Στον ηλεκτρονικό τζόγο ενδίδουν ολοένα και περισσότερο οι έφηβοι, ανακαλύπτοντας πριν ακόμη ενηλικιωθούν την «ανδρεναλίνη» της ρουλέτας, των κάθε λογής στοιχημάτων και της χαρτοπαιξίας μέσα από την οθόνη του υπολογιστή τους. Την ίδια στιγμή «θραύση» κάνουν οι πορνογραφικές ιστοσελίδες στους νέους 14-16 ετών, πολλοί από τους οποίους δηλώνουν συχνότατη χρήση πορνογραφικών σάιτ, σε βαθμό που παραπέμπει ακόμη και σε φαινόμενα εθισμού.
Τα αποτελέσματα πρόσφατων ερευνών της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε παιδιά 14-16 ετών, σε μαθητές δηλαδή Γυμνασίου και Λυκείου, έδειξαν πως η πορνογραφία αλλά και ο τζόγος -αν και σε μικρότερο ποσοστό- εισβάλλουν στη ζωή των εφήβων μέσα από τον εκπληκτικό, κατά τα άλλα, κόσμο του Διαδικτύου.
Οπως επισημαίνει ο κ. Γιώργος Κορμάς, επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ και εκπρόσωπος του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου (www. Saferinternet.gr), τo 6% των παιδιών ηλικίας 14-16 ετών (έρευνα σε σχολεία της Αττικής) δηλώνει πως παίζει στο Διαδίκτυο διάφορα τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα, ακόμη και παιχνίδια ηλεκτρονικών καζίνων.
«Παίζουν κυρίως με δύο τρόπους», εξηγεί ο κ. Κορμάς, «χρησιμοποιώντας στα κρυφά τις πιστωτικές κάρτες των γονιών τους ή με προπληρωμένες κάρτες, τις οποίες παλιότερα τις εξέδιδαν οι ίδιες οι τράπεζες, αλλά τώρα τις βρίσκει κανείς ακόμη και στα ψιλικατζίδικα. Το παιδί παίρνει αυτήν την κάρτα για να πληρώσει τη συνδρομή του στο διαδικτυακό παιχνίδι που παίζει, αλλά μετά τη χρησιμοποιεί για να παίζει καζίνο και να τζογάρει σε διάφορες ιστοσελίδες».
Ο ίδιος φέρνει ως παράδειγμα μια εφαρμογή του δημοφιλέστατου πλέον Facebook, μέσω της οποίας μπορεί κανείς να παίξει πόκερ δωρεάν. «Κάπως έτσι μαθαίνουν τα παιδιά από μικρή ηλικία και παίζουν πόκερ. Επειδή εκεί παίζεις δωρεάν είναι πολύ πιο εύκολο»...
«Το 6% δεν είναι μικρό ποσοστό», ξεκαθαρίζει ο επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ. «Κατ’ αρχάς είναι παράνομο, απαγορεύεται να παίζουν οι ανήλικοι τυχερά παιχνίδια και αποδεικνύεται πως 6 στα 100 παιδιά παίζουν παράνομα. Δεύτερον πρόκειται για ένα ποσοστό που επιδεικνύει αυξητικές τάσεις κι αυτό από μόνο του είναι ανησυχητικό».
Αυτό που φοβούνται οι ειδικοί είναι η πιθανότητα ορισμένα παιδιά να εμφανίσουν στοιχεία εξάρτησης από τον τζόγο. Γι’ αυτό και εφιστούν την προσοχή των γονιών. «Ενδεικτικό είναι πως στη γραμμή βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 800 11 800 15 έχουμε δεχτεί αναφορές από γονείς που είδαν ξαφνικά τις πιστωτικές τους κάρτες να φουσκώνουν αδικαιολόγητα κι ανακάλυψαν πως τα παιδιά τους έπαιζαν σε ηλεκτρονικά καζίνο», προσθέτει ο κ. Κορμάς.
Σε κάθε περίπτωση, ο ηλεκτρονικός τζόγος φαίνεται πως είναι «καθαρά αντρικό φαινόμενο», αφού πολύ μεγάλο ποσοστό όσων δήλωσαν πως παίζουν στο Ιντερνετ τυχερά παιχνίδια είναι αγόρια. Σχεδόν το ίδιο ισχύει και για τα πορνογραφικά σάιτ, που έχουν μεγάλη διείσδυση στις ηλικίες 14-16.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 20% των μαθητών Γυμνασίου - Λυκείου επισκέπτεται ιστοσελίδες με πορνογραφικό περιεχόμενο. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς, το 44,6% κάνει συχνή χρήση, πράγμα που σημαίνει πάνω από 2-3 ώρες την ημέρα.
«Μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί να καταστεί εθιστικός παράγοντας», σημειώνει ο κ. Κορμάς. Τα αγόρια κάνουν χρήση αυτών των σάιτ 11 φορές περισσότερο από ότι τα κορίτσια.
«Η συχνή χρήση πορνό μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη σεξουαλική ζωή, υπερερωτισμό, μίμηση του πορνογραφικού περιεχομένου, όπως επίσης αυξημένη επιθετικότητα.
Γι’ αυτό και βλέπουμε συχνά πυκνά στο Διαδίκτυο περίεργα βιντεάκια σεξουαλικού περιεχομένου από εφήβους, οι οποίοι υιοθετούν συμπεριφορές που βλέπουν σε τέτοιες ιστοσελίδες», τονίζει ο επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ.
Το πόσο μεγάλη μερίδα της πίτας του Διαδικτύου καλύπτει η πορνογραφία και ο ηλεκτρονικός τζόγος φαίνεται, άλλωστε, από... τον λογαριασμό. Αρκεί να αναφέρει κανείς πως το 40% του τζίρου που κινείται στο Ιντερνετ σχετίζεται με ηλεκτρονικά καζίνο, στοιχηματικές σελίδες και άλλα τυχερά παιχνίδια, το 30% ανήκει στην πορνογραφία και μόλις το υπόλοιπο 30% στο ηλεκτρονικό εμπόριο και σε οποιαδήποτε άλλη συναλλαγή που λαμβάνει χώρα στον ψηφιακό κόσμο του υπολογιστή μας. Σε εποχές οικονομικής κρίσης, μάλιστα, όπως αυτήν που διανύουμε, τζόγος και πορνογραφία ανθούν σχεδόν νομοτελειακά...
Οκτώ στους δέκα μαθητές της Ε’ και της ΣΤ’ Δημοτικού χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή και περίπου το 65% έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο έδειξε πρόσφατη έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
«Στο Διαδίκτυο τα παιδιά αναπτύσσουν πλέον την προσωπικότητά τους», σημειώνει ο κ. Γιώργος Κορμάς, επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ, εξηγώντας πως «ένα παιδί που τσακώνεται με τους γονείς του ή βιώνει μια απόρριψη στο σχολείο του καταφεύγει συχνά στο Διαδίκτυο για να ηρεμήσει. Αναπτύσσει έτσι μια προσωπικότητα που συνδέεται στενά με το Ιντερνετ»:
78% των μαθητών Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή και 65% των μαθητών έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
13% των μαθητών Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού χρησιμοποιεί Η/Υ σε Ιντερνετ Καφέ.
62% χρησιμοποιεί Η/Υ στο σπίτι, 18% στο σπίτι φίλων και 22% στο σχολείο.
25% των μαθητών χρησιμοποιεί υπολογιστή/Ιντερνετ 2-3 ώρες καθημερινά και 34% 0-1 ώρες καθημερινά.
38% των μαθητών χρησιμοποιεί το Ιντερνετ μόνο του χωρίς καμία παρουσία των γονέων του.
28% των μαθητών χρησιμοποιεί το Ιντερνετ συχνά με την παρουσία των γονέων του, ενώ μόνο το 7% πάντα με την παρουσία των γονέων.
35% των μαθητών έχει τον Η/Υ στο δωμάτιό του.
66% των μαθητών (34% αγόρια, 32% κορίτσια) παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια (on line, κονσόλα).
39% των μαθητών συνομιλεί με άλλα παιδιά στο Διαδίκτυο.
9% των μαθητών δίνει προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο.
38% των μαθητών έχει ακούσει για μαγνητοσκόπηση ξυλοδαρμού.
20% των παιδιών έχει μάθει να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή μόνο του.
Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς
Παιδιά Δημοτικού
Να σερφάρουν μαζί με τα παιδιά τους και να τα κατευθύνουν σειστοσελίδες ωφέλιμου περιεχομένου.
Να χρησιμοποιούν φίλτρα προστασίας από τα πορνογραφικά σάιτ.
Να τοποθετούν τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού, όπου θα βλέπουν την οθόνη και όχι στο δωμάτιο του παιδιού.
Να εκπαιδεύσουν τα παιδιά να σερφάρουν με ασφάλεια στο Ιντερνετ.
Να βάζουν όριο στον χρόνο χρήσης - όχι πάνω από μία ώρα την ημέρα τηλεόραση και υπολογιστή.
Παιδιά Γυμνασίου
Να έχουν δίαυλο επικοινωνίας με τα παιδιά όσον αφορά το περιεχόμενο του Διαδικτύου.
Να τους επισημαίνουν πως δεν πρέπει ποτέ να συναντούν αγνώστους με ραντεβού από το Διαδίκτυο.
Να τους επισημαίνουν πως δεν πρέπει ποτέ να δίνουν προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο.
Να ελέγχουν τον χρόνο χρήσης του Διαδικτύου από τα παιδιά τους και σε περίπτωση που παρατηρήσουν αλλαγή συμπεριφοράς και παραμέληση δραστηριοτήτων να απευθυνθούν σε ειδικούς.
Να ενισχύουν τις δραστηριότητες των παιδιών που έχουν να κάνουν με τον αθλητισμό, τον πολιτισμό και τις διαπροσωπικές σχέσεις.
Να συνειδητοποιήσουν πως δεν βοηθούν οι αστυνομικού τύπου απαγορεύσεις, καθώς το Διαδίκτυο είναι παντού.
Να κατευθύνουν το παιδί σε δημιουργικά μονοπάτια, ώστε να χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο προς όφελος του και προς όφελος της οικογένειας (e-commerce, e-government), όπως για παράδειγμα να πληρώνει μέσω του υπολογιστή λογαριασμούς ΔΕΚΟ.
Γιάννης Φώσκολος
ΠΡΕΖΑ TV
13-8-2010
No comments:
Post a Comment