Thursday 22 October 2015

Τι είναι η Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία
και πώς αντιμετωπίζεται;

Η Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία-ΑΛΔ (ή απραξία) είναι μία νευρολογικής φύσης κινητική διαταραχή της ομιλίας που εντοπίζεται από νωρίς στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. 
Το παιδί δυκολεύεται να σχεδιάσει, να οργανώσει και να παράγει όλη εκείνη την σειρά των πολύ λεπτών και συγκεκριμένων κινήσεων της γλώσσας, των χειλιών, της γνάθου και της υπερώας που είναι απαραίτητες για την παραγωγή της καταληπτής ομιλίας. 
Οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουμε αυτές τις κινήσεις αυτόματα, ασυνείδητα, όμως το παιδί με ΑΛΔ παρ’όλο που γνωρίζει τι θέλει να πει δεν μπορεί να προγραμματίσει με ακρίβεια και σταθερότητα τις σύνθετες αρθρωτικές κινήσεις.
Ένα παιδί με ΑΛΔ κατά τη γλωσσική του ανάπτυξη μπορεί να παρουσιάσει:
* Περιορισμένο βάβισμα
* Καθυστέρηση στην ανάπτυξη λόγου/ ομιλίας
* Περιορισμένο ρεπερτόριο φωνημάτων
* Δυσκολία στη σύνθεση των ήχων και παύσεις μεταξύ τους
* Απλοποίηση λέξεων με αντικατάσταση, απαλοιφή ή παραμόρφωση ήχων
* Αστάθεια φωνημικών λαθών
* Καλύτερη κατανόηση της γλώσσας σε σχέση με την έκφραση
* Δυσκολία στην μίμηση της ομιλίας αλλά σαφώς καθαρότερη ομιλία από μίμηση σε σχέση με την αυθόρμητη
* Μεγαλύτερη δυσκολία στην εκφορά μεγάλων λέξεων και φράσεων
* Υπερπροσπάθεια να παράγει κάποιον ήχο ή να συντονίσει τους αρθρωτές
* Μεγαλύτερη δυσκολία σε καταστάσεις άγχους
* Περιορισμένη καταληπτότητα ομιλίας ειδικά από τρίτους
* Μονότονη/ διαταραγμένη προσωδία

Άλλες διαταραχές της γλωσσικής έκφρασης μπορεί να είναι επίσης παρούσες (π.χ. ανάκληση λέξεων, σύνταξη προτάσεων), στοματική δυσπραξία, διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία του στόματος, δυσκολίες στην λεπτή κινητικότητα και ίσως δυσκολίες στη σχολική μάθηση.
Πώς μπορεί να βοηθήσει η λογοθεραπεία;
Ιδανική, όπως και σε κάθε αναπτυξιακή διαταραχή, είναι η πρώιμη παρέμβαση. Όσο νωρίτερα ξεκινήσει η θεραπεία από τη στιγμή της διάγνωσης, τόσο το καλύτερο. 
Στην αντιμετώπιση της ΑΛΔ σύμμαχος σημαντικός είναι η επανάληψη, για αυτό η εντατική και εξατομικευμένη παρέμβαση μπορεί να αποδειχθεί πολύ αποτελεσματική. 
Το πρόγραμμα της θεραπείας ξεκινά από τις ήδη κατακτημένες γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού και η ομιλία χτίζεται σταδιακά και με υπομονή σε πιο σύνθετες γλωσσικές δομές. 
Η εξάσκηση είναι πολύπλευρη με πολλαπλά ερεθίσματα ώστε να αποφεύγεται όσο είναι δυνατό η ψυχολογική «κατάρρευση» του παιδιού. 
Το παιδί για να μάθει να μιλά πρέπει να εξασκεί την ομιλία του και όχι τους αρθρωτές του ωστόσο η πολυ-αισθητηριακή ανατροφοδότηση (ακουστική, οπτική, απτική, γνωστική, ιδιοδεκτική) είναι σημαντικός αρωγός κι ενισχύει τον συντονισμό και την οργάνωση των κινήσεων.
Σε περιπτώσεις που η ομιλία είναι ιδιαίτερα διαταραγμένη ίσως είναι χρήσιμο το παιδί να μάθει χρησιμοποιεί και κάποιον εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας, όπως είναι η νοηματική γλώσσα ή κάποια ηλεκτρονική εφαρμογή μέχρι να βελτιωθεί η ομίλια. Μέχρι τότε λειτουργεί υποστηρικτικά και αποσύρεται τον κατάλληλο χρόνο σταδιακά.
Συνήθως η θεραπεία είναι μακρόχρονη και απαιτεί πολύ καλό υποστηρικτικό περιβάλλον και συχνή εξάσκηση στο σπίτι.
Η ΑΛΔ δεν είναι μία κατάσταση προσωρινή που το παιδί απλώς θα ξεπεράσει. Χωρίς την κατάλληλη παρέμβαση η ομιλία δεν θα εξελιχθεί καθώς η δυσπραξία δεν ακολουθεί τυπικά αναπτυξιακά μοτίβα. Δεν θεραπεύεται αλλά με τη σωστή κι εντατική παρέμβαση η πρόοδος θα είναι σημαντική.


Βιβλιογραφία
Dale, P. S. & Hayden, D. A. (2013). Treating Speech Subsystems in Childhood Apraxia of Speech With Tactual Input: The PROMPT Approach. Am J Speech Lang Pathol, 22(4), 644-661. doi: 10.1044/1058-0360(2013/12-0055).

Grigos, M. I., Moss, A., & Lu, Y. (2015). Oral Articulatory Control in Childhood Apraxia of Speech. J Speech Lang Hear Res, 58(4), 1103-1118. doi: 10.1044/2015_JSLHR-S-13-0221.
Morgan AT, Vogel AP. Intervention for childhood apraxia of speech. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008, Issue 3. Art. No.: CD006278. DOI: 10.1002/14651858.CD006278.pub2.
--------------
Ευαγγελία Δ. Σούπη - Λογοθεραπεύτρια

iPaideia

Τα μυστικά των πιο υγιών παιδιών του κόσμου
Μαθήματα υγιούς μακροβιότητας από την Ιαπωνία

Η Ιαπωνία, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, έχει τα πιο υγιή παιδιά στον κόσμο και το υψηλότερο προσδόκιμο υγιούς ζωής.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι Ιάπωνες -άνδρες και γυναίκες- αναμένεται ότι θα ζήσουν περίπου 73 χρόνια χωρίς οποιαδήποτε σημαντική ασθένεια ή αναπηρία ενώ το συνολικό προσδόκιμο ζωής τους είναι τα 84 χρόνια.

Ποιο λοιπόν είναι το μυστικό που έχουν οι Ιάπωνες; 

Σύμφωνα με τους συντάκτες Naomi Moriyama και William Doyle, 
«Σε σύγκριση με άλλες ανεπτυγμένες χώρες, οι Ιάπωνες τρώνε κατά μέσο όρο λιγότερες θερμίδες ανά ημέρα και έχουν ένα πιο υγιεινό τρόπο διατροφής. Περισσότερο ψάρι, ρύζι, περισσότερα φυτικά προϊόντα, λιγότερο κρέας και γαλακτοκομικά, επιδόρπια μικρότερα και πιο λογικό μέγεθος μερίδων.»
Εκτός τις μικρές μερίδες, η Naomi Moriyama σημειώνει επίσης ότι οι Ιάπωνες έχουν αυξημένη αυτοσυγκράτηση σε σχέση με τους λαούς άλλων χωρών. Απολαμβάνουν πίτσα, παγωτό ή τσιπ από καιρό σε καιρό, αλλά οι μερίδες είναι μικρότερες και λιγότερο συχνές.
Ένας άλλος λόγος για τον οποίο τα παιδιά στην Ιαπωνία είναι στην κορυφή της λίστας με τα πιο υγιή παιδιά, είναι η άσκηση, που αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς τους. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, πάνω από το 98% των μαθητών μετακινούνται με τα πόδια ή με το ποδήλατο στο σχολείο.
πηγή: onmed
sigmalive

Έτσι πληγώνουμε τα παιδιά μας χωρίς να το καταλάβουμε
10 Things Not to Say to Your Kids

Οι γονείς γνωρίζει πως, ο,τι κι αν πουν στο παιδί τους, εκείνο θα το αποδεχτεί και θα το ακούσει. Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που θα πρέπει να προσέχουν διπλά προτού χρησιμοποιήσουν λέξεις για τις οποίες αργότερα θα μετανιώσουν. 

Ορισμένα λόγια μπορούν να πληγώσουν τα συναισθήματα του παιδιού και να επηρεάσουν τόσο τη διάθεση όσο και, μελλοντικά, την αυτοπεποίθηση του. 

Παρακάτω σας δίνουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές για το τι πρέπει να αποφύγει ο γονέας: 

* Αποφύγετε τις συγκρίσεις με άλλα παιδιά. 
* Μη προκαλείτε το παιδί σας να ανταγωνιστεί άλλα παιδιά. 
Π.χ. «κάνε αυτή τη ζωγραφιά καλύτερη από τον Γιωργάκη». 
*  Μην επιπλήττετε με άσχημο τρόπο το παιδί σας. 
* Αποφύγετε τις ταμπέλες όπως «πάντα τεμπέλης ήσουν». 
* Μη μιλάτε συνέχεια για τον εαυτό σας, π.χ. «εγώ όταν ήμουν στην ηλικία σου έκανα όλα μου τα μαθήματα». Σεβαστείτε την προσωπικότητα του. 
* Μην προσπαθήσετε να το κάνετε να νιώσει άσχημα προκειμένου να ξεπεράσει τους φόβους του. Π.χ. «θα σε κοροϊδεύουν όλοι στο σχολείο που φοβάσαι τους κεραυνούς». 
* Μη χρησιμοποιείτε όρους όπως το «ποτέ», π.χ. «ποτέ σου δεν μαζεύεις το δωμάτιο σου». Είναι μια φράση που μπορεί να το καταδικάσει. 
* Αποφύγετε να το απειλείτε π.χ. «αν δεν έρθεις, θα σε αφήσω μόνο σου» ή «αν το ξανακάνεις, θα σε δείρω». Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα το ξανακάνει. 
* Μη δημιουργείτε τύψεις στο παιδί, π.χ. «αυτό που έκανες δεν θα το ξεχάσω ποτέ». 
Πολλές φορές, όταν είμαστε θυμωμένοι, χρησιμοποιούμε λόγια σκληρά που δεν τα εννοούμε. Το αποτέλεσμα όμως είναι να πληγώσουν ανεπανόρθωτα το παιδί και να επιδρούν αρνητικά στον συναισθηματικό του κόσμο. 
Η ηρεμία και η σκέψη προτού πείτε ο,τιδήποτε είναι ο καλύτερος σύμβουλος. Παιδιά που πληγώνονται εύκολα και κυριεύονται από ανασφάλεια συνήθως είναι παιδιά με χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Πηγή: superdad

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki