Sunday 20 January 2008

Έλεγχος ψυχοσωματικής ανάπτυξης (4η εβδομάδα - 18 μηνών)

ΕΠΕΙΔΗ Η ΑΓΑΠΗ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗ ΓΝΩΣΗ,
ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΝ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ

Μπορείτε μόνοι σας οι γονείς να εκτιμήσετε την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού σας, ανάλογα με την ηλικία του.

Κάθε εξέταση περιλαμβάνει:
Έλεγχο της στάσεως και της κινητικότητας, έλεγχο της οράσεως και των λεπτών κινήσεων, έλεγχο της ακοής και της ομιλίας, έλεγχο της κοινωνικής συμπεριφοράς.


Εξέταση μεταξύ 4ης και 6ης εβδομάδας
  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) : κρατά το κεφάλι στο πλάι, και τα άκρα (άνω και κάτω) λυγισμένα προς τη μεριά που είναι γυρισμένο το πρόσωπο.
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα): τα άκρα είναι λυγισμένα και σε απαγωγή. Μπορεί να σηκώσει για λίγο το κεφάλι του.
  • Σε αιώρηση: όταν το βρέφος αιωρείται, στηριζόμενο στη παλάμη μας με την κοιλιά, κρατά το κεφάλι στο ίδιο ύψος με το σώμα και τα άνω και τα κάτω άκρα λυγισμένα.
  • Όταν το ανασηκώνουμε για να καθίσει, το κεφάλι δεν ακολουθεί το σώμα, μένει προς τα πίσω και οι παλάμες είναι κλεισμένες σε γροθιά.
  • Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ύψος 20 έως25εκ. από τα μάτια του, σε ακτίνα 90 μοιρών (από το ένα πλάι έως τη μέση).
  • Προσέχει ή πιθανώς γυρίζει και το κεφάλι ή τα μάτια προς έναν ήχο (κουδούνι ή φωνή) που προέρχεται από απόσταση 15εκ. από το αφτί του.
  • Ανταποδίδει το χαμόγελο στη μητέρα του ή στον εξεταστή.


Εξέταση κατά τον 6ο μήνα
  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα): Σηκώνει το κεφάλι του από το μαξιλάρι.
  • Κάθεται με υποστήριξη. 
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα): Σηκώνει το κεφάλι και το στήθος και στηρίζεται στα άνω άκρα, που είναι τεντωμένα.
  • Βοηθά να ανασηκωθεί, όταν το κρατήσουμε από τα χέρια. 
  • Γυρίζει από την πρηνή στην ύπτια θέση.
  • Κρατά το βάρος του, όταν το κρατήσουμε όρθιο. 
  • Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ακτίνα 180 μοιρών με προσοχή.
  • Πιάνει με την παλάμη (με τα τέσσερα δάχτυλα και το ωλένιο άκρο της παλάμης). 
  • Μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο ό,τι κρατά. Φέρνει τα πάντα στο στόμα.
  • Χαίρεται με τα παιχνίδια, τα ξεχνά όμως όταν του πέσουν. 
  • Μιλά δική του γλώσσα από μονοσύλλαβες ή δισύλλαβες λέξεις.
  • Γελά σε γνωστούς και αγνώστους. 
  • Εντοπίζει έναν ήχο (φωνή - κουδουνίστρα) που βρίσκεται σε απόσταση 50εκ. από το αφτί του.
  • Αντιδρά με έντονες κινήσεις των άκρων και γέλιο, όταν κάποιος παίζει μαζί του.


Εξέταση κατά τον 9ο μήνα
  • Κάθεται μόνο του επί 1Ο' έως 15' στο πάτωμα. 
  • Όταν κρατιέται από κάπου μπορεί να σταθεί όρθιο, δεν μπορεί όμως να καθίσει μόνο του.
  • Παίζει πολύ με τα παιχνίδια του. 
  • Φέρνει ακόμη τα πάντα στο στόμα του.
  • Πιάνει με την κίνηση του ψαλιδιού (δηλαδή χρησιμοποιεί τη βασική φάλαγγα του αντίχειρα, τα τέσσερα δάχτυλα και το κερκιδικό άκρο της παλάμης) . 
  • Πετά τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
  • Φωνάζει δυνατά για να προκαλεί την προσοχή των γύρω του. 
  • Μίλα με επαναλαμβανόμενες μικρές συλλαβές (πα-πα-πα) .
  • Ψάχνει για το παιχνίδι που του έπεσε και μερικές φορές και για το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από το μαξιλάρι. 
  • Εντοπίζει έναν ήχο από απόσταση ενός μέτρου από το ύψος των αφτιών του.
  • Ξεχωρίζει γνωστά από άγνωστα πρόσωπα. 
  • Μπορεί να φάει μόνο του ένα μπισκότο.
Εξέταση κατά τον 12ο μήνα
  • Κάθεται σίγουρα μόνο του.
  • Περπατά με τα τέσσερα (μπουσουλάει).
  •  Σηκώνεται μόνο του και ξανακάθεται.
  • Πιάνει ένα μικρό χαρτάκι από το πάτωμα με το δείκτη και τον αντίχειρα (σαν λαβίδα). 
  • Πετά συνεχώς τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
  • Αναζητά το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από ένα βιβλίο ή το μαξιλάρι.
  • Αναγνωρίζει το όνομά του και γυρίζει, όταν το φωνάζουμε.
  • Μιλά μόνο του δυνατά. 
  • Καταλαβαίνει μικρές προτάσεις π.χ.δώσε μου το, κάνε αντίο κλπ.  
  • Κρατά ένα κουτάλι, αλλά δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει σωστά. 
  • Πίνει με τη βοήθειά μας από ένα ποτήρι.
  • Συνεργάζεται όταν το γδύνουμε, κρατώντας τα χέρια του ψηλά.
Εξέταση κατά τον 18ο μήνα
  • Περπατάει ελεύθερα.
  • Μπορεί να ανέβει στο καρεκλάκι του μόνο του. 
  • Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που προτιμά (δεξί ή αριστερό).
  • Χτίζει έναν "πύργο" με τρείς κύβους, όταν του δείξουμε τον τρόπο. 
  • Λέει 6 έως 20 λέξεις, καταλαβαίνει όμως πολύ περισσότερες.
  • Όταν του το ζητήσουμε, δείχνει τη μύτη του, το στόμα του ή το παιχνίδι του. 
  • Βλέπει με ενδιαφέρον ένα βιβλίο με εικόνες, γυρίζει όμως πολλές σελίδες μαζί.
  • Μπορεί να κρατήσει ένα ποτήρι με τα δύο χέρια και πίνει χωρίς να χύσει πολύ νερό. 
  • Κρατά ένα κουτάλι και φέρνει λίγο φαγητό στο στόμα του.
  • Η μητέρα του αναφέρει: "Δεν θέλει να το αφήνουμε μόνο. Απαιτεί να το προσέχουν. Ξέρει να πηγαίνει εκεί που θέλει". 
  • Λέει συνήθως "κακά" ή "τσίσα", αφού τα κάνει. 😁
Αύριο: από 2 μέχρι 5 ετών

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki