ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ «CHANNEL 4»
Τι σκέφτονται οι γονείς όταν «παρκάρουν» τα παιδιά τους μπροστά στις τηλεοράσεις, μπορούμε να το υποθέσουμε. Για να εξασφαλίσουν την ξεκούρασή τους, έστω κι αν γνωρίζουν τις άσχημες επιπτώσεις στη συμπεριφορά και στην υγεία των παιδιών τους.
Ποιο είναι όμως το σκεπτικό τους όταν τοποθετούν τα παιδιά τους μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες για μερικά ευρώ, αυτό πράγματι είναι παράλογο.
Πριν από λίγες μέρες το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο «Channel 4» για ακόμη μια φορά μπροστά στον βωμό της τηλεθέασης απέδειξε ότι δεν υπολογίζει τίποτα. Δεκάχρονα παιδιά είναι οι πρωταγωνιστές ενός ακόμη ριάλιτι, του γνωστού σε όλους μας «Big Brother». Και φυσικά οι αντιδράσεις δεν άργησαν να έρθουν.
Κλάματα, βρισιές, απειλές, τσακωμοί είναι όλα όσα ακούγονται στο ριάλιτι που έχει τίτλο «Boys and girls alone» (αγόρια και κορίτσια μόνα) κι έκανε πρεμιέρα πριν από λίγες ημέρες στη βρετανική τηλεόραση.
Για «θυσία αγνών ψυχών στο βωμό της τηλεθέασης» μιλούν βουλευτές και οργανώσεις, ενώ οι υπεύθυνοι του καναλιού υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ένα εναλλακτικό πειραματικό σόου.
Οι κάμερες του σόου καταγράφουν σκηνές απόλυτου χάους. Δέκα αγόρια και ισάριθμα κορίτσια, ηλικίας οκτώ έως έντεκα ετών, μένουν μακριά από τους γονείς τους, δημιουργούν τη δική τους κοινωνία με τους δικούς τους κανόνες και αποφασίζουν για την καθημερινότητά τους. Από το τι θα μαγειρέψουν μέχρι τι ώρα θα ξυπνήσουν, ποιες είναι οι καθημερινές δουλειές τους και οι τρόποι διασκέδασής τους. Έχουν φτιάξει τη δική τους κοινωνία, που είναι βασισμένη όμως στους «μεγάλους» της παρέας οι οποίοι εκφοβίζουν τους μικρότερους, ενώ σημειώθηκε και περιστατικό, κατά το οποίο ένα από τα αγόρια απειλούσε έναν συγκάτοικό του με κουζινομάχαιρο! Σκηνή που φυσικά δεν προβλήθηκε, ενώ ο νταής της παρέας δέχθηκε αυστηρή επίπληξη. Ύστερα από 48 ώρες αρκετοί ήταν οι γονείς που τελικά αναγκάστηκαν να επέμβουν.
Η οργάνωση Kids Company σε επιστολή της αναφέρει: «Κάθε κατάσταση, η οποία εκθέτει μια ομάδα νεαρών ανθρώπων χωρίς την επίβλεψη ή την παρουσία ενός υπεύθυνου ενηλίκου, είναι σκληρή και βάναυση».
Από την πλευρά του, το «Channel 4» έσπευσε να υπερασπιστεί το ριάλιτι ως «τολμηρό και φιλόδοξο». Το πρόγραμμα προβάλλει καβγάδες και διαφωνίες όπως αυτοί εκτυλίσσονται καθημερινά σε παιδικές χαρές χωρίς φυσική βία.
Κλάματα, βρισιές, απειλές, τσακωμοί είναι όλα όσα ακούγονται στο ριάλιτι που έχει τίτλο «Boys and girls alone» (αγόρια και κορίτσια μόνα) κι έκανε πρεμιέρα πριν από λίγες ημέρες στη βρετανική τηλεόραση.
Για «θυσία αγνών ψυχών στο βωμό της τηλεθέασης» μιλούν βουλευτές και οργανώσεις, ενώ οι υπεύθυνοι του καναλιού υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ένα εναλλακτικό πειραματικό σόου.
Οι κάμερες του σόου καταγράφουν σκηνές απόλυτου χάους. Δέκα αγόρια και ισάριθμα κορίτσια, ηλικίας οκτώ έως έντεκα ετών, μένουν μακριά από τους γονείς τους, δημιουργούν τη δική τους κοινωνία με τους δικούς τους κανόνες και αποφασίζουν για την καθημερινότητά τους. Από το τι θα μαγειρέψουν μέχρι τι ώρα θα ξυπνήσουν, ποιες είναι οι καθημερινές δουλειές τους και οι τρόποι διασκέδασής τους. Έχουν φτιάξει τη δική τους κοινωνία, που είναι βασισμένη όμως στους «μεγάλους» της παρέας οι οποίοι εκφοβίζουν τους μικρότερους, ενώ σημειώθηκε και περιστατικό, κατά το οποίο ένα από τα αγόρια απειλούσε έναν συγκάτοικό του με κουζινομάχαιρο! Σκηνή που φυσικά δεν προβλήθηκε, ενώ ο νταής της παρέας δέχθηκε αυστηρή επίπληξη. Ύστερα από 48 ώρες αρκετοί ήταν οι γονείς που τελικά αναγκάστηκαν να επέμβουν.
Πριν από ένα χρόνο το CBS μετέδιδε ένα ριάλιτι όπου πρωταγωνιστούσαν σαράντα παιδιά ηλικίας οκτώ μέχρι δεκαπέντε ετών, τα οποία ζούσαν μόνα τους σε μια πόλη-«φάντασμα». Σε αυτό το ριάλιτι, δίχως να έχουν την επίβλεψη ενηλίκων και την προστασία κανενός, έπρεπε να βρουν τρόπους να συμβιώσουν, να βρουν τροφή, να μαγειρέψουν και φυσικά να φέρουν εις πέρας τις αποστολές τους. Το ριάλιτι είχε τίτλο «Κοινωνία των παιδιών» (Kid Nation) κι έλαβε χώρα στην πόλη του Μεξικού «Bonanza City», η οποία κατοικήθηκε μόνο από 200 εργάτες την περίοδο 1880-1885.
«Τα παιδιά πρέπει να τα προστατεύουμε και όχι να τα εκθέτουμε για εμπορικό όφελος», δήλωσε εξοργισμένος ο βουλευτής των Εργατικών Ντένις Μακ Σέιν, ενώ πολλές ήταν οι οργανώσεις που μίλησαν για ένα «επικίνδυνο και ηδονοβλεπτικό» τηλεοπτικό προϊόν.Η οργάνωση Kids Company σε επιστολή της αναφέρει: «Κάθε κατάσταση, η οποία εκθέτει μια ομάδα νεαρών ανθρώπων χωρίς την επίβλεψη ή την παρουσία ενός υπεύθυνου ενηλίκου, είναι σκληρή και βάναυση».
Από την πλευρά του, το «Channel 4» έσπευσε να υπερασπιστεί το ριάλιτι ως «τολμηρό και φιλόδοξο». Το πρόγραμμα προβάλλει καβγάδες και διαφωνίες όπως αυτοί εκτυλίσσονται καθημερινά σε παιδικές χαρές χωρίς φυσική βία.
Για την ψυχική βία βέβαια ούτε λόγος...
ΔΩΡΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/02/2009
Αφού όπως φαίνεται εξαντλήσαμε την πελατεία των ενηλίκων, καιρός να στραφούμε και στην πελατεία (γιατί για αυτές τις εκπομπές τα παιδιά, πελάτες και εμπόρευμα είναι από το οποίο βγάζουν λεφτά) των ανηλίκων.
ReplyDeleteΜου άρεσε πολύ φίλη μου Χαμομηλάκι η διατύπωση «θυσία αγνών ψυχών στο βωμό της τηλεθέασης». Θέλουν να μάθουν τα παιδιά να κάνουν τι; Να ζούνε υπό την επίβλεψη της κάμερας; Να τα μάθουν στη συμπεριφορά του ανθρώπου που όπου και αν πάει και ότι και αν κάνει θα νομίζει πως οι άλλοι θα το ξέρουν; Στη συμπεριφορά του παρακολουθούμενου; Υπάρχουν άνθρωποι με κάποια ψυχική δυσκολία που νομίζουν πως τους παρακολουθούν. Τι θέλουν οι παραγωγοί = εισπράκτορες χρημάτων να κάνουν σε αυτά τα παιδιά; Να ζούνε με την έγνοια μήπως παρακολουθούνται; Και φυσικά όταν τα βάζεις σε ένα μπουντρούμι (σπίτι κλειστό για εμένα είναι μπουντρούμι πολυτελείας), θα αναπτύξουν συναισθήματα ανταγωνιστικά προς τα άλλα παιδιά, με αποτέλεσμα την ένταση, τον καβγά κλπ. Τη ψυχολογία θα έχουν αυτά τα παιδιά όταν βγούνε έξω; Και αν κάποια θα είναι επηρεασμένα αρνητικά με ψυχικά τραύματα ποιος θα αναλάβει το χρέος; Ας διαβάσουν οι φίλοι του blog για το "Σύνδρομο Τρούμαν" που αναπτύσσουν κάποιοι από όσους συμμετείχαν σε τέτοια ριάλιτι:
http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathciv_1_25/11/2008_257670
http://maxplace.wordpress.com/?s=%CE%A4%CF%81%CE%BF%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CE%BD
Με αγάπη πάντα
Max