Ο δωδεκάχρονος Cyril έχει ένα και μοναδικό σχέδιο: να ξαναβρεί τον
πατέρα του, ο οποίος τον άφησε προσωρινά (;) σε ένα ίδρυμα. Τα σημάδια
δείχνουν ότι ο πατέρας του τον εγκατέλειψε σε αναζήτηση μιας νέας ζωής.
Δεν απαντά στα τηλεφωνήματα, άδειασε το διαμέρισμά του, πούλησε το
ποδήλατο του πιτσιρικά.
Τυχαία, ο Cyril θα συναντήσει τη Samantha... |
(Cecile De France) μια ιδιοκτήτρια κομμωτηρίου, η οποία θα τον
συμπαθήσει και θα αρχίσει να τον φιλοξενεί στο σπίτι της τα
Σαββατοκύριακα. Όμως ο Cyril παρά την αγάπη που νοιώθει γι' αυτόν η
Samantha θα συνεχίσει να αναζητά τον πατέρα του με κάθε τρόπο φτάνοντας
σε βίαια και οργισμένα ξεσπάσματα...
Οι Βέλγοι αδελφοί Jean-Pierre
Dardenne και Luc Dardenne επιστρέφουν (έχοντας ήδη δύο Χρυσούς Φοίνικες
στο ενεργητικό τους για τα φιλμ «Rosetta» και «L' Enfant») με το «Le Gamin Au Velo»
το Παιδί με το Ποδήλατο, την ταινία που απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο της
κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ των Καννών το 2011 (εξ' ημισείας με το «Once Upon A Time In Anatolia»).
Και αυτή τη φορά οι αδελφοί Dardenne παραδίδουν μια ταινία που
περιστρέφεται γύρω από τα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα της εποχής
μας, τα οποία πλέον ασκούν καταλυτική επίδραση στον πυρήνα της
οικογένειας. Ο Cyril χρειάζεται μια πατρική φιγούρα όμως αυτό που ψάχνει
κατά βάθος είναι να νοιώσει αγάπη, να νοιώσει ότι υπάρχει ένα δίχτυ
ασφαλείας στη ζωή του. Πάνω σε αυτό τον προβληματισμό οι Dardenne μιλούν
για τη συντροφικότητα εν μέσω ενός σύγχρονου περιβάλλοντος όπου ο
ατομικισμός κυριαρχεί.
Σε αντίθεση με της προηγούμενές τους ταινίες, επιλέγουν να
κλείσουν την ταινία αφήνοντας μια αχτίδα αισιοδοξίας. Μάλιστα όπως
δήλωσαν...
σε συνεντεύξεις που έδωσαν στις Κάννες "αυτή η ένδειξη
γενναιοδωρίας απέναντι στον ατομικισμό ήταν ίσως η πιο δύσκολη αλλαγή
που χρειάστηκε να κάνουμε διότι δεν προήλθε με φυσικότητα από μέσα μας.
Συνήθως είμαστε πιο πεσιμιστές". Βέβαια αυτή η αλλαγή πλεύσης είναι ίσως
υπεύθυνη για το κάπως αμήχανο κλείσιμο του φιλμ, που μοιάζει να έχει
δύο φινάλε: ένα σκοτεινό και λίγο αργότερα ένα... λιγότερο σκοτεινό.
Ταυτόχρονα βέβαια στο «Le Gamin Au Velo»
αναγνωρίζουμε και μερικά γνώριμα στοιχεία του φιλμικού σύμπαντος των
Dardenne: νατουραλισμός, απλότητα, λιτές ερμηνείες και μετρημένη χρήση
του συναισθήματος.
Παραβλέποντας κάποιες σεναριακές ευκολίες, "Το Παιδί
με το Ποδήλατο" προστίθεται επάξια στο σερί εξαιρετικών ταινιών που μας
έχουν παραδώσει τα δύο αδέλφια από το Βέλγιο.
No comments:
Post a Comment