Παρασκευή, 10 Απριλίου 2015

Από το Πάθος στην Ανάσταση

εικόνα
Μεγάλη Παρασκευή:
Λύπη και προσδοκία χαράς
Σήμερα είναι Μεγάλη Παρασκευή. Είναι η μέρα που ο Χριστός ξεψύχησε πάνω στο Σταυρό. Είναι μέρα λύπης και πένθους. Μέρα της ταφής του Kυρίου. Όμως η Ανάσταση πλησιάζει και η προσμονή της δίνει παρηγοριά.
Από την Κυριακή των Βαΐων το βράδυ και όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα, οι χριστιανοί πηγαίνουν στις εκκλησίες. Οι Ακολουθίες με τους ωραίους ύμνους και τα αναγνώσματα βοηθούν τους ανθρώπους να ζήσουν, σαν να ήταν εκεί, το Μυστικό Δείπνο, τη σύλληψη, τη δίκη, τη Σταύρωση του Χριστού το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης.

Η Αποκαθήλωση
Σήμερα είναι Μεγάλη Παρασκευή. Μέρα ξεχωριστή. Το πρωί οι χριστιανοί κρατώντας λουλούδια πηγαίνουν στην εκκλησία. Προσκυνούν τον Εσταυρωμένο με ευλάβεια και πίστη και αφήνουν τα λουλούδια στη βάση του σταυρού. Τελειώνοντας η Aκολουθία, ο ιερέας αποκαθηλώνει με κατάνυξη το νεκρό σώμα του Ιησού και το τυλίγει με ένα λευκό σεντόνι. Οι πιστοί κάνουν το σταυρό τους. Κάποιοι δακρύζουν. Όμως η χαρά της Ανάστασης που γρήγορα θα έρθει γλυκαίνει τις καρδιές. Καλή Ανάσταση!

Πένθιμος ο ήχος της καμπάνας μπερδεύεται με τις μυρωδιές της άνοιξης. Οι πιστοί υπομονετικά περιμένουν να προσκυνήσουν τον Επιτάφιο που ολάνθιστα στολισμένος τους προσμένει. Αργά το απόγευμα ξανά στην εκκλησιά. Τα χείλη όλων ψάλλουν ύμνους, λόγια της Μητέρας του, της Παναγίας, που έχασε το παιδί της: Ω, γλυκειά μου άνοιξη, ολόγλυκο παιδί μου, πού έσβησε η ομορφιά σου;
Τα παπαδάκια με τα εξαπτέρυγα βγαίνουν στον περίβολο της εκκλησίας. Ακολουθεί ο Σταυρός και ο Επιτάφιος. Ο ιερέας, οι ψάλτες, κορίτσια που κρατούν καλάθια με ροδοπέταλα και πλήθος κόσμου συνοδεύουν το σώμα του Χριστού από γειτονιά σε γειτονιά. Και μόνο μια ευχή ακούγεται από τα χείλη όλων: Καλή Ανάσταση! Μια μέρα μετά όλοι αδελφωμένοι θα δίνουν το φιλί της αγάπης μέσα στην ολόφωτη εκκλησιά και θα φωνάζουν με χαρά: Χριστός Ανέστη! Ναι, Αληθώς Ανέστη! Το Πάσχα του Κυρίου ήρθε και ζέστανε τις καρδιές όλων μας!
εικόνα
Από τον Επιτάφιο θρήνο
Ἡ ζωή ἐν τάφῳ, κατετέθης, Χριστέ!
Ἡ ζωή πῶς θνήσκεις; Πῶς καὶ τάφῳ οἰκεῖς; Τοῦ θανάτου τὸ βασίλειον λύεις δέ, καὶ τοῦ Ἅδου τοὺς νεκροὺς ἐξανιστᾶς.
Απόδοση
Χριστέ μου, εσύ που είσαι η ζωή, σε τοποθέτησαν σε τάφο.
Χριστέ μου, που είσαι ζωή, πώς πέθανες και κατοικείς μέσα σε τάφο; Εσύ καταργείς του θανάτου το βασίλειο και ανασταίνεις όλους τους νεκρούς από τον Άδη.
 
Ήθη και Έθιμα της Μ. Παρασκευής
Λουλούδια και στόλισμα του Επιταφίου
Σε όλες τις εκκλησίες της Ελλάδας τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ και τη Μεγάλη Παρασκευή το πρωί στολίζουν τον Επιτάφιο του Χριστού πολλά παιδιά της ενορίας. Κάποια παιδιά παίρνουν καλάθια και πηγαίνουν στις γειτονιές, για να μαζέψουν λουλούδια που θα στολίσουν τον Επιτάφιο της ενορίας τους. Κάποια άλλα περνούν σε κλωστή μικρά λουλούδια φτιάχνοντας γιρλάντες ή μικρά μπουκέτα για τον «τάφο» του Χριστού.

Μοιρολόι και Επιτάφιος Θρήνος
εικόναΣε μερικές περιοχές της πατρίδας μας το πρωί αυτής της μέρας οι γυναίκες μοιρολογούν μέσα στην εκκλησία για το νεκρό Ιησού. Το βράδυ, σε όλες τις εκκλησίες οι πιστοί ψάλλουν τα εγκώμια, περπατώντας στο δρόμο και συνοδεύοντας το νεκρό σώμα του Χριστού. Αυτή είναι η περιφορά του Επιταφίου που γίνεται σε κάθε ενορία. Είναι ένα συγκινητικό έθιμο της χώρας μας, που δείχνει τη συμμετοχή και τη λύπη των χριστιανών στα Πάθη του Χριστού.

Νηστεία
Όλη την ημέρα της Μ. Παρασκευής οι χριστιανοί νηστεύουν, δηλαδή τρώνε συνήθως μόνο ψωμί, ελιές και νερόβραστη φακή με λίγο ξίδι. Yπάρχει επίσης η συνήθεια να επισκέπτονται τα κοιμητήρια (νεκροταφεία) όπου έχουν ταφεί νεκροί της οικογένειάς τους.

ΑΓΙΟΣ ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ

????? ???????????Ὁ κορυφαῖος τῶν ὑμνογράφων τῆς Ἐκκλησίας μας, ποιητής τῶν Κοντακίων καί διάκονος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Βηρυττοῦ, ἐγεννήθηκε στήν Ἔμεσσα, πόλη τῆς Συρίας. Ἤκμασε κατά τόν ΣΤ΄ αἰώνα μ. Χ., τόν χρυσοῦν αἰώνα τῆς ἐκκλησιαστικῆς ὑμνογραφίας .

Ἡ γονιμότητα τοῦ Ρωμανοῦ ὑπῆρξε ἀνεξάντλητη, διότι ἐξύμνησε ὅλες σχεδόν τίς ἑορτές τοῦ ἔτους καί πολλές τῶν Ἁγίων. Ὁ Ρωμανός εἶναι μέχρι σήμερα τό ἀντικείμενο τῆς μελέτης καί ἔρευνας πολλῶν ἐπιστημόνων τῆς Ἑσπερίας, Ἰτα-λῶν, Γάλλων, Ἄγγλων καί κυρίως Γερμανῶν. Ἕνας ἀπό αὐτούς τόν ἀποκαλεῖ «νέο Πίνδαρο», καί ἄλλος ἕνας «τόν μέγιστο ἐκκλησιαστικό ποιητή τοῦ κόσμου».
Ἀπό τήν Συρία ἦλθε στήν Κωνσταντινούπολη, στή μονή τῆς Θεοτόκου τοῦ Κύρου, γιά νά σπουδάσει. Λέγεται ὅτι κατά τή νύχτα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων ἔτυχε νά κοιμηθεῖ πλησίον τοῦ ἄμβωνα κατά τήν στ΄ ὠδή. Τότε ἐμφανίσθηκε σ' αὐτόν ἡ Θεοτόκος, καί τοῦ ἐπέδωσε εἱλιγμένον χαρτίον («κόντος» καί «κοντάκιον»), τό ὁποῖο ἀφοῦ ἔφαγε ἀμέσως ἀξιώθηκε τοῦ χαρίσματος τῆς ὑμνογραφίας, δηλαδή ἔγινε μουσικός καί καλλίφωνος, ἐνῶ ὁ ἴδιος ἦταν ἄμουσος παντελῶς καί ἀηδής κατά τή φωνή.
Ἀμέσως, ἀφοῦ ἐποίησε τό «Ἡ Παρθένος σήμερον», τό ἔψαλε ἀπό τόν ἄμβωνα, ἀποσπώντας τό θαυμασμό τῶν πιστῶν. Ἦταν τό πρῶτο του Κοντάκιο καί ἀκολούθησαν ἄλλα χίλια ἀπό τά ὁποῖα διακρίνονται καί τά ἑξῆς: «Ἐπεφάνη σήμερον», «Τά ἄνω ζητῶν», «Τήν ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον», «Ὡς ἀπαρχάς τῆς φύσεως», καί ἄλλα.
 
Συνέταξε ἐπίσης ὕμνους γιά τίς Δεσποτικές, Θεομητορικές καί ἑορτές ἐπιφανῶν Ἁγίων, καθώς καί τά αὐτόμελα προσόμοια Στιχηρά εἰς ἦχον πλάγιον β΄ «Αἱ Ἀγγελικαί προπορεύεσθαι δυνάμεις» . Ἔργο αὐτοῦ εἶναι καί ὁ ψαλλόμενος συγκινητικός ὕμνος «Ψυχή μου, ψυχή μου, ἀνάστα, τί καθεύδεις;» τοῦ Μεγάλου Κανόνος.
Ὁ Ρωμανός πρῶτος ἐποίησε καί τούς Οἴκους. Ὡς πηγές δέ πρός σύνθεσιν τῶν Οἴκων καί τῶν Κοντακίων ἐχρησιμοποίησε τά Συναξάρια τῶν Μαρτύρων.
Ὁ διάσημος βυζαντινολόγος καθηγητής Κρουμβάχερ ἐξέδωσε στό Μόναχο πολλά ἀνέκδοτα ἄσματα τοῦ Ρωμανοῦ καί ἄλλα, ἀπό χειρόγραφα τῆς βιβλιοθήκης τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου τῆς Πάτμου. Ὑπό τό ὄνομα «Κοντακάριον» εὑρέθηκε στή βιβλιοθήκη τῆς Μόσχας Ἑλληνική χειρόγραφη περγαμηνή, πού περιέχει Κοντάκια καί Οἴκους γιά ὅλο τόν ἐνιαυτό, ἀλλά ὄχι καί ὅλα τά ἔργα τοῦ Ρωμανοῦ. Ἤδη δέν γνωρίζουμε τά περισσότερα Κοντάκια τοῦ Ρωμανοῦ, διότι αὐτά ἀντικαταστάθηκαν ἀπό τούς Κανόνες. Ἐν χρήσει ὅμως παρέμεινε ὁ περιώνυμος τοῦ Ρωμανοῦ ὕμνος στή Γέννηση τοῦ Xριστoῦ, τοῦ ὁποίου ἡ πρώτη στρoφή ἀπήρτισε τό γνωστό Κοντάκιο τῶν Χριστουγέννων καί τό ὁποῖο μέχρι τόν ΙΒ΄ αἰώνα μ.Χ. ἐψάλλετo κατ' ἔτος σέ ἐπίσημα γεύματα ἀπό τούς ἑνωμέ-νους χορούς τῶν λεγομένων Ἁγιοσοφιτῶν καί Ἀποστολιτῶν.
 
Στόν ἴδιο Ἅγιο ἀποδίδεται καί ὁ ἰδιαίτερος τύπος τῆς Ἀκολουθίας τῶν Μεγάλων Ὡρῶν τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Παρα-σκευῆς. Ἔλαβε μέρος καί στήν Ε΄ Οἰκουμενική Σύνοδο πού ἔγι-νε στήν Έφεσο. Ὁ Ἅγιος Ρωμανός ἐκοιμήθηκε μέ εἰρήνη περί τό 560 μ.Χ. Ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει τή μνήμη του τήν 1η Ὀκτωβρίου. Ἡ θεοπνευστία του ἐκφράζεται ἀπό τό ἐφύμνιο τῆς προσευχῆς του:

«Ὑμνεῖν σε καί δοξολογεῖν σε,
ἐν πολιτείᾳ καθαρᾷ δώρησαι πάντοτε,
συμπράττειν τοῖς λόγοις μου,
τά ἔργα εὐδόκησον, Παντοδύναμε,
ἵνα ψάλλω καί λαμβάνω παρά σοῦ τά αἰτήματα,
ἁγνήν εὐχήν προσφέρειν σοι,
παράσχου μοι, μόνε Χριστέ»
. 

Cyberkid και CyberAlert

Mία πρωτοβουλία του Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, που υλοποιείται από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, στο πλαίσιο ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης παιδιών ηλικίας μέχρι 12 ετών, καθώς και των γονέων τους σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Το CyberKid αποσκοπεί στην ασφαλή εξοικείωση του κοινού με τις νέες τεχνολογίες και ειδικότερα με το internet.
Στόχος της δημιουργίας του CyberKid είναι η προβολή των θετικών πλευρών του διαδικτύου, όπως είναι η ανεύρεση χρήσιμων πληροφοριών και η ψυχαγωγία. Παράλληλος στόχος είναι η ενημέρωση για τους πιθανούς κινδύνους που κρύβονται.
Οι γονείς μπορούν να επισκεφτούν το CyberKid μαζί με τα παιδιά τους, να διασκεδάσουν και να ενημερωθούν για το πώς μπορούν να πλοηγηθούν με ασφάλεια.

Πλέον μπορείτε να έχετε το Cyberkid πάντα
μαζί σας, με την εφαρμογή για iOS, Android και Windows!
cyberkid App
iOS:Android:Windows:
Cyberkid App
Τουβλάκια
Ντύνω την κούκλα
Ποδαράκια
Cyberkid App
Τουβλάκια
Ντύνω την κούκλα
Ποδαράκια
Κοτοτρέλα
Cyberkid App
Τουβλάκια
Φιδάκι
Ποδαράκια
cyberkid iOScyberkid Androidcyberkid Windows
CyberAlert
Φάκελος Cyberkids

Λ. Αλεξάνδρας 173, Τ.Κ. 115 22, Αμπελόκηποι Αθήνα
Τηλεφωνικό Κέντρο: 11188
Προσοχή
Γραμμή SOS - Καταγγελίες: 11188

Το Νησί: Μια ταινία γα το νόημα της Ορθοδοξίας
Η πορεία προς την Ανάσταση της ψυχής
Ostrov (2006) The Island

«Το Νησί» κέρδισε το 2006 έξι Χρυσούς Αετούς (τα αντίστοιχα Ρώσικα Όσκαρ) ανάμεσα τους, αυτά της καλύτερης σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας (Αλεξάντερ Ζεγκάνωφ) και Πρώτου Ανδρικού Ρόλου. Εδώ πρέπει να πούμε ότι ο Πιοτρ Μαμόνωφ, που υποδύεται τον πατέρα Ανατόλι, υπήρξε ένας ροκ σταρ, ο οποίος όταν ανακάλυψε την Ορθοδοξία εγκατέλειψε την μουσική και απομονώθηκε σε ένα χωριό έξω από την Μόσχα. Όπως είπε και ο βαθιά θρησκευόμενος σκηνοθέτης Πάβελ Λουγκίν, ο Μαμόνωφ έπαιξε τον εαυτό του.
Η ταινία προβλήθηκε επίσης στα Φεστιβάλ της Βενετίας και του Σάντανς, δημιουργώντας φοβερή αίσθηση. Μάλιστα ο Πατριάρχης Αλέξεϊ ο Β’ εξύμνησε το «Νησί» για την απεικόνιση της Πίστης και της μοναστικής ζωής και το αποκάλεσε «ένα ζωντανό παράδειγμα που προσπαθεί να φέρει μια Χριστιανική προσέγγιση στην Τέχνη». 
Η ταινία γυρίστηκε τό 2006 καί προβλήθηκε στό Φεστιβάλ Κινηματογράφου τῆς Θεσσαλονίκης. Οἱ ἠθοποιοί, μέ κορυφαῖο τόν διάσημο στή Ρωσία. Πέτρ Μαμόνοβ πού ἀποδίδει ἐκπληκτικά τό ρόλο τοῦ μοναχοῦ Ἀνατόλι, μᾶς κάνουν νά ζοῦμε κυριολεκτικά τά γεγονότα, ἐνῶ ἡ σκηνοθεσία τοῦ βραβευμένου στό φεστιβάλ τῶν Καννῶν Πάβελ Λουνγκίν μας ἀφήνει φορτωμένους μέ ὄμορφες εἰκόνες ἀλλά καί ἐρωτηματικά γιά τήν ἴδια μας τή ζωή.
Παρουσιάσθηκε στὰ φεστιβὰλ Βενετίας, Τορόντο, Λονδίνου καί Θεσσαλονίκης. Στὴν Ἑλλάδα ἡ ταινία ἀγνοήθηκε ἀπὸ τοὺς κινηματογράφους προφανῶς ὡς μὴ εμπορεύσιμη. Κυκλοφορεῖ εὑρύτατα ἀπὸ χέρι σὲ χέρι ὡς DVD μὲ ἑλληνικοὺς ὑποτίτλους. 
Ακόμη μια δυνατή ταινία από τον μοσχοβίτη αρχιμάστορα Pavel Lounguine [Taxi blues, Luna park]. Το Νησί [Ostrov, 2006, 112'] επαναπροσδιορίζει την πίστη ως ιδανικό, απομονώνοντάς την σ” ένα ερημίτικο υποβλητικό και υγρό περιβάλλον. Μακριά από δόγματα και θέσφατα. Γυμνή απέναντι στις ενοχές, τις προσωπικές «αμαρτίες» και τα σφάλματα προς τον συνάνθρωπο. Ανορθόδοξες οπτικές, τακτικές και ιδέες που αποικοδομούν το μακρινό παρελθόν και σταλάζουν γαλήνη στην ψυχή, λυτρώνοντάς την από τα δεσμά και τις ενοχές.
Υπάρχει σε μια σύντομη σκηνή, όπου ο μειλίχιος ηγούμενος καθαρίζει με την βοήθεια του κρόκου του αυγού την καπνιά που καλύπτει την Άγια Εικόνα του Ιησού. Συνδεδεμένο με την Κόλαση, το κάρβουνο συμβολίζει τις αμαρτίες που πρέπει να ξεπεράσει ο άνθρωπος για να επιτύχει την Θέωση, την ένωση με τον Χριστό.
Πρόκειται για μια ταινία όπου η απλότητα και η ταπεινότητα του ήρωα, η απόμακρη θέση του μοναστηριού και η ύπαρξη θαυμάτων δημιουργούν μια διαχρονική εικόνα της Ορθοδοξίας. Ενώ οι μονόχρωμοι τόνοι του άσπρου του χιονιού και του γαλακτερού μπλε φέρνουν στον νου την μυστικιστική ατμόσφαιρα του «Αντρέϊ Ρουμπλιώφ» του Ταρκόφσκι ή της «Επιστροφής» του Αλεξάντρε Ζεβίντσγιεφ.
Για περισσότερες πληροφορίες
Όλη η ταινία με ελληνικούς υπότιτλους