Πέμπτη, 26 Φεβρουαρίου 2015

Μαθησιακές δυσκολίες και το σύνδρομο IRLEN
Σύνδρομο Σκοτoψίας (Scotopic sensitivity syndrome=SSS)

Ένα σύνδρομο άγνωστο για την πλειοψηφία των ειδικών στην Ελλάδα, συνεπώς και στον ευρύτερο Ελληνικό πληθυσμό. Αρχικά, να επισημάνουμε πως πήρε το όνομά του από την Αμερικανίδα εκπαιδευτικό που το ανακάλυψε, την κα Helen Irlen.
Η κα Irlen πριν από 25-30 χρόνια πραγματοποίησε μια έρευνα σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, όπου ανακάλυψε ότι η ανάγνωσή τους βελτιώνεται σημαντικά εάν η λευκή κόλλα με το κείμενο καλυπτόταν από μια έγχρωμη διαφάνεια.
Έτσι, ανακάλυψε το Σύνδρομο Irlen -το οποίο είναι γνωστό και ως Σύνδρομο Σκοτοψίας- και τα χαρακτηριστικά του, αλλά και τρόπο αντιμετώπισης για αυτό, τον οποίο ήδη χρησιμοποιούν πολλά σχολεία στην Αμερική.
περισσότερα εδώ

Το σύνδρομο ΙΡΛΕΝ, παλαιότερα γνωστό ως Σύνδρομο σκοτoψίας (Scotopic sensitivity syndrome=SSS) προκαλεί ένα κόσμο παραμορφωμένο. Αυτό οδηγεί το άτομο σε ένταση και σε αίσθημα κόπωσης.
Αιτία είναι ο εγκέφαλος που αδυνατεί να επεξεργαστεί κάποιες ακτινοβολίες του φυσικού φωτός και έτσι να ενεργοποιούνται περισσότερα κέντρα του εγκεφάλου από όσα χρειάζονται για την επεξεργασία οπτικών ερεθισμάτων.

Το σύνδρομο ‘Ιρλεν υποστηρίζεται ότι είναι κληρονομικό και αφορά το 13% του γενικού πληθυσμού. Επηρεάζει το ίδιο τους άνδρες και τις γυναίκες. Επίσης αφορά το 46% των ατόμων με δυσλεξία ή μαθησιακές δυσκολίες, το 55% των ατόμων που υπέστησαν εγκεφαλικό επεισόδιο και το 33% των ατόμων με διάσπαση προσοχής – υπερκινητικότητας. Επίσης το σύνδρομο μπορεί να το έχουν άτομα με προβλήματα όρασης που δεν αντιμετωπίζονται πλήρως από οφθαλμίατρο.

Αντιμετωπίζεται το Σύνδρομο Irlen;

ΣYΜΤΩΜΑΤΑ

1.-ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΣΤΟ ΦΩΣ
Ενοχλούνται από τα φώτα φθορίου, τα έντονα φώτα, τα λαμπερά αντικείμενα, το φώς του ήλιου, ή την νυχτερινή οδήγηση

2.-ΦΤΩΧΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
Φτωχή πρόοδος στην ανάγνωση, βαθμοί που δεν αντιπροσωπεύουν την προσπάθεια και τις γνώσεις τους, οι βαθμοί στα διαγωνίσματα τους είναι χαμηλότεροι από όσο περιμένουν, αποφεύγουν το διάβασμα, ή δεν διαβάζουν για ευχαρίστηση.

3.-ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Προβλήματα με την ευκρίνεια ή με την σταθερότητα της τυπωμένης σελίδας ή το άσπρο υπόβαθρο επηρεάζει την ανάγνωση των λέξεων, των αριθμών ή των μουσικών νότων. Φτωχή ταχύτητα, ακρίβεια, κατανόηση και ευχαρίστηση.

4.-ΦΤΩΧΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ
Εύκολα αποσπάται η προσοχή τους και έχουν προβλήματα να ξεκινήσουν μια άσκηση, να μείνουν σε μια άσκηση, δείχνουν ότι
κουράζονται εύκολα και γρήγορα, νιώθουν ανησυχία ή νευρικότητα.

5.-ΠΟΝOΚΕΦΑΛΟΙ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ
Πονοκέφαλοι, στομαχόπονοι ή ημικρανίες οι οποίες δεν έχουν κάποια ιατρική αιτία, από το διάβασμα, τις ασκήσεις για το σπίτι ή άλλες αντιληπτικές δραστηριότητες.

6.-ΚΟΥΡΑΣΗ Ή ΜΗ ΑΝΕΣΗ
Νιώθουν ότι εξαντλούνται, κουράζονται ή νιώθουν νύστα όταν διαβάζουν, μελετούν ή κάνουν αντιληπτικές δραστηριότητες.

7.-ΦΤΩΧΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΒΑΘΟΥΣ
Ανικανότητα να υπολογίσουν με ακρίβεια τις αποστάσεις, τις αναλογίες του χώρου. Δυσκολία με τις κυλιόμενες σκάλες, σκαλοπάτια, σε αθλήματα που παίζονται με μπάλα, ή την οδήγηση.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣYΝΔΡΟΜΟ ΙΡΛΕΝ

ΠΩΣ ΜΑΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ
  1. Αργή και ανεπαρκή ανάγνωση
  2. Ανεξήγητη κούραση ή φτωχή αναγνωστική κατανόηση
  3. Γραφή, αντιγραφή
  4. Μαθηματικές έννοιες και/ή χρήση υπολογιστή
Αυτοί που πάσχουν από το σύνδρομο Ίρλεν, συνήθως δεν κάνουν σημαντική πρόοδο με οδηγίες και θεραπευτικά προγράμματα.

ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ

Το 46% των ατόμων με αναγνωστικά προβλήματα, ΔΕΠΥ, δυσλεξία ή διάφορα μαθησιακά προβλήματα έχουν το Σύνδρομο Ίρλεν. Οι άνθρωποι αυτοί μπορεί να έχουν χαρακτηριστεί ή να δίνουν την εντύπωση ότι είναι άτομα με κακή απόδοση, με προβλήματα συμπεριφοράς, προβλήματα συγκέντρωσης, ή ότι δεν έχουν κίνητρα για τη μάθηση. Η γενική τους εικόνα μπορεί επίσης να είναι ότι προσπαθούν αλλά χρειάζονται περισσότερη προσπάθεια.

ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ – ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Η Μέθοδος Ίρλεν είναι τεχνική αποκατάστασης που χρησιμοποιεί έγχρωμες διαφάνειες και με ακρίβεια βαμμένα φίλτρα, φοριούνται σαν γυαλιά ή φακοί επαφής για να μειώσουν ή να εξαλείψουν τις αντιληπτικές διαταραχές και την ευαισθησία στο φως. Toφίλτρο δεν είναι σαν γυαλί ηλίου. Το μοναδικό αυτό χρώμα φέρνει άνεση χωρίς να κάνει το περιβάλλον σκούρο ή έγχρωμο. Μία εντατική διαγνωστική αξιολόγηση είναι απαραίτητη για να διαπιστωθεί το πιο αποτελεσματικό χρωματικό φίλτρο ή και συνδυασμός φίλτρων από όλο το φάσμα των αόρατων και ορατών ακτινοβολιών. Η διάγνωση πραγματοποιείται από πιστοποιημένο εξειδικευμένο θεραπευτή του συνδρόμου.
Άρα η ριζική λύση του προβλήματος είναι η εύρεση από πιστοποιημένο ανιχνευτή του κατάλληλου για το άτομο χρωματικό φίλτρο (επικάλυμμα ή φακός σε γυαλιά ή φακός επαφής). Τα συμπτώματα σταματούν άμεσα και το άτομο αντιλαμβάνεται σωστά τον κόσμο. Η μέθοδος εφαρμόζεται σε 42 χώρες του κόσμου και στηρίζεται σε πλήρη ερευνητικά δεδομένα.


Η Μέθοδος Ιρλεν δεν αντικαθιστά την ανάγκη για θεραπεία αλλά αποσύρει τα εμπόδια που δυσχεραίνουν τη μάθηση.

ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Από το 1983, έρευνες έχουν δείξει ότι το σωστό χρώμα βελτιώνει τον αναγνωστικό ρυθμό, ακρίβεια και κατανόηση. Το σωστό φίλτρο, που αποτελείται από όλα τα μήκη κύματος του φωτός που ο εκάστοτε εγκέφαλος έχει ευαισθησία, επιτρέπει στον εγκέφαλο να καταγράψει και να επεξεργαστεί την ακριβή οπτική πληροφορία. Η Μέθοδος Ίρλεν έχει βοηθήσει εκατοντάδες χιλιάδες κόσμο παγκοσμίως.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
  1. Καλύτερη κατανόηση
  2. Αυξημένη αναγνωστική ταχύτητα
  3. Βελτιωμένη ακρίβεια
  4. Μείωση της κούρασης και της παραπάνω προσπάθειας
  5. Αύξηση των κινήτρων
  6. Αύξηση της αυτοεκτίμησης
  7. Αύξησης της απόδοσης στο σχολείο (ακαδημαϊκή απόδοση)
• Περιοδικές επανεκτιμήσεις, θεραπείες ή άλλες παρεμβάσεις μπορεί να είναι απαραίτητες για την εξάλειψη μαθησιακών δυσκολιών που συνυπάρχουν.

irlen-lowvision