Saturday 5 July 2008

Η κατάθλιψη χτυπά τους νέους

«Ανησυχώ για το γιο μου. Εχει κλειστεί στον εαυτό του. Δεν έχει φίλους, δεν θέλει να πάει σε δουλειά. katathlipsi_581804252Κλείνεται στο δωμάτιό του και κλαίει. Δεν έχουμε πάει σε γιατρό. Ο άνδρας μου λέει ότι είναι ντροπή».

Mε το σύνθημα «μη σε τρομάζει, μάθε γι’ αυτήν, αντιμετώπισέ την» η Γραμμή Επικοινωνίας για την κατάθλιψη (210-6515600) που ίδρυσε το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ), στο πλαίσιο του προγράμματος κατά του Στίγματος των Ψυχικών Διαταραχών, συμπλήρωσε τον πρώτο μήνα λειτουργίας της.
Η ανάγκη πολλών ανθρώπων να μιλήσουν με κάποιον ειδικό ανώνυμα φάνηκε έντονα ήδη από τις πρώτες 30 μέρες λειτουργίας της γραμμής, ειδικά από τη μεγάλη διάρκεια των συνομιλιών (μέση διάρκεια κάθε κλήσης ήταν τα 15’).

Από τα μέσα Μαΐου έως τα μέσα Ιουνίου η γραμμή δέχθηκε συνολικά 400 περίπου τηλεφωνήματα, που έδειξαν ένα ακόμη πρόβλημα: Αυτό της έλλειψης ενημέρωσης για τις δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ποσοστό 35% αυτών που απευθύνθηκαν στη γραμμή δήλωσε ότι δεν έχει ζητήσει βοήθεια από κάποιον ειδικό, παρόλο που αντιλαμβάνεται ότι έχει πρόβλημα.
Στόχος της Γραμμής Επικοινωνίας είναι αυτός ακριβώς: να «χτυπήσει» την προκατάληψη και να καλύψει το κενό πληροφόρησης και υποστήριξης που υπάρχει σε θέματα ψυχικής υγείας. Η πλειονότητα των ενδιαφερομένων απευθύνθηκε στη Γραμμή για προσωπικό της θέμα (ποσοστό 82%), ενώ 16% των κλήσεων πραγματοποιήθηκε από συγγενείς και 2% από φίλους ατόμων με θέματα / προβλήματα ψυχικής υγείας.
Η επεξεργασία των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν στη διάρκεια του πρώτου μήνα λειτουργίας της γραμμής επιβεβαίωσε κάτι που ήταν ήδη γνωστό: Οι περισσότεροι από όσους αναζήτησαν συμβουλές, πληροφορίες και βοήθεια ήταν γυναίκες (σε ποσοστό 69%). Εδειξε επίσης ότι η κατάθλιψη χτυπά τις πιο παραγωγικές ηλικίες (31 έως 45 ετών) και κυρίως τους άγαμους. Είναι εντυπωσιακό ότι βασικό ρόλο φαίνεται να παίζει το αστικό περιβάλλον: Επτά στους δέκα ήταν κάτοικοι Αττικής. Οσο για το μορφωτικό επίπεδο, το πρόβλημα παρουσιάζεται εμφανώς συχνότερα σε άτομα που έχουν σταματήσει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (40,6% ήταν απόφοιτοι λυκείου), ενώ αμέσως μετά έρχονται οι πτυχιούχοι ΑΕΙ-ΤΕΙ (31,6%).

e-tipos

πηγή: madata.gr - ημερ/νία: 05-07-2008

1 comment:

  1. Δεν είναι φίλοι μου καθόλου ντροπή. Δυστυχώς, υπάρχει προκατάληψη στην κοινωνία μας. Αυτό επηρρεάζει αρνητικά πολλούς ανθρώπους, με αποτέλεσμα να μην απευθύνονται σε κάποιον ειδικό φοβούμενοι για το «τι θα πει ο κόσμος». Πολλοί δε γνωρίζουν για την ψυχική υγεία και όπου υπάρχει άγνοια, υπάρχει και φόβος, καχυποψία και προκατάληψη σε κάποιον βαθμό. Είμαι αγοραφοβικός με κρίσεις πανικού και με κατάθλιψη, εδώ και 12 χρόνια κοντά. Και εγώ στην αρχή προβληματίστηκα, σχετικά με το αν πρέπει να επισκεφθώ ψυχολόγο ή όχι. Και μιλάμε για 12 χρόνια πριν, που δεν υπήρχε τόση ενημέρωση από το διαδίκτυο και από την τηλεόραση, όσο υπάρχει σήμερα. Τότε μάλλον δεν υπήρχε καν διαδίκτυο και στις εκπομπές δεν είχαν καλεσμένους ψυχολόγους, στο βαθμό που αυτό γίνεται σήμερα. Επίσης ζω σε επαρχία, που τα πράγματα είναι πιο δύσκολα σε αυτά τα θέματα. Όμως δε μπορούσα να κάνω αλλιώς. Ήθελα να γίνω καλά. Δε μπορώ να πω πως είμαι όπως πριν την ψυχική δυσκολία που έχω. Όμως είμαι σίγουρα καλύτερα, από ότι αν δεν πήγαινα. Για εμένα φίλοι μου (γονείς και μη), δεν πρέπει να ντρέπονται όσοι έχουν μία μικρή ή μεγάλη ψυχική δυσκολία. Πρέπει να ντρέπονται αυτοί, που σε κάνουν στην άκρη, που σε στιγματίζουν, που σε κατακρίνουν. Όσο το κρατάς μέσα σου, τόσο σε τρώει. Προσωπικά, έχω πλέον πει σε κάποιους φίλους μου, για το τι έχω και να είναι καλά, δε με απέρριψαν. Έχουμε για εμένα κάνει μία μεγάλη παράλειψη όποτε αναφερόμαστε στην λέξη «Υγεία». Την ταυτίζουμε μόνον με τη Σωματική Υγεία. Όμως υπάρχει και η Ψυχική Υγεία. Και αν ψυχικά κάτι δεν πάει καλά, αυτό θα επηρεάσει και το σώμα μας. Μη ντρέπεστε φίλοι μου. Υπάρχουν έξω άνθρωποι, που έχουν ευαισθησίες και θα σας κατανοήσουν. Ενημερωθείτε, ρωτήστε. Μην αφήνετε το φόβο για το τι θα πουν οι άλλοι να σας καταβάλει. Σε όσους μιλάνε και λένε ότι αρνητικό λένε και κάνουν διάκριση με βάση την ψυχική υγεία κάποιου, ένα θα τους πω: «Εσείς φίλοι μου κάνετε διακρίσεις, αλλά να θυμάστε πως η κατάθλιψη δεν κάνει διακρίσεις».
    Με αγάπη πάντα
    Agorafoviagr

    ReplyDelete

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki