Τετάρτη, 6 Σεπτεμβρίου 2017

Πώς να κάνετε το Παιδί Ξεφτέρι στην Ορθογραφία

#Ορθογραφία #Δυσορθογραφία

Ακόμα και για τα πιο «διαβαστερά» και φιλομαθή παιδάκια, οι πρώτες τάξεις του Δημοτικού δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. 

Η ορθογραφία συνήθως πρωταγωνιστεί –αφού τσεκάρεται καθημερινά θέτει τις βάσεις ενός… ορθογραφημένου ενήλικα και κάνει παιδιά και μαμάδες να αραδιάζουν λέξεις και κανόνες πριν τον βραδινό ύπνο ή στο δρόμο για το σχολείο.

Ψάξαμε και βρήκαμε μερικούς έξυπνους τρόπους για να μάθετε στο παιδί ορθογραφία, χωρίς να επιστρατεύσετε τη μέθοδο της στυγνής αποστήθισης και κάνοντας την διαδικασία όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη για το μικρό σας.
6 κόλπα… γενικού περιεχομένου

Φτιάξτε πρόγραμμα κι ακολουθήστε το

Eίναι πολύ σημαντικό για ένα μικρό παιδί να ξέρει ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που πρέπει να ακολουθηθεί. 
Αφήστε, λοιπόν, λίγο χρόνο να χαλαρώσει, μεταξύ της επιστροφής στο σπίτι απ’ το σχολείο και της έναρξης της μελέτης και έπειτα στρωθείτε στη δουλειά, έχοντας ήδη συμφωνήσει μια συγκεκριμένη ώρα που ξεκινά το διάβασμα καθημερινά. 
Είναι πάρα πολύ σημαντικό το να επιτρέπετε και να ορίσετε τακτά διαλείμματα, ώστε να ξεκουράζεται το μυαλό του παιδιού και να συγκεντρώνεται εκ νέου, μετά το πέρας του διαλείμματος.

Ποτέ μην αφήνετε τελευταίο, το μάθημα που δυσκολεύει το παιδί
Αν το παιδί δυσκολεύεται με την ορθογραφία θα έχει την (πολύ φυσική) τάση να κωλυσιεργήσει και να αφήσει τη μελέτη της για το τέλος. Ωστόσο, πρέπει τα δύσκολα για το παιδί μαθήματα, να διαβάζονται πρώτα, ούτως ώστε να φεύγει το άγχος, αλλά και να αυξάνει η αποτελεσματικότητα όταν το μυαλό είναι ακόμη ξεκούραστο.

Μην το αγχώνετε με τη βαθμοθηρία (σας)

Καμιά φορά, οι γονείς φορτώνουν με άγχος και πίεση τα παιδιά, προσπαθώντας να τα πείσουν να ακολουθήσουν τους δικούς τους στόχους. Το «Άριστα» ανήκει στο παιδί κι όχι σε εσάς και το ίδιο συμβαίνει και με έναν όχι και τόσο καλό βαθμό. 
Ο σιγουρότερος τρόπος να αποθαρρύνετε το παιδί να διαβάσει και να βελτιωθεί, είναι να το αγχώσετε πιέζοντάς το να έχει την τέλεια απόδοση. Και το «Β» είναι μέσα στο πρόγραμμα! 
Κάντε ευχάριστο (και συγκεκριμένο) τον χώρο του διαβάσματος
Είναι πολύ σημαντικό για τη συγκέντρωση του παιδιού να διαβάζει σε ένα συγκεκριμένο χώρο μελέτης κι όχι πότε στην κουζίνα και πότε στο τραπεζάκι του σαλονιού. Ταυτόχρονα, δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι ένα 7χρονο, όσο διάβασμα κι αν έχει, παραμένει παιδί, οπότε το γραφείο του πρέπει να είναι παιχνιδιάρικο κι ευχάριστο. 
Αγοράστε του σούπερ σχολικά
Χρωματιστά μολύβια, όμορφες κασετίνες, αυτοκολλητάκια και χαριτωμένες γόμες και ξύστρες μπορούν να πείσουν το παιδί να ασχοληθεί με περισσότερη όρεξη! Η γραφική του ύλη είναι τα εργαλεία του, και όταν τα εργαλεία του αρέσουν, θα θέλει να τα χρησιμοποιήσει! 
Υπογραμμίστε με χρώματα
Χρησιμοποιήστε χρώματα και υπογραμμιστικά για να τονίσετε το σωστό γράμμα ή να υπογραμμίσετε τις λέξεις που δυσκολεύουν το παιδί.
6 απλά παιχνίδια για να μάθει το παιδί ορθογραφία
Χρησιμοποιήστε πολύχρωμο σύρμα για πίπες 
Εντοπίστε τις λέξεις που δυσκολεύουν το παιδί και βοηθήστε το να τις σχηματίσει, χρησιμοποιώντας πολύχρωμο σύρμα για πίπες, που θα βρείτε σε καταστήματα με γραφική ύλη.
Ενώστε τις τελείες, με σφραγίδες
Χρησιμοποιήστε σφραγίδες για να φτιάξετε τον «σκελετό» της λέξης που δεν θυμάται το παιδί κι έπειτα, ζητήστε του να ενώσει τα σημεία με το αγαπημένο του χρώμα.
Παίξτε scrabble
Μπορείτε είτε να χρησιμοποιήσετε τα πλακίδια-γράμματα του δημοφιλούς παιχνιδιού για να κάνει το μικρό σας εξάσκηση στις λέξεις που το δυσκολεύουν, είτε να βάλετε απλώς το παιχνίδι στη ζωή σας!
Μπορείτε εδώ να βρείτε την έκδοση που κυκλοφορεί ειδικά για παιδιά!
Αγοράστε μαγνητάκια-γράμματα για το ψυγείο 
(μπορείτε, για παράδειγμα, να τα βρείτε εδώ) και χρησιμοποιήστε τα για να κάνουν τα παιδιά εξάσκηση. 
Γράφοντας τις δύσκολες λέξεις πάνω στο ψυγείο, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να τις δουν και να τις ξαναδούν πολλές φορές μέσα στη μέρα, κι έτσι θα τα βοηθήσετε να τους εντυπωθούν.

Τραγουδήστε το!

Μπορείτε να βρείτε στο YouTube τραγουδάκια που βοηθούν τα παιδιά να μάθουν βασικούς κανόνες ορθογραφίας. Για παράδειγμα:
Αυτό εδώ το τραγούδι, με τη φωνή του Γιάννη Ζουγανέλη, θα τους μάθει τα ρήματα σε –εύω και τις εξαιρέσεις στον κανόνα, κι αυτό, τα ρήματα που τελειώνουν σε –ίζω.
Αυτό, μαθαίνει στα παιδιά ότι τα ουσιαστικά ουδέτερου γένους γράφονται με «ι» κι αυτό ότι τα ρήματα τελειώνουν σε –ω.
Online παιχνίδι για να μάθει ορθογραφία
Τα παιδιά λατρεύουν τους υπολογιστές και τις οθόνες. Μπορούμε, λοιπόν, να εκμεταλλευτούμε αυτήν τους την αγάπη προς όφελος της γλώσσας και της σωστής της χρήσης. 
Εδώ, θα βρείτε ένα διαδραστικό παιχνίδι που θα μάθει στα παιδιά τη σωστή ορθογραφία των ρημάτων σε –αίνω και τις εξαιρέσεις τους. 
Σ’ αυτό το παιχνίδι, τα παιδιά βάζουν τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά, για να εξοικειωθούν με το αλφάβητο.
Εδώ, θα μάθουν να ξεχωρίζουν το «της» από το «τις». 

Χόρχε Μπουκάι: Το πληγωμένο παιδί μέσα μας

Απόσπασμα από το βιβλίο του Χόρχε Μπουκάι 
«Να βλέπεις στον έρωτα»- Εκδ. opera 

Αν εξοργίζομαι επειδή αργείς, μπορεί, το να έρχεσαι στην ώρα σου να μην αρκεί για την επίλυση του προβλήματός μου. Θα έπρεπε να δω τι είναι αυτό που με πειράζει τόσο, ποια ερμηνεία δίνω στην αργοπορία σου, τι είναι αυτό που χρειάζομαι από σένα, τι σου ζητάω απαιτώντας ακρίβεια… 
Να μου αποδείξεις ότι νοιάζεσαι για μένα; Να με εκτιμάς; Να με λάβεις υπόψη σου; Τι θέλω να πω όταν αντιδρώ έτσι;

Όταν επικεντρωνόμαστε υπερβολικά στον εαυτό μας, δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει στον άλλον και γινόμαστε εγωκεντρικοί. 
Γι’ αυτόν που βλέπει απ΄έξω, η συμπεριφορά μας μοιάζει τουλάχιστον υπερβολική – αν όχι εντελώς παράλογη. Και πιθανότατα είναι, γιατί αυτές οι τόσο πρωτόγονες αντιδράσεις προέρχονται στην πραγματικότητα από τα πρώτα χρόνια της ζωής μας, από τους τρόπους συμπεριφοράς που μάθαμε για να προστατευόμαστε από τα τραύματα της παιδικής ηλικίας…

Αυτή η ανάμνηση του πρωτογενούς τραύματος μπορεί να ονομαστεί «το πληγωμένο παιδί». Αυτό το πληγωμένο παιδί που φέρουμε μέσα μας είναι που μας κάνει να αντιδρούμε έτσι. Κουβαλάμε τους πόνους που δεν μπορέσαμε να εκφράσουμε στην παιδική μας ηλικία και τους εξωτερικεύουμε μέσω των αντιδράσεών μας, χωρίς να το συνειδητοποιούμε. Αυτό σημαίνει πως τοποθετούμαστε πριν καλά καλά μπορέσουμε να σκεφτούμε. 
Αυτού του είδους οι αντιδράσεις είναι που δημιουργούν τα περισσότερα προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Δυστυχώς, όταν βιώνουμε μία σχέση, τους πόνους και τους θυμούς που δεν βρήκαν διέξοδο στο παρελθόν, τους αναπλάθουμε στο παρόν μας, εμπλέκοντας και τον άλλον στις αντιδράσεις μας. Γενικά, αυτοί οι παλιοί πόνοι δεν εμφανίζονται μέχρι να βρεθούμε σε μία ερωτική σχέση. Η σχέση και ο γάμος ξύνουν αυτές τις παλιές πληγές και υποθέτουμε πως είναι ο σύντροφός μας που τις προκαλεί.

Συνήθως αυτό δε συμβαίνει από την αρχή, αλλά σιγά σιγά, όσο αισθανόμαστε πραγματικά δεμένοι με τον άλλον. Αυτό το πληγωμένο παιδί που κουβαλάμε μέσα μας είναι σαν μία μαύρη τρύπα που ρουφάει τα πάντα, σαν ένας πονόδοντος. Όταν παρουσιάζεται στη ζωή μας δεν μπορούμε να σκεφτούμε τίποτε άλλο, ο πόνος κυριαρχεί στη ζωή μας. Σε πολλές περιπτώσεις χωρισμού, το πρόβλημα δεν βρίσκεται στη σχέση μεταξύ των δύο, αλλά σε άλυτα θέματα του παρελθόντος ενός από τους δύο (ή και των δύο).

Η αντίδρασή μου προκαλεί τη δική σου, κι έτσι ο ένας επηρεάζει αρνητικά τον άλλον. Όταν κουβαλάμε μέσα μας το πληγωμένο παιδί, έχουμε την αίσθηση πως ποτέ δεν βρισκόμαστε στο παρόν. Πάντα αντιδρούμε για πράγματα που μας συνέβησαν πριν πολλά χρόνια. Αυτό καθιστά τη σχέση με τον άλλον αδύνατη. Όσο δεν ασχολούμαι με το πληγωμένο παιδί, αυτό θα συνεχίσει να αντιδρά και να επιδεινώνει τις προσωπικές μου σχέσεις, καθώς ο μόνος που μπορεί να το ακούσει είμαι εγώ ο ίδιος όταν σκύβω πάνω στη θλίψη και την οργή του. Τότε μόνο το παιδί παύει να αντιδρά, γιατί τότε μόνο το στηρίζω.

Το πληγωμένο παιδί ζητάει την επικύρωση του πόνου του. Μόνο όταν ένας άνθρωπος αισθάνεται επιβεβαίωση μέσα στον πόνο του, μπορεί να τον εκφράσει και να τον ξεπεράσει. Για να αγγίξω το σημείο που με πονάει είναι απολύτως απαραίτητο να σταματήσω να κατηγορώ τον άλλον και να παρατηρήσω μέσα από τις αντιδράσεις μου τι είναι αυτό που μου συμβαίνει. Στις χειρότερες περιπτώσεις, όταν ένα ζευγάρι νιώθει αυτό το κενό που δεν μπορεί να γεμίσει με τους δυο, αποφασίζει να κάνει ένα παιδί… καθώς κι αυτοί που δείχνουν ενήλικοι, δεν είναι παρά δύο απελπισμένα παιδιά που ψάχνουν σωτηρία στο κοινό παιδί τους.

Υπάρχουν άνθρωποι που μπορεί να είναι λαμπροί ως ενήλικες, αλλά, όταν αποτραβιούνται στην οικειότητα των πιο στενών τους σχέσεων, δεν είναι παρά παιδιά, που χρειάζονται διαρκώς βοήθεια και αντιδρούν στην έλλειψη στοργής, προσοχής ή αναγνώρισης. Να μάθουμε να εκμεταλλευόμαστε κάθε δυσκολία που συναντάμε στο δρόμο μας, για να εμβαθύνουμε περισσότερο και να έρθουμε σε ουσιαστικότερη επαφή, όχι μόνο με τον σύντροφό μας, αλλά και με την δική μας προσωπική κατάσταση, ως ζωντανά πλάσματα.