Saturday 11 December 2021

Το παιδί που δείρανε...

Για τα παιδιά - τραμπούκους, οι γονείς έχουν ευθύνες μεγάλες. Αντί να μάθουν το αγόρι να μη βιάζει, μαθαίνουν στο κορίτσι να μην φοράει μίνι και αντί να διδάσκουν στο γιο πως να μη γίνει θύτης, διδάσκουν στην κόρη να μην είναι θύμα.

Μάστιγα το μπούλινγκ στα ελληνικά σχολεία

Στο κανάλι STAR είδα το παιδί που δείρανε.

Γυρισμένο πλάτη. Φοβισμένο. Ντροπιασμένο – αντί να ντρέπονται οι βασανιστές του, ντρέπεται αυτό: αυτό σκύβει το κεφάλι, αυτό υφίσταται τα μαρτύρια, αυτό τρέμει να πάει σχολείο, αυτό βρίσκεται μισό βήμα πριν την αυτοκτονία, αυτό απολογείται για κάτι που δεν έκανε.

Αυτό.

Το θύμα.

Το θύμα φταίει. Γιατί είναι ‘χοντρό’, ‘φτωχό’, έχει περίεργη μύτη, δεν τα παίρνει τα γράμματα, έχει αδιάγνωστες μαθησιακές δυσκολίες και το περνάνε για ‘στουρνάρι’. Γιατί φοράει κάθε μέρα τα ίδια ρούχα.

Γιατί ο μπαμπάς του είναι μεροκαματιάρης, γιατί η μάνα του φοράει κοντή φούστα.  Γιατί τραυλίζει, γιατί κεκεδίζει, γιατί έχει στραβισμό, γιατί είναι μικροκαμωμένο και δεν μπορεί να τα βάλει με τους συμμαθητές τους.

Γιατί, γιατί, γιατί.

Γιατί είναι ο στόχος για βελάκια.

Γιατί έτσι.

Γιατί θέλουν.

Γιατί μπορούν.

Γιατί έτσι μεγάλωσαν.

Γιατί οι γονείς τους είπαν ‘βάρα ρε’.

Και κυρίως, γιατί οι γονείς δικαιολόγησαν το μπούλινγκ του: παιδάκι είναι μωρέ μην το παρεξηγείτε.

Παιδάκι είναι μωρέ αυτό που πλάκωσε συμμαθητές του στο ξύλο.

Παιδάκι αυτό που έκλεψε το χαρτζιλίκι του μικρότερου.

Παιδάκι αυτό το κακοποίησε κοριτσάκι στην τουαλέτα του σχολείου.

Παιδάκι αυτό που χτύπησε τη δασκάλα του.

Παιδάκι αυτό που βασάνισε έως θανάτου το κουτάβι και τη γατούλα.

Παιδάκι είναι μωρέ. Μην το παρεξηγείτε.

Παιδάκια ήταν κάποτε κι οι φονιάδες. Παιδάκια οι ναρκέμποροι. Παιδάκια οι βιαστές, οι ληστές, οι κακοποιητές, γυναικοκτόνοι, οι παρακρατικοί, οι βρωμοφασίστες.

Παιδάκια ήταν. Παιδάκια που οι γονείς τους μάς παρότρυναν να μην τα παρεξηγούμε.

Και δεν τα παρεξηγήσαμε.

Και μάς σκότωσαν.

Και μας βίασαν.

Και μας σάπισαν στο ξύλο.

Και μας μαχαίρωσαν.

Παιδάκια μωρέ. Παιδάκια.

Στα ίσα θα το πω όπως το σκέφτομαι και σ’ όποιον αρέσει. Εσείς γονείς που βγάζετε λάδι τα τερατάκια σας, εσείς που δικαιολογείτε τα τσογλανάκια σας, εσείς, όλοι εσείς: τα παιδιά που συγχωρήσατε, τα παιδιά που δημιουργήσατε να τα βάλετε στον κ@λο σας.

Σκατόμουτρα τα κάνετε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν.

Αντί να μάθετε το αγόρι σας να μη βιάζει, μαθαίνετε στο κορίτσι σας να μην φοράει μίνι.

Αντί να διδάσκετε στο γιο σας πως να μη γίνει θύτης, διδάσκετε στην κόρη σας να μην είναι θύμα.

Εσείς φταίτε. Εσείς που τα κάνατε τραμπούκους. Εσείς που τα κάντε ρουφιάνους και κουραδόμαγκες. Εσείς που τα μάθατε να τρομοκρατούν τον πιο αδύναμο, να δέρνουν τον ‘διαφορετικό’, να βάζουν χέρι στο κορίτσι ή στον γκέι συμμαθητή τους.

Στο κανάλι STAR είδα το παιδί που δείρανε. Έλεγε.

«Καθόμουνα στο θρανίο και έρχεται ένα κορίτσι, μου λέει πως είσαι έτσι και γυρνάει με το χέρι της και μου έσκασε χαστούκι από το πουθενά».

«Μου πετάνε το φαγητό και λέω στη μαμά ψέματα ότι το έφαγα».

«Με κοροϊδεύουν για τα κιλά μου για τα μαλλιά μου για τη μύτη μου».

«Γελάνε με τα ρούχα μου γιατί δεν είναι μάρκα, μου λένε πως είναι έτσι».

«Δεν τους έχω πειράξει, δεν τους έχω κάνει κάτι».

Εδώ και χρόνια, κρατώ αρχείο από επιστολές θυμάτων που φτάνουν κατά καιρούς στο email μου. Σταχυολογώ.

1. «Ως πρώην θύμα bullyng λόγω παιδικής παχυσαρκίας αντιμετώπισα ξύλο, φτυσίματα, περιθωριοποίηση και χρειάστηκε να κάνω πολλά χρόνια ψυχανάλυση για να μπορέσω να το ξεπεράσω.»

2. «Με χτυπήσανε, με προπηλακίσανε, μου κάνανε χυδαίους σεξουαλικούς υπαινιγμούς, με στριμώξανε στην τουαλέτα και μου κατέβασαν το παντελόνι και προσπαθούσαν να μου σκίσουν την μπλούζα. Το έγκλημά μου; Έχω μεγάλο στήθος και πρέπει να το πληρώσω»

3. «Είμαι μάνα ενός 13χρονου αγοριού με επιπλέον κιλά κι επιπλέον ευαισθησίες, αδιάφορο για σπορ, ομάδες κλπ. Από το Δημοτικό μέχρι τώρα στο Γυμνάσιο τρώει κράξιμο και προσβολές “είσαι βόδι, μπούλης, αδελφή”. Τελευταία δυστυχώς το παιδί μου έχει αρχίσει κι αντιδράει πολύ βίαια. Χτες χτύπησε ένα άλλο παιδί με μια ομπρέλα. Πήγα στο σχολείο αλλά αντιμετωπίστηκα με αδιαφορία από την καθηγήτρια. Είμαι σε απελπισία.  Είμαστε μονογονεϊκή οικογένεια και δεν ξέρω τι να κάνω, ούτε έχω την οικονομική δυνατότητα να στείλω το παιδί σε παιδοψυχολόγο. Προσπαθώ να το βοηθήσω μόνη μου, αλλά δεν είμαι σίγουρη ότι τα καταφέρνω. Δεν κοιμάμαι πια καθόλου και τρέμω μήπως έχουμε κι εμείς μια τραγωδία σαν αυτές που διαβάζουμε. Τι να κάνω;»

4. «Η κόρη μου είχε μια συμμαθήτρια που είχε στήσει ολόκληρη συμμορία και μαζί με την αγέλη της βασανίζανε τα άλλα παιδιά. Οι γονείς της αντί να την συνετίσουν, καμαρώνανε ότι η κόρη τους είναι ηγετική φυσιογνωμία. Αντί να την μαζέψουν λοιπόν αυτοί, την μάζεψε μια και καλή η δασκάλα της. Μακάρι οι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν με ειδικά σεμινάρια για να μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά πάντα σε συνεργασία με τους γονείς.»

5. «Είμαι εκπαιδευτικός. Έχω δει άπειρες φορές "παιδάκια" να βασανίζουν τους αδύναμους. Έχω ακούσει άπειρες φορές το "Μην μπλέξεις". "Άστο , θα περάσει μόνο του". Όμως όλο αυτοί που το λένε αυτό ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΙΠΟΤΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑΕΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ. Απλά δεν κάνουν τη δουλειά τους».

Εδώ θα είμαστε γι’ αυτά τα παιδιά.

Θα ενώνουμε τη φωνή μας μαζί τους, θα τα παροτρύνουμε να μιλήσουν, θα φωνάξουμε, θα καταγγείλουμε, θα γράφουμε γι’ αυτά, θα μιλάμε γι’ αυτά.

Εδώ θα είμαστε γι’ αυτά τα παιδιά.

Εδώ για να τους δώσουμε βήμα εδώ για να τους δώσουμε ορατότητα.

Εδώ.

Και δεν θα το βουλώσουμε μέχρι να τα αφήσετε ήσυχα.

Δεν θα το βουλώσουμε μέχρι να μαζέψετε τα κουλά σας.

Και να τα βάλετε εκεί που ξέρετε.

news247.gr

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Όταν το παιδί διαβάζει...

... ο κόσμος του είναι πιο βέβαιος

     Όταν βλέπουμε ένα παιδί να είναι σκυμμένο και ονειροπαρμένο σε βιβλίο παραμυθιού, όταν ξεφυλλίζει και περιδιαβαίνει τις εικόνες του και βάζει τη δική του φαντασία να εξιστορεί των εικόνων τα μηνύματα αγνοώντας τα λόγια του συγγραφέα, τότε είμαστε πιο βέβαιοι για το μέλλον του.

Του Νίκου Τσούλια

     Όταν το παιδί πρωτοβιώνει τον κόσμο, κατανοεί την πραγματικότητα κυρίως μέσα από φαντασιακές προσλήψεις της ίδιας της πραγματικότητας. Φτιάχνει κόσμους μεταφυσικούς, χωρίς να ασχολείται με υπαρξιακά προβλήματα. Ταξιδεύει με τα όνειρά του, που υπερχειλίζουν τις υποδοχές των αισθήσεών του – και τα βιβλία χαρίζουν ασύνορους τόπους γι’ αυτό.
Και πάλι τα βιβλία θα είναι μπροστά του, όταν ρίχνει τους πρώτους σπόρους ορθολογισμού με τη θεσμική γνώση του σχολείου αλλά και με την άτυπη γνώση της προσχολικής ηλικίας, που το ετοιμάζει για το μεγάλο, το γοητευτικό ταξίδι.
     Όταν το παιδί αρχίζει να δημιουργεί λέξεις και έννοιες, σκέψεις και προτάσεις και να τις αντιστοιχεί με το περιβάλλον του, όταν η καλλιέργεια των αριθμών και των μετρήσεων το εισάγει στον κόσμο του “συγκεκριμένου” με την ολοένα και πιο έντονη σχολική ζωή του, και έτσι περνάει στο κατώφλι του όμορφου κόσμου της λογικής μειώνοντας σιγά- σιγά τις άκρες της φαντασίας του αλλά χωρίς να ποτέ να την μηδενίσει (αντίθετα δίνοντάς της νέες μορφές), και όταν αργότερα επιστρέφει από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο μέσα από τα απέραντα πεδία των σημασιολογήσεων και των ερμηνειών, και πάλι κάποια βιβλία θα είναι μπροστά του για να τον καθοδηγήσουν. Γιατί στα βιβλία είναι η κατασταλαγμένη εμπειρία και σοφία του ανθρώπου και απ’ εδώ ξεκινάει το ταξίδι του πνεύματος.
     Όταν το παιδί ενοικεί το ρόλο του αναγνώστη, πολλά πράγματα συμβαίνουν – κάποια απ’ αυτά δεν θα τα αντιληφθεί αλλά θα το επηρεάσουν αδιόρατα και θα τα βρει μπροστά στη ζωή του ως ηθική, ως αισθητική και ως συναισθηματική καλλιέργεια του εαυτού του. Στην παιδική ηλικία ανοίγει και διευρύνεται εντυπωσιακά ο πνευματικός ορίζοντας του ανθρώπου καθορίζοντας σε μεγάλο βαθμό την όλη πνευματική πορεία του.
     Αν το παιδί μάθει από νωρίς τα μυστικά του διαβάσματος, αν χώνεται μέσα στις σελίδες του βιβλίου αφαιρώντας τον έξω κόσμο, αν νιώθει την ομορφιά και την απόλαυση των νοημάτων, αν χαίρεται και απολαμβάνει την απλόχερη – και το πιο σημαντικό – τη στέρεα θεσμική γνώση (που τα σχολικά βιβλία υπηρετούν με συστηματικό τρόπο), τη γνώση σταθερής αξίας, που είναι διαμάντι παντοτινό, τότε είναι βέβαιοι οι όλο και πιο ευρείς και διαρκώς ανοιχτοί ορίζοντες της ζωής του. Έχει θεμελιώσει μια αγωνιστική και δημιουργική αντίληψη για τη ζωή! Έχει πίστη στον εαυτό του.

salaminionvima.gr

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Τι σου λείπει, τέλος πάντων; - Καλημέρα σας...

Τι σου λείπει; Πες μου.
Τι σου λείπει για να πεις, «… ναι ρε, είμαι καλά. Είμαι ευτυχισμένος»;
Δε φαντάζεσαι πόσο σιχαίνομαι φράσεις του τύπου, «υπάρχουν και χειρότερα».
Αλλά να σου πω κάτι;
Υπάρχουν, ρε φίλε, υπάρχουν. Και δεν υπάρχουν απλά χειρότερα.

Υπάρχουν άσχημα. Υπάρχουν τραγικά.
Υπάρχουν άνθρωποι δίπλα σου, που τραβάνε πραγματικά κουπί. Υπάρχουν άνθρωποι, που περνάνε λούκι. 
Υπάρχουν άνθρωποι, που σηκώνουνε τέτοιο σταυρό βαρύ, που ντρέπεσαι να τους κοιτάξεις ίσια στα μάτια…

Δε θα σε κρίνω εγώ. Δεν είναι δουλειά μου.
Εγώ έχω άλλωστε, τα δικά μου χάλια να κοιτάξω.
Κάτσε, όμως, και σκέψου. Κάνε την αυτοκριτική σου.

Και, αν δεις, ότι τα πράγματα στη ζωή σου, δεν είναι τελικά τόσο άσχημα, πες ένα «δόξα τω Θεώ», τόσο μεγάλο, που θα τραντάξει όλη τη ψυχή σου…

Ελευθεριάδης Γ. Ελευθέριος, Ψυχολόγος M.Sc
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki