Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου 2015

Μια κούκλα απ' αλάτι - A doll of salt
Μαθήματα ζωής για μας και τα παιδιά μας

A doll of salt

Μια μέρα, ρώτησε τον Νασρεντίν ένας μαθητής του:
- Πες μου δάσκαλε: Πώς θα μπορούσες να περιγράψεις τη δουλειά ενός αναζητητή της Αλήθειας;

Ο Νασρεντίν κοίταξε για λίγο σιωπηλός τον μαθητή του κι ύστερα χαμογέλασε πονηρά και του είπε:...
- Σαν την ιστορία της κούκλας από αλάτι.
- Δηλαδή; ρώτησε ο μαθητής απογοητευμένος, νομίζοντας ότι ο δάσκαλός του τον κοροϊδεύει.
- Άκου την ιστορία, λοιπόν, είπε ο Νασρεντίν, όχι όμως με τ' αυτιά σου, αλλά με την καρδιά σου. Και να η ιστορία που είπε ο Μουλά Νασρεντίν στον μαθητή του:


«Μια κούκλα φτιαγμένη από αλάτι, ψάχνοντας να βρει την αλήθεια για το τι τέλος πάντων ήταν, ταξίδεψε χιλιάδες μίλια στεριάς, μέχρι που έφτασε και σταμάτησε στην άκρη της θάλασσας. Έμεινε ακίνητη κοιτάζοντας μαγεμένη εκείνη την υγρή κινούμενη μάζα που δεν έμοιαζε με τίποτα από όλα όσα είχε δει ως τότε και δεν ήξερε το όνομά της.
- Τι είσαι εσύ; ρώτησε η κούκλα από αλάτι τη θάλασσα.


- Έλα μέσα και δες μόνη σου, απάντησε η θάλασσα με ένα χαμόγελο καλοσύνης κι αγάπης.

Έτσι, η κούκλα από αλάτι προχώρησε, τσαλαβουτώντας στα νερά, προς τα μέσα.
Όσο πιο βαθιά προχωρούσε, τόσο περισσότερο διαλυόταν μέχρι που έμεινε ένα μικρό κομματάκι από αυτή. Πριν διαλυθεί και το τελευταίο αυτό κομμάτι της και γίνει ένα με τη θάλασσα, η κούκλα από αλάτι πρόλαβε και φώναξε με θαυμασμό, μεθυσμένη από μια αλλόκοτη και πρωτόγνωρη χαρά
- Τώρα ξέρω τι είμαι! ».

http://antikleidi.com

Κέντρο βρεφών «ΜΗΤΕΡΑ», για εγκαταλελειμμένα

Με ρώτησαν σε μια συνέντευξη πού είδα την πιο εκπληκτική εικόνα στη ζωή μου.

