Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2019

Εσύ γνωρίζεις με ποιους συνομιλεί το παιδί σου στο διαδίκτυο;

Διαδικτυακό grooming ή αλλιώς «αποπλάνηση» µέσω διαδικτύου. 
Ένα τρομακτικό φαινόμενο που πρόσφατα απασχόλησε τις αρχές όταν μετά από καταγγελία ανήλικου αγοριού έφτασαν στα ίχνη 29χρονου που υποδυόταν την γυναίκα πίσω από μια οθόνη και έταζε χρήματα με σκοπό να του δώσουν ως αντάλλαγμα γυμνές φωτογραφίες και βίντεο.
Η υπόθεση προκάλεσε σάλο αφού ο 29χρονος που τελεί υπό κράτηση, εκτελούσε καθήκοντα φρουρού σε σχολείο. Τα θύματά του ήταν σαφώς παιδιά από την συγκεκριμένη σχολική μονάδα. 
Αφού τα προσέγγιζε φιλικά "φορώντας" τη μάσκα μιας άγνωστης γυναίκας στο διαδίκτυο προχώρησε στο στόχο του που δεν ήταν άλλος από το να αποπλανήσει και να αποκτήσει πορνογραφικό υλικό.
Το φαινόμενο "grooming" φαίνεται πως αποτελεί μεγάλη απειλή για τα ανήλικα παιδιά καθώς δεν είναι δύσκολο να πέσουν στην παγίδα ενός επιτήδειου.
Το κλειδί όπως μας εξηγεί ο Υπεύθυνος του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Ανδρέας Αναστασιάδης είναι η επικοινωνία των γονέων με τα παιδιά τους καθώς είναι ένας τρόπος να αντιληφθούν εάν υπάρχει το ενδεχόμενο να είναι υποψήφιο θύμα του διαδικτυακού "grooming.
Διαβάστε αυτούσια η συνέντευξη του Υπεύθυνου του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Ανδρέα Αναστασιάδη στο AlphaNewsLive.
Ερ. Τι είναι ακριβώς το διαδικτυακό "grooming"; 
 Το "grooming" είναι συνήθως η διαδικασία κατά την οποία παιδόφιλοι, προσποιούμενοι ότι και αυτοί είναι έφηβοι χρησιμοποιούν τα λεγόμενα chat rooms, σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και σε άλλους χώρους διαδικτυακής επικοινωνίας με σκοπό να προσελκύσουν παιδιά. Τα chat rooms θεωρούνται από τα παιδιά ασφαλής χώροι για συνομιλία στο διαδίκτυο και συνήθως από τα παιδιά γίνεται λανθασμένη εκτίμηση γιατί οι δράστες διατηρούν την ανωνυμία. 

Ερ. Ποιοι απειλούνται περισσότερο από αυτό το φαινόμενο και ποιες διαστάσεις λαμβάνει στην Κύπρο;
"Απειλούνται περισσότερο τα ανήλικα παιδιά. Ο σκοπός των θυτών είναι σίγουρα να αποπλανήσουν ανήλικους συνήθως για να αποκτήσουν κάποιο υλικό σεξουαλικής φύσεως ή και ακόμη το επικίνδυνο να ζητήσουν από τα παιδιά κατ' ιδίαν συνάντηση και τότε αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολη μπορεί να γίνει μια τέτοια κατάσταση". 

Ερ. Πού δρουν οι θύτες; 
"Οι θύτες πάντα έχουν την τάση να αρχίζουν μια συζήτηση με σκοπό να αναπτύξουν μια φιλική σχέση, να πάρουν από τα παιδιά όσες περισσότερες πληροφορίες, να ωραιοποιήσουν κάποια κατάσταση, να υποσχεθούν δώρα, χρήματα ή άλλα ενδιαφέροντα και σιγά σιγά καταφέρνουν με αυτά τα τεχνάσματα να αποκτήσουν την οικειότητα του παιδιού και σε κάποια στιγμή να ζητήσουν είτε συνάντηση είτε την απόκτηση βίντεο, φωτογραφιών σεξουαλικού περιεχομένου"

Έχει απασχολήσει στο πρόσφατο παρελθόν μια τέτοια υπόθεση το Γραφείο Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος; 
 "Πριν 9 μέρες είχαμε την υπόθεση όπου φρουρός ασφαλείας σε σχολείο, λόγω της οικειότητας που είχε με κάποια παιδιά, δημιούργησε ψεύτικους γυναικείους λογαριασμούς και προσέγγισε τα παιδιά με αιτήματα φιλίας ενώ παράλληλα μιλούσε με τα παιδιά δια του κανονικού του λογαριασμού ή δια τηλεφώνου και τους παρότρυνε να συνεχίσουν να συμμετέχουν στη συζήτηση με τους πλαστούς λογαριασμούς, καθώς υποσχόταν μεγάλα χρηματικά ποσά σαν αμοιβή". 

Ερ. Πως εντοπίζει το γραφείο Γραφείο σας τους θύτες ή τα θύματα; 
 "Σίγουρα τα υποψήφια θύματα, πρέπει να αποταθούν έγκαιρα στην Αστυνομία για να μπορέσουμε να ανιχνεύσουμε την υπόθεση. Είναι δύσκολο και κάποτε ακατόρθωτο αλλά πρέπει να ληφθούν κάποια μέτρα για την ασφάλεια των παιδιών. 
Όλοι γνωρίζουμε ότι πίσω από μια οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή ότι μπορεί να βρίσκεται ο οποιοσδήποτε. 
Αυτό είναι το επικίνδυνο. 
Αν γίνει έγκαιρα η καταγγελία, τότε θα μπορούμε να ανιχνεύσουμε την υπόθεση αφού θα αποταθούμε στην ίδια εταιρεία για να μας δώσουν τα ηλεκτρονικά ίχνη του δράστη και να καταφέρουμε να εντοπίσουμε τον ύποπτο. Για την υπόθεση με τον φρουρό, ήταν γνωστός στα παιδιά ο δράστης, καταφέραμε την ίδια να συλληφθεί να παραμείνει υπό κράτηση και να οδηγηθεί ενώπιον δικαστηρίου".

Ερ. Ποια είναι τα σημάδια στη συμπεριφορά του παιδιού που θα πρέπει να σας ανησυχήσουν τους γονείς; 
 "Χρειάζεται να είμαστε συνεχώς δίπλα τους και να τους ρωτάμε αν τους απασχολεί κάτι πέραν από το σχολείο. Πρέπει να ρωτάμε και για το διαδίκτυο. Πολλές φορές τα παιδιά απομονώνονται σε ένα δωμάτιο και να προσπαθούν λανθασμένα τις περισσότερες φορές να χειριστούν την κατάσταση για να διαφύγουν το αδιέξοδο. Το σημαντικό είναι να μιλάμε με τα παιδιά μας και όταν διαπιστώσουν ότιδήποτε για το διαδίκτυο να ενημερώνουν την Αστυνομία, το Γραφείο Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος είναι δίπλα τους για να κάνουν διορθωτικές κινήσεις να προστατεύσουν τον ανήλικο και να προσπαθήσουμε να συλλάβουμε τον δράστη και να δώσουμε ασφάλεια στο παιδί για να συνεχίσει κανονικά τη ζωή του".

Ο Υπεύθυνος του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πρόσθεσε πως το φαινόμενο grooming απασχολεί τις αρχές πολλών χωρών "υπάρχουν περίοδοι που δεν έχουμε κάποιες υποθέσεις αλλά όταν προκύπτει τότε φαίνεται ότι υπάρχουν δυστυχώς 5 ή και 6 θύματα. 
Για αυτό χρειάζεται προσοχή πάντοτε ο χειριστής του διαδικτύου πρέπει να μην έχει εμπιστοσύνη με ποιον συνομιλεί και να μην δίνει τα προσωπικά του στοιχεία ή φωτογραφίες σε όποιονδήποτε δράστη". 

συντάχθηκε από Μαρία Μασουρή 

Ας διδάξουμε στα παιδιά να σκέφτονται - Η κριτική σκέψη δεν είναι προαιρετική.

Το μόνο μάθημα που δεν διδάσκεται στα σχολεία είναι της σκέψης. Της κριτικής σκέψης, της ενσυναίσθησης και της συνειδητότητας, της ανοχής και του σεβασμού, της ελευθερίας και ευτυχίας. 
Και όμως, αυτά μπορούν να διδαχτούν από μικρή ηλικία, διότι τα παιδιά, οι ευτυχισμένοι μικροί άνθρωποι που μεγαλώνοντας παραδίνονται στη δίνη της ζωής, μαθαίνουν εύκολα, όχι μόνο αντιγράφοντας συμπεριφορές, αλλά και συζητώντας.
Η Φιλοσοφία παραδοσιακά δεν διδασκόταν σε μικρές ηλικίες.
Θα πρέπει να περιμένουμε χιλιάδες χρόνια έως ότου, τη δεκαετία του 1970, ο Matthew Lipman δημιουργήσει τη Φιλοσοφία για Παιδιά, ένα πρόγραμμα που δεν εστίαζε στην Ιστορία της Φιλοσοφίας, στις Σχολές και τους Φιλοσόφους αλλά στη φιλοσοφική σκέψη. 
Ο Lipman έκανε έναν απλό και συνάμα ρηξικέλευθο συλλογισμό. Πώς δίδασκε ο Σωκράτης Φιλοσοφία; 
Δεν είχε κάποια σχολή, δεν παρέδιδε μαθήματα. Ωστόσο, ο Αθηναίος φιλόσοφος αποτέλεσε τομή στη Φιλοσοφίας, με αποτέλεσμα όλοι οι φιλόσοφοι πριν από αυτόν να ονομαστούν Προσωκρατικοί, λόγω της επανάστασης που επέφερε. 

Τι έκανε ο Σωκράτης; Συζητούσε. 
Αφορμή μπορεί να ήταν ο,τιδήποτε. Άλλωστε είναι γνωστοί οι μύθοι (του Σπηλαίου, του δαχτυλιδιού του Γύγη, του Ηρός κ.ά.) που αποτελούσαν την αφετηρία του διαλόγου με τους συνομιλητές του, οι οποίοι έως σήμερα μελετώνται, ερμηνεύονται και διδάσκονται στα καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου. 
Τα ερωτήματα που προκύπτουν αβίαστα από την αφήγηση των μύθων δεν επιδέχονται μία απάντηση. 
Εξάλλου, ο ίδιος ο Σωκράτης δεν έδινε τις λύσεις. Ο καθένας τις ανακαλύπτει και τις εφευρίσκει μόνος του. 
Η «αλογόμυγα» των Αθηναίων έδινε το έναυσμα για στοχασμό και ταυτόχρονα οδηγούσε την πορεία της συζήτησης στον ορθό προβληματισμό με κέντρο την ηθική του ανθρώπου. 
Ο Lipman έφερε τη διαλεκτική/ μαιευτική μέθοδο στα μέτρα των παιδιών, τα οποία καθοδηγούνται από τον ειδικευμένο φιλόσοφο. 
Οι μύθοι γίνονται παραμύθια. 
Τα σωκρατικά ερωτήματα απλοποιούνται για χάρη των παιδιών. 
Ο προβληματισμός όμως παραμένει στο στόχαστρο του παιδιού. Του παιδιού που έχει ερωτήματα για τα πάντα. 
Δεν βρίσκει όμως το θάρρος, την προσοχή και την υπομονή του περίγυρού του, για να τα συζητήσει, με αποτέλεσμα να τα παρατήσει και να πάψει να σκέφτεται. Η γνώση είναι επίπονη, διδάσκει ο μύθος του Σπηλαίου. Όχι όμως όταν ξεκινάει από μικρή ηλικία. Τότε γίνεται γλυκιά σαν μέλι και οδηγεί στην ευτυχία. 

Η κριτική σκέψη δεν είναι προαιρετική. 
Ειδικά στην εποχή μας είναι προαπαιτούμενο του ανθρώπου που έχει να αντιμετωπίσει καθημερινές προκλήσεις και διλήμματα. 
Η Φιλοσοφία για Παιδιά δεν διδάσκει απλώς. 
Προκαλεί το παιδί να μάθει να σκέφτεται. 
Να καταλαβαίνει ότι η ζωή δεν είναι μόνο τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ότι μια είδηση μπορεί να είναι παραπλανητική. 
Ότι η ευτυχία βρίσκεται στις ανθρώπινες σχέσεις και όχι στα υλικά αγαθά. 
Ότι το διαφορετικό (χρώμα, θρησκεία, εθνότητα) δεν προκαλεί φόβο. 
Ότι τα ζώα και τα φυτά δεν είναι κτήμα του ανθρώπου αλλά συγκάτοικοι στον πλανήτη. 
Ότι ο χρόνος κινείται σαν βέλος και δεν γυρίζει πίσω. Πρέπει να τον ζούμε και να μην τον χάνουμε.

Δυστυχώς, μάθημα που να εκθέτει τα παγκόσμια ερωτήματα της ανθρώπινης σκέψης δεν υπάρχει. 
Και όμως. Τα παιδιά αναρωτιούνται: 
Γιατί πρέπει να λέω την αλήθεια; 
Είναι εντάξει να φοβάμαι; 
Γιατί πεθαίνουν οι άνθρωποι; 
Πώς θα γίνω ευτυχισμένος;
Η Φιλοσοφία για Παιδιά ακονίζει τη σκέψη εξ απαλών ονύχων. Αφαιρεί τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα βοηθώντας το παιδί να εισέλθει ισότιμα στον κόσμο της εφηβείας και της ενηλικίωσης στη σύγχρονη εποχή. Δωρίζει την ανεξαρτησία και την ελευθερία.
Υπάρχει σημαντικότερο μάθημα;

*Η Δρ Έλσα Νικολαΐδου σε συνεργασία με το Ίδρυμα Πολιτιστικής Δημιουργίας για Παιδιά και Νέους και το Μουσείο Πιερίδη-Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου διοργανώνουν εργαστήριο Φιλοσοφίας για Παιδιά, Οι Μικροί Στωικοί (κάθε Σάββατο του Νοεμβρίου, ώρα 10:00-11:15) Πληροφορίες- Κρατήσεις: τηλ. 24 001502

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι