Saturday 24 August 2024

Πρωτάκια εν τάξει: Προετοιμάστε τα για το σχολείο

Τσάντες, μολύβια, γόμες, πολύχρωμα τετράδια, όλα έτοιμα. Παρ’ όλα αυτά, το «πρωτάκι» σας, το παιδί που για πρώτη φορά θα περάσει την αυλόπορτα του «μεγάλου» σχολείου, του Δημοτικού, χρειάζεται λίγη «δουλειά» ακόμα. 

Για να είστε σίγουροι ότι η σχέση που σε λίγο θα ξεκινήσει ανάμεσα σε αυτό και το νέο του σχολείο θα είναι μια από τις πιο ουσιαστικές στη ζωή του, αρχίστε να εφαρμόζετε λίγες μέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ένα πρόγραμμα αρκετά τροποποιημένο από το καλοκαιρινό. 
Ο στόχος είναι το παιδί να φτάσει στο σχολείο του χωρίς δυσάρεστα συναισθήματα, φόβο και άγχος, αλλά με τις πιο τρυφερές και γλυκές σκέψεις.
Για το λόγο αυτό, εμείς ρωτήσαμε την παιδοψυχολόγο, κ. Λίνα Μητσάκου, για το πώς θα προετοιμάσετε το παιδί λίγο πριν τον Αγιασμό.
• Ξεκινήστε από σήμερα. Πάρτε μπογιές και μπλοκ ιχνογραφίας και ζωγραφίστε το σχολείο του. Με ζωντανά και ελκυστικά χρώματα, παιδάκια και πολλά πολλά χαμόγελα. Το παιδί θα λάβει αμέσως το μήνυμα ότι το νέο του σχολείο θα είναι ένας τόπος χαρούμενος και φιλικός.
• Βάλτε στο τραπέζι ξανά πιάτα μεσογειακής διατροφής, που όσο να ’ναι ξεχάστηκαν στις διακοπές, αφού συχνά τρώγατε έξω, με μια προτίμηση μάλιστα στα τηγανητά. Εντάξτε ξανά στο πρόγραμμα τα λαδερά, το ψητό ψάρι, τα όσπρια και φυσικά το δεκατιανό με φρούτο, που θα τους προσφέρουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικές ουσίες, για γερό ανοσοποιητικό και καλή απόδοση στο σχολείο. Επίσης, περιορίστε το κρέας στη μία φορά την εβδομάδα.
• Αρκετές μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία, δώστε προσοχή στο θέμα του ύπνου. Τέρμα η χαλαρότητα των διακοπών και οι «μεγάλες» ώρες που είχαν συνηθίσει να πέφτουν στο κρεβάτι. Υπολογίστε ότι ένα παιδί χρειάζεται 9-10 ώρες ύπνου και την τελευταία εβδομάδα εφαρμόστε με αυστηρότητα το νέο πρόγραμμα προσέλευσης στο υπνοδωμάτιο. Ένα ζεστό μπάνιο θα τα χαλαρώσει, ενώ οι τηλεοράσεις πρέπει ξανά να απομακρυνθούν από το χώρο όπου κοιμούνται τα παιδιά.
• Λίγες μέρες πριν, φτιάξτε πρόγραμμα μέσα στο οποίο θα εντάξετε την  προετοιμασία και αγορά των σχολικών ειδών, εγγραφή σε δραστηριότητες, ξεφύλλισμα κάποιων βιβλίων ενδεχομένως. Φυσικά, θα υπάρχει χώρος για παιχνίδι, αλλά σαφώς πιο περιορισμένα για να καταλάβει το παιδί ότι πλέον αλλάζουν οι προτεραιότητες.
• Βοηθήστε το πρωτάκι σας να εγκλιματιστεί και να συμφιλιωθεί με την ιδέα της νέας πραγματικότητας. Μιλήστε του γλαφυρά και με ενθουσιασμό για το καινούργιο ξεκίνημα και κάντε το να νιώσει εμπιστοσύνη για το περιβάλλον στο οποίο θα βρεθεί.
• Τονίστε του πως θα μπορεί σταδιακά μόνος του να γράφει, ενώ θα του φανεί καταπληκτικό όταν θα ανοίγει το βιβλίο με τα αγαπημένα του παραμύθια και θα μπορεί να τα διαβάζει.
• Εάν υπάρχει μικρότερο αδερφάκι, εξηγήστε του ότι αυτό ως μεγαλύτερος θα μπορεί πλέον να αναλάβει την καθοδήγησή του, αφού θα πηγαίνει σχολείο.
• Εντοπίστε τη διαφορετικότητα του Νηπιαγωγείου από το Δημοτικό. Χωρίς φυσικά να του στερήσετε την παιδικότητα λέγοντάς του «Τώρα μεγάλωσες, πας Δημοτικό Σχολείο». 
Πρέπει να μείνει παιδί, αλλά με νέες εικόνες και γνώσεις.
• Ευγένεια-Σεβασμός-Επικοινωνία. Αναλύστε τις έννοιες όσο πιο απλά γίνεται. Θα το βοηθήσουν να προχωρήσει σωστά στη ζωή του. Μιλήστε του για την πειθαρχία, το σεβασμό και τον καινούργιο δάσκαλο/α.
• Τέλος, μια χαρούμενη φατσούλα να του λέει «καλώς όρισες» θα το κάνει να νιώσει όμορφα και γαλήνια σε αυτόν το νέο δρόμο που μόλις ξεκινάει.

Αίσωπος: Αετός και Σκαθάρι - The Eagle and the Stag Beetle

Αυτός ο μύθος ειπώθηκε από τον Αίσωπο, πριν από πολλούς αιώνες.
... και τα έσπρωξε όλα στον γκρεμό
για να σπάσουν.
Η υπεροψία των πλούσιων και ισχυρών που νομίζουν ότι η δύναμή τους και μόνο αρκεί για να υποτάξει τον φτωχό και τον αδύνατο εξακολουθεί να ματώνει αθώους και από τις δύο πλευρές.
    Ένας αετός κυνηγούσε κάποτε έναν λαγό με τόσο μεγάλη ταχύτητα και επιδεξιότητα που όλα έδειχναν ότι το άτυχο ζώο δεν θα αργούσε να πέσει στα νύχια του. Κατατρομαγμένος, απελπισμένος και κουρασμένος από το τρέξιμο ο λαγός συνάντησε ξαφνικά στον δρόμο του ένα μικροσκοπικό σκαθάρι και προσπέφτοντας στα πόδια του είπε:
“Σε παρακαλώ, προστάτεψέ με από τον αετό και… βοήθησέ με να γλιτώσω τη ζωή μου.”

    Το σκαθάρι λυπήθηκε τον λαγό, του έδωσε θάρρος και υποσχέθηκε ότι θα του συμπαρασταθεί. Πράγματι, όταν ο αετός πλησίασε το θήραμά του το σκαθάρι μπήκε ανάμεσα σε αυτόν και το λαγό και του φώναξε:
“Αυτό το πλάσμα είναι υπό την προστασία μου. Άσε το να ζήσει και ψάξε κάπου αλλού για την τροφή σου.”

    Ο αετός όμως ακούγοντας τα γενναία λόγια του σκαθαριού και βλέποντας το μικρό μέγεθός του, γέλασε αυτάρεσκα, έκανε μια χαψιά το λαγό και πέταξε μακριά, αδιαφορώντας για τις διαμαρτυρίες του μικροσκοπικού εντόμου.

    Το σκαθάρι, όμως, πήρε πολύ βαριά αυτή την προσβολή. Ανέβηκε λοιπόν στην απόκρημνη φωλιά όπου προστάτευε τα αυγά του αετός και τα έσπρωξε όλα στον γκρεμό για να σπάσουν.
    Από τότε ο αετός δεν κατάφερε να ξαναποκτήσει παιδιά γιατί, όσο καλά και αν προστάτευε τη φωλιά του, κάθε φορά που γεννούσε αυγά και απομακρυνόταν για να βρει τροφή, το σκαθάρι ανέβαινε πετώντας μέχρι εκεί και του τα έσπαγε όλα.
    Απελπισμένος, ο αετός απευθύνθηκε στο Δία του οποίου ήταν το σύμβολο και ζήτησε την προστασία του. Ο Δίας λοιπόν πήρε τα αυγά του αετού στην αγκαλιά του και υποσχέθηκε να τα προστατεύει μέχρι αυτά να εκκολαφθούν και να προσέχουν πλέον μόνα τους τον εαυτό τους.

    Το σκαθάρι δεν πτοήθηκε ούτε από τον νέο γιγαντιαίο και ισχυρό προστάτη των αυγών. Μάζεψε μια μικρή μπάλα κοπριά, πέταξε μέχρι τον Όλυμπο και την έριξε πάνω στο μπράτσο του Δία. Εκνευρισμένος τότε εκείνος έπιασε τον βόλο αυτής της βρωμιάς με το άλλο του χέρι και τον πέταξε μακριά. Πάνω στη βιασύνη του όμως, ξέχασε τα αυγά του αετού που κρατούσε και αυτά έπεσαν κάτω, σπάζοντας για άλλη μια φορά.

Γιώργος Επιτήδειος
Ο μύθος στην αρχαία μας γλώσσα
Ἀετὸς καὶ κάνθαρος
Ἀετὸς λαγωὸν ἐδίωκεν. ὁ δὲ ἐν ἐρημίᾳ τῶν βοηθησόντων ὑπάρχων, ὅν μόνον ὁ καιρὸς παρέσχε, κάνθαρον ἰδών, τοῦτον ἱκέτευεν. ὁ δὲ παραθαρσύνας αὐτόν, ὡς ἐγγὺς ἐλθόντα τὸν ἀετὸν ἐθεάσατο, παρεκάλει μὴ ἀπάγειν αὐτοῦ τον ἱκέτην. κἀκεῖνος ὑπεριδὼν τὴν μικρότητα ἐν ὄψει τοῦ κανθάρου τὸν λαγωὸν κατεθοινήσατο. ὁ δὲ ἀπ' ἐκείνου μνησικακῶν διετέλει παρατηρούμενος τοῦ ἀετοῦ τὰς καλιὰς καί, εἴ ποτε ἐκεῖνος ἔτικτε, μετάρσιος αἰρόμενος ἐκύλιε τὰ ὠὰ καὶ κατέασσε, μέχρις οὗ πανταχόθεν ἐλαυνόμενος ὁ ἀετὸς ἐπὶ τὸν Δία κατέφυγεν ( ἔστι δὲ τοῦ θεοῦ ἱερὸς ὁ ὄρνις ) καὶ αὐτοῦ ἐδεήθη τόπον αὐτῷ πρὸς νεοττοποιίαν ἀσφαλῆ παρασχεῖν. τοῦ δὲ Διὸς ἐν τοῖς ἐαυτοῦ κόλποις τίκτειν ἐπιτρέψαντος αὐτῷ, ὁ κάνθαρος τοῦτου ἑωρακώς, κόπρου σφαῖραν ποιήσας ἀνέπτη καὶ γενόμενος κατὰ τοὺς τοῦ Διὸς κόλπους ἐνταῦθα καθῆκεν. ὁ δὲ Ζεὺς ἀποσείσασθαι τὴν κόπρον βουλόμενος, ὡς διανέστη ἔλαθεν τὰ ὠὰ ἀποῤῥίψας. ἀπ' ἐκείνου τέ φασι περὶ ὃν καιρὸν οἱ κάνθαροι γίνονται μὴ νεοττεύειν τοὺς ἀετούς.
Ὁ λόγος διδάσκει μηδενὸς καταφρονεῖν, λογιζομένους ὅτι οὐδεὶς οὕτως ἐστὶν ἀδύνατος ὡς προπηλακισθεὶς μὴ δύνασθαί ποτε ἑαυτὸν ἐκδικῆσαι.

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki