Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2015

Περιμένεις μωράκι μες στο κατακαλόκαιρο;
Να τι πρέπει να πίνεις και τι δεν πρέπει!

5 απολύτως υγιεινά ποτά για τις εγκύους! 

Από την Μαρία Αρβανίτη- Κλινικός Διαιτολόγος

Καλοκαίρι, ζέστη και εγκυμοσύνη! Ένας φοβερός συνδυασμός. Το τι τρώτε και πίνετε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει τεράστιο αντίκτυπο στην ανάπτυξη του μωρού σας. Σήμερα θα σας προτείνουμε ποτά που μπορούν να σας δροσίσουν και ταυτόχρονα να προσφέρουν θρεπτικά συστατικά τόσο στον οργανισμό σας άλλα και στο μωρό σας!

Ας δούμε λοιπόν ποια ποτά είναι καλό να αποτελούν μέρος της διατροφής σας κατά την εγκυμοσύνη.
Νερό: 
Το σημαντικότερο όλων! Θα πρέπει να πίνετε νερό για να παραμείνετε υγιείς. Αυτό ισχύει ακόμα και όταν δεν είστε έγκυος. Αλλά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η ανάγκη για νερό αυξάνει. Το νερό είναι απαραίτητο γιατί μεταφέρει πολλά θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες στο μωρό σας, αλλά και για να αποφευχθεί η αφυδάτωση, η οποία μπορεί να προκαλέσει πρόωρο τοκετό, μειωμένη ανάπτυξη του μωρού ή επιπλοκές κατά τον τοκετό. Η αφυδάτωση μπορεί να δημιουργήσει έντονο αίσθημα κόπωσης, σοβαρή δυσκοιλιότητα και ανεπαρκή παραγωγή μητρικού γάλακτος. Συμφώνα, με τους Διατροφικούς Οδηγούς 2014, προτείνετε 9-11 ποτήρια υγρά/ημέρα εκ των οποίων 7-9 να είναι νερό! Λεμονάδα: 
Σε ποιον δεν αρέσει ένα δροσερό ποτήρι λεμονάδας; Ένας πολύ καλός τρόπος για να μείνετε ενυδατωμένες, επίσης παρέχει βιταμίνη C που σας προστατεύει αποτελεσματικά από τα συμπτώματα γρίπης και βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου που υπάρχει στα φυτικά τρόφιμα (μη αιμικός) και δεν έχει υψηλή βιοδιαθεσιμότητα.
Γάλα: 
Ένα ποτήρι γάλα την ημέρα μπορεί να σας βοηθήσει να μείνετε υγιείς και σε φόρμα. Αυτό ισχύει όχι μόνο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά και σε όλη τη διάρκεια της ζωής σας. Εάν δεν προτιμάτε το γάλα, μπορείτε να δοκιμάσετε άλλα ποτά με βάση το γάλα ή το γιαούρτι, όπως smoothies ή μιλκσέικ που περιλαμβάνουν και φρούτα. Όλα αυτά τα ποτά είναι γεμάτα από ασβέστιο, πρωτεΐνες και βιταμίνη Β12 – όλα ζωτικής σημασίας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και για την ανάπτυξη του μωρού σας.
Χυμοί φρούτων: 
Όλοι γνωρίζουμε ότι τα φρούτα είναι καλό για την υγεία μας. Αλλά η κατανάλωση χυμών φρούτων είναι εξίσου καλή; Προφανώς ολόκληρα τα φρούτα είναι μια καλύτερη επιλογή. Αλλά και οι φρέσκοι χυμοί φρούτων είναι εξίσου πάρα πολύ καλή για μια υγιή εγκυμοσύνη. Έτσι, ξεσκονίστε τον αποχυμωτή σας και ξεκινήστε την παρασκευή χυμών! Μιλάμε πάντα για φρέσκο χυμό φρούτων και όχι τους συσκευασμένους! Μπορείτε να προσθέσετε όλα τα αγαπημένα σας φρούτα κάνοντας ένα ποτήρι γεμάτο βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά! Συμφώνα, με τους Διατροφικούς Οδηγούς 2014, προτείνετε 3-4 φρούτα/ημέρα.
Χυμοί λαχανικών: 
Εάν, δεν σας αρέσουν πολύ τα λαχανικά ή βαριέστε να φτιάξετε μια σαλάτα επειδή όμως είναι και απαραίτητα για μια ισορροπημένη διατροφή κατά την εγκυμοσύνη. Ο καλύτερος τρόπος για να συμπεριλάβετε τα λαχανικά στη διατροφή σας είναι χυμοί λαχανικών! Υπάρχουν εκατοντάδες χυμοί λαχανικών/ συνταγές που μπορείτε να δοκιμάσετε. Αποτελούν δροσιστικές λύσεις και σας προσφέρουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

Τώρα που ξέρετε ποια είναι τα υγιεινά ποτά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ας ρίξουμε μια ματιά στα ποτά που πρέπει να αποφεύγετε:
Αλκοόλ: 
Όχι! ακόμα και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ δεν είναι ασφαλής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Οι περισσότερες γυναίκες γνωρίζουν ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε εμβρυϊκό αλκοολικό σύνδρομο. Η υψηλή κατανάλωση οινοπνεύματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει επιπτώσεις στο έμβρυο, και μπορεί να οδηγήσει σε πολύ σοβαρά αναπτυξιακά ή άλλα προβλήματα στο παιδί.

Ενεργειακά ποτά: 
Χρειάζεστε επιπλέον ενέργεια κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά τα ενεργειακά ποτά δεν είναι μια καλή επιλογή. Αυτά τα ποτά είναι γεμάτα καφεΐνη, ζάχαρη και άλλα συστατικά. Απλά επιμείνετε σε υγιεινά τρόφιμα/ποτά για όλες τις ενεργειακές σας ανάγκες! Για παράδειγμα καλό είναι να αποφεύγεται η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης (>200mg/ημέρα). Η καφεΐνη περιέχεται σε ροφήματα καφέ και λιγότερο σε αναψυκτικά, τσάι και σοκολάτα. Για τις μητέρες που αγαπούν τον καφέ όμως, μπορούν να καταναλώνουν 1 φλιτζάνι την ημέρα (220mL) 6 που φαίνεται να είναι εντός του ασφαλούς ορίου, ενώ εναλλακτικά μπορούν να επιλέγουν και ντεκαφεϊνέ που έχει πολύ μικρότερη ποσότητα καφεΐνης.
Λοιπόν, τι περιμένετε; Αρχίστε να πίνετε υγιεινά ποτά, ώστε να δώσετε στο μωρό σας το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στη ζωή. Και μείνετε μακριά από το αλκοόλ. Θα υπάρχει αρκετός χρόνος για ένα ποτήρι κρασί αργότερα!
Βιβλιογραφία
1 American Pregnancy Association, Keeping hydrated during pregnancy, http://www.americanpregnancy.org/pregnancyhealth/PEhydration.html
2 Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Γυναίκες, Εγκυμονούσες και Θηλάζουσες, 2014. Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής,Prolepsis. ISBN: 978-960-503-556-3.
3 Brantsæter AL1, Olafsdottir AS, Forsum E, Olsen SF, Thorsdottir I. Does milk and dairy consumption during pregnancy influence fetal growth and infant birthweight? A systematic literature review. Food Nutr Res. 2012;56. doi: 10.3402/fnr.v56i0.20050. Epub 2012 Nov 23.
4 Joseph L. Jacobson, Ph.D., and Sandra W. Jacobson, Ph.D. Drinking Moderately and Pregnancy. Effects on Child Development. Alcohol Research & Health. Vol. 23, No. 1, 1999.
5 Caffeine and Pregnancy [internet] 2012 May 30 [cited 2012 Jul 25]. Available from: http://www.fsai.ie/faqs/caffeine_and_pregnancy.html
6 Kuczkowski KM. Caffeine in pregnancy. Arch Gynecol Obstet. 2009 Nov;280(5):695-8.


infokids