Τετάρτη, 26 Ιουλίου 2017

«Άτακτες» συμπεριφορές των παιδιών που στην πραγματικότητα είναι φυσιολογικές - 10 Ways Kids Appear to Be Acting Bad But Aren't

Not Naughty: 10 Ways Kids Appear to Be Acting Bad But Aren't
Many of kids' so-called "naughty" behaviors are developmental and human.

Στο παρόν άρθρο παρουσιάζονται 10 συνθήκες κατά τις οποίες τα παιδιά μπορεί να φανεί ότι φέρονται «άτακτα», αλλά στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει. Όταν αναγνωρίσουμε τις ομολογουμένως ανεπιθύμητες αυτές συμπεριφορές ως αντιδράσεις σε περιβαλλοντικές καταστάσεις, αναπτυξιακές φάσεις ή σε δικές μας πράξεις, θα μπορέσουμε να δράσουμε προληπτικά και με μεγαλύτερη βεβαίως ενσυναίσθηση.

10 συμπεριφορές των παιδιών που στην πραγματικότητα δεν είναι και τόσο «κακές»

1. Αδυναμία ελέγχου των παρορμήσεων
Πολλές φορές λέμε στο παιδί μας «μην το πετάξεις αυτό!», αλλά εκείνα το πετούν έτσι κι αλλιώς. 
Οι έρευνες υποδεικνύουν ότι οι περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στον αυτοέλεγχο είναι ανώριμες μετά τη γέννηση και δεν έχουν αναπτυχθεί πλήρως μέχρι και το τέλος της εφηβείας. Αυτό εξηγεί το γιατί η ανάπτυξη του αυτοελέγχου είναι μια τόσο αργή και μακρόχρονη διαδικασία. 
Οι περισσότεροι γονείς υποθέτουν ότι τα παιδιά τους μπορούν να κάνουν πράγματα σε πρωιμότερες ηλικίες από εκείνες που όντως μπορούν. Υπενθυμίζοντας στους εαυτούς μας ότι τα παιδιά δεν μπορούνε πάντα να διαχειρίζονται τις παρορμήσεις τους (επειδή ο εγκέφαλός τους δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένος) μπορεί να συμβάλλει στο να έχουμε μαλακότερες αντιδράσεις στη συμπεριφορά τους.

2. Υπερδιέγερση
Πηγαίνουμε τα παιδιά μας στην παιδική χαρά, στο σούπερ μάρκετ, επίσκεψη σε συγγενείς μέσα σε μια μόνο μέρα και αναπόφευκτα καταλήγουν να έχουν υπερδιέγερση, να καταρρέουν ή να γίνονται γκρινιάρικα. Αυτό το φορτωμένο πρόγραμμα αποτελεί πια σήμα κατατεθέν μιας σύγχρονης οικογενειακής ζωής.
Έχουμε μεταδώσει μέχρι και στα παιδιά μας τους γρήγορους ρυθμούς μας. Τα παιδιά βιώνουν μια «αθροιστική στρεσογόνα απόκριση» από τα πολλά ερεθίσματα, τις δραστηριότητες, τις επιλογές και τα παιχνίδια.
Όμως, χρειάζονται ισορροπία χρόνου. Όταν δημιουργούμε συνθήκες για λίγο χρόνο ηρεμίας και ξεκούρασης, η συμπεριφορά των παιδιών βελτιώνεται δραματικά.

3. Βασικές ανάγκες
Έχετε ποτέ καταλήξει νευριασμένοι ή νευρικοί εξαιτίας της πείνας ή της έλλειψης ύπνου; Τα μικρά παιδιά επηρεάζονται δέκα φορές περισσότερο από την έλλειψη αυτών των βασικών αναγκών, λόγω της κούρασης, της πείνας ή δίψας ή της αρρώστιας.
Η ικανότητα των παιδιών να χειριστούν συναισθήματα και συμπεριφορές μειώνεται κατά πολύ, όταν είναι κουρασμένα. Πολλοί γονείς επίσης παρατηρούν μια απότομη αλλαγή στη συμπεριφορά των παιδιών τους περίπου μία ώρα πριν τα γεύματα, αν ξυπνήσουν στη μέση της νύχτας ή αν αρρωστήσουν.
Τα παιδιά δεν μπορούν πάντα να επικοινωνήσουν τις ανάγκες τους, ότι για παράδειγμα θέλουν νερό, ένα σνακ ή λίγη ξεκούραση.

4. Έκφραση έντονων συναισθημάτων
Ως ενήλικες, έχουμε διδαχθεί να τιθασεύουμε και να αποκρύπτουμε τα έντονά μας συναισθήματα, συχνά απωθώντας τα, αντικαθιστώντας τα ή στρέφοντας αλλού την προσοχή μας. 
Τα παιδιά όμως δεν το κάνουν ακόμα αυτό. 
Όταν εκφράζουν δυνατά συναισθήματα όπως κλάμα ή φωνές, προτείνεται οι γονείς να αφήνουν τα παιδιά τους ελεύθερα να το κάνουν, χωρίς να τα τιμωρούν ή τα επιπλήττουν κάθε φορά.

5. Αναπτυξιακή ανάγκη για κίνηση
«Μείνε ακίνητη», «Μην κυνηγάς τον αδερφό σου γύρω από το τραπέζι», «Μη χτυπάς συνέχεια αυτή τη μπάλα», «Μη χοροπηδάς πάνω στον καναπέ»!Τα παιδιά έχουν μια έντονη αναπτυξιακή ανάγκη να κινούνται. Έχουν μεγάλη ανάγκη να περάσουν χρόνο έξω, να κάνουν ποδήλατο και skate, να παίξουν με το χώμα, να κυλιστούν κάτω από διάφορα πράγματα και να τρέξουν.
Αντί να χαρακτηρίζουμε «κακό» ένα παιδί επειδή είναι δραστήριο, ίσως είναι καλύτερο να οργανώσουμε μια σύντομη επίσκεψη στην παιδική χαρά. Η κίνηση είναι απαραίτητο στοιχείο της ανάπτυξης τους.

6. Προγραμματισμένα να αντιστέκονται και να δρουν ανεξάρτητα
Μια ζεστή μέρα μπορεί να προκαλέσει μέχρι και καυγά μέσα σε μια οικογένεια. Ο μαθητής της δευτέρας δημοτικού θα υποστηρίξει ότι έχει αρκετή ζέστη και θέλει να φορέσει σορτς, ενώ η μητέρα θα επιμείνει στο παντελόνι.
Το θεωρητικό μοντέλο του Erik Erikson (1963) υποστηρίζει ότι τα νήπια προσπαθούν μόνα τους να κάνουν πράγματα και ότι παιδιά προσχολικής ηλικίας παίρνουν την πρωτοβουλία να δράσουν μόνα τους.
Αν και είναι ενοχλητικό κάτι τέτοιο, γιατί προφανώς θα κάνουν και λάθη, αυτά κάνουν ό,τι υποτίθεται ότι πρέπει να κάνουν – τα δικά τους σχέδια, τις δικές του αποφάσεις και χτίζουν την ανεξαρτησία τους.

7. Ικανότητες που τα μπερδεύουν
Όλοι διαθέτουμε κάποιες ιδιαίτερες ικανότητες, κάποια χαρακτηριστικά που όμως σε κάποιες περιπτώσεις μας παγιδεύουν. Ίσως μπορούμε να συγκεντρωθούμε τέλεια, αλλά δυσκολευόμαστε να επανέλθουμε στην πραγματικότητα.
Ίσως είμαστε ευαίσθητοι, αλλά επηρεαζόμαστε και αρνητικά αρκετά εύκολα.
Τα παιδιά λειτουργούν παρομοίως: μπορεί να είναι πολύ καλοί μαθητές, αλλά όταν κάνουν κάπου λάθος, να εκνευρίζονται πολύ. Μπορεί να είναι προσεκτικά, αλλά αυτό να τους εμποδίσει κάποιες φορές να εμπλακούν σε νέες δραστηριότητες. Αν αναγνωρίσουμε πότε οι ανεπιθύμητες συμπεριφορές τους αποτελούν μια άλλη έκφανση των δυνατών τους σημείων, θα μπορέσουμε να αντιδράσουμε με μεγαλύτερη κατανόηση.

8. Έντονη ανάγκη για παιχνίδι
Το παιδί σας πασαλείβει το πρόσωπο του με γιαούρτι, θέλει να παίξετε κυνηγητό όταν εσείς κάνετε δουλειές ή σας κρύβει τα ρούχα. Αυτές οι φαινομενικά «κακές» συμπεριφορές είναι στην ουσία κάλεσμα για παιχνίδι.
Τα παιδιά λατρεύουν να κάνουν χαζομάρες και αστεία. Χαροποιούνται με τη σύνδεση που έρχεται μέσω του γέλιου, της έκπληξης και του ενθουσιασμού. Το παιχνίδι σίγουρα απαιτεί κάποιο χρόνο και γι’ αυτό συγκρούεται με το καθημερινό φορτωμένο πρόγραμμα των ενηλίκων.
Όταν όμως οι γονείς βρίσκουν συγκεκριμένο χρόνο για παιχνίδι μέσα στη μέρα, τα παιδιά δεν χρειάζεται να εκλιπαρούν γι’ αυτό.

9. Αντίδραση στη διάθεση των γονέων
Πολυάριθμες είναι οι έρευνες πάνω στην συναισθηματική μετάδοση που δείχνουν ότι χρειάζονται χιλιοστά του δευτερολέπτου για να περάσουν από το ένα άτομο στο άλλο, συναισθήματα όπως ο ενθουσιασμός, η χαρά, η λύπη, ο φόβος και ο θυμός· και αυτό συνήθως συμβαίνει χωρίς συνειδητοποίηση. 
Τα παιδιά επηρεάζονται σημαντικά από τη διάθεση των γονιών τους. Αν είμαστε στρεσαρισμένοι, προβληματίζονται κι εκείνα. Αν είμαστε ήρεμοι και προσγειωμένοι, ακολουθούν και τα παιδιά.

10. Απόκριση σε αντικρουόμενα όρια
Στη μία βόλτα, τους αγοράζετε καραμέλες. Στην επόμενη τους το αρνείστε γιατί δεν θα φάνε το βραδινό τους. Και ύστερα εκείνα φωνάζουν και χτυπιούνται.
Το ένα βράδυ διαβάζετε στα παιδιά σας πέντε παραμύθια, αλλά το επόμενο ισχυρίζεστε ότι έχετε χρόνο μόνο για ένα και εκείνα παρακαλούν για περισσότερα.
Όταν οι γονείς είναι ασυνεπείς ως προς αυτά που λένε, είναι φυσικό τα παιδιά να μπερδευτούν και να αρχίζουν να φωνάζουν και να κλαίνε. Όπως ακριβώς και οι ενήλικες, έτσι και τα παιδιά θέλουν να γνωρίζουν τι να περιμένουν. Η ρουτίνα και το καθημερινό πρόγραμμα βελτιώνουν κατά πολύ τη συμπεριφορά των παιδιών.

Αν και κατανοούμε τη συμπεριφορά των παιδιών, χρειαζόμαστε ακόμα περαιτέρω διερεύνηση. Ο καθορισμός σαφών ορίων θα συμβάλει στην ανάπτυξη πιο θετικών συμπεριφορικών μοτίβων.
Και ίσως έτσι όταν σκεφτόμαστε αυτούς τους παράγοντες, να μπορούμε να αποφύγουμε να αποκαλούμε συνεχώς τα παιδιά μας «άτακτα». Αντί αυτού να θεωρούμε ότι ανταποκρίνονται σε συνθήκες, στην εξέλιξη και στην επεξεργασία στοιχείων του εγώ τους, όπως ακριβώς και οι ενήλικες.

Erin Leyba, ατομική ψυχοθεραπεύτρια και σύμβουλος γάμου
enallaktikidrasi

Τι είναι η διαδικτυακή αποπλάνηση ανηλίκου;
How do online predators work?

50 Online Predator Prevention Tips

Η διαδικτυακή αποπλάνηση ανηλίκου είναι όταν κάποιος επικοινωνεί με ένα παιδί με στόχο να το προετοιμάσει για σεξουαλική κακοποίηση είτε στο διαδίκτυο είτε εκτός διαδικτύου. 
Είναι ένα απ’ αυτά τα πράγματα που δεν θέλετε να σκέφτεστε ως γονείς, και είναι απίθανο να προσεγγίσουν το παιδί σας κατ’ αυτόν τον τρόπο, αλλά παρ’ όλα αυτά συμβαίνει, έτσι ούτε να το αγνοείτε μπορείτε.
Τι χρειάζεται να γνωρίζω σχετικά με τη διαδικτυακή αποπλάνηση ανηλίκου;
Τα παιδιά και οι νέοι συχνά δείχνουν μεγάλη ευπιστία, έτσι, ως γονέας, πρέπει να γνωρίζετε τι συνεπάγεται η διαδικτυακή αποπλάνηση ανηλίκου και πώς να ενεργήσετε αν ανησυχείτε ότι το παιδί σας, ή ένα άλλο παιδί, θα μπορούσε να κινδυνεύει.
«Υπάρχουν μερικά απλά μέτρα που μπορούν οι γονείς να λάβουν, καθώς και μερικά σημάδια για τα οποία μπορούν να έχουν το νου τους, αλλά το κλειδί είναι να αγρυπνούν και να κρατούν την επικοινωνία με το παιδί τους ανοιχτή». 
Zoe Hilton του Κέντρου για την Παιδική Εκμετάλλευση και Προστασία στο Διαδίκτυο (CEOP).

Αξίζει να έχουμε υπόψη μας τα ακόλουθα:

Οι δράστες σεξουαλικής κακοποίησης χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές για να έρθουν σε επαφή και να δημιουργήσουν σχέσεις με νέους, όπως:
😈 Να συλλέγουν προσωπικά δεδομένα στο διαδίκτυο (π.χ., ηλικία, όνομα, αριθμό κινητού και σχολείο), από ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης, παιχνίδια για πολλούς παίκτες και άλλα διαδικτυακά φόρουμ (forum).
😈  Να προσφέρουν ευκαιρίες για δουλειά μοντέλου, ειδικά σε νέες κοπέλες.
😈  Να υπόσχονται συναντήσεις με διασημότητες και να προσφέρουν δώρα, όπως βιντεοπαιχνίδια ή εισιτήρια για συναυλίες ποπ μουσικής.
😈  Να κερδίζουν την εμπιστοσύνη του παιδιού παρέχοντας θετική προσοχή ή συμπάθεια, όταν αυτό συζητά για προβλήματά του.
😈  Να εμφανίζονται με πλαστή ταυτότητα, παριστάνοντας ότι είναι οι ίδιοι παιδιά, ώστε να κερδίσουν την εμπιστοσύνη.
😈  Να ασκούν διαδικτυακό εκφοβισμό, απειλές ή εκβιασμό.Ένα παιδί μπορεί να πέσει θύμα εκμετάλλευσης στο διαδίκτυο χωρίς να συμβεί συνάντηση διά ζώσης ή σωματική επαφή. 
Για παράδειγμα, ο δράστης της κακοποίησης θα μπορούσε να του ζητήσει να στείλει γυμνές φωτογραφίες ή να τελέσει σεξουαλικές πράξεις μπροστά σε webcam, και να στείλει τις εικόνες σε άλλους.Με το που θα κερδίσει ο δράστης την εμπιστοσύνη του παιδιού στο διαδίκτυο, ίσως του προτείνει να συναντηθούν διά ζώσης.
Ό,τι μορφή κι αν έχει η αποπλάνηση ανηλίκου, πολλά νεαρά θύματα νιώθουν ευθύνη και ενοχές που συνέβη, και δυσκολεύονται να ζητήσουν βοήθεια. 
Σε μερικές περιπτώσεις ίσως δεν συνειδητοποιούν καν πως ό,τι συμβαίνει είναι κακοποίηση και μπορεί να πιστεύουν ότι έχουν σχέση με το δράστη, έχοντας φτάσει να νιώθουν κοντά του και να τον εμπιστεύονται.
👪👪
Τι μπορώ να κάνω;

👪 Συζητήστε με το παιδί σας τον δυνητικό κίνδυνο της αποπλάνησης στο διαδίκτυο. Μην περιμένετε να συμβεί κάτι. Μιλήστε του τώρα και συνεχίστε να το κάνετε τακτικά.
👪 Θυμίστε στο παιδί σας ότι το διαδίκτυο είναι δημόσιος χώρος κι ότι εκεί δεν δηλώνουν οι πάντες την αληθινή τους ταυτότητα.
👪 Εγκαταστήστε Γονικούς Ελέγχους και Ασφαλή Αναζήτηση σύμφωνα με την ηλικία του και την ωριμότητά του. Αλλά να θυμάστε ότι αυτά ίσως δεν είναι 100% αποτελεσματικά και ούτε υποκαθιστούν τη γονική επίβλεψη.
👪 Εξηγήστε του ότι δεν θα πρέπει ποτέ να φανερώνει προσωπικά δεδομένα (π.χ. όνομα, διεύθυνση και σχολείο) ή να στέλνει προσωπικές πληροφορίες (συμπεριλαμβανομένων των φωτογραφιών και των βίντεο) σε αγνώστους στο διαδίκτυο ή μέσω του κινητού του.
👪 Προτρέψτε το να ρυθμίσει τα διαδικτυακά του προφίλ (π.χ. στους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης) στο «απόρρητο», ώστε μόνον οι φίλοι του και η οικογένειά του να μπορούν να τα δουν.
👪 Θέστε κανόνες για τη χρήση των webcam, των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών/καμερών και των τηλέφωνων με φωτογραφική μηχανή/κάμερα.
👪 Μην ξεχνάτε ότι το παιδί σας θα μπορούσε να είναι ευάλωτο στη διαδικτυακή αποπλάνηση σε πολλούς χώρους. Οι ιστότοποι παιχνιδιών με πολλούς παίκτες, τα chatrooms και οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης, είναι όλοι δημόσιοι χώροι, για παράδειγμα.
👪 Προτρέψτε το παιδί σας να σας μιλήσει για οτιδήποτε το κάνει να αισθανθεί άβολα στο διαδίκτυο ή το κινητό του, όπως ότι ένας άγνωστος ήρθε σε επαφή μαζί του, και να σώζει τα email, τα γραπτά μηνύματα και άλλα στοιχεία.
👪 Έχετε το νου σας για οποιοδήποτε ασυνήθιστο σημάδι, όπως το να κρύβει το παιδί σας τα email του και τα γραπτά μηνύματά του, ή άγνωστοι ενήλικοι να επικοινωνούν μαζί του ή να του στέλνουν δώρα, ή να παρουσιάσει ραγδαία αλλαγή στη συμπεριφορά του.
👪 Αποθαρρύνετε το παιδί σας να συναντήσει άτομα που επικοινωεί μέσω των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης ή/και των chatrooms. 
👪 Εάν επιμένει, θα πρέπει να το συνοδέψετε, ενώ η συνάντηση θα πρέπει να γίνει σε δημόσιο χώρο με πολύ κόσμο.
👪 Αναφέρετε οποιοδήποτε περιστατικό διαδικτυακής αποπλάνησης στην αρμόδια αρχή.
👪 Αν πιστεύετε ότι το παιδί σας, ή ένα άλλο παιδί, θα μπορούσε να διατρέχει άμεσο κίνδυνο, αναφέρετέ το και στην αστυνομία της περιοχής σας.
👪 Αν οποιοσδήποτε στην οικογένειά σας πέσει τυχαία πάνω σε εικόνες κακοποίησης ανηλίκου στο διαδίκτυο, να το αναφέρετε στην ανοιχτή γραμμή SAFELINE και την Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.