«Όταν είδα στον αγιασμό μαθητές να χοροπηδούν και να αγκαλιάζουν το κτίριο, ένιωσα δικαιωμένη».
Η σκηνή εκτυλίχθηκε στο 13ο Δημοτικό Αθηνών, στο Μετς, όπου παρευρέθη η Μαριάνθη Λιάπη, επιστημονική συνεργάτις του Πολυτεχνείου Κρήτης, το οποίο συμμετέχει στην υλοποίηση του προγράμματος «Έτσι μαθαίνω καλύτερα» που πραγματοποιεί ο Δήμος Αθηναίων με την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ
kathimerini.gr
Στη φωτογραφία, το 13ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στο Μετς,
πριν (αριστερά) και μετά (δεξιά) τις παρεμβάσεις.
Το χειροκρότημα των μαθητών έδειξε
ότι βαθμολόγησαν το δείγμα γραφής με άριστα...
ότι βαθμολόγησαν το δείγμα γραφής με άριστα...
...............
«Στόχος μας ήταν να αφουγκραστούμε τις ανάγκες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, για να ανασχεδιάσουμε έτσι το σχολείο ώστε να βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα», διευκρινίζει η κ. Λιάπη. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι το θετικό περιβάλλον μπορεί να ενεργοποιήσει δημιουργικά όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας».
«Στόχος μας ήταν να αφουγκραστούμε τις ανάγκες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, για να ανασχεδιάσουμε έτσι το σχολείο ώστε να βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα», διευκρινίζει η κ. Λιάπη. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι το θετικό περιβάλλον μπορεί να ενεργοποιήσει δημιουργικά όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας».
Ετσι, ζήτησε από τους εκπαιδευτικούς στη διάρκεια του διαλείμματος να της κάνουν μια προσωπική «ξενάγηση» στους χώρους του σχολείου. Ο ένας δάσκαλος περιέγραψε την αγαπημένη του γωνιά, ενώ άλλος υπέδειξε ένα επικίνδυνο σημείο, όπου πολλά παιδιά έχουν χτυπήσει.
«Αντίστοιχα, από τους μαθητές ζητήσαμε να μας ζωγραφίσουν πώς φαντάζονται το σχολείο τους από τον ουρανό, καθώς έχει αποδειχθεί ότι τα σημεία που δεν αποτυπώνονται στα σχέδιά τους είναι και εκείνα που βρίσκονται ουσιαστικά σε αχρησία, επομένως χρήζουν ανασχεδιασμού». Ουσιαστικά, «τους ρωτήσαμε τι θα ήθελαν να αλλάξει στο σχολείο και εμείς αναλάβαμε την επιλογή των μέσων που θα συντελούσαν την αναμόρφωση», συμπληρώνει η ίδια.
Οι αρχιτέκτονες χώρισαν την αυλή σε «ζώνες» ανάλογα με κάθε ηλικιακή ομάδα, χρησιμοποίησαν πολύ το χώμα –«ένα υλικό που αδίκως είχε εξοστρακιστεί από τα σχολεία»–, ανακατασκεύασαν με πολλή φροντίδα τις τουαλέτες, «που αποτελούν δείγμα πολιτισμού». Επίσης, «έπαιξαν» έξυπνα με τα χρώματα, που πλέον αποκτούν και συμβολικό χαρακτήρα σηματοδοτώντας συγκεκριμένες δραστηριότητες.Συνολικά, παρεμβάσεις έγιναν σε δέκα σχολικά κτίρια, τα οποία όμως στεγάζουν περισσότερες σχολικές μονάδες. Οι οικοδομικές εργασίες έγιναν εν πολλοίς το καλοκαίρι.
«Στόχος μας δεν ήταν να φιλοξενήσουν τη δουλειά μας περιοδικά αρχιτεκτονικής, αλλά να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες της κοινότητας, να φέρουμε και πάλι τον κόσμο στα σχολεία», λέει η αρχιτέκτων με νόημα.
«Αν νιώσουν συμμέτοχοι στις αλλαγές μαθητές και καθηγητές, θα αισθανθούν το σχολείο δικό τους, οπότε θα το φροντίζουν και θα το προσέχουν περισσότερο».
Ανοιχτά στη γειτονιά
Με απώτερο στόχο το σχολείο να γίνει πόλος έλξης για όλους, λειτουργεί και το πρόγραμμα «Σχολεία ανοιχτά στην κοινωνία, ανοιχτά στη γειτονιά», που υλοποιούν ο Δήμος Αθηναίων και το Ιδρυμα Νιάρχου.
Ανοιχτά στη γειτονιά
Με απώτερο στόχο το σχολείο να γίνει πόλος έλξης για όλους, λειτουργεί και το πρόγραμμα «Σχολεία ανοιχτά στην κοινωνία, ανοιχτά στη γειτονιά», που υλοποιούν ο Δήμος Αθηναίων και το Ιδρυμα Νιάρχου.
«Ο γιος μου, όταν ήταν μικρός, πηδούσε τα κάγκελα του κλειδωμένου σχολείου για να παίξει μπάλα», θυμάται η Μαρία Ηλιοπούλου, αντιδήμαρχος για το Παιδί και ιθύνων νους του προγράμματος. «Είναι άτοπο τα παιδιά να αναζητούν τη σύνδεση με το σχολείο και αυτό να τους “κλείνει την πόρτα”», τονίζει.
................
περισσότερα ...................
ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ
kathimerini.gr
No comments:
Post a Comment