Wednesday 19 June 2019

Όταν μέσα σου νιώθεις εσωτερικό κενό

Αν νιώθεις μέσα σου ότι είσαι άδειος, να ξέρεις ότι δεν είσαι ο μόνος άνθρωπος που αισθάνεται έτσι. 
Πολλοί άνθρωποι έχουν την αίσθηση του εσωτερικού κενού, για διαφορετικούς λόγους.
Ίσως νιώθεις κενό επειδή σου λείπει κάτι από τη ζωή σου, ίσως έχεις μια απώλεια, μια μεγάλη αλλαγή. 
Ίσως πάλι να νιώθεις κενό επειδή σταδιακά αφήνεσαι, εγκαταλείπεις τον εαυτό σου, τα όνειρα, τις ελπίδες, τα σχέδια σου. 
Μπορεί πάλι να εγκαταλείπεις τον εαυτό σου επειδή είσαι τελειομανής ή επειδή περιμένεις την έγκριση και αποδοχή των άλλων. 
Μια άλλη περίπτωση είναι ότι έχεις παραμελήσει τον εαυτό σου, τον ύπνο, τη διατροφή, την άσκηση, τη χαρά, επειδή έχεις αφοσιωθεί στη δουλειά σου.

Όποιος και αν είναι ο λόγος που παραμέλησες τον εαυτό σου, τα συναισθήματα είναι αρνητικά: άγχος, στεναχώρια, κατάθλιψη, ενοχή, ντροπή, θυμός, μοναξιά και εσωτερικό πάγωμα. 
Νιώθεις ότι τίποτα δε σε καλύπτει, τίποτα δε σε ευχαριστεί, δεν έχεις χαρά ζωής, η δουλειά σου δε σου λέει τίποτα, οι σχέσεις σου είναι δύσκολες κι εσύ νιώθεις άδειος.
Αν νιώθεις μέσα σου κενό, θα πρέπει να το κοιτάξεις, να μιλήσεις με έναν ειδικό και να βρεις τι το προκαλεί, ώστε να το διαχειριστείς σωστά. 
Εδώ σου προτείνω μερικούς γενικούς τρόπους για να καλύψεις το κενό σου.

1. Με καλοσύνη και συμπόνια προς τον εαυτό σου παραδέξου ότι νιώθεις κενό μέσα σου
Αντί να αρχίσεις το αυτομαστίγωμα και να κατηγορείς τον εαυτό σου που νιώθεις έτσι, απλώς παραδέξου το. Μην το κρίνεις, μη λες ψέματα στον εαυτό σου και μη βρίσκεις δικαιολογίες. Κοίτα την αλήθεια σου κατάματα. Πες στον εαυτό σου «χρειάζομαι περισσότερη… αγάπη/κατανόηση/ζεστασιά» ή οτιδήποτε είναι αυτό που σου λείπει.

2. Τι χρησιμοποιείς για να καλύψεις το κενό;

Παρατήρησε και κατάγραψε με ειλικρίνεια τις μεθόδους που χρησιμοποιείς για να καλύψεις το εσωτερικό σου κενό. 
Ίσως το ρίχνεις στο φαγητό ή το τσιγάρο, ίσως πίνεις πολύ ή παίρνεις ναρκωτικά. 
Ή μπορεί να καρφώνεσαι μπροστά στην τηλεόραση ή το κομπιούτερ και να χάνεσαι. 
Μάθε να είσαι παρών στη ζωή σου και αφιέρωσε χρόνο στον εαυτό σου. Αντί να προσπαθείς να καλύψεις το εσωτερικό κενό με τρόπους που σε πάνε ακόμα πιο πίσω, κάθισε με τον εαυτό σου και εξερεύνησε τα όνειρα, τις επιθυμίες, τις ανάγκες σου. Δώσε νόημα στη ζωή σου κάνοντας πράγματα που είναι σημαντικά για εσένα.

3. Πάρε μία φωτογραφία σέλφι
Φωτογράφισε τον εαυτό σου και παρατήρησε τον. 
Πώς δείχνεις; Τι νιώθεις; 
Σημείωσε τα συναισθήματά σου, ακόμα και αν σου φαίνονται ασήμαντα. 
Ποια ακριβώς είναι τα συναισθήματά σου αυτή τη στιγμή; Ονόμασέ τα, αποδέξου τα και άντεξε τα. Καθώς κάνεις αυτή την άσκηση σε καθημερινή βάση, θα διευρύνεις το παράθυρο αντοχής σου, θα μπορείς να αντέξεις περισσότερο τα έντονα αρνητικά συναισθήματα χωρίς να καταφεύγεις σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.

4. Εξερεύνησε το συναίσθημα του εσωτερικού κενού
Απάντησε με ειλικρίνεια στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Μήπως συγκρίνω διαρκώς τον εαυτό μου με άλλους;
  • Μήπως πάσχω από FoMo, τον φόβο ότι κάτι «χάνω» σε σύγκριση με τους άλλους, όπως τους βλέπω στα σόσιαλ μίντια;
  • Μήπως διαρκώς κρίνω και κατακρίνω τον εαυτό μου;
  • Μήπως βλέπω μόνο τα αρνητικά μου σημεία και βάζω στον εαυτό μου αρνητικές ταμπέλες, όπως πχ «αποτυχημένος», κλπ.;
  • Μήπως δε βλέπω ποτέ τα προτερήματά μου;
  • Μιλάω για τα συναισθήματά μου στον/τη σύντροφό μου ή σε κάποιον φίλο ή τα μειώνω;
  • Φροντίζω τον εαυτό μου, να κοιμάμαι, να τρώω σωστά, να αθλούμαι, να έχω κοινωνική ζωή και ηρεμία;
  • Μήπως διαρκώς φροντίζω τους άλλους και όχι τον εαυτό μου;
  • Ξέρω να λέω «όχι» και να βάζω όρια στις σχέσεις μου;
  • Έχω αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές ή εθισμούς για να κάνω τα συναισθήματά μου λιγότερο έντονα;
  • Μήπως κατηγορώ τον εαυτό μου για πράγματα που δεν είναι στο χέρι μου και τον έλεγχο μου;
  • Τι προσπαθώ να «αποδείξω»;
  • Σέβομαι τον εαυτό μου και νιώθω καλά για τις αποφάσεις που παίρνω και τα βήματα που κάνω;
5. Ενθάρρυνε τον εαυτό σου
Θυμήσου κάποιο περιστατικό από το παρελθόν σου που είχες μία δυσκολία και κατάφερες να την ξεπεράσεις. 
Μπορεί να πρόκειται για κάτι πολύ μικρό ή για κάτι από την παιδική σου ηλικία- δεν έχει σημασία. Το σημαντικό είναι να εστιάσεις στο θετικό που εσύ έκανες, σε αυτό που μπόρεσες να πετύχεις με τις δυνάμεις και την προσπάθειά σου. Επικεντρώσου στο θετικό συναίσθημα.

Να θυμάσαι ότι το αίσθημα του κενού πάει χέρι-χέρι με τις αρνητικές σκέψεις. Είναι σημαντικό να αποδεχθείς ότι περνάς μία δύσκολη φάση και ότι η βοήθεια από ειδικό θα σε «ξεκολλήσει» και θα σου επιτρέψει να βρεις ξανά εσωτερική ισορροπία, πληρότητα και χαρά ζωής.

~ Δρ. Λίζα Βάρβογλη,Ψυχολόγος – Συγγραφέας
varvogli.gr
Αντικλείδι
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki