Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2018

Τα παιδιά της Δευτέρας Δημοτικού

Έχετε πλέον μπροστά σας ένα παιδάκι που μπορεί να διαβάσει και να γράψει μόνο του.
Οι απλές λέξεις και προτάσεις είναι πλέον παιχνιδάκι για το παιδί σας που ξεκίνησε την Β' Δημοτικού.
Eίναι πλέον έτοιμο να χτίσει την ευχέρεια του στη γλώσσα αλλά και να αναπτύξει περισσότερο την κατανόηση κι άλλων εννοιών.
Η δυσκολία στην πρόσθεση και στην αφαίρεση είναι πλέον παρελθόν και τώρα σειρά έχουν πιο περίπλοκες δοκιμασίες.

Θα παρατηρήσετε πως το διάβασμα για το σπίτι θα είναι περισσότερο αυτόν το χρόνο και ίσως δυσκολευτείτε λίγο στην αρχή για να συνηθίσετε και να προσαρμοστείτε και εσείς αλλά και το παιδί σας στα νέα δεδομένα.
Δείτε ποιες θα είναι οι φετινές αλλαγές για το παιδάκι σας που ξεκίνησε την Δευτέρα δημοτικού, με συμβουλές για το πώς μπορείτε να το βοηθήσετε να προσαρμοστεί όσο καλύτερα γίνεται.
Διάβασμα
Στο σχολείο: 
Τα παιδιά θα αρχίσουν να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν σωστά τα ουσιαστικά και τα ρήματα, να αναγνωρίζουν απλά προθέματα και επιθέματα αλλά και απλές λέξεις πολλαπλών εννοιών.
Στο σπίτι: 
Βοηθήστε το παιδί σας προτείνοντας του να πάρει μια κάρτα από τη βιβλιοθήκη του σχολείου ή της γειτονιάς σας, αν υπάρχει, ώστε να αρχίσει να εγκλιματίζεται με διάφορα είδη βιβλίων ή ακόμα και περιοδικών.
Είτε τα διαβάζει μαζί σας ή μόνο του, είναι σημαντικό να συζητάτε μαζί του το τι διάβασε και να το ενθαρρύνετε να συζητήσει μαζί σας τι του άρεσε από το βιβλίο του ή τι αποκόμισε.

Γράψιμο
Στο σχολείο: 
Μέχρι το τέλος της Δευτέρας τάξης, τα παιδιά σας θα είναι πλέον ικανά να γράψουν μια ιστορία με αρχή μέση και τέλος. 
Θα μπορούν ακόμα να παρέμβουν στο κείμενο τους, κάνοντας το πιο ξεκάθαρο και διορθώνοντας τυχόν λάθη στην γραμματική, στην ορθογραφία, στα σημεία στίξης αλλά και στα κεφαλαία ή μικρά.
Στο σπίτι:
Ενθαρρύνετε το μικρό σας να γράφει που και που ιστοριούλες δημιουργώντας στην τελική ένα δικό του βιβλίο. 
Αυτή η τεχνική θα του δώσει κίνητρο να βελτιώσει τις αδυναμίες του στο γράψιμο. Ακόμα μπορείτε να του ζητήσετε να γράφει τη λίστα του σουπερμάρκετ αντί για εσάς.

Αριθμοί
Στο σχολείο: 
Πέρα από το διάβασμα, το γράψιμο και το μέτρημα μέχρι το 1000, τα παιδάκια της Δευτέρας δημοτικού, μαθαίνουν προσθαφαιρέσεις με διψήφια νούμερα με περισσότερη ακρίβεια και ταχύτητα.
Ακόμα θα μάθουν να προσθέτουν και να αφαιρούν έως και τριψήφιους αριθμούς και θα ξεκινήσουν τα πρώτα στάδια του πολλαπλασιασμού.
Στο σπίτι: 
Προσπαθήστε όσο μπορείτε να του αναθέτετε να λύνει απλά μαθηματικά προβλήματα της καθημερινότητας. Αρχίστε να το εξοικειώνετε με τα χρήματα για παράδειγμα.
Ρωτήστε το ποια είναι τα ρέστα σας όταν αγοράζετε κάτι ή πόσα ακόμα πρέπει να δώσετε.

Μέτρηση και Γεωμετρία
Στο σχολείο: 
Τα παιδιά της Δευτέρας τάξης θα ξέρουν να μετρούν το μήκος σε εκατοστά. Θα μπορούν να περιγράψουν τα γεωμετρικά σχήματα και να τα ταξινομήσουν ανάλογα με τις πλευρές τους, τις γωνίες τους και τις γεωμετρικές άκρες τους.
Στο σπίτι:
Έχετε μία μεζούρα ώστε να προτείνετε που και που στο μικρό σας να μετράει διάφορα σημεία του σώματος του. Τον καρπό του, το χέρι του, το πόδι του.
Πείτε του να τα συγκρίνει με άλλες μετρήσεις π.χ ενός φίλου του, ώστε να δούνε τις διαφορές τους. «Παίξτε» με τα καθημερινά αντικείμενα (π.χ ένα κουτί δημητριακών) για να το βοηθήσετε να έχει μια καλύτερη αντίληψη των γεωμετρικών σχημάτων και πλευρών.

Η ώρα
Στο σχολείο: 
Τα παιδιά σε αυτή την φάση θα μπορούν να περιγράψουν την ώρα στο πιο κοντινό τέταρτο της ώρας. Θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να διαχωρίζουν τις ώρες από τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα και να ξέρουν πόσες ώρες έχει μια μέρα, πόσα λεπτά έχει μια ώρα και πόσες μέρες έχει ένας μήνας.
Στο σπίτι: 
Από τη στιγμή που το παιδί σας αντιλαμβάνεται το τέταρτο της ώρας, αρχίστε να το εξοικειώνετε με τα πεντάλεπτα της ώρας.

Θυμίζετε του πότε περνάνε για παράδειγμα τα 5 λεπτά που είπε πως θα κάνει στην τουαλέτα. 
Καλό είναι να του πάρετε ένα ρολογάκι να φοράει ώστε να παρατηρεί μόνο του τις αλλαγές του δείκτη και να αρχίσει να εξοικειώνεται ακόμα καλύτερα με αυτή τη δύσκολη έννοια της ώρας.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Πώς οι οθόνες μεταμορφώνουν τα παιδιά μας
σε ψυχωτικούς τοξικομανείς

Είναι «ψηφιακή ηρωίνη»


Η Σούζαν αγόρασε στον 6χρονο γιο της ένα iPad όταν πήγαινε πρώτη Δημοτικού. «Σκέφτηκα «Γιατί να μην δοκιμάσει;», μου είπε κατά τη διάρκεια μια συνεδρίας μας. 
Το σχολείο του Τζον είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί τις συσκευές σε όλο και μικρότερες τάξεις, ο δάσκαλος τεχνολογίας εκθείαζε τα εκπαιδευτικά τους ωφέλη, οπότε η Σούζαν θέλησε να κάνει ότι ήταν καλύτερο για το ξανθό της αγοράκι που λάτρευε να διαβάζει και να παίζει μπέιζμπολ.
Αρχικά άφηνε τον Τζον να παίζει διάφορα εκπαιδευτικά παιχνίδια στο iPad του. Ώσπου ο μικρός ανακάλυψε το Minecraft, το οποιο ο δάσκαλος τεχνολογίας χαρακτήρισε «ηλεκτρονικό Lego». 
Θυμόταν πόσο λάτρευε η ίδια ως παιδί να χτίζει και να παίζει με τα τουβλάκια της, οπότε άφησε το γιο της να παίζει Minecraft το απόγευμα.

Στην αρχή η Σούζαν ήταν αρκετά ευχαριστημένη. 
Ο Τζον έμοιαζε να απασχολείται με δημιουργικό παιχνίδι καθώς εξερευνούσε τον κόσμο του ηλεκτρονικού παιχνιδιού. Παρατηρησε μεν οτι το παιχνίδι δεν ηταν ακριβώς όπως τα Lego που θυμόταν -στα παιδικα της χρόνια δεν χρειαζόταν να… σκοτώσει ζώα και να βρει σπάνια στοιχεία για να επιβιώσει και να πάει στο επόμενο επίπεδο. Αλλά ο Τζον έμοιαζε να χαίρεται πολύ, ενώ το σχολείο του είχε μέχρι και όμιλο Minecraft, οποτε… πόσο ασχημο μπορεί να ήταν;

Παρ’ ολ’ αυτα, η Σούζαν δεν μπορουσε να αρνηθεί πως έβλεπε αλλαγές στον Τζον. 
Είχε αρχίσει να απορροφάται όλο και περισσότερο από το παιχνίδι του, είχε χάσει το ενδιαφέρον του για το μπέιζμπολ και το διάβασμα βιβλίων και αρνούταν να βοηθήσει στις δουλειές του σπιτιού. Μερικά πρωινά ξυπνούσε και της έλεγε οτι εβλεπε τετράγωνα στα όνειρά του.
Αν και αυτο την απασχολούσε, πίστευε πως ο γιος της μπορεί απλά να είχε ζωηρή φαντασία. Καθώς η συμπεριφορά του συνέχιζε να χειροτερεύει, προσπάθησε να του πάρει το παιχνίδι, αλλά ο Τζον άρχισε να έχει κρίσεις θυμού. Οι εκρήξεις του ήταν τόσο άσχημες που ενέδιδε, προσπαθώντας να πείσει τον εαυτό της ξανά και ξανά ότι «ειναι εκπαιδευτικό»

Τότε μια νύχτα συνειδητοποίησε πως κάτι δεν πήγαινε καθόλου καλά.
«Μπήκα στο δωμάτιο του για να τον ελέγξω. Υποτιθεται πως θα κοιμόταν… Και τρόμαξα τόσο!«
Tον βρήκε να κάθεται στο κρεβάτι του και να κοιτάζει με τεράστια μάτια στο κενό, ενώ το φωτεινό του iPad βρισκοταν διπλα του. Έμοιαζε να είναι σε έκσταση. 
Μέσα στον πανικό της, η Σουζαν χρειάστηκε να...