Sunday 6 May 2007

Οδηγίες από το Χάρβαρντ για Υγιή Καρδιά

Σε πρόσφατη έκδοση της ενημερωτικής έκδοσης της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, περιγράφονται βασικές ενέργειες που μπορούμε να κάνουμε για να ενισχύσουμε την υγεία της καρδιάς μας.
Είναι γεγονός ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής δεν μας βοηθάει να είμαστε υγιής. Η αλλαγή όμως τρόπου ζωής δεν είναι εύκολη σε όλες τις περιπτώσεις και παρά το γεγονός ότι πολλοί από εμάς προσπαθούμε, δεν τα καταφέρνουμε πάντα.
Είναι ζωτικής σημασίας αντί να προσπαθούμε να κάνουμε μεγάλες αλλαγές να ξεκινήσουμε με μικρά βήματα. Αυτή η προσέγγιση μπορεί με τη πρώτη ματιά να φαίνεται πιο αργή, είναι όμως η σίγουρη οδός και αυτή που επιτυγχάνει τα καλύτερα αποτελέσματα. 
Περπατήστε για 10 λεπτά
Αν δεν ασκείστε καθόλου ένα σύντομο περπάτημα είναι ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσετε. Αν ασκείστε ήδη, είναι ένας καλός τρόπος να χαλαρώσετε και να εξωστραφείτε μετά από μια καθιστική ημέρα.
Σηκώστε ένα μικρό βάρος
Η άρση ενός μεγάλου βιβλίου, με βάρος γύρω στο ένα κιλό, μερικές φορές την ημέρα μπορεί να σας βοηθήσει να αυξήσετε τον μυϊκό τόνο στα άνω άκρα. Όταν στη συνέχεια αυτό σας φανεί πολύ εύκολο μπορείτε να αυξήσετε το βάρος ή να γραφτείτε σε ένα γυμναστήριο.
Φάτε ένα έξτρα φρούτο ή λαχανικό την ημέρα
Τα λαχανικά είναι η καλύτερη τροφή, δεν παρέχουν θερμίδες ενώ έχουν μεγάλη θρεπτική αξία. Κάνουν καλό σε όλο το σώμα από το έντερο μέχρι τον εγκέφαλο. Τα φρούτα θέλουν λίγο προσοχή γιατί πολλά από αυτά περιέχουν μεγάλες ποσότητες φρουκτόζης. Το μήλο και το αχλάδι είναι οι καλύτερες επιλογές.
Κάντε ένα καλό πρωινό
Το πρωινό είναι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας.
Στην Ελλάδα έχουμε την κακή συνήθεια να το παρακάμπτουμε και αυτό επηρεάζει αρνητικά την πορεία της ημέρας μας. Παρότι οι συνήθεις συστάσεις έχουν να κάνουν με δημητριακά ολικής αλέσεως, αυτά μπορούν να σας κάνουν να πεινάσετε σχετικά γρήγορα. Βιολογικά αυγά, τυρί, ένα μικρό κρίθινο παξιμάδι είναι καλύτερες επιλογές. Διατηρούν σταθερά επίπεδα ζαχάρου στο αίμα και μας επιτρέπουν να έχουμε καλύτερη διάθεση και να μην πεινάμε για πολύ περισσότερες ώρες.
Σταματήστε να πίνετε τις θερμίδες σας
Αν αφαιρέσετε ένα μόνο από τα γεμάτα ζάχαρη αναψυκτικά και ροφήματα, μπορείτε να κερδίσετε γύρω στις 100 θερμίδες την ημέρα. Σε διάστημα ενός έτους αυτό μεταφράζεται σε μείον 5 κιλά βάρους. Το ίδιο ισχύει και για τους φυσικούς χυμούς. Ένα ποτήρι φυσικού χυμού πορτοκάλι περιέχει 8 κουταλάκια ζάχαρη! Ενώ ένα ποτήρι αναψυκτικού μπορεί να περιέχει και 12 κουταλάκια ζάχαρη. Τα αναψυκτικά με τεχνικές γλυκαντικές ουσίες δεν είναι καλή επιλογή επίσης. Το φιλτραρισμένο νερό είναι ότι καλύτερο για την υγεία μας.
Φάτε μια χούφτα ξηρούς καρπούς
Οι ξηροί καρποί όπως τα καρύδια και τα αμύγδαλα, ιδιαίτερα άψητα, είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Δοκιμάστε να φάτε μια μικρή ποσότητα αντί για μπισκότα ή όταν νοιώθετε ότι χρειάζεστε ένα σνακ. Μπορείτε επίσης να τους φάτε με τις σαλάτες σας ή να αντικαταστήσετε κάποια πιάτα όπως τα μακαρόνια και το κρέας. Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε πρωτεΐνες, καλά λίπη και μεταλλικά στοιχεία. Η κατανάλωση τους χρειάζεται όμως προσοχή γιατί περιέχουν αρκετές θερμίδες. Δεν πρέπει να προστεθούν στη διατροφή αλλά να αντικαταστήσουν κάποιο σνακ.     
Δοκιμάστε τα φρούτα της θάλασσας
Καταναλώστε περισσότερα ψάρια και θαλασσινά αντί για κόκκινο κρέας. Κάνουν καλό στη καρδιά και βοηθούν στη μείωση της περιφέρειας της μέσης.
Να παίρνετε βαθιές ανάσες
Δοκιμάστε να παίρνετε μερικές βαθιές ανάσες λίγα λεπτά κάθε μέρα. Το σώμα μας αποτελείται κατά 65% από οξυγόνο. Είναι ίσως προφανές, πολύ συχνά όμως ξεχνάμε ότι πρόκειται για το σημαντικότερο συστατικό για τη διατήρηση της ζωής και της καλής υγείας. Έρευνες δείχνουν ότι τα ποσοστά οξυγόνου στην ατμόσφαιρα είναι χαμηλότερα από ότι ήταν παλαιότερα. Δραστηριότητες που ενισχύουν την πρόσληψη οξυγόνου, όπως η άσκηση, οι βαθιές ανάσες, εκδρομές σε δάση ή περιοχές με αυξημένη συγκέντρωση όπως η θάλασσα, ενισχύουν την υγεία μας και το επιφέρουν ένα αίσθημα ευεξίας.
Να πλένετε συχνά τα χέρια σας
Το πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να μας βοηθήσει να μειώσουμε τη πιθανότητα να νοσήσουμε από λοιμώξεις που μεταδίδονται με αυτό τον τρόπο. Η γρίπη, η πνευμονία και άλλες λοιμώξεις μπορεί αν επιβαρύνουν την υγεία της καρδιάς μας.
Απαριθμήστε τα καλά πράγματα στη ζωή σας
Αφιερώστε μια στιγμή μέσα στην ημέρα για να αναγνωρίσετε τα καλά πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή σας και ενισχύστε θετικά συναισθήματα. Μια θετική και αισιόδοξη ματιά της ζωής έχει συνδεθεί με καλύτερη υγεία, μεγαλύτερο αίσθημα ευεξίας, ενώ τα αντίθετα συναισθήματα (χρόνιος θυμός, ανησυχία και εχθρότητα) συνεισφέρουν στην υπέρταση και την δημιουργία καρδιακής νόσου.
Ο άνθρωπος έχει την τάση να επικεντρώνεται στα αρνητικά και να ξεχνάει όλα τα καλά που συμβαίνουν γύρω του. Αυτή είναι ίσως η πιο παραμελημένη ενέργεια από όλες.
Οι πιο υγιείς άνθρωποι που έτυχε να συναντήσω ήταν πάντα και οι πιο χαρούμενοι.
Στην Υγειά σας!  

Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς
Πρόεδρος Detox Centers Int.
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου UNI.NA. Federico II
American Obesity Society

American Nutrition Association
 

Κωστής Παλαμάς: Τα σκολειά χτίστε

… Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα,
μεγάλα, γερά θεμελιωμένα,
από της χώρας, ακάθαρτης,
πολύβοης, αρρωστιάρας, μακριά.
Μακριά τ’ανήλιαγα σοκάκια,
τα σκολειά χτίστε.
Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων
περίσσια ανοίχτε, να ‘ρχεται ο κυρ Ήλιος,
διαφεντευτής, να χύνεται,
να φεύγει, ονειρεμένο πίσω του
αργοσέρνοντας το φεγγάρι.
Γιομίζοντάς τα να τα ζωντανεύουν
μαϊστράλια και βοριάδες και μελτέμια
με τους κελαηδισμούς και με τους μόσκους,
κι ο δάσκαλος, ποιητής
και τα βιβλία να είναι σαν τα κρίνα…

Ήθελαν να γίνει ο κόσμος καλύτερος ...

Μια υπέροχη ιστορία που διάβασα στο ιστολόγιο της καμήλας. έχει πολλά να μας πει και θέλω τόσο πολύ να την διαβάσουν και άλλοι !
Στην ίδια τάξη με την Τίνα, τον Λάμπη, τον Θωμά και τον Αλέξανδρο πηγαίνει η Μελίνα. Η Μελίνα είναι ξένη, όπως και ο Αλέξανδρος. Της αρέσει πολύ να ονειροπολεί. Το κακό με τη Μελίνα είναι ότι ονειροπολεί και στο σχολείο, κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ακούστε τι έγινε μία μέρα στο σχολείο.
Την πρώτη ώρα είχαν μαθηματικά. Η Μελίνα όμως δεν πρόσεχε τι έλεγε η δασκάλα. Σκεφτόταν πως, όταν μεγαλώσει, θα γίνει βιοτεχνολόγος, γενετικός. Φανταζόταν ότι θα ανακαλύψει καινούργια φάρμακα που θα βοηθήσουν τους αρρώστους. Σκεφτόταν επίσης ότι θα πολεμήσει τους βιοτεχνολόγους που θέλουν να χρησιμοποιήσουν τη γενετική για κακό σκοπό. Η Μελίνα θα ήθελε να εμποδίσει τους επιστήμονες να παρασκευάζουν γενετικά τέρατα, όπως βάτραχους με αυτιά ποντικιού, λαγούς με κεφάλι σκύλου ή σκουλήκια με μάτια μύγας. Ή, ακόμα χειρότερα, ανθρώπους με κεφάλι πιθήκου. Γιατί – όπως τους είχε πει η δασκάλα – όλα αυτά είναι δυνατόν να γίνουν, αλλά δεν πρέπει, γιατί θα χαλούσε εντελώς η ισορροπία πάνω στη γη. Ο κόσμος ολόκληρος θα μπορούσε να καταστραφεί…
Ξαφνικά, ενώ το μάθημα είχε σχεδόν τελειώσει, η δασκάλα είπε στη Μελίνα να ανέβει στον πίνακα για να λύσει ένα πρόβλημα. Η Μελίνα όμως βρισκόταν στον κόσμο της και δεν ήξερε να το λύσει. Η δασκάλα τής έκανε παρατήρηση.
Το δεύτερο μάθημα ήταν γεωγραφία. Η Μελίνα άρχισε και πάλι να ονειροπολεί. Φανταζόταν τις ξένες χώρες, για τις οποίες τους μιλούσε η δασκάλα, φανταζόταν πως, όταν μεγαλώσει, θα ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο.
Ξαφνικά η δασκάλα τη ρώτησε και πάλι κάτι.
«Συγνώμη, κυρία, δεν άκουσα», είπε η Μελίνα.
«Για πες μας, Μελίνα, τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις, αφού δεν προσέχεις ποτέ στο μάθημα;», τη ρώτησε η δασκάλα.
«Καθαρίστρια, όπως η μητέρα της!», γέλασε ο Θωμάς.
«Όχι, ζητιάνα, όπως ο πατέρας της!», φώναξε ο Μιχάλης και όλη η τάξη έβαλε τα γέλια.
Η Μελίνα κοκκίνισε. Δεν ήταν αλήθεια ότι ο μπαμπάς της είναι ζητιάνος. Οικοδόμος είναι, και μόνο όταν δεν είχε δουλειά πήγαινε στο τραίνο με το ακορντεόν του και τραγουδούσε. Το κακό όμως ήταν ότι μία φορά έτυχε να τον δουν μερικά παιδιά από το σχολείο.
Η Μελίνα είπε στο εαυτό της ότι από ’δω και μπρος πρέπει να προσέχει τι λέει η δασκάλα για να μη γελάνε και πάλι μαζί της τα παιδιά.
Για κακή της όμως τύχη, το άλλο μάθημα ήταν αγγλικά. Το κακό ήταν ότι η Μελίνα δεν είχε αγοράσει το βιβλίο που τους είχε πει η δασκάλα να αγοράσουν. Βέβαια, ζήτησε από τους γονείς της λεφτά για να το πάρει, εκείνοι όμως δεν της τα έδωσαν γιατί ήξεραν ότι τα βιβλία είναι δωρεάν. Νόμιζαν ότι η Μελίνα τα θέλει για κάτι άλλο. Οι γονείς της δεν της είχαν και πολλή εμπιστοσύνη. Έτσι η Μελίνα ήταν η μόνη που δεν έφερε αυτό το βιβλίο.
Όλοι γέλασαν και πάλι με τη Μελίνα. Την κορόιδευαν άσχημα.
Και η Τίνα γελούσε στην αρχή, μα μετά τη λυπήθηκε και ντράπηκε για τους συμμαθητές της. Αποφάσισε να πει στη μαμά της να αγοράσουν ένα βιβλίο για τη Μελίνα. Θα της το πήγαινε την επόμενη μέρα. Η Τίνα όμως δεν ήξερε τι πρόβλημα θα παρουσιαζόταν.
Το τελευταίο μάθημα εκείνη τη μέρα ήταν η γλώσσα. Η δασκάλα τούς είπε να σκεφτούν στο σπίτι τους μία έκθεση με θέμα: «Πώς θα γίνει ο κόσμος καλύτερος». Τους είπε ότι θα τη γράψουν στο μάθημα την άλλη μέρα.
Μετά ακούστηκε το κουδούνι. Τα παιδιά μάζεψαν τα πράγματά τους όσο πιο γρήγορα γινόταν και έτρεξαν στα σπίτια τους.
Το σχολείο ησύχασε.
Όχι εντελώς. Τα πράγματα του σχολείου άρχισαν να μαλώνουν για το αν είχαν δίκιο τα παιδιά που γελούσαν με τη Μελίνα ή όχι. Ύστερα, όταν κόπασε ο καβγάς, άρχισαν να συλλογίζονται για το πώς θα μπορούσε να γίνει ο κόσμος καλύτερος.
«Εγώ θα ήθελα πολύ να γίνει ο κόσμος καλύτερος, αλλά δεν ξέρω πώς», είπε το σφουγγάρι. «Ίσως, αν δεν σε έστυβαν όλοι τόσο!»
«Ο κόσμος δεν μπορεί να γίνει καλύτερος!», ανακατεύτηκε το πάτωμα. «Όλοι σε πατάνε, όλοι πατάνε πάνω από το πτώμα σου!»
«Όχι, ο κόσμος θα μπορούσε να γίνει καλύτερος, αρκεί να είναι καθαρός, όχι σαν και μένα που δεν με καθαρίζουν καλά!», φώναξε ο πίνακας.
«Και οι άνθρωποι να μην τα πέταγαν όλα στο καλάθι των αχρήστων!» είπε το καλάθι αχρήστων. «Δεν είναι όλα άχρηστα. Τόσο ψωμί, τόσο φαγητό πάει κάθε μέρα στράφι!»
«Να μην υπήρχε τόση πίεση στον κόσμο. Όλοι σε πιέζουν και σε πιέζουν σαν και μένα», είπε η κιμωλία.
«Να υπήρχε λιγότερη βία!» φώναξε το παράθυρο, το οποίο έσπασαν τα παιδιά πριν λίγες μέρες με μια μπάλα.
«Όχι, ο κόσμος δεν μπορεί να γίνει καλύτερος!», είπε ξανά το πάτωμα.
«Μπορεί και παρά μπορεί! Απλώς θα έπρεπε να υπήρχε περισσότερο φως παντού. Και στις καρδιές των ανθρώπων!», απάντησε στο πάτωμα η λάμπα.
«Κλείστε επιτέλους το φως και κοιμηθείτε! Αύριο πρέπει και πάλι να δουλέψουμε!», πρόσταξε ο τοίχος της τάξης και συμπλήρωσε: «Ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος, αλλά πρέπει να το θέλουν όλοι οι άνθρωποι!»
Τελικά ύστερα από λίγο όλοι ησύχασαν.
Τι θα γράψουν όμως τα παιδιά γι’ αυτό το θέμα την άλλη μέρα;
Είπαμε το τι έκαναν το βράδυ τα πράγματα της τάξης και δεν είπαμε τίποτα για το τι έκαναν τα παιδιά. Λοιπόν ακούστε. Η Τίνα έτρεξε αμέσως στο βιβλιοπωλείο για να αγοράσει ένα βιβλίο αγγλικών για τη Μελίνα. Τι έκπληξη την περίμενε όμως όταν ο βιβλιοπώλης της είπε ότι τα βιβλία είχαν τελειώσει! Η Τίνα στενοχωρήθηκε μα μετά της ήρθε μία ιδέα. Πήγε και έκανε το δικό της βιβλίο φωτοτυπίες για να μπορεί να το δώσει στη Μελίνα.
Τι έκανε όμως ο Λάμπης; Και ο Λάμπης λυπήθηκε τη Μελίνα και στο σπίτι του είπε στα κρυφά το γνωστό ξόρκι για να γίνει το βιβλίο του… δύο βιβλία.
Ο Θωμάς επίσης λυπήθηκε την κοπέλα και τα εξιστόρησε όλα στον πατέρα του. Εκείνος παράγγειλε το βιβλίο αυτό από ένα συνεργάτη του σε μία κοντινή πόλη. Θα του το έφερναν την άλλη μέρα το πρωί με το κούριερ.
Μα ούτε η Μελίνα έκατσε με σταυρωμένα χέρια. Έσπασε τον κουμπαρά της και πήρε τα λεφτά, τα οποία μάζευε για να πάρει ένα μπλουζάκι. Πήγε αμέσως στο βιβλιοπωλείο. Όταν έμαθε ότι το βιβλίο δεν υπάρχει στο μαγαζί της γειτονιάς τους, έτρεξε στο κέντρο και … τελικά το βρήκε!
Τι έκπληξη την περίμενε όμως την άλλη μέρα, όταν βρήκε στο θρανίο της άλλα τρία βιβλία αγγλικών! Η Μελίνα έκλαψε από τη χαρά της, επειδή είχε τόσο καλούς φίλους.
Και στην έκθεση έγραψε το εξής: «Ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος. Ο καθένας όμως πρέπει να παλεύει για το εαυτό του και να μην περιμένει μόνο από τους άλλους…»
Και τι έγραψε η Τίνα; Έγραψε: «Κανείς δεν πρέπει να κοιτάει μόνο το εαυτό του. Μόνο έτσι μπορεί να γίνει ο κόσμος καλύτερος».
Η δασκάλα έβαλε τα δύο κορίτσια, τη Μελίνα και την Τίνα, να διαβάσουν της εκθέσεις τους.
«Για πέστε μας, κυρία, ποια από τις δύο έχει δίκιο;» ρώτησε ο Θωμάς.
«Και οι δυο τους έχουν δίκιο!» απάντησε η δασκάλα και έγραψε και στην Τίνα και στη Μελίνα ένα μεγάλο άριστα.
 ......
Συνέχεια εδώ  
Παρασκευή, 05 Μαρτίου 2010

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki