Monday 8 September 2008

ΔΥΣΛΕΞΙΑ / ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ / ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) θα μπορούσαν να ορισθούν ως:
«Μια απρόσμενη και ανεξήγητη κατάσταση, που συμβαίνει σ’ ένα παιδί μέσου όρου ή ανωτέρου επιπέδου εξυπνάδας, και χαρακτηρίζεται από μία σημαντική καθυστέρηση σε μία ή περισσότερες περιοχές μάθησης.» Συχνά ακούγονται όροι που αφορούν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως, Δυσλεξία (dyslexia), Δυσγραφία (dysgraphia) και άλλοι.   
Συχνότητα των ΕΜΔ
  1. Αφορά περίπου το 10% των παιδιών
  2. Απ’ αυτά το 2% σοβαρότατες περιπτώσεις
  3. Τ’ αγόρια είναι 300% πιθανότερο να έχουν ΕΜΔ
  4. Δε σχετίζεται με το κοινωνικό-οικονομικό επίπεδο
Οι συχνότερες ΕΜΔ αφορούν τις περιοχές μάθησης στα:
  • Ανάγνωση
  • Γλώσσα
  • Προσοχή
  • Κινητικό συγχρονισμό
… σε αναλογικά ίσο καταμερισμό.
 
Ο όρος ΕΜΔ δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για κάθε παιδί που δεν τα πηγαίνει καλά στο σχολείο ή που συμπεριφέρεται άσχημα
Για το πρόβλημα δεν φταίει
  • Ο δάσκαλος
  • Ο γονιός
  • Το παιδί
ΕΜΔ: Περιοχές Μάθησης που Αφορούν
1η  Ομάδα
2η  Ομάδα
Ανάγνωση Οργάνωση
Γραφή Επιμονή
Αριθμητική Αυτό-Έλεγχο
Γλώσσα Κοινωνικότητα
ΕΜΔ: Τι Είναι «Σημαντική Καθυστέρηση»
Το παιδί πρέπει να έχει δυσκολίες που δεν είναι απλά μέρος μιας φυσιολογικής διαφοροποίησης, αλλά να είναι αρκετά κάτω από το μέσο όρο.
 
Άλλες Αιτίες Δυσκολίας που Αφαιρούνται
Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες θα πρέπει να ονομάζονται «ιδιοπαθείς». Δηλαδή η αιτία τους δεν είναι γνωστή επακριβώς.
Η διάγνωση των ΕΜΔ είναι μέρος μιας διαδικασίας ατόπου επαγωγής. Ο όρος δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί έως άλλες αναγνωρίσιμες αιτίες χαμηλής σχολικής επίδοσης εξαιρεθούν.
Αυτές οι άλλες αιτίες μπορεί να περιλαμβάνουν:
  • Αισθητηριακές βλάβες (όραση, ακοή)
  • Κινητικές βλάβες (μυϊκή δυστροφία)
  • Περιβαλλοντικό μειονέκτημα (συχνές απουσίες, φτωχή διδασκαλία, κοινωνική πραγματικότητα)
  • Κλινικές συναισθηματικές ανωμαλίες
Θεωρίες Αιτίων ΕΜΔ
  • Γενετικοί Παράγοντες
  • Περιβαλλοντικοί    »
  • Εγκεφαλικοί           »
  • Ημισφαιρίων          »
  • Προώθησης κι Επεξεργασίας Πληροφοριών
Ηλικία Διάγνωσης
  1. Όταν το παιδί είναι στο σχολείο
  2. Όταν αρχίσει απαιτητική σχολική  εργασία
  3. Από την ηλικία των οκτώ ετών;
Προσοχή :
ΣΕΒΑΣΜΟ στη διαφορετικότητα 
  • ωριμότητας
  • ικανότητας
  • ταλέντου
  • κοινωνικού στίγματος
Γιατί Τώρα το Ενδιαφέρον για ΕΜΔ;
  • Η μεγάλη σημασία των ακαδημαϊκών προσόντων για εργασία
  • Τα περισσότερα παιδιά φοιτούν σε σχολεία και οι γονείς δίνουν σημασία
  • Ξεπερνώντας σοβαρά νοσήματα μ’ εμβολιασμούς, μπορούμε να ασχοληθούμε και με ηπιότερες μορφές προβλημάτων
  • Η διαπίστωση πως κάποια από τα συναισθηματικά προβλήματα των ενηλίκων σχετίζονται με προβλήματα μαθησιακών δυσκολιών από την εποχή του σχολείου (π.χ. αυτό-εκτίμηση, …)
  • Παιδιά με ΕΜΔ δεν είναι απλά τεμπέλικα, αλλά έχουν προβλήματα βιολογικής αιτίας, των οποίων η «θεραπεία» χρειάζεται μεθοδολογία 
Το Όφελος της Αναγνώρισης ΕΜΔ
Ικανοποίηση για το γονέα πως το πρόβλημα του παιδιού τους είναι
  • μια αναγνωρίσιμη ενότητα
  • ένα πρόβλημα ανάμεσα σε άλλα καλά του παιδιού τους
  • το παιδί τους δεν είναι απλά τεμπέλης ή «κακό» παιδί
  • γνώση για την ΕΜΔ
  • καλύτερη διαχείριση της ΕΜΔ
   ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΓΙΑ ΕΜΔ
  • Φαίνεται εξυπνότερος απ’ ότι η προφορική ή γραπτή του εργασία δείχνει
  • Δυσκολία στην αρπαγή βασικών ιδεών στην ανάγνωση, γραφή και αριθμητική
  • Φτωχές ικανότητες στην έκφραση και συζήτηση
  • Δυσκολία στις οδηγίες
  • Μικρή διάρκεια προσοχής
  • Εύκολη απόσπαση προσοχής
  • Συναισθηματικές δυσκολίες

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki