στις αποθήκες χαρτικών-καθαριστικών. 
Μήπως χρησιμοποιείτε υπερβολική ποσότητα; 
Όσο για τα απολυμαντικά της κουζίνας, ξέρατε ότι το ξύδι, το λεμόνι και η σόδα μπορούν να κάνουν εξίσου καλή δουλειά -γλιτώνοντάς σας και από τα πολλά χημικά;

Υπάρχει λόγος να επιβαρύνετε τον οικογενειακό προϋπολογισμό με αυτά τα άσκοπο έξοδα, ενώ μπορείτε να χρησιμοποιείτε πετσετάκια που πλένονται ξανά και ξανά ή να φτιάξετε μόνοι σας καθαριστικά για την κουζίνα που δεν είναι τοξικά;