Wednesday 15 September 2021

Μουσική: Η απάντηση στο τι έχει πραγματικά ανάγκη η ψυχή των παιδιών μας

Μια από τις πιο δημοφιλείς εξωσχολικές δραστηριότητες που επιλέγουν οι γονείς και αγαπούν τα παιδιά είναι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου. Απαντήσεις σε όλες τις απορίες μας και δίνει πολύ χρήσιμες πληροφορίες για τη μουσική εκπαίδευση των παιδιών και τη σημασία της.
Γιατί είναι σημαντικό να μάθει το παιδί ένα μουσικό όργανο;

Η μουσική βελτιώνει τα παιδιά σε πολλαπλά επίπεδα, αφού τα βοηθά να εξελίξουν, όχι μόνο τις γνωστικές αλλά και τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Το παιδί μέσα από τη μουσική μαθαίνει να εκφράζει τα συναισθήματά του. Πολλές φορές κάτι που δεν μπορεί να εκφράσει με το λόγο, η μουσική είναι το καλύτερο μέσο. Παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο εξωτερικεύει τη χαρά, τη λύπη, ακόμα και τις σκέψεις ή τους προβληματισμούς του. Καλλιεργεί τη φαντασία του, αναπτύσσει τη δημιουργικότητά του, συγκεντρώνεται, οργανώνει τη σκέψη του, πειθαρχεί και μαθαίνει να συνεργάζεται (π.χ. με τη συμμετοχή του σε μια μπάντα) ενώ παράλληλα καλλιεργείται και η αυτοπεποίθησή του (αφού αισθάνεται σημαντικό για την επιτυχή απόδοση της ομάδας). Οι νοητικές λειτουργίες του εγκεφάλου (μνήμη και προσοχή) οξύνονται περισσότερο σε όσα παιδιά λαμβάνουν μουσική παιδεία.

Ποια είναι η καλύτερη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί ένα μουσικό όργανο;

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου σε μικρή ηλικία θεωρείται από πολλούς γονείς ότι αποσπά τα παιδιά από πιο «σημαντικά» μαθήματα, όπως τα μαθηματικά και τη γλώσσα. Ωστόσο, πολλές έρευνες αποδεικνύουν ότι ο χρόνος που αφιερώνεται σε μουσικές σπουδές ενισχύει την επίδοση των παιδιών και στα υπόλοιπα μαθήματα. Το παιδί μπορεί να ξεκινήσει να ασχολείται με τη μουσική ως παιχνίδι από την ηλικία των 3 ετών (μουσικοκινητική αγωγή) και να ξεκινήσει μουσικό όργανο στην ηλικία των 6 – 7 ετών.

Πώς να επιλέξουμε τι όργανο να μάθει το παιδί μας;

Το καλύτερο είναι να αφήσετε τα παιδιά να επιλέξουν μόνα τους το μουσικό όργανο που επιθυμούν. Αυτό είναι μια πολύ σημαντική διαδικασία, γιατί κάποια παιδιά εγκαταλείπουν αργότερα τη μουσική επειδή το όργανο δεν είναι αυτό που πραγματικά ήθελαν. Η μουσική προπαιδεία είναι πολύ βοηθητικό μάθημα, ώστε να γνωρίσουν τα μικρά παιδιά όλα τα μουσικά όργανα, όπως επίσης είναι πολύ χρήσιμο να παρακολουθούν συναυλίες, κονσέρτα κ.τ.λ.

Σπουδές σε ωδείο ή ιδιαίτερα μαθήματα;

Και στις δύο περιπτώσεις τα μαθήματα είναι ατομικά. Το ωδείο όμως έχει σαφώς περισσότερα πλεονεκτήματα. Το παιδί έρχεται σε επικοινωνία με άλλα παιδιά του ίδιου ενδιαφέροντος, πράγμα που το βοηθά στη κοινωνικοποίησή του. Συμμετέχει σε συναυλίες, εκδηλώσεις, μουσικές μπάντες, χορωδίες, θεωρητικά τμήματα και το σημαντικότερο είναι ότι μπορεί να αποκτήσει κάποιο πτυχίο. Εδώ βέβαια, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους γονείς να βρουν κάποιο ωδείο ή μουσική σχολή που να είναι αναγνωρισμένη από το κράτος.

Διδάσκετε 26 χρόνια, από την εμπειρία σας πιστεύετε ότι υπάρχουν ταλέντα;

Φυσικά και υπάρχουν ταλέντα. Είναι κάτι που ένας έμπειρος καθηγητής το αντιλαμβάνεται αμέσως. Στη μουσική, όμως, και γενικότερα στις τέχνες, έχουν δικαίωμα όλοι. Ο καλός δάσκαλος πρέπει με αγάπη να αγκαλιάσει τους ταλαντούχους και μη μαθητές του και να τους μεταδώσει την αγάπη του για τη μουσική και τις γνώσεις του.

Μια τελευταία συμβουλή για τους γονείς;

Η συμβουλή μου είναι, να επιτρέψουν στη μουσική να είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής του παιδιού τους αλλά χωρίς να έχουν σκοπό της ζωής τους να αναθρέψουν μία μουσική ιδιοφυία. Τα παιδιά “θαύματα”, όπως ο Μότσαρτ που έγραψε την πρώτη του συμφωνία στα 8 χρόνια του, είναι σπάνια. Η παρουσία της μουσικής είναι αυτό που έχει σημασία. Όταν «εκθέτουμε» το παιδί στον πολιτισμό, αποκτά μια γεύση για τα πράγματα που θα τροφοδοτούν την ψυχή του στο μέλλον και η μουσική κάνει ακριβώς αυτό: Τροφοδοτεί την ψυχή!

Διευθύντρια του ωδείου “Μουσική Δημιουργία Αθηνών” και καθηγήτρια πιάνου Μαρία Οικονομάκου
 
infokids.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki