Monday 19 October 2020

«Τα ΑμεΑ και τα υγιή αδέρφια τους»

Μελέτες σχετικές με το θέμα των αδερφών των ΑμεΑ δείχνουν ότι πρόκειται για μια στενή σχέση, αλλά σαφώς υπάρχουν και δυσκολίες. Οι σχέσεις του με το άτομο με ιδιαίτερες ανάγκες, τείνουν να είναι αγάπης και μίσους, αλλά και αντιπαλότητας και πίστης.
Συχνά όταν μια οικογένεια αναγκάζεται να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα τις ανάγκες του ειδικού παιδιού, αυτό οδηγεί και ενισχύει την πρόωρη ωριμότητα των άλλων παιδιών της οικογένειας. Ορισμένοι τρόποι που μπορούν να εφαρμόσουν οι γονείς των ΑμεΑ για να αισθάνονται καλά τα άλλα παιδιά τους είναι οι ακόλουθοι:

  • Φυλάξτε κάποιον χρόνο για να τον περάσετε με τα άλλα σας παιδιά, π.χ. την ώρα που το παιδί που αντιμετωπίζει τη δυσκολία πάει για ύπνο, να πηγαίνετε σινεμά μαζί ή να κάνετε από κοινού κάποια άλλη δραστηριότητα λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες των άλλων παιδιών σας.
  • Κανονίστε να φυλάξει κάποιος άλλος το παιδί με ειδικές ανάγκες, όταν τα άλλα σας παιδιά έχουν κάποιο σημαντικό γεγονός που θα ήθελαν να είστε παρών, π.χ να συμμετάσχουν σε αθλητικούς αγώνες ή στην αποφοίτησή τους.
  • Ενδιαφερθείτε για να έρχονται φίλοι στο σπίτι. Συζητήστε πώς θα εξηγήσετε τις δυσκολίες του «ειδικού» αδελφού/ής στους φίλους.
  • Μην απαιτείτε από τα υπόλοιπα αδέλφια να συμπεριλαμβάνουν  πάντα στα παιχνίδια τους ή στις άλλες δραστηριότητές τους το παιδί με μειονεξία.
  • Ενθαρρύνετε τα άλλα παιδιά να αναπτύξουν την δική τους κοινωνική ζωή. Μια κλειδαριά στο δωμάτιό τους μπορεί να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητά τους αλλά και τη μη καταστροφή δικών τους πραγμάτων.
  • Προσπαθήστε να διατηρήσετε το χιούμορ της οικογένειας.
  • Αναζητήστε οικογενειακές δραστηριότητες, στις οποίες όλοι θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν, π.χ το κολύμπι ή μια εκδρομή.
  • Για να αποφύγετε τις ενοχές των άλλων παιδιών σας, ξεκαθαρίστε ότι είναι επιτρεπτό κάποιες φορές να υπάρχει θυμός προς τον/ την αδελφό/ή με ειδικές ανάγκες. Άλλωστε τα έντονα συναισθήματα, όπως είναι και ο θυμός είναι συστατικά των στενών σχέσεων.
  • Μοιραστείτε μαζί τους τα δικά σας αντίστοιχα συναισθήματα.
  • Εάν το παιδί με μειονεξία είναι μεγάλο, χωριστείτε για λίγο όταν είστε όλοι μαζί έξω.
  • Κάντε πρόβα με τα άλλα σας παιδιά για το πώς να αντιμετωπίζουν δυσάρεστα σχόλια για τον/ την αδελφό/ή με ειδικές ανάγκες ( π.χ από συγγενείς ή από συνομήλικα παιδιά στο σχολείο).
  • Ζητήστε από το σχολείο των παιδιών σας να αναπτύξει προς τους μαθητές θετική στάση και αποδοχή απέναντι στην διαφορετικότητα.
  • Εξηγήστε καθαρά στα άλλα σας παιδιά τη διάγνωση αλλά και την πρόγνωση του παιδιού με ειδικές ανάγκες. Η άγνοια προκαλεί περισσότερο άγχος και ανασφάλεια.
  • Επιτρέψτε στα άλλα σας παιδιά να εκφράζουν την αγωνία τους και να σας υποβάλουν ερωτήσεις.

Κόντζηλα Μαρίνα – Ψυχολόγος, Συντονίστρια Σχολών Γονέων

schooltime.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki