«Δεν αισθανόμαστε ενήλικοι. Ενήλικη ζωή για μας θα ήταν να χτίσουμε
μια καθημερινότητα η οποία να μην εξαρτάται από τους γονείς μας.
Κάτι το οποίο δε γίνεται, αφού δεν μπορούμε να σταθούμε στα πόδια
μας», λένε σε γενικές γραμμές οι περισσότεροι νέοι της χώρας μας που
βλέπουν την προσωπική και οικονομική ανεξαρτησία τους να φαντάζει
μακρινός στόχος.
Σπουδές, επαγγελματική αποκατάσταση, δημιουργία αυτόνομου
νοικοκυριού και οικογένειας: είναι τα στάδια της ενήλικης κοινωνικής
ζωής τα οποία δυσκολεύουν τους νέους στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών που
δημοσιεύθηκε το 2009, οι νέοι έχουν να αντιμετωπίσουν πολλά μέτωπα
μέχρι να σταθεροποιηθούν στην κοινωνία ως ενήλικοι. Όπως δηλώνουν, η
ανασφάλεια και η απαισιοδοξία είναι οι λέξεις που χαρακτηρίζουν τη νέα
γενιά.
Η Έβελυν Τσανίρα, υπεύθυνη ερευνήτρια της μελέτης, πήρε συνεντεύξεις από 38 νέους της Αθήνας ηλικίας 18- 29 ετών, οι οποίοι έδωσαν απαντήσεις σχετικά με τις σπουδές, τη συγκατοίκηση στο πατρικό σπίτι, την ανεργία και το ενδεχόμενο συμβίωσης ή γάμου. Μπορεί, επισημαίνει, ηλικιακά να θεωρούνται ενήλικοι, «κι αυτό να είναι η βάση της ενηλικίωσης, ωστόσο τα νέα παιδιά δεν τρέφουν αυταπάτες. Καταλαβαίνουν πως για να μπεις στο “κλαμπ” των ενηλίκων, αυτό σημαίνει αυτόματα ότι έχεις πάρει τη ζωή στα χέρια σου».
Παράλληλα, οι νέοι φαίνονται απογοητευμένοι με το κράτος και τις παροχές του προς αυτούς. «Τα περισσότερα τέτοιου είδους βοηθήματα στην πραγματικότητα είναι σαν ένα χέρι γλιστερό, το οποίο θα σε πιάσει, αλλά θα είναι πολύ εύκολο να σε αφήσει...», παρατηρεί εύγλωττα ένα από τα παιδιά που πήρε μέρος στη μελέτη.
Η οικογένεια
Η βοήθεια από την οικογένεια, τονίζει η κ. Τσανίρα, είναι η μόνη στην οποία αποβλέπουν οι νέοι στην Ελλάδα, «και αυτό γιατί φαίνεται να δυσπιστούν απέναντι στη βοήθεια που μπορεί να τους παρέχει το κράτος. Είναι πεπεισμένοι ότι δεν υπάρχουν μέτρα στήριξης για τη δική τους ηλικιακή ομάδα, και εάν υπάρχουν, θα είναι πενιχρά. Ουσιαστικά, δεν ξέρουν πώς, πού και αν θα πάρουν επιδόματα». Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία της Εurostat τα οποία συμπεριλαμβάνονται στη μελέτη, μόλις το 7% των νέων στην Ελλάδα είναι δικαιούχοι κοινωνικών επιδομάτων. Αντίθετα, στην Ευρώπη ένας στους τρεις νέους κατά μέσο όρο απολαμβάνει παρόμοιες παροχές.
Έντονη είναι η τάση να επενδύουν οι νέοι και οι οικογένειές τους στις σπουδές και στα πτυχία με στόχο την απόκτηση όλο και περισσότερων εκπαιδευτικών προσόντων. «Πολλοί νέοι προχωρούν σε μεταπτυχιακές σπουδές και προσπαθούν να αποκτήσουν επιπλέον προσόντα, όπως η εκμάθηση μιας επιπλέον ξένης γλώσσας ή η γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αυτό που βλέπουμε όμως έντονα είναι στροφή των νέων προς σπουδές που οδηγούν σε εξειδικευμένα επαγγέλματα μετά τη συνειδητοποίηση ότι το πρώτο πτυχίο δεν μπορεί να αξιοποιηθεί παρά μόνο ως ένα καλό υπόβαθρο γενικής παιδείας», επισημαίνει η κ. Τσανίρα.
«Η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό άμα σκεφτώ να φύγω από το σπίτι είναι “ανασφάλεια”. Είναι κακό να μην μπορείς να ξεκινήσεις κάτι, να μη δοκιμάζεις τις δυνάμεις σου και τα όριά σου», δηλώνει χαρακτηριστικά ένας από τους 38 νέους που πήρε μέρος στη μελέτη του ΕΚΚΕ.
Νέοι με πτυχία πανεπιστημίου και μεταπτυχιακά δυσκολεύονταν πολύ περισσότερο να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους. «Έκανα χιλιάδες αιτήσεις εδώ κι εκεί, άπειρες, για μία θέση στο Δημόσιο. Έστειλα πάρα πολλά βιογραφικά. Πήγα σε περίπου 40 - 45 συνεντεύξεις. Έψαχνα κάτι μόνιμο και τελικά βρήκα δουλειά μέσω ενός γνωστού», απαντά ένας από τους συμμετέχοντες με τα ανάλογα προσόντα.
Ο γάμος
Στον γάμο πάντως η νέα γενιά αποδεικνύεται παραδοσιακή. «Δεν απορρίπτουν τον γάμο. Ίσα ίσα, θέλουν να το κάνουν σωστά. Να δοκιμάσουν τη σχέση τους με τον σύντροφο μέσα από μία συμβίωση, η οποία να μη διαρκέσει πολύ, προκειμένου να περάσουν στο επόμενο βήμα του γάμου», διαπιστώνει η κ. Τσανίρα.
Η Έβελυν Τσανίρα, υπεύθυνη ερευνήτρια της μελέτης, πήρε συνεντεύξεις από 38 νέους της Αθήνας ηλικίας 18- 29 ετών, οι οποίοι έδωσαν απαντήσεις σχετικά με τις σπουδές, τη συγκατοίκηση στο πατρικό σπίτι, την ανεργία και το ενδεχόμενο συμβίωσης ή γάμου. Μπορεί, επισημαίνει, ηλικιακά να θεωρούνται ενήλικοι, «κι αυτό να είναι η βάση της ενηλικίωσης, ωστόσο τα νέα παιδιά δεν τρέφουν αυταπάτες. Καταλαβαίνουν πως για να μπεις στο “κλαμπ” των ενηλίκων, αυτό σημαίνει αυτόματα ότι έχεις πάρει τη ζωή στα χέρια σου».
Παράλληλα, οι νέοι φαίνονται απογοητευμένοι με το κράτος και τις παροχές του προς αυτούς. «Τα περισσότερα τέτοιου είδους βοηθήματα στην πραγματικότητα είναι σαν ένα χέρι γλιστερό, το οποίο θα σε πιάσει, αλλά θα είναι πολύ εύκολο να σε αφήσει...», παρατηρεί εύγλωττα ένα από τα παιδιά που πήρε μέρος στη μελέτη.
Η οικογένεια
Η βοήθεια από την οικογένεια, τονίζει η κ. Τσανίρα, είναι η μόνη στην οποία αποβλέπουν οι νέοι στην Ελλάδα, «και αυτό γιατί φαίνεται να δυσπιστούν απέναντι στη βοήθεια που μπορεί να τους παρέχει το κράτος. Είναι πεπεισμένοι ότι δεν υπάρχουν μέτρα στήριξης για τη δική τους ηλικιακή ομάδα, και εάν υπάρχουν, θα είναι πενιχρά. Ουσιαστικά, δεν ξέρουν πώς, πού και αν θα πάρουν επιδόματα». Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία της Εurostat τα οποία συμπεριλαμβάνονται στη μελέτη, μόλις το 7% των νέων στην Ελλάδα είναι δικαιούχοι κοινωνικών επιδομάτων. Αντίθετα, στην Ευρώπη ένας στους τρεις νέους κατά μέσο όρο απολαμβάνει παρόμοιες παροχές.
Έντονη είναι η τάση να επενδύουν οι νέοι και οι οικογένειές τους στις σπουδές και στα πτυχία με στόχο την απόκτηση όλο και περισσότερων εκπαιδευτικών προσόντων. «Πολλοί νέοι προχωρούν σε μεταπτυχιακές σπουδές και προσπαθούν να αποκτήσουν επιπλέον προσόντα, όπως η εκμάθηση μιας επιπλέον ξένης γλώσσας ή η γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αυτό που βλέπουμε όμως έντονα είναι στροφή των νέων προς σπουδές που οδηγούν σε εξειδικευμένα επαγγέλματα μετά τη συνειδητοποίηση ότι το πρώτο πτυχίο δεν μπορεί να αξιοποιηθεί παρά μόνο ως ένα καλό υπόβαθρο γενικής παιδείας», επισημαίνει η κ. Τσανίρα.
«Η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό άμα σκεφτώ να φύγω από το σπίτι είναι “ανασφάλεια”. Είναι κακό να μην μπορείς να ξεκινήσεις κάτι, να μη δοκιμάζεις τις δυνάμεις σου και τα όριά σου», δηλώνει χαρακτηριστικά ένας από τους 38 νέους που πήρε μέρος στη μελέτη του ΕΚΚΕ.
Νέοι με πτυχία πανεπιστημίου και μεταπτυχιακά δυσκολεύονταν πολύ περισσότερο να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους. «Έκανα χιλιάδες αιτήσεις εδώ κι εκεί, άπειρες, για μία θέση στο Δημόσιο. Έστειλα πάρα πολλά βιογραφικά. Πήγα σε περίπου 40 - 45 συνεντεύξεις. Έψαχνα κάτι μόνιμο και τελικά βρήκα δουλειά μέσω ενός γνωστού», απαντά ένας από τους συμμετέχοντες με τα ανάλογα προσόντα.
Ο γάμος
Στον γάμο πάντως η νέα γενιά αποδεικνύεται παραδοσιακή. «Δεν απορρίπτουν τον γάμο. Ίσα ίσα, θέλουν να το κάνουν σωστά. Να δοκιμάσουν τη σχέση τους με τον σύντροφο μέσα από μία συμβίωση, η οποία να μη διαρκέσει πολύ, προκειμένου να περάσουν στο επόμενο βήμα του γάμου», διαπιστώνει η κ. Τσανίρα.
ερευνα?
ReplyDeleteμε 38 άτομα?
ουαου!
να σας πω εγώ τη δική μου ιστορία?
είμαι από μια μικρή πόλη της κρήτης. από τα 14 δουλεύω δεξια και ριστερά. όπου βρω! έχω αλλάξει τόσες δουλειές που συχνά όποτε προσπαθώ να τις απαριθμήσω ξεχνάω αρκετές.
σε καράβι σερβιτόρος, αλλά και στην ξηρά, δακοψεκασμούς, οικοδομή, κουβαλητής, συντήρηση επίπλων, υπάλληλος γραφείου, εργάτης ελαιοτριβείου, εργάτης γενικώς, βενζινάδικο, μεταφράσεις, διανομη φυλλάδια, ψήστης, ντελιβερι μπόυ, καλλιτεχνικος διευθυντης νομαρχιακής εφημερίδας, ηχοληψίες, έργα τέχνης, οργανωτής εκδηλώσεων, και άλλα πολλά...
εμπιρίες?
πααρα πολές. και καλλές και άσχημες.
προς το παρών είμαι στο τελευταίο έτος των σπουδών μου στην αγγλία που χρηματοδοτώ ο ίδιος και τις οποίες σπουδές γουστάρω απίστευτα.
γενικότερα τα πράγματα είναι δύσκολα!
πάντα ήτανε! αλλα το μέγεθος της δυσκολίας το θεωρώ υγιές.
καλό κάνει.
τι θα γινόμουνα άραγε δίχως όλες αυτές τις εμπιρίες?
μπορεί κάτι άλλο , μπορεί τιποτα ! είμαι ευγνώμων όμως που τα έζησα όλα αυτα γιατί απο το κάθε τι διδάχτηκα ένα σωρό πράγματα(εκτός από καλά ελληνικά που θα διορθψθεί παραυτα) που μου επιτρέπουν να ζηγιάζω καταστάσεις απόψεις και ότι άλλο χρειαστεί με ένα αν μη τι άλλο δημιουργικό τρόπο
παρατηρήσεις μου για τους φοιτητές: το 80% των παιδιών που έχω γνωρίσει και έχω ποιάσει κουβέντα μαζί τους για να ψυχανεμιστώ τι ρόλο βαράνε σαν φοιτητές ανοίκει στη μεγάλη κατηγορία των άντε να περάσω και αυτό μάθημα-τι μαλακίες μας μαθαίνουν-έλα μωρέ εγώ τα ξέρω αυτά δεν χρειάζεται να διαβάσω(εξετάσεις μετεξεταστέος)-αντε να παρω πτυχίο να κάνω καμιά αίτηση να βρω δουλειά(ενώ οι γνώσεις μηδέν εως καθόλου)α θα κάνω και μαστερ γιατι μου τα σκαει ο γέρος και θα βρω καλύτερη δουλειά(ενώ οι γνώσεις μένουν στο ίδιο επίπεδο)- μα έχω κάνει ότι καλύτερο μπορούσα και δεν βρίσκω δουλειά(καλα εχεις πάρει χαμπάρι ότι δεν ξέρεις τίποτα)
κτλ κτλ κτλ
συγνώμη παιδια αλλά δεν έχω γνωρίσει ακόμα αξιόλογο τελειόφητο που να μην κάνει αυτό που γουστάρει και να μη ζει με αξιοπρέπεια και εργαζόμενος πάνω στο αντικείμενό του η σε κάτι που πραγματικά του αρέσει.
η αγορά είναι δύσκολη και όλοι έχουν απαιτήσεις και χρειάζεται δουλειά για να γίνει κάτι.
αυτή η πλάνη που υπάρχει οφείλεται σε αυτούς που νομίζουν ότι αξίζουν τα πάντα αλλά δεν έχουν ιδέα για το τι πραγματικά γνωρίζουν και πόση δουλειά ακόμα πρέπει να ρίξουν για να καταφέρουν αυτό που θέλουν.
συγνώμη παιδια αλλά δεν βρέχει δουλειές τη σήμερον.
ανομβρία.
βάλτε μυαλό και ισοροπήστε γιατι έχω αρρωστήσει να ακούω τα ίδια αρρωστημένα συμπεράσματα συνέχεια και συνέχεια.
παράδειγμα?
αντε να δωσω και ένα μικρό παράδειγμα.
στην εφημερίδα όπου δούλευα μέχρι πρότεινος για 2 χρόνια περίπου υπήρχε ατον οαεδ κάρτα (και υπάρχει ακόμα) που ζητούσαμε υπάλληλους για τη στελέχωση γραφείου καθώς και πλασιε.
μαντέψτε πόσα άτομα ανταποκριθήκανε και πόσα δουλεύουν στο γραφείο σημερα.
ναι καλά μαντέψατε!
ΜΗΔΕΝ
αυτά !
καλη τυχη ! (ΣΕ ΌΣΟΥΣ ΠΙΣΤΕΎΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΉ)
και καλη σταδιοδρομία (ΣΕ ΌΣΟΥΣ ΠΙΣΤΕΎΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΌ ΤΟΥΣ)
τέλος! γυρνάω στις εργασίες μου