«Διάβασες
τα μαθήματά σου;» μια φράση που ακούγεται κάθε απόγευμα σε πολλά σπίτια -
και ίσως μια αρνητική απάντηση που ακολουθεί να αποτελεί και το λόγο
για αρκετές διενέξεις λίγα λεπτά αργότερα.
Τι μπορεί να κάνει ένας
γονέας όταν το παιδί του αρνείται πεισματικά να συνεργαστεί και ο ίδιος
νιώθει την υπομονή του να εξαντλείται;
Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να οργανώνουν
μόνα τους τη μελέτη τους. Αυτό θα πρέπει να γίνει σταδιακά από τις
πρώτες τάξεις του δημοτικού, ώστε να καταλήξουν να είναι αυτόνομα στις
μεγαλύτερες τάξεις.
Το διάβασμα θα πρέπει να γίνει «προσωπική υπόθεση»
του παιδιού, γεγονός που θα το βοηθήσει να αναπτύξει και την
υπευθυνότητά του.
Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι οι
γονείς έχουν πλήρη άγνοια του τι συμβαίνει κάθε μέρα με τη μελέτη του
παιδιού και ότι δεν παρεμβαίνουν καθημερινά για ένα μικρό «έλεγχο».
Ακολουθούν κάποιες προτάσεις που κάνουν τη μελέτη πιο ευχάριστη και αποδοτική:
1. Μάθετε τα παιδιά σας να οργανώνουν το διάβασμά τους.
Για να μάθουν τα παιδιά να οργανώνονται,
θα πρέπει να μάθουν τι σημαίνει πρόγραμμα από εσάς. Για το λόγο αυτό,
τηρείστε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα στο φαγητό, στις ώρες του ύπνου,
στους χρόνους των υπόλοιπων δραστηριοτήτων και φυσικά στο χρόνο του
διαβάσματος. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν ότι για όλα τα
πράγματα υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος που θα γίνουν.
2. Μάθετε τα παιδιά σας να διαβάζουν σε ένα συγκεκριμένο χώρο.
Το δωμάτιο του παιδιού και συγκεκριμένα
το γραφείο του είναι ο ιδανικός χώρος για τον σκοπό αυτό. Φροντίστε πάνω
στο γραφείο του να υπάρχουν όσο το δυνατό λιγότερα πράγματα για να μην
του αποσπούν την προσοχή και βέβαια όχι ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής.
3. Μάθετε τα παιδιά σας να διαβάζουν συγκεκριμένες ώρες.
Συζητείστε μαζί τους και ορίστε από
κοινού κάποιες ώρες που θα είναι αφιερωμένες καθημερινά στο διάβασμα. Μη
ζητήσετε από ένα παιδί να ξεκινήσει το διάβασμά του αμέσως μετά το
μεσημεριανό φαγητό ή αργά το βράδυ, όταν είναι ήδη πολύ κουρασμένο.
4. Μάθετε τα παιδιά σας να κάνουν συχνά και σύντομα διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης τους.
Η πολύωρη μελέτη δεν είναι απαραίτητα
και αποδοτική, καθώς δεν εξασφαλίζει τη συγκέντρωση. Γι’ αυτό το λόγο
μάθετε στα παιδιά να κάνουν διαλείμματα, στη διάρκεια των οποίων, όμως,
δεν θα τους επιτρέπεται να ασχοληθούν με δραστηριότητες, που είναι
δύσκολο να διακόψουν (βιντεοπαιχνίδια, ίντερνετ, τηλεόραση, κτλ)
5. Γίνετε οι ίδιοι το καλό παράδειγμα για το παιδί σας.
Η στάση των γονέων απέναντι στο διάβασμα
είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ένα παιδί μαθαίνει να αγαπά το διάβασμα,
όταν βλέπει τους γονείς να διαβάζουν (βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά) και
όχι να βλέπουν τηλεόραση. Αναφορικά με το διάβασμα για το σχολείο,
επίσης, η στάση των γονέων είναι ιδιαίτερα σημαντική. Καλό θα είναι να
περνάτε στο παιδί σας μια αίσθηση ευχαρίστησης και διασκέδασης για κάθε
μάθημα του σχολείου και να ελαχιστοποιείτε την αίσθηση του
καταναγκαστικού.
Οι γονείς, τις περισσότερες φορές
ασυνείδητα, προσπαθούν να πείσουν τα παιδιά τους να γίνουν καλοί
μαθητές, ώστε να εκπληρώσουν δικές τους προσδοκίες και όνειρα.
Καλό θα
είναι να αποφύγετε να μεταφέρετε το δικό σας άγχος στο παιδί σας, να το
συγκρίνετε με τα άλλα παιδιά ή ακόμα και με τον εαυτό σας όταν ήταν στη
δική του ηλικία και προσπαθήστε να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες από
αυτό.
Όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη να ξέρουν ότι ακόμα και αν δεν πάνε
καλά σε κάποιο μάθημα οι γονείς τους θα εξακολουθούν να τα αγαπάνε και
να είναι υπερήφανοι γι’ αυτά.
Νίκη Μπίγγου (MSc)
Ψυχολόγος-Σύμβουλος Επαγγ. Προσανατολισμού
Ψυχολόγος-Σύμβουλος Επαγγ. Προσανατολισμού
No comments:
Post a Comment