Σάββατο, 1 Ιουνίου 2019

Μιλώ στο παιδί μου για την Αναπηρία…

Η αναπηρία ΔΕΝ είναι ασθένεια και ΔΕΝ είναι κάτι κολλητικό!!!
Μιλώ για την αναπηρία στο παιδί μου: Οι απόψεις σας και οι πληροφορίες της Μαρίας Κλέσιορα ψυχολόγου του ΚΔΑΠ ΜΕΑ του Δήμου Καρπενησίου πάνω στο θέμα
Το Δ.Σ. ευχαριστεί όλους όσους ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα μας και μας έστειλαν τις απόψεις τους, ευχαριστούμε επίσης από καρδιάς την ψυχολόγο του ΚΔΑΠ ΜΕΑ του Δήμου Καρπενησίου Μαρία Κλέσιορα για την διαρκή στήριξη στις δράσεις του συλλόγου.
Οι απόψεις σας:
  • 1. Θα τους μιλούσα με ένα παραμύθι. Περιμένω τις δικές σας πληροφορίες. Ευχαριστώ.
  • 2. Είναι παιδιά του θεού, πρέπει να τα προσέχουμε και όχι να τα λυπόμαστε.
  • 3. Δεν ξέρω πως να μιλήσω στο παιδί μου για την αναπηρία. Επειδή όμως με ενδιαφέρει περιμένω τις πληροφορίες σας. Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία.
  • 4. Θα έλεγα στο παιδί μου ότι οι ανάπηροι είναι άνθρωποι σαν εμάς. Απλά δεν είναι τόσο όμορφοι και πρέπει να τους σεβόμαστε.
  • 5. Δεν το σκέφτηκα ποτέ. Δεν ξέρω πως να τους μιλήσω. Οι πληροφορίες της ψυχολόγου σας θα είναι πολύ χρήσιμες. Ευχαριστώ.
  • 6. Είναι δύσκολο να μιλήσεις για την αναπηρία. Εγώ όταν σκέφτομαι αναπηρίες λυπάμαι πολύ. Μπράβο για την πρωτοβουλία σας. Συγνώμη που δεν μπορώ να συμβάλλω καταθέτοντας την άποψη μου.
  • 7. Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας για την διαφορετικότητα. Να μάθουμε τα παιδιά μας να μην είναι ρατσιστές. Το πως δεν το ξέρω οπότε θα ακούσω τις συμβουλές σας.
  • 8. Δεν με ενδιέφεραν ποτέ οι ανάπηροι. Στην αρχή τους κοίταζα με μισό μάτι μέχρι που ο πατέρας μου έπαθε ένα ατύχημα και καθηλώθηκε στο καροτσάκι. Τώρα όμως καταλαβαίνω. Είναι αργά? Μπράβο για την ενημέρωση.
  • 9. Εγώ και τα παιδιά μου αδιαφορούσαμε για τα ανάπηρα παιδιά. Νόμιζα ότι δεν έχουν να πούνε κάτι με τα παιδιά μου, πίστευα ότι δεν μπορούσαν να παίξουν μαζί τους. Όταν όμως βρεθήκαμε σε μία εκδήλωση για τα ανάπηρα παιδιά είδαμε ότι και αυτά είναι παιδιά σαν τα δικά μας απλά τα κάνουν όλα πιο αργά. Θα τους μιλήσω διαβάζοντας πρώτα την άποψη της ειδικού σας.
  • 10. Δεν ξέρω τι να πω στα παιδιά μου, μήπως να τα πάω σε κάποιον ειδικό να τα ενημερώσει?
  • 11. Δεν νομίζω ότι είναι σωστό αλλά δεν του λέω τίποτα, απλά αποφεύγω τις ερωτήσεις τους.
  • 12. Καλησπέρα, με λένε Ελένη, έχω ένα παιδί ηλικίας 4 ετών. Σκέφτηκα να σας γράψω και εγώ τις σκέψεις μου. Αλήθεια είναι ότι δεν το σκέφτηκα μέχρι σήμερα. Αφορμή ήταν αυτό που διάβασα στην ιστοσελίδα. Το μόνο που μπορώ να πω στο παιδί μου είναι ότι πρέπει να σέβεται όλους τους ανθρώπους όπως και αν είναι εξωτερικά, δεν ξέρω να του πω κάτι άλλο. Περιμένω τις πληροφορίες σας. ΛΥΠΑΜΑΙ που δεν μπορώ να γράψω κάτι περισσότερο.
  • 13. Έχω 2 παιδιά. Αγόρια 4και 6 ετών. Σκέφτηκα να τους μιλήσω με το παραμύθι του λιονταριού και του ποντικιού. Εκεί φαίνεται ότι όσο αδύναμος είναι κάποιος μπορεί να είναι χρήσιμος. Ευχαριστώ για την φιλοξενία.
  • 14. Δεν ξέρω τι να του πω. Μάλλον θα τον έστελνα στην δασκάλα του.
  • 15. Νομίζω ότι πρέπει να μιλάμε στα παιδιά μας για την διαφορετικότητα. Βεβαία θέλει το σωστό τρόπο γιατί αν δεν μιλήσουμε όπως πρέπει μπορεί να έχουμε αντίθετα αποτελέσματα. Περιμένω τις πληροφορίες σας. Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία. Σας γράφω και το τηλέφωνο μου αν νομίζετε ότι μπορώ κάπου να βοηθήσω. Λένα
  • 16. Νομίζω ότι ο σεβασμός των παιδιών στα άτομα με αναπηρία ξεκινά πρώτα από την οικογένεια από το σχολειό και μετά από όλη την κοινωνία. Για να μιλήσω στο παιδί μου θα το πήγαινα να γνωρίσει ένα τέτοιο παιδί για να καταλάβει ότι είναι σαν και αυτόν απλά δεν είναι τόσο όμορφο και καταλαβαίνει τον κόσμο γύρω του με τον δικό του τρόπο. Δεν ξέρω να πω κάτι άλλο, σκέπτομαι ότι όλοι εμείς που έχουμε υγιή παιδιά θα πρέπει να σκεπτόμαστε και εσάς τους γονείς που δίνετε καθημερινό αγώνα για τα παιδιά σας και όσο μπορούμε να βοηθάμε.
  • 17. Περιμένω και άλλες δράσεις πληροφόρησης από εσάς Συγχαρητήρια.
  • 18. Είναι δύσκολο να μιλήσεις στα παιδιά για την αναπηρία γιατί μπορεί να προκαλέσεις αισθήματα λύπης. Δεν ξέρω πώς να το κάνω περιμένω τις πληροφορίες σας.
  • 19. Θα του έδειχνα βίντεο από το σύλλογο και μετά θα του έλεγα ότι αυτά τα παιδιά είναι σαν αυτόν, αυτό φτάνει.
  • 20. Για κάθε μικρό παιδί (2-3 ετών) κάθε τι καινούριο που συναντά (αντικείμενο, φυτό, ζώο, άνθρωπος) είναι άγνωστο και ρωτά τι είναι. Η απάντησή μας είναι καθοριστική για την εντύπωση που θα δημιουργήσει για τον κόσμο που το περιβάλει και στον οποίο θα ζήσει.
Π.χ. ρωτά για ένα φυτό. Δεν απαντάμε μονολεκτικά είναι π.χ. βασιλικός. Δείχνουμε και άλλα φυτά και παρουσιάζουμε ομοιότητες και διαφορές σε διαστάσεις, χρώματα κ.λ.π. Μαθαίνει λοιπόν ότι υπάρχουν πολλά φυτά διαφορετικά μεταξύ τους και που το καθένα έχει το ρόλο του πάνω στη γη. Το ίδιο ισχύει και για τα ζώα.
Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζουμε και τους ανθρώπους. Με την ίδια περιέργεια βλέπει ένα παιδί έναν γέρο, ένα μωρό, έναν μαύρο, έναν κίτρινο, όπως βλέπει και κάποιο σε καροτσάκι ή με οποιαδήποτε άλλη αναπηρία. Κατά συνέπεια στην οποιαδήποτε σχετική ερώτησή του η απάντησή μας είναι ότι όλοι διαφέρουμε μεταξύ μας και όλοι βοηθούμε στο να υπάρχει και να λειτουργεί σωστά ο κόσμος.
Εξοικειώνεται λοιπόν το παιδί με τη διαφορετικότητα, δεν το φοβίζει οτιδήποτε καινούριο και απομακρύνεται ο κίνδυνος να γίνει μεγαλώνοντας ρατσιστής/στρια. (Καλλιόπη Κανακάκη – Καρπενήσι)
Η άποψη και οι παρατηρήσεις της ειδικού Μαρίας Κλέσιορα ψυχολόγος του ΚΔΑΠ ΜΕΑ του Δήμου Καρπενησίου:

Μιλώ στο παιδί μου για την Αναπηρία…
Σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά ήδη από την ηλικία των 2 ετών μπορούν να αναγνωρίσουν τις διαφορές στο φύλο, στην εθνικότητα και στη σωματική διάπλαση (Fiske 2004) . Σε αυτήν την ηλικία τα παιδιά αντιμετωπίζουν καταστάσεις, με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένα, μιμούμενα τις συναισθηματικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις των σημαντικών για αυτά ενηλίκων (γονείς, αδέρφια, εκπαιδευτικοί κ.α.). Λειτουργούν δηλαδή σαν δέκτες των λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων που εκπέμπουν οι ενήλικοι για θέματα όπως η διαφορετικότητα, η αναπηρία κ.α..
Πολλοί ενήλικες προτιμούν να πιστεύουν ότι τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να αντιληφθούν την έννοια της αναπηρίας. Αυτό ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι και αυτοί οι ίδιοι έχουν προκαταλήψεις τις οποίες δεν θέλουν να παραδεχτούν, και στην προσπάθεια τους να τις κρύψουν, αγνοούν τη φυσική περιέργεια των παιδιών αποφεύγοντας να τους δώσουν τις πληροφορίες που τους χρειάζονται. Ακόμα, πολλοί γονείς πιστεύουν ότι η καταπολέμηση των προκαταλήψεων μπορεί να γίνει υποστηρίζοντας ότι «όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίδιοι». Με αυτή τη στάση όμως υποτιμούμε και αγνοούμε την πραγματικότητα, αντί να διδάξουμε στα παιδιά ότι η αναπηρία και γενικά η διαφορετικότητα είναι ένα κομμάτι της κοινωνίας το οποίο μπορεί να βοηθήσει και στην ευημερία της.
Κανένα παιδί δεν είναι ίδιο με κάποιο άλλο, το ίδιο ισχύει και για τους γονείς και για τα άτομα με αναπηρία. Τα παιδιά μπορούν να έρθουν αντιμέτωπα με πολύ διαφορετικούς τύπους αναπηρίας, να αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις με πολύ διαφορετικό τρόπο ( εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, τη νοητική του ανάπτυξη, τις εμπειρίες του κ.α.) και κατά συνέπεια να εκφράσουν πολλές και διαφορετικές απορίες. Επομένως δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο ο γονιός να μπορεί να χειριστεί τις απορίες του παιδιού σχετικά με την αναπηρία. Ο κάθε γονιός, γνωρίζοντας το παιδί του, τις γνώσεις του, τις εμπειρίες του, τις συναισθηματικές του αντιδράσεις και γενικότερα το χαρακτήρα του θα ανταποκριθεί στο δύσκολο ρόλο να απαντήσει στις ερωτήσεις του παιδιού του. Μια βοήθεια που μπορεί να δοθεί στο γονιό είναι κάποιες πληροφορίες για μερικές σημαντικές έννοιες που σχετίζονται με την αναπηρία.

ΑΝΑΠΗΡΙΑ
Ο ορισμός ή καλύτερα η περιγραφή του φαινομένου της αναπηρίας συχνά προκαλεί σύγχυση από τη διαφορετική χρήση ορολογιών. Με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) η αναπηρία αποτελείται από τρία ξεχωριστά, αλλά αλληλοσυνδεόμενα μέρη, τα οποία ορίζονται ως εξής:
  • → Βλάβη (impairment) = οποιαδήποτε απώλεια ή ανωμαλία ψυχολογικής, φυσιολογικής ή ανατομικής δομής ή λειτουργίας.
  • → Μειονεξία (disability) = Οποιοσδήποτε περιορισμός ή έλλειψη (που προκύπτει από μια βλάβη) στην ικανότητα ενός ατόμου να εκτελέσει μια δραστηριότητα κατά τον τρόπο ή μέσα στο φάσμα δραστηριοτήτων που θεωρείται ομαλό για ένα ανθρώπινο ον.
  • → Αναπηρία (handicap) = Ένα μειονέκτημα για ένα δεδομένο άτομο, που προκύπτει από μια βλάβη ή μειονεξία , που περιορίζει ή εμποδίζει την εκπλήρωση ενός ρόλου που είναι ομαλός (ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και κοινωνικούς και πολιτιστικούς παράγοντες) για το άτομο αυτό.
Οι παραπάνω ορισμοί είναι πολύ πιθανό να μην γίνονται εύκολα κατανοητοί από τα παιδιά, επομένως θα χρειαστεί να τους απλοποιήσουμε. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι όταν λέμε ότι ένα άτομο έχει κάποια αναπηρία εννοούμε ότι δυσκολεύεται να κάνει κάτι συγκεκριμένο όπως παραδείγματος χάριν να περπατήσει, να δει, να μιλήσει, να καταλαβαίνει κάποιες έννοιες κ.α.. Για να δώσουμε στο παιδί να καταλάβει τι είναι η αναπηρία μπορούμε να του θυμίσουμε περιστατικά κατά τα οποία το ίδιο αντιμετώπισε δυσκολίες π.χ. όταν χτύπησε το χέρι ή το πόδι του και είχε δυσκολία στην κίνηση ή όταν είχε πυρετό και δυσκολευόταν να συγκεντρωθεί και να καταλάβει κάτι που του έλεγαν.
Αυτό που πρέπει να ξεκαθαριστεί στο παιδί είναι ότι μια αναπηρία δεν χαρακτηρίζει το άτομο στο σύνολο του. Ένα άτομο που δεν μπορεί να καταλάβει κάποιες έννοιες μπορεί να κάνει σωστά καθημερινές εργασίες όπως να πλύνει τα πιάτα και να ποτίσει τα λουλούδια. Κάποιος ο οποίος δεν μπορεί να περπατήσει μπορεί να εργαστεί κανονικά σε μια δουλειά γραφείου. Δεν πρέπει λοιπόν να εστιάζουμε τη προσοχή μας μόνο σε αυτά που δεν μπορεί να κάνει κάποιος αλλά και σε αυτά που μπορεί να καταφέρει.
  • → Η αναπηρία δεν είναι ασθένεια και δεν είναι κάτι κολλητικό!!!
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ
Η απάντηση στην ερώτηση «γιατί ένα άτομο έχει κάποια αναπηρία» είναι πολύ δύσκολη. Καταρχήν η αναπηρία μπορεί να οφείλεται σε αιτίες που δεν γνωρίζουμε. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να παραδεχτούμε την άγνοια μας. Ακόμη και ένας γονιός δεν ξέρει τα πάντα!!! Οι αιτίες της αναπηρίας μπορεί να είναι γενετικές π.χ. έλλειψη χρωμοσωμάτων ή/ και περιβαλλοντικές π.χ. τραυματισμός. Οι περιβαλλοντικές αιτίες είναι πιο εύκολα αντιληπτές από τα παιδιά καθώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε παραδείγματα από την εμπειρία του παιδιού. Γενικά καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε απλά παραδείγματα για δύσκολες έννοιες. Μπορούμε παραδείγματος χάριν να πούμε ότι το σώμα μας είναι σαν ένα τεράστιο και πολύπλοκο πάζλ όπου κάθε κομμάτι ξέρει τη θέση του και τι πρέπει να κάνει. Είναι όμως φορές που μπορεί κάτι να συμβεί και τα κομμάτια δεν ταιριάζουν μεταξύ τους, μερικά μπορεί να έχουν χαθεί και άλλα να έχουν χαλάσει. Αυτό κάνει έναν άνθρωπο να δυσκολεύεται να κάνει κάποια πράγματα.

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η ποικιλία είναι ένα χαρακτηριστικό του κόσμου που μας περιβάλλει. Μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί, με απλά παραδείγματα, να καταλάβει ότι οι διαφορές είναι ένα μέρος της καθημερινής μας ζωής. Υπάρχου παντού γύρω μας άνθρωποι που διαφέρουν από εμάς. Διαφέρουμε π.χ. ως προς τη γλώσσα, το χρώμα του δέρματος, αυτά που μπορούμε να κάνουμε και αυτά που δεν μπορούμε να κάνουμε. Κανένας από τους φίλους του παιδιού δεν είναι απολύτως όμοιος με τους άλλους ούτε με αυτό το ίδιο, όμως συνεργάζεται μαζί τους και απολαμβάνει την παρέα τους. Οι διαφορές δεν μας κάνουν ούτε καλύτερους ούτε χειρότερους! Όλοι μας έχουμε ικανότητες και αδυναμίες και γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να σεβόμαστε τις διαφορές άλλα και να μην παραβλέπουμε τις ομοιότητες. Μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να σκεφτεί πράγματα που δεν μπορεί να κάνει ούτως ώστε να αντιληφτεί ότι και το ίδιο έχει κάποιες αδυναμίες. Επίσης μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να καταλάβει ότι δεν είναι τελείως διαφορετικό από ένα άτομο με αναπηρία ζητώντας του να εντοπίσει τα κοινά στοιχεία που υπάρχουν μεταξύ τους π.χ. στις καθημερινές δραστηριότητες, στα παιχνίδια, στη διασκέδαση (βόλτες, μουσική, τηλεοπτικά προγράμματα κ.α.).

ΑΠΟΔΟΧΗ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ
Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν απορροφούν περισσότερες πληροφορίες και συνειδητοποιούν ότι οι άνθρωποι μπορούν να αντιλαμβάνονται και να αντιδρούν διαφορετικά σε μια κατάσταση. Αυτήν ακριβώς η ικανότητα των παιδιών να μπορούν να μπουν στη θέση των άλλων τους δίνει την δυνατότητα να κατανοήσουν και να αποδεχτούν την έννοια της αναπηρίας. Ο γονιός μπορεί να ζητήσει από το παιδί να χρησιμοποιήσει τη φαντασία του για να μπει στη θέση ενός ατόμου με αναπηρία και να περιγράψει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του.
Επίσης εξηγήστε στο παιδί τις συνέπειες της συμπεριφοράς του απέναντι στους άλλους π.χ. βάλτε το να αναλογιστεί πόσο μπορεί να πληγωθεί ένα άτομο με αναπηρία από μια άσχημη συμπεριφορά του παιδιού. Το να σεβόμαστε τους άλλους σημαίνει να δεχόμαστε ότι είναι διαφορετικοί από εμάς χωρίς όμως αυτό να μειώνει την αξία τους.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Τα συναισθήματα είναι αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης φύσης και μπορούν να επηρεάσουν τη σκέψη μας, τη συμπεριφορά μας και κατ’ επέκταση τις σχέσεις μας με τους άλλους. Ένα παιδί μπορεί να νιώσει πολλά συναισθήματα για ένα άτομο με αναπηρία. Ο γονιός θα πρέπει να βοηθήσει το παιδί να αναγνωρίσει και να εκφράσει τα συναισθήματα του. Μέσα από τη συζήτηση το παιδί θα καταλάβει γιατί νιώθει έτσι όπως νιώθει και πως μπορεί να ρυθμίσει και να εκφράσει καλύτερα τα συναισθήματα του, ούτως ώστε να έχει μια καλύτερη επικοινωνία με τους γύρω του. Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στο παιδί ότι είναι φυσιολογικό να νιώθει για ένα άτομο με αναπηρία ανάμεικτα συναισθήματα όπως αμηχανία (γιατί έχει απέναντι του ένα άτομο που είναι ή συμπεριφέρεται κάπως «παράξενα» και ασυνήθιστα), συμπάθεια – λύπη (γιατί στεναχωριέται που το άτομο με αναπηρία αντιμετωπίζει δυσκολίες), θυμό – εκνευρισμό (γιατί το άτομο με αναπηρία δεν μπορεί να εκτελέσει κάποιες ενέργειες τόσο σωστά και τόσο γρήγορα όσο θα ήθελε το παιδί π.χ. όταν συνεργάζονται σε ένα παιχνίδι). Αυτά είναι μερικά από τα συναισθήματα που μπορεί να νιώσει το παιδί και πιθανόν να του προκαλέσουν σύγχυση και αναστάτωση. Με την αναγνώριση των συναισθημάτων του το παιδί θα εξοικειωθεί με αυτά και θα μάθει να τα εκδηλώνει μέσα από μια στάση σεβασμού και υπομονής για τα άτομα με αναπηρία.

ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ
Οι στάσεις που υιοθετούν τα μέλη της οικογένειας, οι φίλοι και το σχολικό περιβάλλον παίζουν ρόλο στη μετάδοση στάσεων και στερεοτύπων στα παιδιά. Στερεότυπο είναι μια γενικευμένη εικόνα ενός άτομου ή μιας κοινωνικής ομάδας χωρίς να αναγνωρίζονται οι ατομικές διαφορές των μελών της. Η μετάδοση των στερεοτύπων δεν γίνεται μόνο άμεσα αλλά και έμμεσα. Παρόλο που κάποιος γονιός μπορεί να καταδικάζει τις μεροληπτικές συμπεριφορές απέναντι στα άτομα με αναπηρία, μια δική του στάση αμηχανίας ή φόβου μπροστά σε ένα άτομο με αναπηρία θα μεταδώσει την ίδια στάση στο παιδί του. Το πρώτο βήμα λοιπόν για την εξάλειψη των προκαταλήψεων και την αποτελεσματική βοήθεια στη σωστή ανάπτυξη των παιδιών είναι να αναγνωρίσουμε τις δικές μας προκαταλήψεις και να υιοθετήσουμε μια υποδειγματική στάση σεβασμού απέναντι στην αναπηρία, μια στάση που θα λειτουργήσει σαν πρότυπο για τη μελλοντική συμπεριφορά των παιδιών.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΜΕ ΑΜΕΑ
( Haller, Dorries & Rahn, 2006)
  • ⇒ Αποφύγετε εκφράσεις όπως «με σωματικά προβλήματα», «με ειδικές ανάγκες», «με ειδικές ικανότητες» και άλλα. Πολλές ομάδες ατόμων με αναπηρία αντιτίθενται στη χρήση τέτοιων εκφράσεων επειδή δείχνουν συγκατάβαση και στηρίζουν την τάση της κοινωνίας να μη συζητείται το θέμα της αναπηρίας με ένα ευθύ και απροκάλυπτο τρόπο, κάτι που ωθεί προς την κατεύθυνση να εξαφανίσουμε τα δυσάρεστα και να προσποιούμαστε ότι δεν υπάρχου.
  • ⇒ Μην κάνετε συναισθηματικά χρωματισμένες ή πομπώδεις δηλώσεις όπως «βασανίζεται από», «υποφέρει από». Το ίδιο ισχύει και για τα άτομα που χρησιμοποιούν αναπηρικό καροτσάκι. Δεν είναι καθηλωμένα στο καροτσάκι. Το αναπηρικό καροτσάκι προσφέρει στο ανάπηρο άτομο ελευθερία κινήσεων.
  • ⇒ Δεν χρειάζεται να αποφεύγετε να αναφέρεστε στην αναπηρία του ατόμου. Είναι όμως σημαντικό να συζητάτε για αυτή με διακριτικότητα και μόνο όταν σχετίζεται με την περίσταση.
  • ⇒ Προσφέρετε βοήθεια εάν σας ζητηθεί, αλλά μην επιμείνετε.
  • ⇒ Δώστε έμφαση στις ικανότητες των ατόμων και όχι στις αναπηρίες τους.
  • ⇒ Πληροφορηθείτε τους ειδικούς περιορισμούς που υπάρχουν λόγω της αναπηρίας, αλλά μην γίνεστε υπερπροστατευτικοί.
  • ⇒ Να γνωρίζετε ότι τα άτομα με αναπηρία έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε κτήρια και υπηρεσίες.
  • ⇒ Προσπαθήστε να κατανοήσετε τα ζητήματα που προσβάλουν τα άτομα με αναπηρία.
Φυσικά ο γονιός μπορεί να βοηθηθεί και από την παιδική λογοτεχνία καθώς έργα με θετικά πρότυπα ηρώων μιλούν άμεσα στο παιδί χωρίς να το καθοδηγούν σκόπιμα. Ο γονιός μπορεί να προτείνει ένα βιβλίο σχετικό με την αναπηρία στο παιδί του ή ακόμη και να το διαβάσουν μαζί, παίρνοντας έτσι ερεθίσματα για μια συζήτηση πάνω σε αυτό το θέμα.

Μαρία Κλέσιορα , Ψυχολόγος

newsitamea.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

«Save the Children»: Ένα στα 4 παιδιά έχει χάσει βίαια την παιδικότητά του

«εκατομμύρια νέοι χάνουν την παιδική τους ηλικία» και «οι κυβερνήσεις μπορούν και πρέπει να κάνουν περισσότερα για να προσφέρουν σε κάθε παιδί το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στη ζωή του».
------------------ 
Ο αριθμός των παιδιών που έχουν παντρευτεί, κυοφορούν, εργάζονται, πεθαίνουν βίαια ή δεν παρακολουθούν τα μαθήματά τους κατέγραψε πτώση σε ποσοστό σχεδόν 30% στα 690 εκατομμύρια από το 2000, όταν τα έθνη υιοθέτησαν τους παγκόσμιους στόχους για την ανάπτυξη, ανακοίνωσε η μη κυβερνητική οργάνωση.
Σε διάστημα 20 ετών, ο κόσμος κατέγραψε «σημαντική πρόοδο» προκειμένου τα παιδιά να μπορούν να μεγαλώσουν όντας σε καλή υγεία και ασφάλεια, ακόμα κι αν από σχεδόν 700 εκατομμύρια νέους εκλάπη βίαια η παιδική τους ηλικία, ιδίως λόγω των συρράξεων, σύμφωνα με την έκθεση της φιλανθρωπικής οργάνωσης Save the Children, που δημοσιεύτηκε σήμερα.

Η έκθεση δημοσιεύτηκε στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας για την Παιδική Ηλικία, που γιορτάζεται την 1η Ιουνίου και σημειώνεται σε αυτήν ότι η κατάσταση των παιδιών έχει βελτιωθεί σε 173 από τις 176 χώρες που εξετάστηκαν.

Η Σιγκαπούρη, η Σουηδία, η Φινλανδία, η Νορβηγία και η Σλοβενία βρίσκονται στην κορυφή των κατατάξεων της έκθεσης που εξετάζει τις πρακτικές που ακολουθούνται από τις κυβερνήσεις στους τομείς της υγείας, της εκπαίδευσης, του γάμου ανηλίκων και της παιδικής εργασίας, την ώρα που το Νότιο Σουδάν, το Μαλί, το Τσαντ, ο Νίγηρας και η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία συγκεντρώνουν τις χαμηλότερες βαθμολογίες.

Ακολουθούν ορισμένα δεδομένα για το πώς τα πηγαίνουν τα παιδιά σήμερα σε σύγκριση με το 2000:
  • Από σχεδόν από ένα στα τέσσερα των 2,3 δισεκατομμυρίων παιδιών που ζουν σήμερα κι είναι κάτω των 18 ετών έχει κλαπεί η παιδική ηλικία του, καθώς έχει εξαναγκαστεί σε γάμο ανηλίκων, βρίσκεται αντιμέτωπο με πρόωρη εγκυμοσύνη, έχει αποκλειστεί από την εκπαίδευση, κλονίζεται από ασθένειες και υποσιτισμό.
  • Οι θάνατοι παιδιών κάτω των 5 έχουν μειωθεί στο μισό, στα 5,4 εκατομμύρια από 9,8 εκατομμύρια το 2000.
  • Οι δολοφονίες παιδιών έχουν καταγράψει πτώση 17% από το 2000, στις 85.000 δολοφονίες νέων ανθρώπων κάτω των 20 ετών το 2016.
  • Ο αριθμός των παιδιών που πεινούν μειώθηκε κατά 49 εκατομμύρια από το 2000 στα 149 εκατομμύρια. Εντούτοις, οι αριθμοί αυξήθηκαν στην Αφρική, όπου καταγράφονται 4 στα 10 παιδιά παγκοσμίως, που δεν ζουν εξαιτίας της κακής διατροφής και των επαναλαμβανόμενων λοιμώξεων.
  • Επιπλέον 130 εκατομμύρια παιδιά πηγαίνουν σχολείο σήμερα, το 60% των οποίων είναι κορίτσια. Όμως, 262 εκατομμύρια παιδιά παραμένουν εκτός της εκπαίδευσης.
  • Υπάρχουν 94 εκατομμύρια λιγότερα παιδιά-εργάτες, με την ανατολική Ευρώπη και την Κεντρική Ασία να σημειώνουν τις πλέον αξιοσημείωτες επιδόσεις. Μολαταύτα, 1 στα 10, ήτοι 152 εκατομμύρια παιδιά συνεχίζουν να εργάζονται και σχεδόν τα μισά εξ αυτών ζουν στην Αφρική.
  • Ο αριθμός των κοριτσιών νυφών ελαττώθηκε κατά σχεδόν 11 εκατομμύρια, στα 37 εκατομμύρια, με τη νότια Ασία να μειώνει στο μισό τα ποσοστά γάμων ανηλίκων. Εάν όλα τα κορίτσια τελείωναν το Λύκειο, επιπλέον 51 εκατομμύρια γάμοι ανηλίκων θα μπορούσαν να αποτραπούν έως το 2030.
  • Καταγράφονται 13 εκατομμύρια γέννες από έφηβες κάθε χρόνο σήμερα, ένας αριθμός με πτώση κατά 3 εκατομμύρια από το 2000.
  • Ο αριθμός των παιδιών που ζουν σε εμπόλεμες ζώνες διπλασιάστηκε σε 420 εκατομμύρια από το 1995- περίπου ένα στα πέντε παιδιά, με εκείνα σε χώρες όπως το Αφγανιστάν, η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, το Ιράκ και η Συρία να πλήττονται περισσότερο.
«Σήμερα, τα παιδιά έχουν καλύτερη υγεία, είναι ευπορότερα και λαμβάνουν καλύτερη εκπαίδευση όπως ποτέ κατά το παρελθόν» επισημαίνει με ικανοποίηση, στο σχετικό δελτίο τύπου, η διευθύντρια της ΜΚΟ και πρώην πρωθυπουργός της Δανίας Χέλε Τόρνινγκ Σμίντ.
Όμως, «εκατομμύρια νέοι χάνουν την παιδική τους ηλικία» και «οι κυβερνήσεις μπορούν και πρέπει να κάνουν περισσότερα για να προσφέρουν σε κάθε παιδί το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στη ζωή του» υπογραμμίζει η ίδια.
Μελανό σημείο στην όποια πρόοδο που έχει καταγραφεί παραμένουν οι εκτοπισμοί από μια σύρραξη, που αφορούν 31 εκατομμύρια παιδιά. Οι νέοι «αντιπροσωπεύουν το 30% του παγκόσμιου πληθυσμού όμως πάνω από το 50% είναι πρόσφυγες» τονίζει η ΜΚΟ.

thetoc
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Νίκος Τσιφόρος – Το γαϊδούρι

Αυτός ήταν ο καημός μου από παιδί. Μου το ’λεγε ο μακαρίτης ο μπαμπάς, γκρίνιαζε κι η δόλια η μάνα μου.
— Εσύ, παιδί μου, δε θα βάλεις μυαλό ποτέ. Εσύ δε θα γίνεις άνθρωπος. Εσύ θα γίνεις γαϊδούρι.

Και να δεις που τα ’χα όλα τα γνωρίσματα του γαϊδουριού. Φωνακλάς ήμουνα, ασήμαντος ήμουνα, αναίσθητος ήμουνα και το χειρότερο, πεισματάρης ήμουνα. Άλλου είδους πεισματάρης. Τίποτα δεν παραδεχόμουνα.
Τράβαγε τα μαλλιά της η γριά.
— Ντύσου να πας στην εκκλησία.
— Δε θέλω.
— Τι θα πει, δε θέλεις, βρε γαϊδούρι; Τι θα πει; Δεν είσαι χριστιανός εσύ; Δεν είσαι ορθόδοξος;
Πήγαινα να της δώσω να καταλάβει:
— Έστω. Είμαι χριστιανός. Ποιος μ’ έκανε όμως;
— Ο νουνός σου.
— Γιατί να με κάνει; Με ρώτησε;
— Τι θα πει, σε ρώτησε; Έτσι γίνεται μ’ όλα τα παιδιά.
— Ποιος το λέει; Εγώ ήθελα να ’μαι βουδιστής. Εγώ διάβασα τον Βούδα και μ’ αρέσει ο Βούδας. Κι αντί η ταυτότητά μου να γράφει Χου-0 ήθελα να γράφει Που-Βου.
— Τι θα πει Που-Βου;
— Πούρος Βουδιστής!
— Τον κακό σου τον καιρό.
‘Ύστερα μου λέγανε για την καλή ανατροφή:
— Να μη λες ψέματα.
Εγώ έλεγα. Με βάζανε μπροστά:
— Γιατί λες, μωρέ;
— Όλοι λένε!
— Ο πατέρας σου λέει;
— Πώς δε λέει. Αφού έχει μαγαζί. Αφού αγοράζει τον -πήχη εκατό δραχμές, τον πουλάει χίλιες και λέει, «λόγω τιμής», ότι του κοστίζει εννιακόσιες.
— Αυτό δεν είναι ψέμα. Είναι εμπόριο.
Δεν το καταλάβαινα. Ύστερα όμως τα ξεχώρισα. Άμα λες ψέμα για τα να κερδίσεις, λέγεται «εμπόριο», «συμφέρον». Άμα λες ψέμα. γιατί σου κάνει κέφι, είσαι ψεύτης και πρέπει να σε περιχύνουνε με ζεματιστό νερό.
Έχει κι άλλα η ανατροφή. Ερχότανε στο σπίτι ένας κύριος, φίλος του πατέρα μου. Ήτανε σμιχτοφρύδης κι είχε και μια κρεατοελιά. Δεν τον χώνευα. Ήθελα να τον μουντζώσω. Λέγανε:
— Μη. Δεν κάνει. Είναι συνεταίρος με τον μπαμπά σου.
— Ε! Ο «μπαμπάς» ας τόνε φιλήσει, εγώ θα τόνε μουντζώσω. Δεν είναι δικός μου συνεταίρος.
Με δέρνανε. Πήγαινα κι εγώ πίσω από την πόρτα και τον μούτρωνα κρυφά! Αυτό μού το επιτρέπανε. Γελάγανε κιόλας. Αλλά μου το δηλώσανε:
— Άμα το ’χει και σε δει, θα σε σαπίσουμε στο ξύλο.
Τότε κατάλαβα ότι μπορείς να μουντζώνεις έναν κύριο, άμα κάνεις δουλειά μαζί του, αλλά να τον μουντζώνεις κρυφά.
Όταν τελείωσα το σχολείο, με ρωτήσανε τι δουλειά μ’ αρέσει. -Φαναρτζής! καμάρωσα.
Έφαγα ένα χαστούκι.
— Θα γίνεις δικηγόρος.
— Μα εγώ θέλω φαναρτζής.
— Στην οικογένειά μας, ποτέ.
— Και ο Κωστάκης, ο ξάδερφός μου, έγινε δικηγόρος και δεν έχει τσιγάρο να φουμάρει.
— Τίποτα. Θα μάθεις γράμματα.
Έμαθα. Αργότερα χτύπησα το κεφάλι μου που ήτανε γεμάτο γράμματα. Έβλεπα κείνους που είχανε φασόλια και φάβα με το τσουβάλι, είχανε τρελαθεί στα λεφτά. Καλύτερα να γέμιζα κι εγώ το κεφάλι μου ξυλοκέρατα. Θα ’μουνα κύριος. Τώρα έκανα τράκες, να πάω με το τραμ. Κι ήξερα απ’ όξω το «Κόρπους Γιούρις Τσιβίλις».Τοτε  κατάλαβα ότι τα όσπρια αξίζουνε πιο πολύ απ’ τα γράμματα, Θέλησα να παντρευτώ. Αγαπούσα μια κοπέλα.
Λέει η μάνα μου:
– Όχι. Θα πάρεις προίκα.
– Μα εγώ δεν αγαπάω την προίκα. Κορίτσι αγαπάω…
– Θα πάρεις προίκα!
Πήρα την προίκα. Πήρα και μια γυναίκα. Ερχότανε με την προίκα μαζί. Είπα να μου δώσουνε μόνο την προίκα και ν’ αφήσω τη γυναίκα. Όχι! Μου δώσανε και τη γυναίκα.
Βγήκε μια ιδιότροπη, μια γκρινιάρα. Άσπρο εγώ, μαύρο αυτή. Μέρα εγώ, νύχτα αυτή. Μου ’ρχότανε να πάρω τον μπαλντά. αλλά μου είπαν ότι δεν επιτρέπεται. Κι έλεγε κάθε στιγμή:
— Που με πήρες για την προίκα μου!
Τότε κατάλαβα. Άμα πάρεις γυναίκα, δεν παίρνεις προίκα. Άμα πάρεις προίκα, δεν παίρνεις γυναίκα. Αλλά εκτιμάνε μόνο  την προίκα. Πρέπει να γίνει ένας νόμος να παίρνουνε οι άνθρωποι-προίκες. Μόνο προίκες.
Στο τέλος μου είπανε:
— Να γίνεις βουλευτής.
— Δεν θέλω. Ποιος θα με ψηφίσει;
— Θα τα κανονίσουμε μεις.
Δεν ξέρω πώς τα κανονίσανε, αλλά μου πήρανε του κόσμου τα λεφτά, τυπώσανε φωτογραφίες και φυλλάδες. Φαίνεται ότι ήμουνα πολύ σπουδαίος και δεν το ’ξέρα. Βγήκα βουλευτής.
Τώρα με χαιρετούσανε όλοι. Ζητάγανε και ρουσφέτια. Εγώ ήμουνα γαϊδούρι κι έλεγα όχι. Θυμώνανε, αλλά μ’ εχτιμούσανε Λέγανε: «Είναι άτεγκτος». Κι έγινα υπουργός. Πάω να τα βάλω σε τάξη. Έρχονται κάτι λεφτάδες: «Θα κάνεις αυτόν τον νόμο · μου λένε. Μ’ έσκασε το γαϊδουρίσιο:
— Δεν τον κάνω.
Θυμώσανε.
— Θα σε ρίξουμε.
Τους πλακώνω στο ξύλο. Τους κάνω μπλε. Φωνάζουνε «αίσχος οι μισές εφημερίδες, φωνάζουνε «μπράβο» οι άλλες μισές, γίνεται σαματάς, γελάει ο κόσμος, κι εγώ κατάλαβα. Άμα θέλεις να γίνεις σπουδαίος, να τους πλακώνεις στο ξύλο κάτι τέτοιους, να σου λένε: «Θεός σχωρέσ’ τον πατέρα σου». Η μάνα μου το ’πε:
— Θεός σχωρέσ’ τον μακαρίτη! Έπρεπε να ζούσε, να σ’ έβλεπε Τώρα γίνηκες άνθρωπος.
Και λυπήθηκα μ’ όλη μου την ψυχή. Τι ωραία που ήτανε, όσο ήμουνα γαϊδούρι…
***
Νίκου Τσιφόρου – Ο κόσμος κι ο κοσμάκης
Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

ΛΑΠΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του Στεφάνου και της Φωτεινής: Αποπλάνησε την 14χρονη στο Μοσχάτο

Αυτός είναι ο 43χρονος που κατηγορείται ότι αποπλάνησε την 14χρονη στο Μοσχάτο
Τις φωτογραφίες και τα στοιχεία του 43χρονου που κατηγορείται ότι αποπλάνησε την 14χρονη, η οποία έβαλε τέλος στη ζωή της, πέφτοντας στις γραμμές του Ηλεκτρικού στο Μοσχάτο, έδωσε η Αστυνομία στη δημοσιότητα, κατόπιν σχετικής Διάταξης της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Αθηνών.
Σε βάρος του ασκήθηκε ποινική δίωξη για αποπλάνηση παιδιού που δεν έχει συμπληρώσει το 14ο έτος της ηλικίας του και μετά τη συμπλήρωση του 14ου έτους κατ' εξακολούθηση, πορνογραφίας ανηλίκων και κατάχρησης ανηλίκου σε ασέλγεια που έχει συμπληρώσει το 14ο έτος όχι όμως το 18ο της ηλικίας του.
Πρόκειται για τον ΛΑΠΠΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟ του Στεφάνου και της Φωτεινής, γεννηθέντα στις 13-8-1976 στην Αθήνα.
Η συγκεκριμένη δημοσιοποίηση, σύμφωνα με τη σχετική Εισαγγελική Διάταξη, αποσκοπεί στην ανάγκη προστασίας του κοινωνικού συνόλου από την εγκληματική δράση του κατηγορουμένου, στην διευκόλυνση διερεύνησης της επίδοσής του και σε άλλες ομοειδούς βαρύτητας αξιόποινες πράξεις σε βάρος μεγάλου αριθμού και άλλων θυμάτων, καθώς και για την ευχερέστερη ικανοποίηση της ποινικής αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των εγκλημάτων που τέλεσε.

Στο πλαίσιο αυτό, παρακαλούνται οι πολίτες να επικοινωνούν με τους τηλεφωνικούς αριθμούς 210-6476370 της Υποδιεύθυνσης Προστασίας Ανηλίκων και 210-6411111 της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, για την παροχή οποιασδήποτε σχετικής πληροφορίας. Σημειώνεται ότι διασφαλίζεται η ανωνυμία και το απόρρητο της επικοινωνίας.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι