Τετάρτη, 2 Ιουλίου 2014

Τo παιδί μου μπερδεύει το 3 με το ε είναι σημάδι δυσλεξίας;

Γράφτηκε από την Σύλα Πέτρου
 
Υπάρχουν και άλλες αντίστοιχες ενδείξεις;
Ένα παιδί μπορεί κατά την γραφή να μπερδεύει το 3 με το ε. Αυτό όμως σαν μοναδικό σύμπτωμα δεν είναι ικανό να μας οδηγήσει στη διάγνωση της δυσλεξίας.


Μην ξεχνάτε οτι η Δυσλεξία είναι ένα σύνδρομο (δηλαδή ένα σύνολο συμπτωμάτων), που περιλαμβάνει και άλλα συμπτώματα, όχι μόνο μαθησιακής φύσης. Ένα άτομο μπορεί να έχει κάποια απο αυτά τα συμπτώματα και όχι απαραίτητα όλα.


Η ακόλουθη λίστα ελέγχου μπορεί να δείξει αν ένα παιδί (6+ ετών) είναι Δυσλεκτικό ή όχι.
  Δεν είναι απαραίτητο οτι ένα παιδί θα έχει όλες αυτές τις δυσκολίες. Ωστόσο, αν αυτές οι δυσκολίες εξακολουθούν να υφίστανται και πέρα απο την ηλικία στην οποία ένα παιδί πρέπει να τις έχει ξεπεράσει, τότε ενδέχεται να έχει Δυσλεξία και οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν ειδικό.
Όταν το παιδί διαβάζει:
•Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν οπτικά: "π" - "τ", "ξ" - "ζ", "α" - "ο";
•Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ακουστικά: "φ" - "θ", "δ" - "β", "σ" - "ζ";
•Αντιστρέφει τη λέξη: "αν" - "να", "όλα" - "άλο";
•Μετακινεί γράμματα μέσα στη λέξη: "καρέκλα" - "καλέκρα", "πληρώνω" - "πρηλώνω";
•Διαβάζει μια λέξη σωστά και στη συνέχεια του κειμένου τη διαβάζει λάθος;
•Μετακινεί τις λέξεις μέσα στην πρόταση: " Η μπάλα είναι κάτω απο το τραπέζι." - "Το τραπέζι είναι κάτω απο τη γάτα.";
•Μπερδεύει μικρές λεξούλες μεταξύ τους: "από", "προς", "οτι", "που";
•Χάνει συχνά την σειρά την οποία διαβάζει και πάει στην πιο κάτω και μετά επιστρέφει στην πιο πάνω ή μπερδεύεται;
•Διαβάζει κανονικά αλλά δεν καταλαβαίνει τι λέει το κείμενο;
 Όταν το παιδί γράφει (ακόμη και μετά απο συχνές επαναλήψεις και καθοδηγήσεις):
•Δεν ξέρει αν πρέπει να χρησιμοποιήσει το δεξί ή το αριστερό του χέρι;
•Δεν χρησιμοποιεί τα κεφαλαία γράμματα ή τα τοποθετεί σε λάθος θέσεις (π.χ. μέσα στην πρόταση);
•Τα γράμματα και οι αριθμοί που γράφει είναι δυσανάγνωστοι;
•Κολλάει όλες τις λέξεις μαζί χωρίς να αφήνει περιθώρια και οι γραμμές, που γράφει, έχουν κατεύθυνση προς το κάτω ή προς το πάνω μέρος της σελίδας;
•Παραλείπει τα σημεία στίξεως ή τα τοποθετεί σε λάθος σημείο μέσα στην παράγραφο;
Διάφορα συμπτώματα:
•Υπάρχει οικογενειακό ιστορικό Δυσλεξίας ή Μαθησιακών Δυσκολιών ή σχετικών προβλημάτων;
•Είχε αργή ανάπτυξη;
•Διασπάται εύκολα η προσοχή του;
•Μπερδεύει το "αριστερό" με το "δεξί, την "ανατολή" με τη "δύση", το "πάνω απο" με το "κάτω απο";
•Πιάνει το μολύβι πολύ σφιχτά ή με περίεργο τρόπο;
•Δυσκολεύεται να μάθει την ώρα; Δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του;
•Δυσκολεύεται αν συγκρατήσει στη μνήμη του γραπτές λέξεις ή οδηγίες για σύντομο χρονικό διάστημα;
•Εμφανίζει μεικτή πλευρίωση (π.χ. χρησιμοποιεί το δεξί χέρι για να γράφει, το αριστερό για να κόβει, το αριστερό πόδι για να κλωτσάει);
•Δυσκολεύεται όταν αντιγράφει απο τον πίνακα;
•Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα (το μείον με το σύν); Δυσκολεύεται να ακολουθήσει πάνω απο μία εντολές τη φορά;
•Δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το λέξικό ή τον τηλεφωνικό κατάλογο;
•Δυσκολεύεται να ακολουθεί μια λογική εξέλιξη σε χρόνο (ημέρες / μήνες /) ή την αλφαβήτα ή τους αριθμούς;

Όσο πιο σύντομα διαγνωσθεί η Δυσλεξία, τόσο πιο έγκυρα και ασφαλώς θα βοηθηθεί το παιδί στο σπίτι και στο σχολείο. Παρόλο που δεν υπάρχει θεραπεία για τη Δυσλεξία, η έρευνα έχει δείξει πως με την κατάλληλη βοήθεια και καθοδήγηση οι δυσκολίες μπορούν να ξεπεραστούν ως ένα βαθμό.

Σύλα Πέτρου
Λογοπαθολόγος - Λογοθεραπεύτρια
Web Site:www.exelixilogou.gr

faysbook.gr

Να διαβάζετε στα μωρά σας από τη βρεφική ηλικία

Αρχίστε να διαβάζετε στα μωρά σας, συμβουλεύει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων, ώστε να ενισχύσετε το δεσμό γονέως - παιδιού και να ενθαρρύνετε την ανάπτυξη πρώιμων ικανοτήτων αλφαβητισμού, που χρειάζονται στο σχολείο.

Reading to your baby

 
Οι γονείς θα πρέπει να διαβάζουν στα παιδιά τους συχνά και να αρχίζουν πολύ πριν τα παιδιά πάνε σχολείο, σύμφωνα με νέα ανακοίνωση της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιάτρων.

Η ανακοίνωση, από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων, συνιστά οι παιδίατροι να συμβουλεύον τους γονείς να διαβάζουν τακτικά στα παιδιά τους αρχίζοντας από τη βρεφική ηλικία και συνεχίζοντας τουλάχιστον μέχρι το παιδί να πάει στον παιδικό σταθμό.

Το διάβασμα στα παιδιά σε μικρή ηλικία ενισχύει το δεσμό γονέως- παιδιού και ενθαρρύνει την ανάπτυξη πρώιμων ικανοτήτων αλφαβητισμού που χρειάζονται στο σχολείο.

Η Ακαδημία επίσης συνιστά οι παιδίατροι να παρέχουν βιβλία σε παιδιά χαμηλού εισοδήματος, που αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο να έχουν χαμηλές ικανότητες στο διάβασμα.

Το να διαβάζετε τακτικά σε μικρά παιδιά ενισχύει την ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη σχέση γονέως-παιδιού σε ζωτικής σημασίας περίοδο στην ανάπτυξη του παιδιού, που με τη σειρά της ‘’χτίζει’’ γλώσσα, αλφαβητισμό και κοινωνικο- συναισθηματικές ικανότητες που διαρκούν μια ζωή, αναφέρει η ανακοίνωση.


iatronet

Νεογνά και μωρά έως 3 μηνών έχουν το δικό τους λεξιλόγιο! - The secret language of babies

Ναι, όλα τα μωρά έως 3 μηνών, απο τότε που γεννιούνται,
έχουν, ανεξαρτήτως εθνικότητας, το ίδιο λεξιλόγιο.

Αυτό απέδειξε η αυστραλιανή Priscilla Dunstan, μετά απο έρευνα σε 1000 νεογνά και μωρά εώς 3 μηνών, όλων των εθνικοτήτων.
Στο βίντεο που μπορείτε να παρακολουθήσετε, θα ακούσετε αυτούς τους ήχους-λέξεις, και τι σημαίνουν.
Βίντεο απο την ιστοσελίδα της Oprah όπου εμφανίστηκε η κα. Dunstan και ακούγονται όλοι οι ήχοι-λέξεις: (Η συνομιλία είναι στα αγγλικά, αλλά οι ήχοι είναι κατανοητοί ακόμα και αν δεν γνωρίζετε αγγλικά)

 πατήστε το συνδεσμο: "Listen to the secret language of babies!"

Neh = Πειναωω......!
Owh = Είμαι κουρασμένοοο
Heh = Κάτι με ενοχλεί!!! (π.χ. λερωμένη πάνα)
Eair= Έχω αέρια
Eh  = Θέλω να ρευτώ (κοφτός ήχος)

Καλή περιήγηση... 😁

Με αυτό το τρόπο θα μπορέσετε αμέσως να αναγνωρίζετε τί θέλει το μωρό σας - πεινάει, αν θέλει άλλαγμα η πάνα του και ούτω καθ΄εξής..!

Η κα. Dunstan επισημαίνει ότι αυτοί οι ήχοι ανάλογα με την ανταπόκριση που έχουν απο τους γονείς των μωρών, αλλάζουν ή σταματούν.
Συμβουλεύει τους γονείς να προσπαθήσουν να αφουγκραστούν το κλάμα του μωρού τους με το που αρχίζει, μιάς και τότε είναι ακόμα ξεκάθαρος ο ήχος. Εάν δεν υπάρχει ανταπόκριση σε αυτόν, τότε τα μωρά συνεχίζουν με κλάμα που είναι πολύ έντονο όπου ο ήχος-λέξη δεν είναι πλέον αναγνωρίσιμος.