Tuesday 30 May 2023

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις - Εποικοδομητική Μελέτη

Στρατηγικές για καλύτερη αφομοίωση και απομνημόνευση
«Δούλεψε έξυπνα όχι σκληρά»
Διάβασμα - Μελέτη
  • Πριν αρχίσεις να διαβάζεις αναλυτικά το κείμενο που σε ενδιαφέρει αφιέρωσε λίγα λεπτά για να διαμορφώσεις μια γενική εικόνα.
  • Για να αξιοποιήσεις το διαθέσιμο χρόνο σου όσο πιο παραγωγικά γίνεται φτιάξε ένα χρονοδιάγραμμα μελέτης ξεκαθαρίζοντας πόσο χρόνο μπορείς να αφιερώσεις σε κάθε κεφάλαιο. Στην πορεία μπορείς να αλλάξεις το χρονοδιάγραμμα για να το προσαρμόσεις στις ανάγκες σου.
  • Διάβασε όλη την ύλη χωρίς παραλείψεις. Δώσε ιδιαίτερη προσοχή σε τυχόν υποσημειώσεις, πίνακες και διαγράμματα.
  • Μοίρασε την ύλη σε μικρές ενότητες.
  • Κατάλαβε με το δικό σου τρόπο την κεντρική ιδέα κάθε παραγράφου.
  • Ξεκαθάρισε πια είναι τα σημαντικά σημεία και αφιέρωσέ τους ιδιαίτερη προσοχή.
  • Φέρε στη μνήμη σου ότι γνωρίζεις από προηγούμενες μελέτες σου σχετικά με το θέμα.
  • Μάθε και εξάσκησε την τεχνική της υπογράμμισης. Υπογράμμισε με διάφορα χρώματα λέξεις κλειδιά και φράσεις που θα σε βοηθήσουν στις επαναλήψεις να ξαναφέρεις στη μνήμη σου τα κύρια σημεία.
  • Σταμάτα το διάβασμα σε τακτά διαστήματα και φέρνε στη μνήμη σου αυτά που διάβασες. Έκφρασε με δικά σου λόγια αυτό που έχεις καταλάβει. Άλλο πράγμα είναι να νομίζεις ότι έμαθες κάτι και άλλο να μπορείς να το εκφράσεις προφορικά ή γραπτά.
  • Φτιάξε ένα νοητό χάρτη με τα στοιχεία που μπορείς να θυμηθείς.
  • Κάνε όσο περισσότερους συσχετισμούς μπορείς ανάμεσα σε ιδέες και έννοιες.
  • Σύγκρινε διαφορετικά στοιχεία, φτιάξε νοηματικές ενότητες, συσχέτισε τις έννοιες του κειμένου μεταξύ τους αλλά και με άλλες έννοιες που έχεις διαβάσει σε άλλα κείμενα. Οργάνωσε και ξαναοργάνωσε τα δεδομένα.
  • Το βασικό κλειδί της μάθησης είναι η επανάληψη. Όσο περισσότερες φορές διαβάζεις μια πληροφορία τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να την απομνημονεύσεις. Όποτε σου δίνεται η ευκαιρία κάνε συστηματικές επαναλήψεις.
  • Μάθε και εξάσκησε την τεχνική των σημειώσεων. Το συμμάζεμα και η οργάνωση της ύλης με πίνακες και διαγράμματα βοηθούν στην αφομοίωση και την απομνημόνευση.
  • Βάλε ερωτήσεις στον εαυτό σου σχετικά με τα βασικά σημεία του κειμένου.
  • Διατύπωσε τις απαντήσεις με δικά σου λόγια και επαλήθευσέ τις ανατρέχοντας στο κείμενο. Αν δεν μπορείς να απαντήσεις διάβασε το από την αρχή.
  • Αυτό που δεν καταλαβαίνεις συχνά οφείλεται σε κενά που έχεις από προηγούμενα μαθήματα. Το να διαβάζεις ξανά και ξανά ένα δύσκολο κείμενο δεν ωφελεί. Για να λύσεις τις απορίες σου είναι καλύτερα να κοιτάξεις στις σημειώσεις σου ή σε προηγούμενα κεφάλαια ή σε άλλα βιβλία. Αν είναι δυνατόν ρώτησε τον καθηγητή ή τους συμμαθητές σου.
  • Σημείωσε τα δύσκολα και σημαντικά στοιχεία (ημερομηνίες, λίστες ονομάτων, κανόνες, μαθηματικούς τύπους) σε μικρές έγχρωμες κάρτες. Έχε τις κάρτες πάντα μαζί σου και ρίχνε τους μια ματιά όταν έχεις ελεύθερο χρόνο. Εάν επεξεργαστείς καλά τις πληροφορίες και τις συνδέσεις με άλλα δεδομένα που ήδη υπάρχουν στο νου σου διευκολύνεις την αποθήκευσή τους στην μακροπρόθεσμη μνήμη (Long Term Memory) η οποία είναι στερεή και ανθεκτική στο πέρασμα του χρόνου. Εάν συνεχίσεις να ανανεώνεις τις πληροφορίες με επαναλήψεις και συνδέσεις με άλλα νοητικά δεδομένα δεν θα τις ξεχάσεις ποτέ. Αν δεν αποθηκευτούν οι πληροφορίες στη μακροπρόθεσμη μνήμη σε ένα εικοσιτετράωρο θα έχεις ξεχάσει το 80% από όσα έμαθες.
  • Σκέψου με ποιο τρόπο αυτό που διαβάζεις μπορεί να έχει κάποια εφαρμογή στην καθημερινή ζωή. Συσχέτισε τις πληροφορίες με προσωπικές σου απόψεις και με τα δικά σου ενδιαφέροντα. Βρες ένα προσωπικό νόημα σε αυτό που διαβάζεις.
  • Αν μπορούσες να μιλήσεις προσωπικά στον συγγραφέα τι θα ήθελες να τον ρωτήσεις ή τι κριτική θα του έκανες;
  • Με ποιο τρόπο θα μπορούσες να παρουσιάσεις την ύλη που διάβασες σε άλλους μαθητές ώστε να τους κινήσεις το ενδιαφέρον και να τους ενθουσιάσεις.
  • Ανάτρεξε σε κάποιο λεξικό ή στο κατάλληλο κεφάλαιο για να καταλάβεις το ακριβές νόημα των καινούργιων όρων και εννοιών. Αν εξοικειωθείς με τις νέες λέξεις δεν θα «ξανακολλήσεις» την επόμενη φορά που θα τις συναντήσεις
  • Χρησιμοποίησε την υπερβολή για να βοηθήσεις την απομνημόνευση.
  • Πριν τελειώσεις το διάβασμα γράψε σε λίγες γραμμές αυτό που κατάλαβες με τόσο απλό τρόπο που θα μπορούσε να το καταλάβει ακόμη και ένα παιδάκι που δεν έχει πάει ακόμη σχολείο.
  • Συζήτησε με συμμαθητές σου τα θέματα που διαβάζεις.
  • Καθώς επεξεργάζεσαι τις σημειώσεις σου αφιέρωσε λίγο χρόνο για να προβλέψεις πιθανές ερωτήσεις εξετάσεων.
  • Κάνε αλλαγές στο χώρο, τη μέθοδο και την ύλη που μελετάς για να ανανεώνεσαι.
  • Μια τεχνική που βοηθά πολύ ένα συμμαθητή σου μπορεί να μην λειτουργεί σε σένα.
  • Διαμόρφωσε το προσωπικό σου στυλ μελέτης. Διαπίστωσε στην πράξη τις τεχνικές που σου πάνε καλύτερα. Κράτησε αυτό που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία σου.

1 comment:

  1. Πολύ όμορφο άρθρο που θα βοηθήσει πολλούς μαθητές! Θα ήθελα όμως να πω ότι, τα παιδιά που είναι να δώσουν πανελλαδικές μπορεί να βιώσουν μια περίοδο έντονου στρες. Οι γονείς πρέπει να λειτουργήσουν σαν αμορτισέρ σε αυτό το στρες των μαθητών και να αποροφήσουν το στρες και να μην τους αγχώσουν παραπάνω. Φίλοι μου, όσοι δίνετε εξετάσεις, κάνετε μία σημαντική προσπάθεια. Η αγωνία να περάσεις στη σχολή που θες είναι μεγάλη. Αν ήμουν στη θέση σας, θα προσπαθούσα να επικεντρωθώ στην προσπάθεια και όχι στο αποτέλεσμα. Μετράει πολύ η προσπάθεια. Αν ο στόχος επιτευχθεί, είναι κάτι όμορφο. Το πιο όμως όμορφο είναι ότι μπορούμε να προσπαθούμε. Η ζωή μας δε σταματάει στα αποτελέσματα των εξετάσεων. Συνεχίζεται. Στη σχολή που ήμουν, στην εξεταστική με έτρωγε το άγχος όταν διάβαζα ένα μάθημα για να το δώσω, το αν θα το περάσω. Φοβόμουν, μήπως και δεν το περάσω. Και όταν το έδινα ήμουν με την αγωνία αν το πέρασα ή όχι. Η αγοραφοβία με κρίσεις πανικού με βρήκε στη στρεσογόνο περίοδο της εξεταστικής στη σχολή μου. Φυσικά ο καθένας μας έχει διαφορετικές αντοχές στο άγχος. Όμως καλό κατά τη γνώμη μου είναι όσο μπορούμε να περιορίζουμε το άγχος και να μη σκεφτόμαστε αν κάτι δεν πάει καλά ότι ήρθε η καταστροφή. Εύχομαι καλό διάβασμα και καλή προσπάθεια!
    Με αγάπη πάντα
    Agorafoviagr

    ReplyDelete

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki