Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2015

Μανούλα, κάνω πολλά λάθη στην ορθογραφία 😥 Η ορθογραφία θέλει τρόπο και όχι κόπο!

Πολύ συχνά τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ορθογραφία των λέξεων, διότι αγνοούν κάποιους απλούς κανόνες.
Ας δούμε μερικούς πρακτικούς κανόνες που θα βοηθήσουν στο να αποφύγουμε συχνά λάθη σε λέξεις που χρησιμοποιούμε καθημερινά:
  • Οι αριθμοί 1-20 γράφονται με μια λέξη, π.χ. έντεκα, δεκαεφτά, αλλά οι αριθμοί από το 21 και πάνω γράφονται με δύο λέξεις, π.χ. είκοσι ένα, πενήντα έξι.
  • Οι λέξεις «εννιά», «εννιακόσια» και «εννιακοσιοστός» γράφονται με νν, αλλά οι λέξεις «ενενήντα», «ένατος» και «ενενηκοστός» γράφονται με ν.
  • Λέμε «τρία δώρα», άρα «τριάμισι δώρα» και «τρεις ώρες», άρα «τρεισήμισι» ώρες.
  • Η λέξη «τι» δεν τονίζεται, γιατί είναι μονοσύλλαβη.
  • Το ίδιο ισχύει και για τις λέξεις «ποιος», «ποια», «ποιο».
  • Η λέξη βράδυ είναι εξαίρεση του κανόνα ότι τα ουδέτερα γράφονται με –ι, και γράφεται με –υ, αλλά οι λέξεις βραδιά, βράδια, βραδιάζει, βραδινός γράφονται με –ι.
    Αυτό δεν ισχύει για τις υπόλοιπες εξαιρέσεις των ουδετέρων σε –ι, δηλ. στάχυ – στάχυα, δάκρυ – δάκρυα κτλ.
  • Όταν ενώνουμε δύο λέξεις απλές για να φτιάξουμε μια σύνθετη, το συνδετικό φωνήεν είναι ο, αλλά τα σύνθετα της λέξης «όροφος» γράφονται με ω, δηλαδή «διώροφος», «τριώροφος» κτλ.
  • Οι λέξεις «ανεξαρτήτως» και «επικεφαλής» είναι επιρρήματα και άρα δεν κλίνονται, π.χ. Αυτό είναι απόφαση του επικεφαλής.
  • Η σωστή φράση είναι «στο πλαίσιο» και όχι «στα πλαίσια».
  • Οι λέξεις που έχουν ως β’ συνθετικό τη λέξη «νους», γράφονται με οι, π.χ. πρόνοια, ομόνοια.
  • Οι φράσεις «κατ΄ αρχήν» και «κατ΄ αρχάς» δεν έχουν την ίδια σημασία. Το «κατ΄ αρχήν»  σημαίνει «στα βασικά σημεία» και το «κατ΄ αρχάς»  έχει την έννοια του «αρχικά, πρώτα πρώτα».
  • Οι λέξεις «μέθοδος» και «ψήφος» είναι θηλυκές.
  • Η οριστική έγκλιση παίρνει αύξηση στους ιστορικούς χρόνους, π.χ. επαναλαμβάνω à επανέλαβα.
  • Η προστακτική έγκλιση όμως δεν παίρνει αύξηση, π.χ. Επανάλαβε!
  • Τα περισσότερα χωρ- γράφονται με ω, π.χ. χωριό, χωρίζω, με βασικές εξαιρέσεις τις λέξεις «χορός», «χόρτο», «χορταίνω».
  • Η λέξη «μέσα» μπορεί να μετατραπεί σε «μες», όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από «σ».
  • Το «δυσ-» με υ φανερώνει ότι κάτι είναι δύσκολο ή κακό, π.χ. δυσκίνητος, δυστυχία, ενώ το «δισ-» με ι έχει σχέση με τον αριθμό 2, π.χ. δισύλλαβος, δίκυκλο.
  • Οι λέξεις «σαν» και «ως» δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν η μια στη θέση της άλλης. Το «σαν» χρησιμοποιείται για να κάνει παρομοίωση και το «ως» για να αποδώσει μια πραγματική ιδιότητα.
  • Το ρήμα «βάλλω» και τα σύνθετά του, π.χ. αναβάλλω, καταβάλλω, γράφονται με λλ, ενώ τα παράγωγα ουσιαστικά του με λ, π.χ. αναβολή, καταβολή.
Καλή ορθογραφία!

Πλακίδα Έλλενα, Ειδικός Παιδαγωγός

Κατεβάστε λίστα εικονικών περιηγήσεων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Download list of virtual tours to museums and archaeological sites in Greece and abroad.

Μίλητος - Miletus
Ακρόπολη -Acropolis
Ολυμπία -Olympics
Μυκήνες - Mycenae
Ναύπλιο - Nafplio
Δίον - Dion
Κυκλαδική τέχνη - Cyckladic
Mουσείο της Ακρόπολης - Acropolis Museum
Mουσείο Μπενάκη - Benaki Museum
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο
Μουσείο καπνού στην Καβάλα
Λούβρο - Louvre
Μουσείο Βαν Γκογκ: V
an-Gogh-Museum
Πομπηία - Pompei

Βατικανό: Vatican
Mουσεία όλου του κόσμου


asteroskoni5

Πώς να επιλέξω μουσικό όργανο για το παιδί μου;
How to choose a musical instrument for my child

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης και αξιοποίησης των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων του παιδιού. Είναι ένας τρόπος να εκφράσει τα συναισθήματα και τις ανάγκες του, ακόμη κι όταν δεν έχει αναπτύξει πλήρως την ικανότητα έκφρασης μέσω λέξεων.

Οι νότες θα γίνουν ο δικός του οδηγός και η πρώτη βάση, για να κατανοήσει αργότερα τις βαθύτερες έννοιες της ζωής.
Σύμφωνα με μελέτες, τα παιδιά που ασχολούνται με τη μουσική, παρουσιάζουν βελτιώσεις ακόμη και στις μαθηματικές τους ικανότητες. Αυτό συμβαίνει διότι τα παιδιά μαθαίνουν να τοποθετούν από μικρή ηλικία σε μια σειρά τα δεδομένα και τις εικόνες, όπως στο πεντάγραμμο, να διαβάζουν με κώδικες, όπως οι νότες, αλλά και να εξετάζουν προβλήματα σε διαφορετικό επίπεδο, όπως οι μουσικές συνθέσεις.

Πώς θα καταλάβω ποιο είναι το κατάλληλο μουσικό όργανο για το παιδί μου;
1ον «Ακούστε» τη συμπεριφορά του παιδιού
Ως πρώτο βήμα, παρατηρήστε τον τρόπο που κινείται και φέρεται στην καθημερινότητά του. Όταν παίζει, φωνάζει δυνατά κάνοντας γρήγορες και απότομες κινήσεις ή προτιμάει τη σιωπηλή ενασχόληση με το αντικείμενο που του έχετε δώσει? Όταν ακούει μουσική, εστιάζει σε έντονους και γρήγορους ήχους ή σε απαλές μελωδίες? Όταν διαβάζει, ψιθυρίζει ή ανεβάζει τον τόνο της φωνής του?
2ον Φτιάξτε μαζί του μουσικά… παιχνίδια
Δώστε στο παιδί διαφορετικά μεταξύ τους μουσικά ερεθίσματα. Αφήστε το να ακούσει περισσότερα από ένα είδη μουσικής και διαφορετικά μεταξύ τους μουσικά όργανα, σε εναλλασσόμενες εντάσεις. Συνήθως τα μικρότερα παιδιά, «μιμούνται» τον ήχο που προτιμούν, είτε είναι μουσική, είτε είναι το ίδιο το όργανο. Βάλτε το να σας «αναπαραστήσει» τον ήχο που κάνει η μελωδία που απόλαυσε περισσότερο.
3ον Διαλέξτε και δοκιμάστε ένα μουσικό όργανο
Ένα παιδί που έχει θορυβώδη παρουσία στην καθημερινότητά του, είναι πιθανό να επιλέξει ένα όργανο όπως η τρομπέτα ή τα κρουστά. Αντίθετα, ένα παιδί που κινείται σε χαμηλότερους τόνους, είναι πιο πιθανό να επιλέξει το πιάνο ή τη φλογέρα. Μη διστάσετε να δοκιμάσετε το παιδί στην εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου. Να θυμάστε ότι οι μουσικές γνώσεις εκπαιδεύουν τον παιδικό εγκέφαλο κι έτσι, αποτελούν τη βάση για οποιοδήποτε μουσικό όργανο κι αν επιλέξει εκείνο αργότερα.

Τι επιλογές έχω ανάλογα με την ηλικία του παιδιού;
Έγχορδα μουσικά όργανα
Η ηλικία περίπου των 3 ετών θεωρείται κατάλληλη για να ξεκινήσει ένα παιδί να μαθαίνει έγχορδα μουσικά όργανα. Μπορείτε να επιλέξετε τη δημοφιλέστατη κλασική κιθάρα ή ακόμη, και τον βασιλιά των μουσικών οργάνων, το βιολί.
Οι χορδές της κιθάρας για παιδιά είναι πλαστικές, οπότε δεν θα ταλαιπωρήσουν τα τρυφερά παιδικά δάκτυλα.
Τα μεγέθη ενός βιολιού ποικίλουν, ξεκινώντας από μεγέθη του ενός τετάρτου (¼), οπότε μπορείτε να επιλέξετε το κατάλληλο μέγεθος, για να φτάνουν τα δάκτυλα του παιδιού στα σωστά σημεία. Η διάρκεια σπουδών και για τα δύο όργανα ανέρχεται στα 11 με 12 έτη, αναλόγως με την ευκολία εκμάθησης την οποία το παιδί θα επιδείξει.
Η εκμάθηση βιολοντσέλου συνίσταται από τα 4 με 5 έτη και άνω, ενώ για το μπάσο, το οποίο απαιτεί περισσότερη σωματική δύναμη, θεωρητικά το παιδί θα πρέπει να έχει φτάσει στην ηλικία των 11 ετών.
Πνευστά μουσικά όργανα
Τα πνευστά όργανα μια καλή βάση για να μάθουν να «διαβάζουν» μουσική, αλλά συνίστανται για παιδιά από 7 ή 8 ετών και άνω. Το πιο βασικό σημείο που πρέπει να προσέξετε, είναι το παιδί να έχει φτάσει σε ηλικία τέτοια, που να έχει πλέον όλα τα ενήλικα δόντια του, καθώς η εκμάθηση πνευστών μουσικών οργάνων απαιτεί πολύ καλό έλεγχο της αναπνοής, αλλά και καλή τοποθέτηση των χειλιών στις σωστές θέσεις γύρω από το επιστόμιο. Οι ασκήσεις αναπνοής, πάντως, επικεντρώνονται στην εξάσκηση από το διάφραγμα και κατά συνέπεια, δεν ταλαιπωρούν τον πνεύμονα.
Τα πιο δημοφιλή πνευστά μουσικά όργανα είναι, ως προς τα ξύλινα πνευστά, το κλαρινέτο και το φλάουτο, ενώ ως προς τα χάλκινα πνευστά, η τρομπέτα. Επίσης, πριν την ηλικία των 8, μπορεί να διδαχθεί φλογέρα. Η διάρκεια σπουδών ανέρχεται περίπου στα 8 έτη.
Όμποε μπορεί να ξεκινήσει στην ηλικία των 7 ή 8 ετών, ενώ το φαγκότο, που είναι μεγαλύτερο και βαρύτερο δεν κρίνεται κατάλληλο μέχρι το παιδί να κλείσει τα 11 ή 12 έτη.
Κρουστά μουσικά όργανα
Η καλύτερη ηλικία να ξεκινήσει το παιδί την εκμάθηση κρουστών μουσικών οργάνων, όπως ντραμς, είναι γύρω στα 8 χρόνια του.
Σημαντικό είναι ότι δεν απαιτείται σωματική δύναμη από το παιδί, καθώς μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τη βαρύτητα και τους φυσικούς μοχλούς του σώματός τους (βραχίονες, καρπούς, κλπ), για να πετύχουν τους επιθυμητούς ήχους.
Αν ανησυχείτε για τον θόρυβο του μουσικού οργάνου αυτού, υπάρχουν στην αγορά ειδικά προστατευτικά που απαλύνουν τους εκκωφαντικούς ήχους. Η διάρκεια σπουδών ανέρχεται περίπου στα 6 έτη. Σε μικρότερες ηλικίες, μπορούν να προμηθευτούν αρχικά ένα μικρό ταμπούρο ή να ασχοληθούν με το ξυλόφωνο, το οποίο έχει και λιγότερες απαιτήσεις.
Πληκτροφόρα μουσικά όργανα
Με πιο γνωστό το πιάνο, τα πληκτροφόρα μουσικά όργανα μπορούν να αποτελέσουν μια καλή βάση μουσικής παιδείας για ηλικίες από 4 ετών και άνω. Η διάρκεια σπουδών για ένα ικανοποιητικό επίπεδο ανέρχεται περίπου στα 6 έτη. Εναλλακτικά, το παιδί μπορεί να δοκιμάσει και το αρμόνιο, το οποίο έχει πιο μαλακά πλήκτρα και πιο εύκολη πρακτική, με διάρκεια σπουδών περί τα 3 έτη μόνο. Θα πρέπει να γνωρίζετε, όμως, ότι ένα παιδί που μαθαίνει πιάνο, μπορεί να εξασκήσει και το αρμόνιο, ενώ το αντίθετο δεν ισχύει.
Παροτρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με τη μουσική, καθώς τα οφέλη από την ενασχόληση με την εκμάθηση μουσικών οργάνων είναι πολλαπλά. Εκτός της αδιαμφισβήτητης παιδείας που θα λάβει το παιδί, παράλληλα θα γυμνάζει τους μυς του σώματός του, αλλά και τη λειτουργία του εγκεφάλου του, πετυχαίνοντας υψηλότερα ποσοστά σε εξετάσεις και κατακτώντας τους στόχους του!

paidorama