Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου 2014

Από παιδί… πολίτης
Νέο Πρόγραμμα του Μουσείου Ακρόπολης

Το παιδί που γεννιέται, το αγόρι που γίνεται έφηβος, ο έφηβος που γίνεται άνδρας, το κορίτσι που βαδίζει σταδιακά στη γαμήλια ζωή.
Αυτά τα σημαντικά περάσματα στη ζωή του αρχαίου Αθηναίου χρειάζονταν θεϊκή αποδοχή και υποστήριξη.
Μέσα από μία διαδραστική παρουσίαση από τους Αρχαιολόγους-Φροντιστές, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τα εκθέματα του Μουσείου που αντανακλούν σημαντικά στάδια ενηλικίωσης στην αρχαία Αθήνα.
Στη συνέχεια θα αναρωτηθούν αν και κατά πόσο υφίστανται αντίστοιχα στάδια και έθιμα ενηλικίωσης στη σύγχρονη κοινωνία.

Βάση του προγράμματος αποτελούν τα εκθέματα του Μουσείου.
Ως βοηθητικά μέσα θα χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος:
- αρχαίες φιλολογικές και εικονογραφικές πηγές σε ηλεκτρονική μορφή,
- ήχοι, κείμενα και εικόνες σχετικές με διάφορα ηλικιακά στάδια στη σύγχρονη ζωή σε φορητά ηλεκτρονικά μέσα.


Ηλικίες: Α΄ – Γ΄ Λυκείου
Αριθμός συμμετεχόντων: Μέγιστη συμμετοχή 50 μαθητές ανά πρόγραμμα. Η σχολική ομάδα 50 μαθητών πρέπει υποχρεωτικά να συνοδεύεται από δύο εκπαιδευτικούς, καθώς μέσα στο Μουσείο οι μαθητές χωρίζονται σε δύο μικρότερες ομάδες των 25 και κινούνται διαφορετικά στο χώρο. Ένας Αρχαιολόγος-Φροντιστής θα συνοδεύει την κάθε ομάδα. Υπάρχει η δυνατότητα επιλογής διαφορετικού προγράμματος για κάθε ομάδα των 25 ατόμων.
Διάρκεια: 1 ώρα
Ημέρες: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη
Ώρες έναρξης: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη στις 9:30 π.μ. και στις 11:40 π.μ. και Δευτέρα στις 9:30 π.μ.

Με τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα ο μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να:

• γνωρίσει τα εκθέματα του Μουσείου και να κατανοήσει την πολυσημία τους
• εξοικειωθεί με τις έννοιες της ηλικίας και της ενηλικίωσης
• κατανοήσει την έννοια του παρελθόντος και της αλλαγής των εποχών
• οξύνει τις αισθήσεις του
• αναπτύξει παρατηρητικότητα, κριτική σκέψη, φαντασία, προσοχή, μνήμη
• κατανοήσει την αξία της ομαδικής εργασίας και της συνεργασίας
• καλλιεργήσει την αισθητική του
• αποκτήσει νέα ενδιαφέροντα και εμπειρίες
• ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του
• ψυχαγωγηθεί


Το πρόγραμμα μπορεί να αποβεί εποικοδομητική μαθησιακή εμπειρία για το μαθητή τόσο ανεξάρτητα, όσο και σε συνδυασμό με τη διδακτέα ύλη του σχολικού προγράμματος.

Υλικό για προαιρετική προετοιμασία στην τάξη:

- Δείτε την εικόνα του εκθέματος (με zoom)
Ερωτήσεις για τους μαθητές
Υλικό για τον εκπαιδευτικό


Υλικό για προαιρετική αξιοποίηση της εμπειρίας του προγράμματος:

Πρόταση προς τους μαθητές

theacropolismuseum

Τι πρέπει να κάνουμε όταν το παιδί
αρνείται να πάει στον παιδικό σταθμό;

Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε μια τέτοια άρνηση του παιδιού που ξεκινά άλλοτε από το σπίτι και άλλοτε στο κατώφλι του παιδικού σταθμού; Άραγε η λύση είναι να μένουμε κι εμείς μαζί του τις πρώτες μέρες στον σταθμό;
Τι πρέπει να κάνουμε όταν το παιδί αρνείται να πάει στον παιδικό σταθμό; – Της Μαρίας Ελευθερίου
 
Πέντε μόνο συμβουλές για τους γονείς για εύκολη προσαρμογή του παιδιού στον παιδικό σταθμό.
Μην αγνοείτε το παιδί.
Όταν αυτό κλαίει, ουρλιάζει χτυπιέται ή απλά διαμαρτύρεται και λέει «δεν θέλω να πάω» Απλά γονατίστε, αγκαλιάστε το παιδί μέχρι που να ηρεμήσει για να μπορέσει να σας ακούσει. Εξηγείστε του ότι θα πάτε για ψώνια, μετά στο σπίτι για να μαγειρέψετε το φαγητό του μεσημεριού και έπειτα θα επιστρέψετε να το πάρετε, να φάτε παρέα. Μπορείτε να του πείτε πως θα τον περιμένει και μια έκπληξη στο σπίτι. Μην ξεχνάτε όμως ποτέ αυτά που υπόσχεστε στα παιδιά. Δεν τα ξεχνάνε ποτέ.
Αφήστε το στην πόρτα του σχολείου με ένα φιλί, μια αγκαλιά και ένα « να περάσεις μια όμορφη μέρα».
Μην δείξετε το άγχος σας στο παιδί.
Στην ουσία η δική σας στάση απέναντι στο σχολείο θα επηρεάσει σημαντικά την αντίληψη που θα σχηματίσει το παιδί για το σχολείο του, αλλά και τη προσαρμογή του σε αυτό. Είναι σημαντικό να είστε θετικοί, αισιόδοξοι καθησυχαστικοί και σταθεροί. Ποτέ μην πάρετε το παιδί και να επιστρέψετε σπίτι.
Να είστε σύντομοι με το παιδί στο κατώφλι του παιδικού σταθμού.
 Όσο αργείτε είναι πιο δύσκολο τόσο για εσάς όσο και για το παιδί. Όσο το παιδί γνωρίζει πως θα φύγετε, θα κλαίει μέχρι την στιγμή που εσείς θα αναχωρήσετε. Είναι καλύτερα να κάνετε μια γρήγορη αναχώρηση για να κλάψει λιγότερο.
Λίγες μέρες πριν, μιλήστε του για το πως είναι στον παιδικό σταθμό ή επισκεφτείτε τον παιδικό σταθμό μαζί με το παιδί σας. Διαβάστε του παραμύθια για παιδιά τα οποία απεικονίζουν την καθημερινότητα στον παιδικό σταθμό. Μιλήστε του για την δασκάλα και πέστε του πως ο,τι χρειαστεί αυτή θα είναι δίπλα του.
Τα παιδιά θα πρέπει να τηρούν το πρόγραμμα του παιδικού σταθμού.
Ευκολότερα θα προσαρμοστεί ένα παιδί που πηγαίνει νωρίς το πρωί στον σταθμό όπως όλα τα παιδιά και που φεύγει την ίδια ώρα με τα άλλα παιδιά (τελειώνοντας δηλαδή το πρόγραμμα του σχολείου). Με αυτό τον τρόπο, το παιδί θα αισθανθεί μέρος της ομάδας του σχολείου και αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι της ομαλής προσαρμογής του στον παιδικό σταθμό.
Εμπιστευτείτε τους παιδαγωγούς. Μην κάνετε το έργο τους δυσκολότερο. Η προσαρμογή των παιδιών στον παιδικό σταθμό δεν παίρνει περισσότερο από μια εβδομάδα.
Δώστε χρόνο στον εαυτό σας, έτσι ώστε να προσαρμοστείτε κι εσείς οι γονείς σε αυτό το πρώτο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού σας.
«Καλη νέα σχολική χρονιά»

  – Της Μαρίας Ελευθερίου
vantage mag.com