Sunday 29 December 2013

Molly Crockett: Προσοχή στις νευρο-αηδίες

Οι εγκέφαλοι κυριαρχούν στη σύγχρονη αγορά. Τίτλοι εφημερίδων ισχυρίζονται ότι οι τυρόπιτες μπορούν να βοηθήσουν στις αποφάσεις και τα «νευρο-ποτά» να μειώσουν το άγχος.
.
Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα, σύμφωνα με τη νευροεπιστήμονα Μόλι Κρόκετ:
Τα οφέλη αυτών των «νευρο-βελτιωτικών» ΔΕΝ αποδεικνύονται επιστημονικά. Σ' αυτό το σημείο της ομιλίας, η Κρόκετ εξηγεί τα όρια των ερμηνειών για τα επιστημονικά δεδομένα και γιατί πρέπει να τα γνωρίζουμε.
 


Η ΟΜΙΛΙΑ
Είμαι νευροεπιστήμονας και μελετάω τη λήψη αποφάσεων. Κάνω πειράματα για να ελέγξω πώς οι χημικές διεργασίες του εγκεφάλου, επηρεάζουν τις επιλογές μας.
Σήμερα είμαι εδώ για να σας πω το μυστικό για να παίρνετε τις καλύτερες αποφάσεις: η τυρόπιτα.. Ναι, καλά ακούσατε, σύμφωνα με τους επιστήμονες, η τυρόπιτα είναι η λύση για όλες τις δύσκολες αποφάσεις που πρέπει να πάρετε.
Πώς το ξέρω; Είμαι η επιστήμονας που έκανε αυτή την έρευνα.
Πριν λίγα χρόνια, οι συνεργάτες μου και εγώ ενδιαφερθήκαμε για το πώς ο νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου που αποκαλούμε σεροτονίνη επηρέαζε τη λήψη αποφάσεων σε κοινωνικές περιστάσεις. Συγκεκριμένα, θέλαμε να ξέρουμε πώς η σεροτονίνη θα επηρέαζε τον τρόπο που αντιδρούν οι άνθρωποι, όταν τους αδικούν.
Έτσι κάναμε ένα πείραμα. Χειριστήκαμε τα επίπεδα σεροτονίνης δίνοντάς τους ένα πραγματικά αηδιαστικό ποτό με γεύση λεμονιού που δρούσε δεσμεύοντας τα συστατικά της σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Αυτό είναι το αμινοξύ, θρυπτοφάνη. Βρήκαμε, λοιπόν, ότι όταν η θρυπτοφάνη ήταν χαμηλή οι άνθρωποι ήταν πιο πιθανόν να πάρουν εκδίκηση όταν τους αδικούσαν.
Αυτή ήταν η έρευνά μας και αυτοί είναι κάποιοι απο τους τίτλους εφημερίδων που ακολούθησαν.
(«Η τυρόπιτα το δυνατό χαρτί για δυνατές αποφάσεις»)
(«Ο καλύτερος μας φίλος το τυρί»)
(«Τρώγοντας Τυρί και Κρέας βελτιώνετε τον αυτοέλεγχό σας»)
Σ' αυτό το σημείο, μπορεί να σκεφτείτε, έχασα κανένα επεισόδιο;
(«Είναι γεγονός! Η σοκολάτα σταματά τη γκρίνια») Τυρί; Σοκολάτα; Από που κι ως που; Και ακριβως το ίδιο σκέφτηκα και εγώ γιατί η έρευνά μας δεν είχε καμία σχέση είτε με τυρί είτε με σοκολάτα. Εμείς απλά δώσαμε ένα αηδιαστικό ποτό που επηρέασε τα επίπεδα θρυπτοφάνης. Βέβαια, απ' ό,τι φαίνεται η θρυπτοφάνη βρίσκεται, επίσης, στο τυρί και τη σοκολάτα. Και φυσικά όταν η επιστήμη λέει ότι το τυρί και η σοκολάτα οδηγούν σε καλύτερες αποφάσεις, σίγουρα αυτό τραβάει την προσοχή των ανθρώπων. Και ιδού η γέννηση ενός τίτλου.
Όταν συνέβη αυτό, από τη μια σκέφτηκα ε, και τι έγινε; Τα ΜΜΕ υπεραπλούστευσαν κάποια πράγματα, αλλά στην τελική δεν παύει να είναι μια είδηση. Πιστεύω ότι πολλοί επιστήμονες υιοθετούν αυτή τη στάση. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό συμβαίνει συνέχεια και επηρεάζει όχι μόνο τις ειδήσεις που διαβάζετε στις εφημερίδες, αλλά επηρεάζει και τα προϊόντα που βλέπετε στα ράφια. 
Η εμφάνιση τέτοιων τίτλων είχε ως αποτέλεσμα τηναφύπνιση της αγοράς. Είμαι όμως διατεθειμένη να συναινέσω επιστημονικά σε ένα μπουκάλι νερό που βελτιώνει τη διάθεση; Ή θα πήγαινα στην τηλεόραση να επιδείξω μπροστά σε κοινό, ότι το φαγητό όντως σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα; Πιστεύω στην καλή πρόθεση όλων αυτών, αλλά αν δεχόμουν τέτοιες προτάσεις θα ξεπερνούσα τα όρια της επιστήμης, και οι σωστοί επιστήμονες προσέχουν να μην τα ξεπεράσουν.
Όπως και να 'χει, η νευροεπιστήμη εμφανίζεται όλο και συχνότερα στο χώρο του μάρκετινγκ.
Να, ένα παράδειγμα: Νευρο-ποτά, μια σειρά από προϊόντα, όπως βλέπετε εδώ το Νευρο- ευδαιμονία, που σύμφωνα με την ταμπέλα μειώνει το άγχος, βελτιώνει τη διάθεση, βοηθάει στη συγκέντρωση, και προάγει μια πιο αισιόδοξη στάση ζωής. 
Πρέπει να το ομολογήσω, φαίνεται τέλειο. (Γέλια) 
Θα μπορούσα να το έχω χρησιμοποιήσει ευχαρίστως πριν από 10 λεπτά. Έτσι, όταν αυτό ήρθε στα τοπικά καταστήματα της περιοχής μου, ήμουν περίεργη να δω τις έρευνες που στηρίζουν αυτούς τους ισχυρισμούς. Έψαξα λοιπόν στην ιστοσελίδα της εταιρείας ελπίζοντας να βρω κάποιες ελεγχόμενες δοκιμές των προϊόντων τους. Δεν βρήκα τίποτα.
Με δοκιμές ή χωρίς, αυτοί οι ισχυρισμοί είναι σε πρώτο πλάνο δίπλα σε μια φωτογραφία ενός εγκεφάλου. Και όπως αποδεικνύεται, οι φωτογραφίες εγκεφάλων έχουν ιδιαίτερες ιδιότητες. Κάποιοι ερευνητές ζήτησαν από μερικές εκατοντάδες ανθρώπους να διαβάσουν ένα επιστημονικό άρθρο. Οι μισοί διάβασαν ένα άρθρο που... 

Έσωσαν τη φάλαινα κι αυτή τους ευχαρίστησε

Έσωσαν τη φάλαινα από τα δίχτυα ψαράδων
κι αυτή για μια ώρα τους ευχαριστούσε! 
Της Αγγελικής Παρασίδου

Μια παρέα έπλεε με το σκάφος της στη θάλασσα του Κορτέζ στις ΗΠΑ όταν εντόπισε μια φάλαινα η οποία στην αρχή έδειχνε νεκρή.
Το σκάφος πλησίασε και τότε η φάλαινα έδωσε τα πρώτα σημεία ζωής. Ένας από την παρέα διαπίστωσε πως είχε μπλεχτεί σε δίχτυα ψαράδων.
Τότε ξεκίνησε η κοπιώδης προσπάθεια να απελευθερωθεί και όταν έγινε αυτό, η φάλαινα το ανταπέδωσε!
Πηγή

Το σχολείο του «Οδυσσέα» υπό διωγμό!

Μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι μαθήματα έχουν παρακολουθήσει
πάνω από 6000 μαθητές, ενώ οι εθελοντές που έχουν διδάξει στο σχολείο
ξεπερνούν τους 250.
Ο "Οδυσσέας", το παλιότερο και μεγαλύτερο εθελοντικό σχολείο διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε μετανάστες, πρόσφυγες και παλιννοστούντες, αναπόσπαστο και ενεργό κομμάτι του εκπαιδευτικού και αντιρατσιστικού κινήματος την τελευταία δεκαπενταετία, βρίσκεται αντιμέτωπος με το μακρύ χέρι του κράτους, ενός κράτους που βλέπει όλο και πιο εχθρικά κάθε προσπάθεια έμπρακτης αλληλεγγύης και αυτοοργάνωσης.
Πριν αναφερθούμε όμως στην ίδια την επίθεση που δέχεται ο «Οδυσσέας», δυο λόγια για αυτόν, για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στο πρόσωπό του στοχοποιείται η αλληλεγγύη. 
 Για τον «Οδυσσέα» η ιστορία της εθελοντικής, δωρεάν διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες ξεκίνησε το 1997 στη Θεσσαλονίκη με μια πρωτοβουλία καθηγητών και δασκάλων, που διαπίστωσαν την κρατική ανυπαρξία στο θέμα και την ταυτόχρονη ανάγκη για μια κριτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες εργαζόμενους/ες. Ο αριθμός των 10-15 μαθητών της πρώτης χρονιάς έδωσε σύντομα τη θέση του σε τριψήφια νούμερα, και τις τελευταίες χρονιές ξεπερνούν τους 500, ενώ ο μικρός αρχικός πυρήνας των εκπαιδευτικών διευρύνεται κάθε χρόνο με νέους εκπαιδευτικούς και φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων. Μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι μαθήματα έχουν παρακολουθήσει πάνω από 6000 μαθητές, ενώ οι εθελοντές που έχουν διδάξει στο σχολείο ξεπερνούν τους 250. Τα μαθήματα γίνονται στην Αισώπου 24, σε χώρους που έχει παραχωρήσει ευγενικά το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Στόχος του σχολείου είναι να αποτελέσει χώρο ανάπτυξης κριτικής στάσης απέναντι στην κοινωνική ανισότητα, εξομάλυνσης εθνικών αντιθέσεων, πεδίο πολιτισμικών ανταλλαγών, αλλά και έκφρασης και δημιουργίας. Έτσι λοιπόν διοργανώνει εκδρομές, πολιτιστικές επισκέψεις σε μουσεία και γειτονικές πόλεις, χορούς, προβολές ταινιών, εκθέσεις με έργα των μαθητών, καθώς και παραστάσεις της θεατρικής ομάδας που δημιουργήθηκε το 2000 από τους μαθητές του «Οδυσσέα». Τα τελευταία χρόνια μάλιστα εκτός από μαθήματα ελληνικών προσφέρονται και μαθήματα αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, ισπανικών, ρωσικών, ιταλικών.
Σήμερα ο «Οδυσσέας» απευθύνεται σε ένα ευρύ φάσμα μεταναστών, παλιννοστούντων και προσφύγων με διαφορετικό κοινωνικό, οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο. Στις ομάδες αυτές η οικονομική κρίση έχει προσθέσει πια και ντόπιους Έλληνες που επιθυμούν να ανανεώσουν τις γνώσεις τους σε κάποια ξένη γλώσσα ή να μάθουν μια νέα (είναι χαρακτηριστικό ότι το 1/3 περίπου των μαθητών φέτος είναι Έλληνες). Η κρίση όμως έχει δυσχεράνει ακόμη πιο πολύ και την πάντα δύσκολη χρηματοδότηση του «Οδυσσέα», η οποία βασίζεται στις εισφορές μελών, φίλων και συλλογικοτήτων, και όχι σε παχυλές κρατικές ή ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις. Αυτό το γεγονός όμως δεν απέτρεψε, μετά από έλεγχο της Εφορίας το 2012, την επιβολή εις βάρος του κυριολεκτικά εξοντωτικών προστίμων για καθαρά τυπικές και γραφειοκρατικές φορολογικές παραβάσεις, χωρίς να χρωστάει πουθενά και δίχως να υπάρχει η παραμικρή υποψία κερδοσκοπίας. Μια οργάνωση της οποίας τα μέλη, χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα, έδωσαν και δίνουν απλόχερα χρόνο, γνώσεις, ακόμη και χρήματα, κλήθηκε, σε μια περίοδο με μηδενικά έσοδα, να πληρώσει ούτε λίγο ούτε πολύ 62.000 ευρώ –την ίδια στιγμή που οι χιλιάδες αμαρτωλές off-shore εταιρείες μένουν στο απυρόβλητο, για να αναφέρουμε μόνο ένα παράδειγμα. Μάλιστα, ο πρόεδρός του, ο εκπαιδευτικός Αντώνης Γαζάκης, διώκεται ποινικά ως υπεύθυνος κατά το νόμο, και κινδυνεύει –μέχρι την πλήρη αποπληρωμή των προστίμων- με πειθαρχικές διώξεις και απόλυση από την εργασία του. Μπροστά στον κίνδυνο αυτό αποφασίσαμε να επιδιώξουμε με κάθε τρόπο την ακύρωση του προστίμου και όσο αυτό δεν καθίσταται δυνατό να το πληρώνουμε σε δόσεις.
Καλούμε λοιπόν όλες και όλους, κάθε άτομο και συλλογικότητα, να σταθούν στο πλευρό μας και να στηρίξουν με κάθε δυνατό τρόπο τον «Οδυσσέα» στην πιο δύσκολη περιπέτεια του ταξιδιού του, όχι μόνο για να συνεχίσει το έργο του, αλλά και για να βγει πιο δυνατός από αυτή τη δοκιμασία.
ΓΣ «ΟΔΥΣΣΕΑ» 15/12/2013

Για περισσότερες πληροφορίες ή προσφορά οικονομικής ενίσχυσης απευθυνθείτε στη γραμματεία του σχολείου στο τηλέφωνο: 6974517418, στο odisseasmet@yahoo.com, στην επίσημη σελίδα του “Οδυσσέα”, http://sxoleioodysseas.weebly.com ή στη σελίδα του στο facebook, https://www.facebook.com/Odysseasmet.

Πατέρας πάλεψε με κροκόδειλο για να σώσει το παιδί του

Του Στρατή Μαζίδη

Ένας χωρικός, ο Tafadzwa Kachere πολέμησε με τα ίδια του τα χέρια έναν κροκόδειλο ια να απελευθερώσει το γιο του από τα σαγόνια του, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης στη Ζιμπάμπουε.
«προσπάθησα με τα χέρια μου
να του ανοίξω τα σαγόνια»
Η εφημερίδα Herald ανέφερε ότι ο Tafadzwa και ο 11χρονος γιος του, Tapiwa, προσπαθούσαν να διασχίσει ένα ποτάμι στο βόρειο-ανατολική περιοχή του Mutoko την παραμονή των Χριστουγέννων, όταν ο κροκόδειλος επιτέθηκε στο παιδί. Τότε ο πατέρας πήδηξε πάνω στην πλάτη του κροκόδειλου και προσπάθησε να τον αναγκάσει να ανοίξει τα σαγόνια του, δίνοντάς του γροθιές στο κεφάλι και πιέζοντας τα μάτια του και βάζοντάς του καλάμια στο στόμα.

Ο κροκόδειλος τότε άφησε το παιδί και στράφηκε στον πατέρα του. Ο μικρός ωστόσο έχασε το ένα του πόδι από το γόνατο και κάτω ενώ και το χέρι του πατέρα υπέστη σοβαρότατα τραύματα.


Ο πατέρας διηγείται:
"Περνούσαμε από τον κήπο. Εγώ ήμουν πιο μπροστά αλλά όταν πέρασα το ποτάμι άκουσα το αγόρι μου ουρλιάζει για βοήθεια και έσπευσα να τον σώσω. Προσπαθούσε να απελευθερωθεί αλλά ο κροκόδειλος κρατούσε με το στόμα του το πόδι του. 
Πήρα το ρίσκο και βούτηξα στο νερό και προσπάθησα με τα χέρια μου να του ανοίξω τα σαγόνια. Δεν το κατάφερα και τότε άρχισα να του σπρώχνω καλάμια στο στόμα ενώ καθόμουν στην πλάτη του.  Μετά στράφηκε εναντίον μου. Ακόμη κι όταν βγήκαμε από το νερό ήταν ακόμη επάνω μου. Τότε πίεσα τα μάτια του ώστε να με αφήσει ελεύθερο".

freepen

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki