ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ …
- Να μιλάτε φυσιολογικά στο παιδί σας.
- Να το ακούτε και να του μιλάτε υπομονετικά και προσεκτικά από τη στιγμή που θα γεννηθεί.
- Να μην το πιέζετε να μιλήσει.
- Να του μιλάτε.
- Να δεχόσαστε τα λάθη της ομιλίας του.
- Να εξετάζετε την ακοή του παιδιού σας, ιδιαίτερα όταν επαναλαμβάνετε συχνά αυτό που του λέτε ή χρειάζεται να μιλάτε πιο δυνατά για να σας προσέξει.
- Ζητήστε βοήθεια από τους ειδικούς εάν δεν είστε σίγουροι για κάτι. ΠΟΤΕ μην περιμένετε να ζητήσετε βοήθεια για το παιδί σας όταν ανησυχείτε ότι κάτι δεν πάει καλά.
ΟΔΗΓΙΕΣ: Διαβάστε προσεκτικά τις ερωτήσεις που αντιστοιχούν στην ηλικία του παιδιού σας και σημειώστε ΝΑΙ ή ΌΧΙ στην κάθε ερώτηση. Προσθέστε τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ και θα βρείτε τη βαθμολογία του.
ΟΛΑ ΝΑΙ( ): ΜΠΡΑΒΟ! Ο λόγος & η ομιλία του παιδιού σας εξελίσσονται φυσιολογικά.
1-3 ΟΧΙ( ): ΠΡΟΣΟΧΗ! ΊΣΩΣ το παιδί σας ακολουθεί αργότερο βαθμό ανάπτυξης από τα άλλα παιδιά. Ακολουθείστε τις οδηγίες που σας δίνουμε και σε λίγο καιρό θα πρέπει να υπάρχει βελτίωση!
ΠΑΝΩ ΑΠΟ 3 ΟΧΙ( ): Απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ή στους ειδικούς. (βλ. «Που να ζητήσετε βοήθεια»).
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ | ΗΛΙΚΙΑ | ΟΜΙΛΙΑ |
- Ακούει και κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που κάνετε στο σπίτι;
- Ακούει και σας απαντά αμέσως μόλις του φωνάζετε;
- Σας ακούει όταν του μιλάτε ψιθυριστά;
- Όλοι στην οικογένεια (παππούς, γιαγιά, νταντά) πιστεύουν ότι ακούει καλά;
| 4 – 5 χρονών | - Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα συμφώνων καθαρά (ξ, ψ, στ, τς, κ.λ.π.);
- Μιλάει με ευχέρεια &ευκρίνεια;
- Είναι η απήχηση της φωνής του καθαρή όπως των άλλων παιδιών;
|
- Κατανοεί εύκολα κάποια συνομιλία;
- Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα;
- Σας ακούει όταν το φωνάζετε από το διπλανό δωμάτιο;
- Παρακολουθεί την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα άτομα της οικογένειας;
__________________________
- Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως: «το παιδί κυνηγά το σκύλο-ο σκύλος κυνηγά το παιδί»;
- Σας δείχνει σωστά τις εικόνες σε ένα βιβλίο όταν τις ονομάσετε;
- Ξεχωρίζει σωστά ήχους που προέρχονται από διαφορετικά ζώα ή αντικείμενα, π.χ. γαύγισμα σκύλου, κουδούνι τηλεφώνου, πόρτας, κ.λ.π.;
| 2 ½ - 4 χρονών | - Μετράει μέχρι το 10;
- Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από το «ρ, σ, λ»;
- Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά ή συντακτικά λάθη;
__________________________
- Λέει το όνομά του, το φύλο & την ηλικία του;
- Χρησιμοποιεί προθέσεις;
- Χρησιμοποιεί 200-300 λέξεις;
- Σχηματίζει προτάσεις 2-3 λέξεων;
- Λέει λέξεις στον πληθυντικό;
- Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «γιατί» και «τι»;
- Σταμάτησε να επαναλαμβάνει τις λέξεις που ακούει;
- Του αρέσει να λέει αντικείμενα με το όνομά τους;
|
- Υπακούει σε πιο σύνθετες εντολές όπως: «πάρε τη μπάλα και βάλε τη στο τραπέζι»
| 1 ½ - 2 χρονών | - Λέει με νόημα τουλάχιστον 15 λέξεις στην ηλικία των 2 χρονών (όχι υποχρεωτικά καθαρά);
- Επαναλαμβάνει καμμιά φορά απλές εντολές;
- Αρχίζει να ρωτάει χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις π.χ. «που μαμά;», «που του-του;»
- Ενώνει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις όπως «μαμά-ατα», «μπαμπά-νάνι», «του-του-πάει»;
|
- Αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές όπως: «έλα εδώ», «θέλεις κι άλλο»;
_________________________
- Σηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους που προέρχονται από ψηλά:
- Σας προσέχει, όταν κουβεντιάζετε με άλλους;
- Σταματά το παιχνίδι του όταν δίπλα του ακούσει άλλους να συζητούν;
| 9 – 12 μηνών | - Λέει 2-3 λέξεις (όχι υποχρεωτικά καθαρά);
_________________________
- Του αρέσει να μιμείται τους ήχους που ακούει;
- Οι ήχοι που προφέρει μοιάζουν περισσότερο με ομιλία;
- Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει την προσοχή σας;
|
- Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι»;
- Ψάχνει να βρει από πού προέρχονται νέοι θόρυβοι;
- Γυρίζει το κεφάλι του για να εντοπίσει από πού προέρχονται γνωστοί καθημερινοί θόρυβοι του σπιτιού π.χ. θόρυβος πλυντηρίου, μίξερ κ.λ.π.
| 6 μηνών | - Παράγει ήχους με μουσική απήχηση που μοιάζουν με λέξεις, χωρίς βέβαια να είναι λέξεις;
- Προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους;
|
- Προσπαθεί να γυρίζει το κεφάλι του προς το μέρος σας όταν του μιλάτε;
- Χαμογελάει όταν του μιλάτε;
- Σταματά το παιχνίδι του όταν ακούει κάποια συζήτηση;
- Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του;
| 3 μηνών | - Διαφέρει το κλάμα του ανάλογα με τις ανάγκες του π.χ. όταν πεινάει, είναι κουρασμένο ή θέλει αγκαλιά;
- Επαναλαμβάνει συλλαβές (μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα, «μπαμπαλίζει»);
- Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους που ακούει;
|
- Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε;
- Ξαφνιάζεται, τρομάζει με δυνατό θόρυβο;
- Ξυπνάει με τους δυνατούς θορύβους;
| ΓΕΝΝΗΣΗ | - Κάνει «α-α-α», «γ-γ-γ» ή και «γκου»;
|
ΠΟΥ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΤΕ ΒΟΗΘΕΙΑ …
Εάν νομίζετε ότι η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ-ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΗ του παιδιού σας έχει κάποιο πρόβλημα απευθυνθείτε το συντομότερο:
- Στον Παιδίατρό σας, σε Παθολόγο Λόγου και Ομιλίας
- «λέγειν» - Πρότυπο Κέντρο Παθολογίας Λόγου, Φωνής Ομιλίας.
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ…
- Οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν από κοντά την εξέλιξη του παιδιού και να ενημερώνονται στο τέλος κάθε συνεδρίας.
- Να υπάρχει πάντα επιπλέον εργασία-εξάσκηση στο σπίτι.
- Να γνωρίζουμε εάν η αμοιβή του ειδικού καλύπτεται από ασφαλιστικό φορέα.
- Ο ειδικός (όταν πρόκειται για μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία) δεν πρέπει να ασχολείται με τα μαθήματα του σχολείου.
- Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται για το πόσο χρονικό διάστημα θα χρειασθεί η συγκεκριμένη παρέμβαση.
- Όταν κρίνεται αναγκαίο ο ειδικός πρέπει να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες.
- Όταν κρίνεται σκόπιμο, σε συνεργασία με τους γονείς, πρέπει να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις σπουδές και την πείρα του ειδικού και εάν η συγκεκριμένη ειδικότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί
No comments:
Post a Comment