Τους είπα στο μαιευτήριο Αλεξάνδρα, όταν γεννούσε η αδερφή μου. Ήταν δύσκολος τοκετός, είχαμε μαζευτεί όλη η οικογένεια και βολτάραμε πάνω κάτω σαν παλαβοί μέχρι να αρχίσει η γέννα.
Φτάνοντας στην άκρη του ορόφου βλέπαμε το θάλαμο των νεογέννητων, μια γιορτή ολόκληρος. Τα μωρά ροδοκόκκινα έκλαιγαν με όλα τους τα πνευμόνια, οι χαμογελαστές νοσοκόμες τα σήκωναν όρθια για να τα δείξουν στους ευτυχείς μπαμπάδες που τα φωτογράφιζαν, οι παππούδες δάκρυζαν, οι φίλοι κουνούσαν γαλάζια και ροζ μπαλόνια.
Μετά από 5 ώρες βαρέθηκα να ανεβοκατεβαίνω σαν παλαβή τον ίδιο όροφο κι άρχισα να κατεβαίνω προς τα κάτω. Ο θόρυβος όσο κατέβαινες, κατέβαινε κι αυτός. Η χαρά το ίδιο. Ελάχιστες φωνές έσπαγαν τη σιωπή που δεν μύριζε ταλκ αλλά χλωρίνη.
Στον τελευταίο διάδρομο η σιωπή ήταν τόσο παγερή που βάδιζα διστακτικά σαν να έκανα κάτι απαγορευμένο όταν στην άκρη του διαδρόμου είδα ένα θάλαμο πανομοιότυπο με τον γιορτινό του 4ου ορόφου. Κι αυτός γεμάτος νεογέννητα, μόνο που αυτά σώπαιναν σαν ψαράκια έξω απ΄το νερό. Όλα. Απ΄έξω ούτε μπαμπάδες, ούτε παπούδες, ούτε νονοί. Κοίταξα για το προσωπικό. Μόνο δυο νεαρές νοσοκόμες που άλλαζαν κάτι σεντόνια. Πλησίασα και κόλλησα τη μούρη μου στο τζάμι. Τότε άκουσα στο βάθος ένα μωράκι που κλαψούριζε- μια παραφωνία στη σιωπή των βρεφών.
Η εικόνα με καθήλωσε. Αποφάσισα να καθίσω απ΄εξω μέχρι να βγει μια νοσηλεύτρια να τη ρωτήσω, να μάθω. Σε δέκα λεπτά το ένα κορίτσι άνοιξε την πόρτα του θαλάμου. Έτρεξα.

-Δεσποινίς τι είναι εδώ; τη ρώτησα.
-Κέντρο βρεφών ΜΗΤΕΡΑ για εγκαταλελειμμένα, μου είπε με φωνή που βαριόταν.
-Και γιατί δεν κλαίνε τα βρέφη αυτά όπως τα άλλα στον 4ο; επέμεινα.
-Δυο άτομα είμαστε. Δεν κλαίνε γιατί ξέρουν ότι δεν υπάρχει κανείς να τα σηκώσει.

Έμεινα βουβή σαν ψάρι για ένα λεπτό. Μετά ξαναρώτησα
-Και το μωράκι στο βάθος γιατί κλαίει;

Το πρόσωπό της φωτίστηκε καθώς έσκασε ένα αθέλητο χαμόγελο.
-Ααααα αυτός; Αυτός είναι ο Γιαννάκης. Είναι κούκλος ο άτιμος. Όλες τον σηκώνουμε.

Αυτά είπε και έφυγε αγνοώντας ότι μου έδωσε το μεγαλύτερο μάθημα της ζωής μου.
Μαθαίνουμε λοιπόν από την ημέρα νούμερο 1 πάνω σ΄αυτή τη γη, τι μας περιμένει και προσαρμοζόμαστε. Μερικές φορές μέχρι θανάτου.

*******
Από το facebook της Λένας Διβάνη

http://antikleidi.com

- Ααα μπά! Έχουν οι καλικάντζαροι ονόματα και κουσούρια; - Και βέβαια έχουν και… ζουν ανάμεσά μας 12 ημέρες και μας τρολάρουν!!

Οι καλικάντζαροι είναι μια παλιά παράδοση στην πατρίδα μας. Και σε κάθε τόπο και πιο πολύ στα χωριά, υπάρχουν χίλιοι θρύλοι και έθιμα γύρω από αυτούς. Εμφανίζονται κάθε Χριστούγεννα.

Μερικοί λένε ότι είναι πνεύματα, άλλα καλά και άλλα κακά. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι είναι παράξενα όντα, μαλλιαρά και ότι τρυπώνουν στα σπίτια από τις καμινάδες. Τις νύκτες πηγαίνουν και κλέβουν τα φαγητά που βρίσκουν και… πιο πολύ τα σύκα γιατί τους αρέσουν πολύ.

Έρχονται την παραμονή των Χριστουγέννων και… ζουν ανάμεσά μας 12 ημέρες: την 25,26,27, 28,29,30 και 31 Δεκεμβρίου, την 1,2, 3,4, 5 Ιανουαρίου και φεύγουν των Φώτων.
Αρχηγός τους είναι ο Μαντρακούκος, που είναι κουτσός κι άγριος και ο πιο επικίνδυνος απ' όλη την ομάδα. Ακολουθεί ο Μαγάρας, με την τεράστια κοιλιά του, ο οποίος μαγαρίζει όλα τα φαγητά και τα γλυκά. Επίσης έρχεται ο Κωλοβελόνης, που είναι αδύνατος και σουβλερός σα μακαρόνι και περνά από κλειδαρότρυπες και χαραμάδες. Άλλος είναι ο Κοψαχείλης με τεράστια κοφτερά δόντια, που κρέμονται από το στόμα του. Κανένας δεν μοιάζει με τον άλλο και έχει ο καθένας το κουσούρι του.

Οι καλικάντζαροι έχουν ονόματα σύμφωνα με τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά τους. 


Πιο συγκεκριμένα:

1) ΜΑΛΑΓΑΝΑΣ
Ο Μαλαγάνας θέλει πολύ προσοχή γιατί ξεγελάει τα παιδιά με γλυκόλογα και έτσι καταφέρνει να τους παίρνει τα γλυκά

2) ΤΡΙΚΛΟΠΟΔΗΣ
Ο Τρικλοπόδης έχει χταποδίσιο χέρι που το χώνει παντού και σκουντουφλάνε πάνω του οι άνθρωποι. Του αρέσει πολύ να μπερδεύει τις κλωστές από το πλεχτό της γιαγιάς.

3) ΠΛΑΝΗΤΑΡΟΣ
Ο Πλανήταρος πλανεύει τους ανθρώπους γιατί μπορεί να μεταμορφώνεται σε ζώο ή σε κουβάρι.

4) ΜΑΛΑΠΕΡΔΑΣ

Του Μαλαπέρδα του αρέσει να κατουράει και στα φαγητά την ώρα που μαγειρεύονται. Γι’ αυτό όσες νοικοκυρές τον ξέρουν φροντίζουν να κλείνουν καλά το καπάκι της κατσαρόλας τους.

5) ΜΑΓΑΡΑΣ
Ο Μαγάρας έχει μια κοιλιά σαν τούμπανο και αφήνει βρομερά αέρια πάνω στα φαγητά των ανθρώπων.

6) ΜΑΝΤΡΑΚΟΥΚΟΣ
Αυτός ο αρχικαλικάντζαρος την ημέρα κρύβεται στις μάντρες και τη νύχτα βγαίνει και πειράζει τις γυναίκες που περπατούν στο δρόμο. Είναι κοντόχοντρος, τραγοπόδαρος, καραφλός, ασχημομούρης, πιο πολύ απ’ τους άλλους και πολύ επικίνδυνος.

7) ΚΑΤΑΧΑΝΑΣ
Ο Καταχανάς τρώει διαρκώς και τα πάντα. Ρεύεται και βρωμάει απαίσια.

8) ΠΕΡΙΔΡΟΜΟΣ

Ο Περίδρομος είναι ο άλλος φαταούλας της παρέας.

9) ΚΟΥΛΟΧΕΡΗΣ
Ο Κουλοχέρης είναι σαραβαλιασμένος, μ’ ένα χέρι κοντό κι ένα μακρύ κι όλο μπερδεύεται και πέφτει κάτω.

10) ΠΑΡΩΡΙΤΗΣ

Ο Παρωρίτης έχει μύτη σαν προβοσκίδα και πολύ μαλακή. Εμφανίζεται λίγη ώρα πριν λαλήσει ο πετεινός, αξημέρωτα κι έχει μανία να παίρνει τις φωνές των ανθρώπων.

11) ΓΟΥΡΛΟΣ

Ο Γουρλός έχει τα μάτια του τεράστια σαν αυγά και πεταμένα έξω. Φυσικά δεν του ξεφεύγει τίποτα.

12) ΚΟΨΟΜΕΣΙΤΗΣ
Ο Κοψομεσίτης είναι κουτσός και καμπούρης και πιο πολύ απ’ όλους τους άλλους καλικάντζαρους του αρέσουν οι τηγανίτες με το μέλι.

13) ΣΤΡΑΒΟΛΑΙΜΗΣ
Το χαρακτηριστικό του Στραβολαίμη είναι ότι στριφογυρνάει διαρκώς σα σβούρα το κεφάλι του.

14) ΚΟΨΑΧΕΙΛΗΣ

Του Κοψαχείλη τα δόντια είναι τεράστια και κρέμονται έξω από τα χείλη του. Του αρέσει να κοροϊδεύει τους παπάδες και γι αυτό φορά συνήθως ένα ψεύτικο καλυμμαύκι.

15) ΚΩΛΟΒΕΛΟΝΗΣ
Ο Κωλοβελόνης είναι μακρύς σαν μακαρόνι κι έτσι μπορεί εύκολα να περνάει από τις κλειδαρότρυπες κι από τις τρύπες του κόσκινου. Είναι ιδιαίτερα σβέλτος και γρήγορος στις κινήσεις του. Λένε πως ίσως ο Κωλοβελόνης να έχει ουρά που καταλήγει σε βέλος.

16) ΒΑΤΡΑΚΟΥΚΟΣ

Ο Βατρακούκος είναι θεόρατος και ολόιδιος βάτραχος.

17) ΚΑΤΣΙΚΟΠΟΔΑΡΟΣ
Η μεγαλειότητά του είναι φαλακρός και κασιδιάρης κι έχει ένα κατσικίσιο ποδάρι. Είναι κακορίζικος, ελεεινός και γρουσούζης. Όπου βάλει το κατσικίσιο του ποδάρι φέρνει καταστροφή.

18) ΠΑΓΑΝΟΣ
Η αφεντιά του είναι κουτσός. Λένε μάλιστα πως τον κούτσανε μια κλωτσιά από το γαϊδούρι της Μάρως, μιας χωριατοπούλας που την κυνηγούσε κάποτε ο Παγανός για να την κάνει γυναίκα του, αλλά αυτή κρύφτηκε στα σακιά με το αλεύρι που είχε φορτωμένα στο γαϊδούρι της και κατάφερε να του ξεφύγει. Ο Παγανός έτρεξε μανιασμένος κοντά στο γαϊδούρι και την έψαχνε. Το ζωντανό τότε τρόμαξε τόσο πολύ που άρχισε να κλωτσάει. Μια δυνατή φαίνεται πως έφαγε ο Παγανός και σακατεύτηκε. Ο Παγανός λατρεύει τη στάχτη και γι’ αυτό τρυπώνει από τις καμινάδες. Φοβάται όμως πιο πολύ απ’ όλους τους Καλικάντζαρους τη φωτιά και γι’ αυτό οι νοικοκύρηδες φροντίζουν να μη σβήσει κατά τη διάρκεια του δωδεκαήμερου. Ρίχνουν μάλιστα και αλάτι που κάνει θόρυβο όταν πέσει στη φωτιά, για να τον τρομάξουν ακόμα περισσότερο, όπως αναφέρει το strange.

Τα… τρολ

Μορφές σαν αυτές των καλικαντζάρων υπάρχουν σε όλους σχεδόν τους λαούς του κόσμου. Πιο γνωστά είναι τα Νορβηγικά τρολ. Τρολ ονομάζονται τρομακτικά όντα της Νορβηγικής μυθολογίας που πολλές φορές χαρακτηρίζονται και ως ανθρωποφάγα. Τα τελευταία χρόνια ο όρος τρολ χρησιμοποιείται για τους χρήστες του διαδικτύου, που όπως οι καλικάντζαροι, μπαίνουν σε ένα θέμα, μια συζήτηση, μια άποψη για να την καταστρέψουν προσβάλλοντας με κάθε τρόπο τον συντάκτης της.

ΠΗΓΗ: pronews.gr

Μεγαλώνοντας ένα παιδί σε καθεστώς φτώχειας αυξάνεται
ο κίνδυνος ανάπτυξης νευρολογικής βλάβης

Μεγαλώνοντας ένα παιδί σε καθεστώς φτώχειας αυξάνεται ο κίνδυνος ανάπτυξης νευρολογικής βλάβης, κάτι που ανιχνεύεται ήδη από την ηλικία των τεσσάρων μηνών, αναφέρει αμερικανική μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο International Journal of Epidemiology. 
Children Growing Up in Poverty More Likely To Develop Neurological Problems
Ως αποτέλεσμα των νευρολογικών προβλημάτων, είναι οι μαθησιακές δυσκολίες, το σύνδρομο ΔΕΠΥ ή τα παιδικά ψυχολογικά προβλήματα.
Τα δεδομένα της έρευνας
Επιστήμονες από το NIH's Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD) στο Rockville του Maryland, ανέλυσαν τα δεδομένα που συλλέγονται μεταξύ 1959 και 1966 από το "Collaborative Perinatal Project", στο οποίο περιλαμβάνονταν πληροφορίες για περισσότερες από 50.000 εγκυμοσύνες και τα παιδιά που γεννήθηκαν.

Τα παιδιά υποβλήθηκαν σε νευρολογικές εξετάσεις (παραμορφώσεις, ανωμαλίες στη στάση του σώματος, κινητικών δεξιοτήτων, απόκριση σε διέγερση του δέρματος, τη μυϊκή δύναμη, αυτόνομο νευρικό σύστημα) κατά τη γέννησή τους, στους τέσσερις μήνες ζωής, σε ηλικία ενός έτους και επτά ετών. Η κοινωνικοοικονομική κατάσταση των γονέων αξιολογήθηκε κατά την έναρξη της μελέτης.

Οι διαπιστώσεις

Παρά τον αυξημένο κίνδυνο για επιπλοκές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του τοκετού, η οποία είναι πιο συχνή στις γυναίκες σε κατάσταση φτώχειας, τα ευρήματα έδειξαν μικρή διαφορά στη νευρολογική κατάσταση μεταξύ των παιδιών, κατά τη γέννηση. 
Ωστόσο, αυτό άλλαξε όταν τα παιδιά ήταν τεσσάρων μηνών: 12,8% των περισσότερο μειονεκτούντων παιδιών εμφάνισαν νευρολογικές ανωμαλίες σε σύγκριση με το 9,3% των λιγότερο μειονεκτούντων παιδιών. Με την ηλικία των επτά, το ποσοστό της απομείωσης μεταξύ των πλέον μειονεκτούντων ατόμων αυξήθηκε σε 20,2% σε σύγκριση με 13,5% στα κοινωνικοοικονομικά εξασφαλισμένα παιδιά.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, πιθανές εξηγήσεις για τη διαφορά αυτή μπορεί να αφορά υψηλότερα ποσοστά χρήσης αλκοόλ και ναρκωτικών από τις μητέρες, υψηλότερα επίπεδα των ορμονών του στρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, καθώς και αυξημένο άγχος και κατάθλιψη των γονιών μετά τη γέννηση του παιδιού.
Σήμερα, περισσότερα παιδιά ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας σε σύγκριση με το χρόνο που συλλέχθηκαν τα δεδομένα για τη μελέτη, σημείωσαν οι συντάκτες της έρευνας. Περαιτέρω έρευνα είναι απαραίτητη για το θέμα αυτό και το πώς οι νευρολογικές βλάβες θα μπορούσαν να αποφευχθούν, δήλωσαν οι ειδικοί επιστήμονες.

Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο συνεχίζει τα Σαββατοκύριακα την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που σχεδιάζονται από το εκπαιδευτικό τμήμα του για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.

Κάθε μήνας είναι αφιερωμένος και σε μία διαφορετική θεματική και κατηγορία συλλογών του ΕΠΜ και έτσι τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να πειραματιστούν με τα αντικείμενα των συλλογών του Μουσείου.

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίαςΤον Ιανουάριο, για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας 3 - 6 χρόνων έχει δημιουργηθεί πρόγραμμα με θέμα την κατηγορία συλλογών του ΕΠΜ «Ο άνθρωπος και ο χρόνος».

Συγκεκριμένα το Σάββατο 2, Κυριακή 3 & Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016, τα παιδιά πειραματίζονται και δημιουργούν τα δικά τους αποτυπώματα, δημιουργώντας ένα πρωτότυπο γούρι για τη νέα χρονιά μέσα από την δράση «Αποτυπώνω τη νέα χρονιά!».

Την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016, τα παιδιά ανακαλύπτουν με εργαλείο τις αισθήσεις τους τα χρώματα της πιο κρύας εποχής του χρόνου. Πειραματίζονται με διαφορετικά υλικά, τα συνδέουν με τον Χειμώνα και δημιουργούν το δικό τους πρωτότυπο χειμωνιάτικο κολάζ με οδηγό έργα τέχνης με «Τα χρώματα του Χειμώνα».

Τι είναι οι βόλοι; Τι σχήμα έχουν; Ποια η σχέση τους με τον πηλό και τη γλυπτική; Ποιος καλλιτέχνης είχε σχέση με βόλους, σβόλους και καμπύλες; Τα παιδιά πειραματίζονται το Σάββατο 9, την Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2016 και Σάββατο 16 & Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016 στη δράση «Βόλοι και σβώλοι» με βόλους και διαφορετικά στρογγυλά υλικά και δημιουργούν πρωτότυπα γλυπτά όπως ο Χένρι Μουρ.

Επίσης τα Σαββατοκύριακα 23 - 24 και 30 - 31 Ιανουαρίου οι μικροί φίλοι του ΕΠΜ γίνονται «Κυνηγοί σκιών» και δίνουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως «Τι είναι η σκιά; Με ποιον τρόπο αλλάζει κατά τη διάρκεια μιας μέρας; Ποια αντικείμενα δεν έχουν σκιά; Τι διαφορά έχει η σκιά από το σκοτάδι; » 
Τα παιδιά παίζουν με το φως, τη σκιά και αντικείμενα των συλλογών του Μουσείου, βγάζουν συμπεράσματα και δημιουργούν το δικό τους παιχνίδι σκιών!

Οι ώρες διεξαγωγής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για παιδιά 3-6 χρόνων είναι:

Στις 2, 3, 9, 10, 16, 17, 23, 24, 30, 31 Ιανουαρίου 2016 είναι: 11:00 - 11:45, 12:00 - 12:45, 13:00 - 13:45, 14:00 - 14:45

Στις 5 & 7 Ιανουαρίου 2016 είναι: 11:00 - 11:45, 12:00 - 12:45, 13:00 - 13:45

H οικονομική συμμετοχή για 1 παιδί είναι 7,00 ευρώ, για 2 παιδιά 6,00 ευρώ, για 3 παιδιά & άνω είναι 5,00 ευρώ & ενισχύει τους σκοπούς του Ε.Π.Μ. 
Με την επίδειξη κάρτας ανεργίας, η οικονομική συμμετοχή για κάθε παιδί ανέρχεται σε 3,50 ευρώ.

Για παιδιά σχολικής ηλικίας
«Ο άνθρωπος πέρα από τα όριά του» ποίηση.
............
περισσότερα εδώ