Friday, 25 January 2013

H παιδική δουλεία μέσα από τα μάτια παιδιών
δημοτικού της Έγκωμης

Οι 20 μαθητές και μαθήτριες της Στ’ Τάξης με τη δασκάλα τους Μαρία Νικολάου μελέτησαν το θέμα της παιδικής δουλείας και της καταναγκαστικής εργασίας.
Η Χρίστινα, ο Χρυσόστομος, ο Ανδρέας, η Μαρία, η Βικτώρια είναι μερικοί από τους είκοσι μαθητές της έκτης τάξης του Α’ Δημοτικού Σχολείου Εγκωμης.
Κανένας από αυτούς δεν έχει ποτέ ταξιδέψει στο Μάλι, το Νεπάλ, το Πακιστάν, την Ινδία και σε άλλες χώρες της Αφρικής και της Ασίας, και ίσως ποτέ σε κανένα να μην δοθεί η ευκαιρία για ένα τέτοιο ταξίδι. Γνωρίζουν όμως για τα συνομήλικα τους παιδιά στις χώρες αυτές που δουλεύουν σε βυρσοδεψεία, σε εργοστάσια παπουτσιών, σε υφαντουργία, σε φυτείες κακαόδεντρων και βαμβακιού, που στοιβάζονται τη νύκτα σε ένα υπνοδωμάτιο με τα άλλα έξι αδέλφια τους, που δεν έχουν πρόσβαση σε στοιχειώδεις υπηρεσίες υγιεινής, που δεν έχουν δικαίωμα στη μάθηση, που ονειρεύονται κάποια μέρα να γίνουν χορευτές, γιατροί, δάσκαλοι.
Οι 20 μαθητές και μαθήτριες της Στ’ Τάξης με τη δασκάλα τους Μαρία Νικολάου μελέτησαν το θέμα της παιδικής δουλείας και της καταναγκαστικής εργασίας, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας και της Αφρικής, και παρουσίασαν την Πέμπτη τα αποτελέσματα των εργασιών τους ενώπιον της Επιτρόπου Παιδείας της ΕΕ Ανδρούλας Βασιλείου, των εκπαιδευτικών του σχολείου και λειτουργών του Υπουργείου Παιδείας.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και αφού μελέτησαν το θέμα με τη χρήση του διαδικτύου και διαφόρων μέσων του (βικιπαιδεία κ.α) παρουσίασαν τα ευρήματά τους, χρησιμοποιώντας διαφάνειες και πολυμέσα. Στις μελέτες τους τα παιδιά χρησιμοποίησαν παραδείγματα, έρευνες και φωτογραφίες και προσπάθησαν να πείσουν το ακροατήριο για την ανάγκη τερματισμού της εξαναγκαστικής εργασίας στα παιδιά. Είχαν όμως και εισηγήσεις όπως για παράδειγμα να αποσταλούν επιστολές στο Υπουργείο Παιδείας για εκστρατεία ενημέρωσης της κοινής γνώμης, να σταλεί επιστολή στο Υπουργείο Εμπορίου για τερματισμό της εισαγωγής προϊόντων τα οποία αποδεδειγμένα κατασκευάστηκαν από παιδιά-εργάτες κτλ.
Οι μαθητές της Στ’ τάξης κατέπληξαν με την ποιότητα των εργασιών τους, τις εύστοχες απαντήσεις στα ερωτήματα που έθεσε η Επίτροπος Βασιλείου, αλλά και με τη χρήση της γλώσσας. Εμφανίστηκαν βαθιά συνειδητοποιημένα για το θέμα της παιδικής εργασίας και των προεκτάσεών του, και ήταν ενήμερα για εταιρείες στο εξωτερικό τα προϊόντα των οποίων κατασκευάζονται-με βάση έρευνες-αποκλειστικά από παιδιά-εργάτες στα εργοστάσια και τις βιοτεχνίες σε χώρες του λεγόμενου τρίτου κόσμου.
Μέσα από τις εργασίες τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ψάξουν και να μάθουν περισσότερα για τις χώρες στις οποίες γίνεται εκμετάλλευση ανηλίκων, ενώ σε ερωτήσεις της Επιτρόπου για ποιό λόγο επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν αποσπάσματα ερευνών, συγκεκριμένα παραδείγματα και συνεντεύξεις, απάντησαν ότι με τον τρόπο αυτό ήθελαν να πείσουν για την αξιοπιστία της μελέτης τους.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες συζήτησαν με την Επίτροπο για τη διαφορά της καταναγκαστικής εργασίας, η οποία στερεί από τα παιδιά το δικαίωμα στο παιχνίδι και τη μάθηση, και της εργασίας που γίνεται στο σπίτι, σε μια οικογενειακή επιχείρηση κτλ.
«Είναι διαφορετικό να βοηθάμε τους γονείς μας στο κήπο ή αλλού, αυτό το κάνουμε γιατί θέλουμε να τους ευχαριστήσουμε και δεν είναι κάτι που γίνεται με τη βία», απάντησαν.
Η πρώτη ομάδα στην εργασία της έλαβε συνεντεύξεις από παιδιά του σχολείου για το θέμα της παιδικής εργασίας και μέσα από τις απαντήσεις και τους προβληματισμούς των συμμαθητών και συμμαθητριών τους παρουσίασαν την εργασία τους, θέλοντας όπως μας είπαν, να την κάνουν πιο ζωντανή και να κινήσουν το ενδιαφέρον. Η δεύτερη ομάδα έφτιαξε τη δική της, χειροποίητη αφίσα και παρουσίασε τους προβληματισμούς της στους συμμαθητές της χρησιμοποιώντας παραδείγματα. Η τρίτη ομάδα έφτιαξε το δικό της τρίπτυχο, στο οποίο περιλαμβάνονται φωτογραφίες και μαρτυρίες παιδιών σε διάφορα μέρη του κόσμου, ενώ η τέταρτη ομάδα χρησιμοποίησε power point το οποίο όπως εξήγησαν τα παιδιά, θα σταλεί μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στους συμμαθητές τους στο σχολείο για να ενημερωθούν για το σοβαρό θέμα.
Ενθουσιασμένη η Επίτροπος Βασιλείου δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η σημερινή παρουσίαση επιβεβαιώνει τα όσα η ίδια προτείνει να γίνουν στα σχολεία μας, «δηλαδή το πώς μπορούμε να ανασχεδιάσουμε το όλο εκπαιδευτικό σύστημα για να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογίες, γιατί η ‘ξερή’ μάθηση είναι εκείνη που τελικά οδηγεί στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι μας, βγαίνοντας από τα σχολεία να μην μπορούν να βρουν εργασία».
Η κ. Βασιλείου είπε ότι με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας σε όλα τα μαθήματα, μπορεί το παιδί να αναπτύξει τις γνώσεις του σε ένα βαθμό ασύλληπτο, να μάθει πολλά και διαφορετικά πράγματα και να αναπτύξει τη γλωσσική του ευχέρεια.
«Eκείνο που μου έκανε εντύπωση είναι η ευχέρεια με την οποία όχι μόνο παρουσίασαν τα θέματά τους, αλλά σε όλες τις ερωτήσεις που τους υπέβαλα είχαν έτοιμη και την απάντηση», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «αυτό σημαίνει ότι έχουν και την ευχέρεια της γλώσσας, αλλά έχουν κάνει και τις έρευνες τους δηλαδή δεν έμειναν απλά στο θέμα που τους απασχολούσε δηλαδή της καταναγκαστικής εργασίας των παιδιών».
Εξήρε τη σημασία του γεγονότος ότι τα παιδιά προχώρησαν ακόμη ένα βήμα παραπέρα, δηλαδή για άγνωστα πράγματα που έβρισκαν, χώρες κτλ, έκαναν την έρευνά τους και έμαθαν πολύ περισσότερα.
Απαντώντας σε ερώτηση, η κ. Βασιλείου είπε ότι το πρόβλημα της παιδικής εργασίας δεν είναι σοβαρό στην Ευρώπη, και απασχολεί κυρίως τις χώρες τις αναπτυσσόμενες της Ασίας και της Αφρικής. Εξήγησε ότι υπάρχει μια μεγάλη κίνηση τώρα στην Ευρώπη να απαγορευθούν οι εισαγωγές προϊόντων τα οποία κατασκευάζονται κατόπιν εκμετάλλευσης παιδιών, όπως περσικά χαλιά, αθλητικά παπούτσια κτλ και αναφέρθηκε και στο πρόσφατο παράδειγμα των Ολυμπιακών Αγώνων όπου έγινε μια προσπάθεια να γίνει ’επίθεση’ σε εκείνες τις εταιρείες που κατασκεύαζαν είδη με την εκμετάλλευση μικρών παιδιών.
Η Επίτροπος αναφέρθηκε επίσης στη συζήτηση που έγινε εντός της αίθουσας για τη διαφορά μεταξύ της εξαναγκαστικής εργασίας των παιδιών που τους στερεί των δικαιωμάτων της μόρφωσης, του ελεύθερου χρόνου και του παιχνιδιού και την συνεισφορά στο σπίτι και στην οικογενειακή επιχείρηση .
Σε ερώτηση αν εξαιτίας της κρίσης διαπιστώθηκαν οποιαδήποτε κρούσματα παιδικής εργασίας κατόπιν εξαναγκασμού των γονέων, η κ. Βασιλείου απάντησε πως δεν έχει υπόψη τις ειδικές έρευνες πάνω σε αυτό το θέμα.
«Αλλά σίγουρα θα υπάρξουν παιδιά- θύματα, αντιλαμβάνεστε ότι όταν σε μια οικογένεια δεν έχουν να φάνε, το παιδί αυτό θα εξαναγκαστεί να κάνει κάτι για να βγάλει χρήματα ή να πάρει τρόφιμα και αυτό μας προβληματίζει πολύ, ειδικότερα για το θέμα της πορνείας και της εκμετάλλευσης των παιδιών», κατέληξε.
Το Α’ δημοτικό σχολείο Εγκωμης είναι ένα από τα πέντε δημόσια δημοτικά που λειτουργούν στην περιφέρεια Εγκωμης. Το πρώτο κτίριο λειτούργησε το 1915 και στεγαζόταν στην αυλή της παλαιάς εκκλησίας του Αγίου Νικολάου.
Στο σχολείο φοιτούν 368 παιδιά με σύνολο 27 εκπαιδευτικών. Τα τελευταία χρόνια το σχολείο συμμετέχει στα ευρωπαϊκά προγράμματα «Οικολογικά Σχολεία» και «Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής Υγείας».
από kathimerini

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki