Το ΣΟΨΥ στο Forum Ανάπτυξης 2013
Η εκδήλωση έγινε το απόγευμα του Σαββάτου 23/11/2013
«Μεγαλώνοντας ανεξάρτητα παιδιά στο οικογενειακό σύστημα» |
Αυτό επεσήμαναν, οι παιδοψυχίατροι που μίλησαν στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύλλογος για την Ψυχική Υγεία - Σ.Ο.Ψ.Υ. Πάτρας το Σάββατο 23 Νοεμβρίου το απόγευμα στο πλαίσιο των εργασιών του πολυσυνεδρίου Forum Ανάπτυξης 2013- 16ο Money Show Πάτρας με θέμα «Οικογένεια και Παιδί».
Η Παιδοψυχίατρος, Μαρία Γιαννακοπούλου, ανέπτυξε το θέμα «Μεγαλώνοντας ανεξάρτητα παιδιά στο οικογενειακό σύστημα», παρουσιάζοντας τα στάδια ανατροφής του παιδιού μέσα στην οικογένεια, από τη βρεφική έως την εφηβική ηλικία.
«Το να μεγαλώνεις ένα παιδί και να το κάνεις αυτόνομο είναι μία επίπονη διαδικασία, αφού δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης και αυτό μας φορτώνει με άγχος και αγωνία. Καθημερινά αναρωτιόμαστε αν αυτό που κάνουμε είναι το καλύτερο για το παιδί μας, είναι το σωστό και ενδεδειγμένο. Η οικογένεια είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο ριζώνουν συμπεριφορές, μαθαίνουν να βιώνουν και να ρυθμίζουν τα συναισθήματα τους και όλα τα μέλη ενώνονται και ταυτόχρονα οδηγούνται στην αυτονομία», τόνισε η κα Γιαννακοπούλου.
Η παιδοψυχίατρος έδωσε χρήσιμες συμβουλές για όλα τα ηλικιακά στάδια των παιδιών, επισημαίνοντας πως στη βρεφική ηλικία τους παρέχουμε σταθερό και ασφαλές περιβάλλον και αναγνωρίζουμε ότι το παιδί είναι ένα ξεχωριστό άτομο. Στην προσχολική ηλικία τα βοηθάμε να αυτονομηθούν στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, τους δίνουμε ενεργό ρόλο στην οικογένεια, ακούμε τη γνώμη τους, ενθαρρύνουμε πρωτοβουλίες και λαμβάνουμε από κοινού αποφάσεις.
Στη σχολική ηλικία αναγνωρίζουμε το ρόλο τους, τους προσφέρουμε μαθησιακή αυτονομία, τους μαθαίνουμε να αναγνωρίσουν, να αξιολογήσουν και να υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους, να εκφράζουν ελεύθερα σκέψη τους και τα βοηθάμε να λύνουν μόνα τα προβλήματά τους.
Τέλος, στην εφηβική ηλικία, θέτουμε σαφή όρια, ενισχύουμε σταθερή επικοινωνία, διατηρούμε την ψυχραιμία μας, εμπλέκουμε τον έφηβο στις αποφάσεις, συζητάμε θέματα που...
τον ενδιαφέρουν και ψάχνουμε να βρούμε τι κρύβεται πίσω από τις αποφάσεις του.
Τέλος, η κα Γιαννακοπούλου ανέφερε ότι στη σχέση γονέα- παιδιού εντοπίζονται αρκετά προβλήματα που ανακύπτουν είτε από την υπερπροστασία, είτε από την επιβολή ασφυκτικών ορίων.
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Αντύπας, Παιδοψυχίατρος, μιλώντας για το παιχνίδι και την κοινωνικοποίηση, τόνισε πως το παιχνίδι είναι μια δραστηριότητα που έχει στόχο τη συναισθηματική ευχαρίστηση των παιδιών, ωστόσο μέσα από αυτό καλλιεργούνται όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας άνθρωπος δυναμικός, κοινωνικός και εξωστρεφής.
«Το παιχνίδι είναι δικαίωμα του παιδιού. Όταν παίζει το παιδί μπορεί να δρα ελεύθερα, να εξερευνήσει, να εκφράζει συναισθήματα, να δημιουργεί, να μαθαίνει. Το λάθος των ενηλίκων είναι ότι πιστεύουν ότι το παιχνίδι είναι μόνο για διασκέδαση κάτι που απέχει πολύ από την αλήθεια.
Το παιχνίδι είναι ότι σημαντικότερο μπορούν να κάνουν τα παιδιά, είναι ζωτικής σημασίας, γιατί το παιδί περνά από την παρατήρηση στην κατανόηση του κόσμου, δημιουργεί φιλίες, χτίζει την αυτοπεποίθησή του, προωθεί την ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων του, μαθαίνει να παίρνει αποφάσεις, να προσπαθεί και να επιμένει, να συνεργάζεται, να υπακούει στις εντολές του εκάστοτε αρχηγού, να αναλαμβάνει τον έλεγχο και να ηγείται.
Όλα αυτά δηλαδή, που θέλουμε από έναν άνθρωπο δυναμικό, ανεξάρτητο, στην κοινωνία. Το παιχνίδι αποτελεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο σταδιακά το παιδί κοινωνικοποιείται, γι’ αυτό και εμείς πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν τη σπουδαιότερη δουλειά του κόσμου», τόνισε ο κ. Αντύπας.
Οι εισηγήσεις έκλεισαν με την τοποθέτηση του Κωνσταντίνου Κωστόπουλου, Συμβούλου στο γραφείο διασύνδεσης του Πανεπιστημίου Πατρών, ο οποίος μίλησε για τον εθελοντισμό και τη διαχείριση της σταδιοδρομίας.
Το συντονισμό της εκδήλωσης είχε η πρόεδρος του ΣΟΨΥ Πάτρας, Αγγέλα Τριανταφύλλου, η οποία αφού ευχαρίστησε τους διοργανωτές του πολυσυνεδρίου για τη σταθερή στήριξη του Συλλόγου, τόνισε πως οι ομιλίες των εισηγητών είναι πλήρως εναρμονισμένες με το θέμα του συνεδρίου για την εξωστρέφεια, η οποία όπως είπε «είναι μία έννοια με θετικό πρόσημο, καθώς αναλαμβάνονται κοινές δράσεις ώστε τα ατομικά αγαθά να γίνουν συλλογικά.
Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι να ξεκινήσουμε από την αρχή, δηλαδή από το παιδί και πως θα μπορέσει η οικογένεια και το ευρύτερο σύνολο να το στρέψει στην κοινωνικότητα, προετοιμάζοντας έναν πολίτη που θα δρα υπεύθυνα και ενεργητικά στο κοινωνικό γίγνεσθαι».
No comments:
Post a Comment