Wednesday 8 June 2011

«Τετραπέρατα» παιδάκια: 6-9 μηνών - Games to Play with 6–9 Month old Babies

Games to Play with 6 – 9 Month old Babies

6-9 μηνών
Καθώς οι φυσικές του δεξιότητες αναπτύσσονται διαρκώς, το μωρό αρχίζει να δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω του και αποκτά μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, αν και είναι πολύ πιο ευτυχισμένο και ασφαλές όταν είναι μαζί σας. Καθώς πλέον μπορεί να καθίσει, αποκτά μια νέα οπτική για το περιβάλλον του συμμετέχοντας πιο ενεργητικά στο παιχνίδι.

21. Παιχνίδια στον καθρέφτη
Η αλληλεπίδραση με το είδωλο στον καθρέφτη είναι ένα πολύ καλό οπτικό ερέθισμα που ωθεί το μωρό να συνειδητοποιήσει τον εαυτό του. Γι’ αυτό και θα παρατηρήσετε ότι οι περισσότεροι πίνακες δραστηριότητας για μωρά έχουν καθρεφτάκια πάνω.

Ορίστε τι μπορείτε να κάνετε μπροστά στον καθρέφτη:

Χαμογελάστε.
Κουνήστε διαφορετικά μέρη του σώματός σας.
Κάντε γκριμάτσες με ήχους ή φωνές ζώων.
Φέρτε το μωρό κοντά και μακριά στο είδωλό του.

Τι λέει η επιστήμη
Σημαντικό βήμα είναι και μόνο να κοιτάξει το μωρό, να χαμογελάσει ή να προσπαθήσει να πιάσει το είδωλό του, κι ας μην ξέρει ότι πρόκειται για τον εαυτό του. Επίσης, εντυπωσιάζεται καθώς βλέπει απέναντί του το οικείο πρόσωπο της μαμάς, ενώ ταυτόχρονα νιώθει ότι το κρατά αγκαλιά. Μεγαλώνοντας, θα διαπιστώσετε ότι αρχίζει να καταλαβαίνει τη σχέση μεταξύ ειδώλου και προσώπου, κι αν το χαιρετήσετε μέσα απ’ τον καθρέφτη είναι πιθανό να γυρίσει να σας κοιτάξει.

22. Το παιχνίδι της εξαφάνισης
Μετά τον πέμπτο με έκτο μήνα της ζωής του, είναι η κατάλληλη στιγμή για να μάθετε το μωρό σας την αρχή ότι... 

κάτι εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα κι όταν δεν το βλέπει.

Καθίστε στο πάτωμα με το μωρό κρατώντας με τα χέρια ένα αγαπημένο αντικείμενο (κουκλάκι, μπαλάκι) και κουνήστε το μπροστά του.
Μετά βάλτε το πίσω απ’ την πλάτη και πείτε «Πού πήγε;», αφήνοντας για μερικά δευτερόλεπτα το αντικείμενο κρυμμένο.
Στη συνέχεια, φέρτε το πάλι μπροστά και πείτε με ενθουσιασμό: «Νάτο!»
Επαναλάβετε! Σύντομα θα δείτε το μικρό σας να αναμένει την εμφάνιση του αντικειμένου με ενθουσιασμό.
Την επόμενη φορά, εντείνετε την προσμονή του μωρού λέγοντας «είναι ψηλά στον ουρανό;» κοιτώντας πάνω, «είναι κάτω στο πάτωμα;» κοιτώντας κάτω. Καθώς μεγαλώνει το ίδιο, θα αναζητά το αντικείμενο και θα γελάει.

Τι λέει η επιστήμη
Τέτοιου είδους παιχνίδια ενισχύουν τη μνήμη, τη συγκέντρωση και την προσοχή. Σε συναισθηματικό επίπεδο μαθαίνουν στο παιδί πώς να αντέχει τις στρεσογόνες καταστάσεις της καθημερινότητας και να αντιμετωπίζει πιο αποτελεσματικά το άγχος του αποχωρισμού.

23. Το παιχνίδι της ανακάλυψης
Σε αυτή τη φάση μπορείτε να παίξετε το παιχνίδι της εξαφάνισης ενθαρρύνοντας το παιδί να βρει μόνο του το κρυμμένο αντικείμενο.

Κρύψτε ένα αρκουδάκι κάτω από μια λεκάνη ή ένα μαξιλάρι λέγοντας «Πού πήγε;». Σηκώστε τη λεκάνη για να εμφανιστεί το αρκουδάκι και πείτε «Νάτο!».
Το μωρό θα θέλει να το ξανακάνετε. Γι’ αυτό θα χρειαστεί να επαναλάβετε 2-3 φορές την ίδια διαδικασία.
Δείξτε του πώς να σηκώνει με το χεράκι του τη λεκάνη ή το μαξιλάρι.
Στη συνέχεια, πείτε «Πού πήγε το αρκουδάκι;», δίνοντας χρόνο στο μωρό να το βρει.
Χρησιμοποιήστε δύο λεκάνες ή δύο μαξιλάρια για να δυσκολέψετε το παιχνίδι.

Τι λέει η επιστήμη
Τα παιχνίδια αυτού του είδους ενισχύουν την αντίληψη και την προσοχή.

24. Παιχνίδι με την μπάλα
Το μωρό τρελαίνεται για αντικείμενα που κινούνται, ειδικά αν μπορεί να τα ελέγξει. Αυτό το παιχνίδι αναπτύσσει την οπτική και κινητική δεξιότητα του μωρού.

Βάλτε μπρούμυτα το μωρό στο πάτωμα (φροντίστε τα γόνατα να είναι καλυμμένα) και στη συνέχεια καθίστε με το σύντροφό σας αντικριστά σε απόσταση μεταξύ σας και 50 περίπου εκατοστών από το σώμα του μωρού.
Κυλήστε μια χρωματιστή μπαλίτσα έτσι ώστε να περνά μπροστά από το πεδίο όρασης του μωρού.
Στην αρχή, θα παρακολουθεί με ένταση την μπάλα καθώς θα κινείται από τη μια πλευρά στην άλλη, αλλά σύντομα θα αρχίσει να αναμένει αυτή την κίνηση και να θέλει να την πιάσει.

Τι λέει η επιστήμη
Οι οπτικές δεξιότητες του μωρού έχουν αναπτυχθεί πλέον τόσο που είναι σε θέση να κρίνει πόσο μακριά είναι ένα παιχνίδι και να προσπαθεί να το πιάσει.

25. «Κου κου τα»
Καθώς το μωρό έχει αποκτήσει μια στοιχειώδη αντίληψη του περιβάλλοντος και η όραση του έχει βελτιωθεί, μπορείτε να αρχίσετε να παίζετε το πρώτο κρυφτούλι.

Καθίστε με το μωρό στο πάτωμα.
Πάρτε μια πετσέτα και βάλτε την πάνω στο κεφάλι έτσι ώστε το πρόσωπο σας να μη φαίνεται.
Μετά πείτε «κου κου τα» και τραβήξτε την πετσέτα ώστε να εμφανιστεί το πρόσωπό σας.
Αυτό το παιχνίδι σύντομα θα φέρει γελάκια στο μωρό κι όσο πιο πολύ το επαναλαμβάνετε τόσο περισσότερο θα διασκεδάζει.
Δοκιμάστε να βάλετε την πετσέτα και στο κεφαλάκι του μωρού κάνοντας το ίδιο.
Μετά, αφήστε την για να δείτε αν θα την τραβήξει μόνο του.
Μπορείτε να δοκιμάσετε επίσης να κρυφτείτε πίσω από την πόρτα εμφανίζοντας το κεφάλι σας με το χαρακτηριστικό σύνθημα «κου κου τα».

Τι λέει η επιστήμη
Έρευνα στο Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα έδειξε ότι το «κου κου τα» ενισχύει τη γλωσσική ανάπτυξη, καθώς διδάσκει την κατά πρόσωπο επικοινωνία. Υπάρχουν πολλές παραλλαγές και τα μωρά τις αγαπούν όλες. Παρόλο που μοιάζει με «αθώο» παιχνίδι, μαθαίνει στο μωρό να περιμένει τη σειρά του, την αναμονή και την προσδοκία. Κυρίως, όμως, το μωρό μαθαίνει ότι ακόμα κι αν δε βλέπει το πρόσωπο σας είστε ακόμα εκεί. Τα παιχνίδια αυτά προετοιμάζουν το παιδί για τις πιο περίπλοκες σχέσεις αργότερα στη ζωή, καθώς ενισχύεται ο δεσμός και μειώνεται το άγχος του αποχωρισμού.

26. Παιχνίδι προσμονής
Παιχνίδια όπως «Πάει ο λαγός να πιει νερό» αρέσουν στα μωρά, γιατί προκαλούν αισθητηριακή διέγερση.

Επαναλαμβάνετε το ίδιο τραγουδάκι αρκετές φορές παρατηρώντας πόσο θα χρειαστεί για να μάθει το μωρό να περιμένει στο τέλος το γαργάλημα.
Αν αρχίσει να γελάει στο τέλος του τραγουδιού, πάει να πει πως ξέρει τι το περιμένει.
Δοκιμάστε να «επισκεφθεί» το λαγουδάκι διάφορα σημεία του σώματος του μωρού, π.χ. τις πατουσίτσες ή την κοιλίτσα.

Τι λέει η επιστήμη
Χάρη στη βελτιωμένη του μνήμη, το μωρό μαθαίνει τι να προσμένει στο τέλος του παιχνιδιού.

27. Πορεία μετ’ εμποδίων
Ένα πρακτικός και διασκεδαστικός τρόπος για να παίξετε με το μωρό όταν αυτό έχει αρχίσει να κινείται βοηθώντας το να αναπτύξει την ικανότητά του να μπουσουλάει.

Φτιάξτε ένα μικρό βουνό από μαξιλάρια στο πάτωμα.
Κρυφτείτε πίσω από τα μαξιλάρια για να το ενθαρρύνετε να σκαρφαλώσει πάνω τους για να σας βρει.

Τι λέει η επιστήμη
Το σκαρφάλωμα γεμίζει ικανοποίηση το μωρό, ενώ ο συντονισμός και η ισορροπία που αναπτύσσει το προετοιμάζουν για το ανέβασμα σε πραγματικές σκάλες.

28. Πέφτουν πέφτουν... τα κλειδιά
Τα κλειδιά είναι ένα αγαπημένο αντικείμενο για τα μωρά. Κάνουν θόρυβο, έχουν διαφορετικά σχήματα, ξεχωρίζουν το ένα από το άλλο και κρατιούνται εύκολα. Επίσης, σε αυτή την ηλικία αρέσει στα μωρά να πετούν κάτω αντικείμενα, όχι για να σας εκνευρίσουν, αλλά για να απολαύσουν τη διαδικασία να τα σηκώσετε και να τους τα ξαναδώσετε. Μην του κόβετε τη φόρα. Αν δε θέλετε να το κάνει όταν είστε έξω από το σπίτι να του τα δίνετε μόνο όταν είστε μέσα.

Τι λέει η επιστήμη
Η λεπτή κινητικότητα ακολουθεί διαφορετικό ρυθμό ανάπτυξης από την κινητική εξέλιξη, όμως είναι εξίσου σημαντική. Το παιχνίδι με τα κλειδιά ενθαρρύνει τη λεπτή κινητικότητα στα μικρά χεράκια.

29. Ζούληξέ το!
Τα μωρά αγαπούν τα λαστιχένια παιχνίδια που κάνουν θόρυβο. Αρκεί να καταφέρουν να το κάνουν μόνα τους! Γι’ αυτό, μη ζουλάτε εσείς το παιχνίδι.
Βάλτε το παιχνίδι μέσα στο χέρι του μωρού και ζουλήξτε το μαζί για να καταλάβει ότι πρέπει να βάλει δύναμη για να ακουστεί ο ήχος.

Τι λέει η επιστήμη

Η εξάσκηση έχει θετική επίπτωση στα τμήματα του εγκεφάλου που σχετίζονται με την κίνηση. Τα λαστιχένια παιχνίδια που βγάζουν ήχο όταν τα πιέζει το βοηθούν ν’ αναπτύξει τις δεξιότητες χειρισμού και μαθαίνει τη δύναμη που έχει πάνω στα πράγματα.

30. Παιχνίδι αφής

Ο έλεγχος των χεριών του μωρού γίνεται όλο και πιο εκλεπτυσμένος. Συχνά δείχνει μαγεμένο από τη διαφορετική υφή των αντικειμένων, π.χ. από ένα μαλακό πετσετέ ύφασμα ή σατέν. Δώστε του κομμάτια. Φτιάξτε ένα δειγματολόγιο με κομμάτια από υφάσματα για να το βλέπετε όταν είστε μαζί.

Τι λέει η επιστήμη
Η διέγερση της αίσθησης της αφής είναι κατευναστική για το μωρό. Επίσης, τα παιχνίδια που διεγείρουν τις αισθήσεις είναι πολύ σημαντικά στη διαδικασία εξέλιξης του μωρού, μέσα σε αυτές και η αφή.

31. Αφ’ υψηλού
Ένα παιχνίδι που μπορεί να παίξει ο μπαμπάς με το μωρό. Τώρα που το μωρό κάθεται και στηρίζει την πλατούλα του, πείτε στον μπαμπά να βάλει το παιδάκι πίσω στον αυχένα του κρατώντας του τα χεράκια. Εσείς σταθείτε μπροστά του σε απόσταση μισού μέτρου περίπου και κάντε διάφορες κινήσεις τις οποίες ο μπαμπάς θα πρέπει να μιμηθεί κρατώντας το μωρό. Π.χ.:

Περπατήστε κάνοντας έναν κύκλο.
Βαδίστε σιγά και μετά πιο γρήγορα.
Πηδήξτε ελαφρώς.

Τι λέει η επιστήμη
Ένα παιχνίδι που ενισχύει την αίσθηση ισορροπίας.

32. Τραγούδι στη γλώσσα του
Στη φάση αυτή το μωρό βαβίζει με επαναλαμβανόμενες συλλαβές όπως μπα μπα μπα, μα μα μα, ντα ντα ντα. Μιμηθείτε τους ήχους που κάνει. Αυτοί οι ήχοι θα γίνουν σύντομα λέξεις. Όταν το μωρό βαβίζει, μπορείτε να επαναλαμβάνετε τις συλλαβές που λέει ή και να φτιάξετε προτάσεις με αυτές, πράγμα που ενισχύει τη μεταξύ σας αλληλεπίδραση. Επίσης, μπορείτε να τραγουδήσετε ένα αγαπημένο τραγούδι χρησιμοποιώντας μια από τις αγαπημένες του συλλαβές.

Διαλέξτε μια λέξη ή ήχο που λέει συχνά το μωρό, π.χ. ντα.
Τραγουδήστε το τραγούδι π.χ. «Αχ, κουνελάκι» με τον ίδιο ρυθμό επαναλαμβάνοντας διαρκώς τη λέξη ντα.
Δηλαδή:

ντα ντα ντα ντα ντα
ντα ντα ντα ντα
ντα ντα ντα ντα ντα ντα

Τι λέει η επιστήμη

Τα μωρά μπορούν να αναγνωρίσουν τη μία γλώσσα από την άλλη και σύντομα αρχίζουν να δίνουν σημασία στους ήχους και στις λέξεις που έχουν σημασία. Το βάβισμα του μωρού μοιάζει με πραγματική ομιλία κι έχει διαφορετικούς ήχους όπως «π», «μπ» και «μ».
Η αλληλεπίδραση με το γονιό ενθαρρύνει το μωρό να μιλήσει.

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki